Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Peterina schreef:Citaat:zoek een dun kleur palomini,cremello, valk etc in 1van die kleuren
Je merrie is blauw schimmel bont ... dus zwart van basis kleur met schimmel en bont.
Palomino en cremello zijn vos basis kleur en als die geen agouti dragen, om bruin te maken, zal je alleen smokey black kunnen krijgen. Als je merrie drager vos is dan hebt je kans op een palomino bij een cremello hengst.
Je merrie is Ee aa TOto Gg = heterozygoot zwart en vos, bont (ik neem aan tobiano), schimmel.
Je hebt 50% kans op schimmel en 50% kans op bont.
Met haar maat van 89cm zit je in de middel van het 'Kleine Maat' bij de Shetlanders en ook bij de Mini-ponies.
Hengst mogelijkheden:
http://ministaltbergsebos.come2me.nl/10 ... ---DEKKING
http://www.minipony.nl/
) Eponastable schreef:Kijk eens naar een goedgekeurde hengst in Nederland en je kan alsnog je veulentje inschrijven in een stamboek.
Kom maar bij het NMPRS. Héél leuk stamboek!
Ik vanuit België ga er héél graag naartoe!![]()
Kom eens kijken naar de hengstenkeuring op 10 april! Wij zullen er ook zijn met onze twenter kampioen!
gaapje schreef:mijn shetje heeft ook geen papier , heb der laten dekken .
ik ben er zekervan dat ik het veulen hou , anders had ik der nooit laten dekken .
ik heb ook gekozen voor een goede hengst .
marschall bleu eyes , een cremello met blauwe oogjes .
er zijn er genoeg hoor , ben zelf ook maanden aan het zoeken geweest .
er zijn er zo veel , op een gegeven moment wist ik het echt niet meer haha
gaapje schreef:marschall bleu ayes is een hele mooi hengst en staat ook op een bij me optie lijst.
er zijn inderdaad zoveel hengsten dat je je ogen uitkijkt de 1 ziet er nog leuker uit dan de andere
hij is verkocht en staat nu nog verder duitsland in .
was voor ons al een hele reis dit jaar .
ach voor mij is het eenmalig een veulen .

Angelita schreef:Pas op dat je niet zomaar een hengst kiest omdat je hem leuk vind, je moet een hengst kiezen die je merrie aanvult, even simpel gezegd: het veulen moet een verbeterde versie zijn van de moeder. Als je dat voor elkaar krijgt ben je op de goede weg.
Ik heb verder geen suggesties qua hengsten, weet niet goed welke kant je op wil.
Het is misschien wel leuk om voor een luxe hengst te gaan bij het NMPRS, dan zou ik niet een Amerikaantje nemen maar iets met bvb Welsh bloed. Dat past denk ik wel bij jouw merrie. De basis rubrieken zijn namelijk niet meer zo in trek bij het NMPRS (zou me ook niks verbazen als die binnen een aantal jaar helemaal verdwenen zijn), met een veulen in de luxe rubriek kun je dus meer kanten op.
booster schreef:Angelita schreef:Pas op dat je niet zomaar een hengst kiest omdat je hem leuk vind, je moet een hengst kiezen die je merrie aanvult, even simpel gezegd: het veulen moet een verbeterde versie zijn van de moeder. Als je dat voor elkaar krijgt ben je op de goede weg.
Ik heb verder geen suggesties qua hengsten, weet niet goed welke kant je op wil.
Het is misschien wel leuk om voor een luxe hengst te gaan bij het NMPRS, dan zou ik niet een Amerikaantje nemen maar iets met bvb Welsh bloed. Dat past denk ik wel bij jouw merrie. De basis rubrieken zijn namelijk niet meer zo in trek bij het NMPRS (zou me ook niks verbazen als die binnen een aantal jaar helemaal verdwenen zijn), met een veulen in de luxe rubriek kun je dus meer kanten op.
bedankt voor de tip.
ik wil inderdaad een hengst die punten kennen verbeteren daarom wil ik ruim kijken en dan verder kijken
Angelita schreef:Misschien kun je eens kijken naar Sebastopol's Mon Cherie?
Is erg standaard bloed, maar zijn nakomelingen doen het eigenlijk altijd goed in de showring: hij is absoluut een bewezen hengst. En hij zal jouw merrie ook goed doen denk ik, ik heb meerdere veulens van hem uit basis merries gezien en die bevielen me eigenlijk allemaal wel.
Angelita schreef:. De basis rubrieken zijn namelijk niet meer zo in trek bij het NMPRS (zou me ook niks verbazen als die binnen een aantal jaar helemaal verdwenen zijn), met een veulen in de luxe rubriek kun je dus meer kanten op.
Neemt niet weg dat de shetlander zeer zeker aan de wieg van het minipaard heeft gestaan en nog steeds staat 

gaapje schreef:marschall bleu ayes is een hele mooi hengst en staat ook op een bij me optie lijst.
er zijn inderdaad zoveel hengsten dat je je ogen uitkijkt de 1 ziet er nog leuker uit dan de andere
hij is verkocht en staat nu nog verder duitsland in .
was voor ons al een hele reis dit jaar .
ach voor mij is het eenmalig een veulen .
Vanneke schreef:Moest ik een schimmel hebben, zou kleur nu niet echt het belangrijkste zijn. En meer kijken naar type, beweging en dergelijke. Je hebt namelijk toch 50 procent kans dat het veulen helemaal wit zal worden na verloop van tijd, net zoals de moeder.