[TI] Sober voeren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gentlegiant

Re: Sober voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 17:49

Mijn tinker staat 24/7 in de weide alleen voor concour gaat hij 1 dag op stal als hij gewassen is

hij krijgt 0,5 kilo brok van havens gewoone basis
en 0,5 kilo structuur mueslie
1 kilo haver geplet

2 keer perdag en flink wat hooi
dit pas perfect bij hem en heb er verder geen last van hij gaat super erop

Denk dat dit ook per tink verschillend is

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 20:56

KMD: ja hij stond op ijzers, zowel bij ons als bij vorige eigenaren

hier wordt de wei bemest met kunstmest (zo van die korrels die oplossen :+ )
verder lopen er alleen paarden, schapen, geiten, eenden,... nouja alles dus behalve koeien en varkens :+

ga ook met nuage meer :j een paard valt niet noodzakelijk af als je het minder voert (minder energie resulteert ook in minder basale verbranding)

Dakota_75

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 22:12

Ik heb even een vraagje.... mijn tinker staat dus 24/7 op het land, daar is het hartstikke schraal dus haalt hij niets meer vanaf. Hij 'werkt' zo'n 1 tot 3 keer in de week op licht niveau.

De pensionhoudster heb ik een meningsverschil mee, zij is sowieso heel zuinig zeg maar, en ik wil nu dus even duidelijk aan haar voorleggen wat een tinker nodig is.

Nu lees ik dat hij (weegt 500 kg ongeveer) zo'n 10-12 kg hooi per dag moet hebben maar op andere sites lees ik ook dat ze in de winter onbeperkt hooi aangeboden moeten krijgen....

Wat vinden jullie daarvan?

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 22:19

Dat ze niet zuinig moet doen en jou beest gewoon flink hooi geeft ;)

Dakota_75

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 22:43

Ja dat ben ik inderdaad met je eens ja.... Maar ik moet natuurlijk wel een beetje realistisch blijven vandaar dat ik graag wat 'harde cijfers' van jullie wilden horen zeg maar.....

Crosby is mijn eerste eigen paard en ik zoek daarom ook veel informatie op het internet ;).

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 22:47

Mijn paarden hadden in de winter ook niet onbeperkt hooi en dat ging vrij goed. Maar wel bijna 1 baal per dag per paard, dus ongeveer 6 plakken. Ik heb dat afgestemd door te voeren totdat ze het lieten liggen. Toen wist ik wat voldoende was.
Maar mijn voorkeur gaat ook naar onbeperkt hooi!

[edit] Ik heb 2 paarden!! [/edit]

Dakota_75

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 23:06

Hmmm dat is toch veel meer dan dat ik 'berekend' had volgens advies wat ik las op het net. Want als een baal (gemiddeld) 17.5 kg gemiddeld weegt en een paard dus 10 kg hooi per dag nodig is (van 500 kg dus), dan krijgt hij dus nog lang geen baal per dag....

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 23:08

Krijgt jouw paard minder dan een baal per dag dan?

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 01:44

onze krijgen ook zeker geen baal per dag :n
2 plakken per paard (wel voordroog) meer eten ze niet

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 08:55

Het voeren van een paard kan volgens deze vuist regel:

2 kg hooi per 100 kg paard.
2 kg hooi staat gelijk aan 1 kg krachtvoer.

Zonder arbeid heeft een 500 kg paard genoeg aan 8 kg hooi en 1 kg brok.
Alles wat ze meer krijgen wordt gewoon uitgescheten.
Een paard kan maar ongeveer 10 kg voer per 24 uur verwerken, dus verteren, per dag.
Is het een paard dat veel beweging krijgt, dus niet een beetje stappen, maar echt werken dan moet het krachtvoer meer worden. Om in de balans van de 10 kg te blijven kan het hooi vermindert worden.

Alleen echt werken met een paard doen maar heel weing mensen.
Echt werken is een uur trainen per dag, waarvan drie kwartier in galop. Of een goed uur draven voor de kar.

Deze getallen zijn gebaseerd op droge stof.
Hooi heeft een vocht percentage van 15%
Kuil (voordroog) heeft een vocht percentage van 45 %
Brok ongeveer 95 %

Misschien kan ik mijn groene boekje weer vinden, hier staan tabellen in wat je een dier moet voeren.

daniweerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 09:15

Mijn 4 volwassen tinkers waarvan 3 drachtig krijgen 3,5 baal per dag verdeelt over 24 uur,eerste snee prima gewonnen hooi.En eigenlijk hebben ze er dus altijd hooi voor liggen,eten die van mij dan zo weinig?! Als ik lees dat die van Nuage er elks 2 opeten?!
Voor de duidelijkheid ze krijgen er geen krachtvoer bij alleen af en toe mineralen of vitaminespuit. Er ligt wel een liksteen.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 09:33

Ik moet even nuanceren: er blijft altijd hooi over hoor bij mij :)
Maar vaak staat er nog een veulen bij te knagen.

