hoe schat je de kwaliteiten van en veulen in?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 02:07

Juist de opfok kan bij een veulen ontzettend veel doen. Een eventuele verkeerde stand in de benen kan door correctie en tijdig bekappen gecorrigeerd worden. Een x-benig veulen kan door tijdige ingreep van een dierenkliniek weer recht op de benen komen te staan. Een dier dat tekort voedingsstoffen binnenkrijgt tijdens de opfok, of serieus ziek wordt, kan daar ook op latere leeftijd de gevolgen van laten zien.

Daarom ben ik het er ook absoluut niet mee eens dat een dier niet te lijden kan hebben qua exterieur (en uiteindelijk bewegingen) door verkeerde opfok en de ingrepen die tijdens de opfok gedaan kunnen worden, en een niet correcte voeding ogf behandeling tijdens de opfok.

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-09 02:28

Cassidy schreef:
Daarom ben ik het er ook absoluut niet mee eens dat een dier niet te lijden kan hebben qua exterieur (en uiteindelijk bewegingen) door verkeerde opfok en de ingrepen die tijdens de opfok gedaan kunnen worden, en een niet correcte voeding ogf behandeling tijdens de opfok.

Oh maar dat ben ik absoluut heel erg met je eens! Als een veulen te weinig vrij kan bewegen dan wordt het kraakbeen van mindere kwaliteit, met dus als gevolg een veel groter risico op blessures. En dat geldt vast ook voor de coordinatie en de stevigheid van de botten. Zelfde met de voeding. En ook het abrupt spenen of gebrek aan contact met soortgenoten kunnen tot allerlei gedragsafwijkingen leiden. Ik kom met mijn pony geregeld bij een kliniek, en daar hadden ze een veulen met een bokvoet geopereerd: ze hadden het been geloof ik doorgezaagd en de stand veranderd. Dat was best experimenteel maar het resultaat was fantastisch. Het enige wat ik zag was een normaal veulen met een goed genezen(de) wond. En hij liep prima.
Maar mijn vraag was meer gebaseerd op de 4 veulens die mijn werkgever dit jaar gefokt heeft. Ik zie ze lopen en denk: leuke veulens, maar welke er nou beter 'gelukt' is en welke minder, geen idee. Zo heb ik er nog nooit naar gekeken. Ik vind het zweetvosje het leukst, want die heeft enorme blonde snorharen. Toch maar eens met een ernstig gezicht bij het hek gaan staan. :+

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 02:51

Cassidy schreef:
Nee hoor, op de leeftijd dat je gaat beslissen wie mag blijven en wie niet, heb je al een aardige indruk kunnen krijgen van de aard van een veulen. Of hij meegaand of koppig is, snel is aangebrand, of alles over zich heen laat gaan. En ook dat kan veranderen in de loop der jaren, en worden bijgestuurd door met een veulen om te gaan, maar ook dat zou ik in mijn beslissing meenemen. Niet alleen exterieur en bewegingen....

Deels, ik ben niet zo dat ik voor een karakter terugdeins dus ik zou niet snel op een karakter afknappen, vooral een karakter wordt heel erg bepaald door omgevingsfactoren. Enige waar ik mss op af zou knappen is een veulen wat maar niet tam te krijgen is of juist heel agressief is, maar bij zo'n dier zit al snel een steekje los.
Cassidy schreef:

Dat heb ik nooit gezegd, ik ben het daarin zelfs met je eens.
Maar dit topic gaat over het beoordelen van een veulen, daar heeft opfok niets mee te maken.

kamille schreef:
Anneliesdj, ik heb goed nagedacht over wat je schrijft: zou het zo zijn dat je vooral het skelet beoordeelt? Dus dat de verhoudingen bij het opgroeien hetzelfde blijven, dat alles even hard groeit zal ik maar zeggen? Dus zeg maar een licht overbouwd veulen, of een veulen met een hele lange rug, zal dat als paard ook blijven houden?

De bouw ja, het skelet, kijk anders eens op de wiki ;)
Overbouwd valt niks van te zeggen, dat is elk veulen bij periode's.
Een lange rug blijft wel degelijk :j

kamille schreef:
Al is het wel weer zo dat alle veulens een erg korte hals hebben, zodat ze goed kunnen drinken bij moeders. Als ze gras gaan eten moeten ze dan erg wijdbeens staan de eerste tijd om erbij te kunnen. De benen zijn in vergelijking met die van een paard ook idioot lang natuurlijk.
De hals is niet kort, het enige wat uit proportie's is zijn de benen.
Alles daarboven valt in princiepe te beoordelen als bij een volwassen paard, als de hals te kort is blijft hij dat wss. Maar een hals lijkt snel kort omdat een veulen een groter hoofd heeft, daarbij hebben sommigen ook nog eens een onderhals wat het nog erger maakt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 02:52

kamille schreef:
Maar mijn vraag was meer gebaseerd op de 4 veulens die mijn werkgever dit jaar gefokt heeft. Ik zie ze lopen en denk: leuke veulens, maar welke er nou beter 'gelukt' is en welke minder, geen idee. Zo heb ik er nog nooit naar gekeken. Ik vind het zweetvosje het leukst, want die heeft enorme blonde snorharen. Toch maar eens met een ernstig gezicht bij het hek gaan staan. :+

Ik zou zeggen; vraag je werkgever eens wat hij ervan vind :)
En als het mag kun je natuurlijk foto's plaatsen met je eigen idee erbij, kijken wat er hier wordt gezegd.

lailapri

Re: hoe schat je de kwaliteiten van en veulen in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 08:35

Heel veel is genetisch bepaald maar mijn konik die allang en breed is uitgegroeid maar altijd ondervoedt is geweest groeit nu ineens in de breedte. Dus de groei zal denk ik wat dat betreft uiteindelijk gaan naar wat genetisch bepaald is, of een veulen moet al heel erg verwaarloosd worden. Een kennis van mij heeft 2 volwassen hengsten gekocht die ook niet veel meer gezien hadden als een weiland (en misschien nog een stalletje) en dus ook flink wat tekort zijn gekomen. Een was er 10 en ik weet niet hoe oud de andere is maar die groeien nu na betere verzorging en castratie ineens weer door en hoogte en breedte.
Op een gegeven moment zal dit natuurlijk niet meer gaan gebeuren maar opzich gaat dit dus nog vrij lang door.

Ik ben ook wel benieuwd naar foto's en wat er uiteindelijk gezegt gaat worden, maar dan moet je wel toestemming hebben.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 08:36

anneliesdj schreef:
Cassidy schreef:
Nee hoor, op de leeftijd dat je gaat beslissen wie mag blijven en wie niet, heb je al een aardige indruk kunnen krijgen van de aard van een veulen. Of hij meegaand of koppig is, snel is aangebrand, of alles over zich heen laat gaan. En ook dat kan veranderen in de loop der jaren, en worden bijgestuurd door met een veulen om te gaan, maar ook dat zou ik in mijn beslissing meenemen. Niet alleen exterieur en bewegingen....

Deels, ik ben niet zo dat ik voor een karakter terugdeins dus ik zou niet snel op een karakter afknappen, vooral een karakter wordt heel erg bepaald door omgevingsfactoren. Enige waar ik mss op af zou knappen is een veulen wat maar niet tam te krijgen is of juist heel agressief is, maar bij zo'n dier zit al snel een steekje los.
Cassidy schreef:

Dat heb ik nooit gezegd, ik ben het daarin zelfs met je eens.
Maar dit topic gaat over het beoordelen van een veulen, daar heeft opfok niets mee te maken.