Maar idd, ik gooi 's ochtends 2 baaltjes hooi in de bak en dat is 's avonds grotendeels op.

2 plakken per dag Frenia? Dat is echt weinig...
Die van mij eten de hele dag hooi.

Mijn vuistregel is: zolang mijn paard niet dikker of dunner wordt is het goed.

Dakota_75

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 09:34

Bij ons wordt er 2 plakken hooi per keer gevoerd en dan 3x per dag...

Ariebren.... die tabellen ben ik wel nieuwsgierig naar ;)

Hier wordt er dus maar heel licht gewerkt dus zeker niet intensief getraind. Ik geef hem er sinds kort wel elke dag 1 pavokoek bij omdat ik dus al vond dat ie wat 'magertjes' gevoerd wordt. Mijn man vond ook al dat ie afgevallen was en een ander zag het ook......

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 09:35

Dan eten die van mij dus ongv. net zoveel Dakota_75.
6 plakjes per dag komt het op neer.

Dakota_75

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 09:41

Nuage schreef:
Mijn paarden hadden in de winter ook niet onbeperkt hooi en dat ging vrij goed. Maar wel bijna 2 balen per dag per paard, dus ongeveer 12 plakken. Ik heb dat afgestemd door te voeren totdat ze het lieten liggen. Toen wist ik wat voldoende was.
Maar mijn voorkeur gaat ook naar onbeperkt hooi!

Maar 2 balen per dag per paard is toch veel meer dan 12 plakken? Hoeveel plakken zitten er in een baal hooi bij jou?

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 09:46

Ik zie al wat ik fout heb gedaan hahahaha
Ik heb 2 paarden en noemde dus ook getallen voor 2 paarden!

1 baal per paard per dag ;)

Dakota_75

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 10:00

Oké... vandaar. Maar in een baal zit toch meer dan 6 plakken? Want Cros krijgt dus geen baal per dag, ik denk nog geen halve.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 10:02

Dát ligt dus aan je baal. En ik heb niet zulke grote balen, er komen ongv. 6 plakken uit. Soms 8 als ik geluk heb.

Dakota_75

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 10:04

Aaah oké... ;) ja daar zit natuurlijk nog verschil in, ik vond het al zo'n verschil... maar ja, dan zal er ook wel verschil in grote van de plakken zitten... eigenlijk moet je het kunnen weten hè.... Maar ja... dat is nog niet zo simpel.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 10:07

Ja daarom is het zo moeilijk, want de maat van een baal is bij iedereen anders.

Ik heb gewoon gekeken hoeveel ze opeten, en vanaf hoeveel ze het laten liggen. Volgens mij is dat de beste graadmeter: je paard zelf.

Dakota_75

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 10:21

Ja dat is ook zo, en mijn paard valt af dus hij moet gewoon meer hebben.... Volgens het meetlint weegt hij nu overigens 435 kg (hij is 1.50 hoog). Maar hij is volgens het meetlint ook afgevallen...

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 10:41

Ariebren schreef:
Het voeren van een paard kan volgens deze vuist regel:

2 kg hooi per 100 kg paard.
2 kg hooi staat gelijk aan 1 kg krachtvoer.

Zonder arbeid heeft een 500 kg paard genoeg aan 8 kg hooi en 1 kg brok.
Alles wat ze meer krijgen wordt gewoon uitgescheten.
Een paard kan maar ongeveer 10 kg voer per 24 uur verwerken, dus verteren, per dag.
Is het een paard dat veel beweging krijgt, dus niet een beetje stappen, maar echt werken dan moet het krachtvoer meer worden. Om in de balans van de 10 kg te blijven kan het hooi vermindert worden.

Alleen echt werken met een paard doen maar heel weing mensen.
Echt werken is een uur trainen per dag, waarvan drie kwartier in galop. Of een goed uur draven voor de kar.

Deze getallen zijn gebaseerd op droge stof.
Hooi heeft een vocht percentage van 15%
Kuil (voordroog) heeft een vocht percentage van 45 %
Brok ongeveer 95 %

Misschien kan ik mijn groene boekje weer vinden, hier staan tabellen in wat je een dier moet voeren.

Ik was nog wat vergeten.
Deze cijfers zijn gebaseerd op een goed en gezond paard.

Als eerste, is het gebit in orde. Kauwen op het hooi en brok geeft een goed rendement op de voeding.
Als tweede, is het paard vanaf geboorte goed ontwormd geweest, beschadiging van het darm kanaal.
Als derde, niet doen. Snoep bijvoeren, peentjes, appels, brood, enz, allemaal suiker houdende produkten.