Ik weet een fokker die zijn veulens een uurtje per dag met de moeder in een paddock zet omdat hij zelf geen land heeft en er verder ook geen plek is. Er is geen gras waar ze op kunnen lopen, alleen zand. Van een uurtje buiten per dag worden de veulens echt niet groot en sterk. Vergeleken met veulens van dezelfde leeftijd bij andere stallen blijven zijn veulens daardoor erg klein.
Wanneer begint bij jou de "opfok"? Als ze van de moeder gespeend worden en worden ingeschaard?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 21:22

Zoals ik zei; opfok heeft niets met dit topic te maken, het gaat om het beoordelen van een veulen, niet wat je kunt verprutsen met foute opfok, opvoeding of wat dan ook.
Ik snap wat je bedoeld en zoals ik al zei ben ik het er mee eens.

moonvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 23:32

Ieder jaar vind ik het weer spannend als het veulen geboren is. Het liefst wil je hem zien staan of alles naar verhouding is. Of het genoeg maat heeft, de hals er al is een lang voorbeen, hoe hij op zijn benen staan. Vaak als een veulen ouder wordt is dat voor mij in ider geval weer moeilijker te zien.
Als hij met een kort voorbeen geboren wordt dan zal dat er ook niet meer veranderen en zegt genoeg over het gebruik ervan later. Verder vind ik dat een veulen lekker fris en wakker moet zijn en er attent bij moet staan. Dat zegt wat over karakter hebben.
Alhoewel we ook een hengstveulen hebben gehad die moesten we van dag 1 voor ons houden anders lagen zijn voorbenen al om je nek geslagen. Dat was echt een wildebras en eigenlijk niet te vertouwen. Als het kan ga ik ook naar keuringen om zo allerlei soortenveulens te zien en er weer van te leren. Dan zit ik er ook wel eens flink naast met wat ik de beste vind en wat een jury vind. Leer ik weer van en dan komen weer vooruit om een compleeet veulen te fokken.

Afstamming vind ik wel belangrijk. Bij onze merrie weet je daardoor nog meer de sterke en de zwakke punten van die bloedlijn. Nodig om te verbeteren. Bij een veulen kun je dat weer terugvinden.
Leuk en breed is het onderwerp veulen.

Toetsenbord

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 10:05

Persoonlijk zou ik als eerste kijken naar de bouw van een veulen. Als het veulen bij de moeder loopt is dat natuurlijk nog handiger/fijner om te beoordelen. Wat zijn de sterke en zwakke punten van de moeder? (foktechnisch)
Hoe zijn de bewegingen van de moeder?

Mijn voorkeur gaat uit naar een veulen die goed gedragen loopt. Lekker kan ondertreden en fijn opgericht zonder dat het veulen een hertenhals heeft.
Kijkt het fris uit de ogen of heeft het een troebel oog? En vooral hoe ziet de vacht eruit van moeder en veulen? Van de vacht is zoveel af te lezen, is het fijn van structuur zonder happerige plukken en glimt het een beetje? Vergelijk ze met andere veulens.
Staan ze correct op de benen en klopt de voetas een beetje? Als ze 6 maanden oud zijn is dit wat makkelijker te beoordelen dan dat ze net op de wereld komen. Maar ook als ze net op de wereld komen is het grappig om te zien wat de zwakke punten zijn (van moeder en hengst) zoals bijvoorbeeld week gekoot (het bijna op de kogels lopen)

Om karakter te beoordelen is het leuk om te kijken naar de veulens als ze NET verspeend worden.
- Het ene veulen wordt pisnijdig en kwaad en probeert met man en macht de deur open te trappen waar hij als laatste zijn moeder had gezien.
- Je hebt veulens die via de stal-vloer terug naar mama proberen te komen en graven / stampen met de hoefjes.
- Veulens die zenuwachtig rondjes te rennen.
- Weer een ander veulen begint nonstop te hinniken.
- Veulens die het hout pakken/bijten?
- Veulens die hun leeftijdsgenootjes toetakelen om zich af te reageren.
- Er zijn veulens die 5 minuten na verspenen gewoon hooi gaan eten en "observeren" hoe zijn leeftijdgenootjes zo paniekerig doen.
- Veulens die proberen om over de stalwand te klauteren om bij hun moeder te komen.
- Veulens die helemaal "verstokt" stilstaan in een hoekje waarbij het zweet van het lijfje afgutst

En hoe zijn de karakters 1 dag na het verspenen? Vaak een wereld van verschil en meestal een stukje rustiger (logischerwijs nog lang niet moeder vergeten)

Als ze wat ouder zijn (nog geen jaarling) is het leuk om te zien hoe ze reageren op mensen.
- Hoe gedragen zij zich bij de smid, zijn het vechters en proberen ze uit alle macht weg te komen zonder op te geven? (op 2 jarige leeftijd ook?)
- Blijven ze braaf staan en weten ze na de 3e behandeling al wat de bedoeling is en geven ze een voetje?