Zijn deze punten niet in orde (geweest) dan krijgen we de jeuk, mok, rasp, IR. enz. paarden.

En dan moet het paard op een echt uitgebalanceerd dieet, net zo als de huidige mensen suiker patienten.

Daarom krijgen mijn paarden geen extraatjes.
Het standaard voer is:
Gemiddeld op jaar basis een 7 kg hooi met één kg granenmix met vitamine korrel.

Geef je meer voer dan moet je meer mest ruimen en op deze mest zijn de kippen dol op.

Het gemiddelde gewicht van mijn paarden is 450 kg.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 13:41

als ik de onze meer geef dan die 2 plakken per dag, gaan ze er echt gewoon mee rommelen :roll:
ze lopen natuurlijk ook 's winters gewoon buiten, hebben momenteel ook nog gewoon gras te knabbelen, dan kan ik ze echt niet verleiden met hooi :n (behalve Illian dan :P )

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 14:21

wij hebben nu 2 groepen, een groep
"de meiden"
Die lopen dag en nacht buiten, is een groep van 2 dragende merrie's en 2 jaarling merrie's ( en een veulentje die al afgespeend is)
Gras hebben ze niet meer, dus krijgen onbeperkt hooi. Ik gooi die bakken zo vol mogelijk smorgens, de ene keer is het savonds bijna op en vul ik het weer zo vol mogelijk. Heb het eigenlijk nog nooit mee gemaakt dat die " echt"leeg was de bak.
Ik denk dat hun p 24uur zo een 6 van die grote plakken opeten ( Hooi, voordroog heb ik verlopig niet meer, hooi vind IK veel beter)Met zo een mega baal doe ik bij hun een weekje ( in zo een baal passen 2 van die pakken in die gewikkeld zijn)
Hun krijgen per paard 2 broden p dag, smorgens ieder 1 en savonds, en soms wel eens wat meer.
De dragende merrie's krijgen 1/2 kg muesli erbij p dag en die jaarlingen en veulen wat handjes voor het idee.
Dan hebben we een groep die op een anders adres staat, daarvan staan moeder en kind binnen, die krijgen 2kg muesli p dag en 2 volle scheppen lucerne. Hooi zoveel als ze opkunnen op stal, dat ben ik gewoon gaan testen, net zolang totdat ik smorgns kwam om ze naar buiten te doen en dat er nog hooi lag.
Mee dat ze naar buiten gaan gooi ik altijd wat hooi in de wei, ik merk ook dat ze daar overdag niet zoveel mee doen, gras is toch lekkerder. dus denk zo een 2 plakken ( v kleine baaltjes) dat ze smorgns krijgen.
Dan staat er op stal een 2.5jarige, die alwel wat werd verricht doordat hij voor de wagen is beleerd ( net deze maand)
hij krijgt 2kg muesli p dag, maar geen lucerne meer, omdat we hebben getest dat hij daar wel erg veel van ging drinken.
Ook hij krijgt hooi savonds zoveel dat ik he liefst smorgens nog her en daar een plukje vind.. ook hij krijgt als die naar buiten gaat niet veel, puur voor het idee..
Dan staan er 2 dag en nacht buiten, die krijgen smorgens 1 zo een grote plak hooi samen, en savonds weer. en p paard net 1kg muesli p dag en 2scheppen lucrne p dag.

Het valt me gewoon op dat je een beetje moet uit vogelen wat wel en wat niet..
Zie die meiden groep blijft vreten, ze zouden nooit gaan knoeien met het hooi. terwijl een ander juist buiten eerder is afgelijd en het hooi links laat liggen. Nu is er op het ene adres wel gras en op het andere niet, maar zoveel gras staat er op het ene niet dat het nog echt kan voeden, ik noem het, ze zijn lekker bezig

Dakota_75

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 15:24

Hmmm nou ja, hoe dan ook.... ik ben dus op zoek naar andere stalling, heb nu definitief de knoop doorgehakt. Ik kwam zopas bij de paarden en er was nog steeds geen hooi, dus ze hebben ook nog steeds niets gehad (inmiddels heeft hij wel van mij te eten gekregen). De paarden zijn de laatste tijd al heel chagerijnig en nu dus helemaal, Cros werd dus opgejaagd door een weidegenote toen ik bij het hek kwam (voernijd) en gleed uit, viel op z'n kont en gleed toen door op zijn rug zo tegen de afrastering aan, met zijn achterbeen vast achter het draad wat gelukkig al snel losknapte.... Maar toen ging bij mij de knop echt om, klaar ermee... Geen zin meer in dit prutsmuts. Nu nog een plekje vinden *zucht*....