Hoe reageren veulens op een enkel vinger-drukje op de schouder?
Blijven ze staan zonder dat ze het voelen?
Reageren ze erop (reactie door te kijken of orenspel) maar gaan ze er niet voor achteruit?
Reageren ze erop en gaan ze hiervoor achteruit? (dit zie ik persoonlijk graag)
Reageren ze erop en gaan ze juist "terugduwen?

Heerlijk om naar veulens te kijken vind ik.
Meestal is het lachwekkend vooral als ze nog in de wei lopen met soortgenootjes.
- Wie is innitiatiefnemer om "tikkertje" te spelen?
- Welk veulen heeft nooit zin om mee te spelen?
- Welk veulen wordt kwaad op zijn weidegenootje (die wil spelen) en bijt direct van zich af?
- Welk veulen is niet moe te krijgen en welke ligt juist graag uren in de zon tussen het hoge gras?
- Welk veulen is echt een mama-plakker en welke heeft zijn moeder "bij wijze van spreken" helemaal niet nodig?
- Welk veulen begint als eerste daadwerkelijk te grazen? En eet het daadwerkelijk gras of laat ie de grassprieten via zijn mondhoeken wegvallen en "graast" het alleen om zijn moeder na te apen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 12:12

anneliesdj schreef:
Zoals ik zei; opfok heeft niets met dit topic te maken, het gaat om het beoordelen van een veulen, niet wat je kunt verprutsen met foute opfok, opvoeding of wat dan ook.

Sorry, ik blijf erop hameren, we zijn het in grote lijnen eens, maar ik ben het er niet mee eens dat opfok of ingrijpen van de mens in dit topic niet ter zake doet.

Invloed van mens: Je kunt er niet omheen, of je moet een veulen gaan beoordelen op de leeftijd dat hij net geboren wordt, en dan nog moet een veulen eerst uit de kreukels om echt wat te kunnen zien. Kijk je een paar weken later, is het al een heel ander verhaal. Lichte x-benen kunnen zijn bijgedraaid, week gekootte voetjes gaan steeds meer rechtop staan, afhankelijk van de beweging die het veulen heeft gehad. De eerste drie maanden kan de smid ook nog veel doen, daarna sluiten de groeischijven in de benen van onderen af aan. Dus heeft de smid al ingegrepen op het moment dat het veulen een half jaar is? Zijn x-beentjes operatief behandeld?
Het beoordelen van het exterieur is meer dan alleen hoek van schouder en heup, aanzet van hals en model van de achterhand. Een mooi Arabisch koppie kan heel snel veranderen op het moment dat de fontanellen sluiten. En bij problemen bij het beenwerk grijpt toch vaak de mens in, en is dat wat je zien niet meer dat wat het van nature was of geweest zou zijn.

Toetsenbord

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 12:59

Opfok heeft wel degelijk te maken met "kwaliteit" van een veulen of het inschatten van de kwaliteit. Ook de dag van geboorte tot verspenen van een veulen is een belangrijke periode voor een veulen en deze periode kan ook voedingstechnisch (moeder die na 3 maanden geen uier geeft aan het veulen) of medisch verprutst worden. Denk alleen al aan de kwaliteit van het gras waarbij het veulen de dagen begint te grazen. Hoe is het land bemest? Is het veel te vaak bemest? Of ligt de wei er juist schraal bij?

Vooral voeding en het correct op de benen zetten (hoefsmid) is in mijn ogen van groot belang om de kwaliteit van een veulen te verhogen. Mijn keuze zou veel sneller op een veulen zijn die er goed uit ziet. Veel mensen kopen een veulen/jaarling/twenter onder het mom van "die knap ik wel even op" maar je weet niet wat voor (slechte) periode het dier heeft gehad waar je misschien later mee te maken krijgt. (denk aan bijvoorbeeld allergie of koliek)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 13:40

Ik mis in het rijtje veulens die na afspenen bij pleegpappa geen staan en daar een uier bij zoeken. En pleegpappa vind dat allemaal wel best. Zo heb je veel minder stress en aan de andere kant van eht draad staat mams nog waarmee ze kunnen neuzen en na een paar dagen iets meer afstand tussen mams en veulen, etc. :D :D :D

Ik vind jou stuk heel interessant toetsenbord, ga hem nog eens goed doornemen

Toetsenbord

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 14:34

Gewoon, van 's morgens vroeg tot 's avonds laat, met je billen in de wei zitten, geduld en tijd hebben en alleen maar kijken naar die boefjes.
Het liefst de mogelijkheid om dit jaren te doen en te kunnen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 15:08

Ik ben veel op de wei, dag in dag uit, jaar in jaar uit, maar begin nog maar net en heb ook nog me priveleven :P

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 18:43

Ik heb mijn pas aangekochte veulen geselecteerd op aanleg voor dressuur. Hierbij heb ik naar het veulen gekeken maar vooral naar de moeder, omdat ik nog nooit een veulen had beoordeeld of gekocht heb ik veel foto's en filmpjes gemaakt om later rustig te kunnen terugkijken. (filmpjes steeds op pauze zetten en beeldje voor beeldje bekijken). Ook van de moeder, hoe haar gebruik van het achterbeen maar ook het karakter, hoe ze reageert op kleine dingen en of ze mens gericht zijn.. *is erg leuk als je eraan komt en mama+baby hinniken en komen naar het hek rennen...*

Wat volgens mij bij dressuurveulens belangrijk is is dat ze dalen in de achterhand bij het wegdraven, dat ze opwaards gaan draven. Ook dat ze idd makkelijk schakelen in de gangen.. (voor zover dat te beoordelen is bij zo'n slungeltje). En voor de rest ruimte in de gangen en type, net als een volwassen paard.

Waar ik ook veel naar heb gekeken zijn foto's en filmpjes van veiling en keurings toppers. De veulens die daar bovenaan stonden vergeleken met de veulens bovenaan zodat je een beeld krijgt van het gewenste type als veulen. Maar dan nog, ík vond het érrug lastig :+

workorange

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 21:45

Bedankt voor de informatie allemaal! Ik had hetzelf ook nodig.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 02:04

Cassidy schreef:
anneliesdj schreef:

Sorry, ik blijf erop hameren, we zijn het in grote lijnen eens, maar ik ben het er niet mee eens dat opfok of ingrijpen van de mens in dit topic niet ter zake doet.

Als het gaat om het beoordelen van een veulen bekijk je hoe een dier er op dat moment bij staat, ik ga er vanuit dat ts en de meeste anderen die een veulen beoordelen daar geen weken of maanden de tijd voor hebben. Heb je dat wel dan kun je zien wat de tijd met een veulen doet, meestal heb je die mogelijkheid niet en moet je gewoon beoordelen wat je op dat moment ziet.

Bovendien blijf je bezig om je gelijk te halen terwijl ik allang heb gezegd dat ik het met je eens ben. Er kunnen altijd dingen veranderen door foute opfok oid maar daar ga je normaal gesproken niet vanuit, ik iig niet. Ik ga er in eerste instantie vanuit dat iedereen goed voor zijn dieren zorgt en minimaal aan de basisbehoeften voldoet.
Ik snap niet waarom je zo blijft doorhameren op iets wat maar voor een klein deel op dit topic van toepassing is en bovendien ook nog eens veroorzaakt moet worden door slechte omstandigheden.

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 04:16

Karakter, voor mij een heel zwaar onderdeel, als ze het tussen de oren niet kunnen of willen houdt het al snel op, of je nu recreatief of wedstrijdgericht aan de slag wil met je paard, het karaker is telkens heel bepalend.

Voor de sport hebben wij ze trouwens graag wat "vechtlustig" een brave
doet al snel zijn "kunstje" wij hebben graag paarden die "meepraten" kortom, ja graag agressief, het is aan de eigenaar om er een fijn paard aan te krijgen.

Een steekje los? aan weinig paarden zit een steekje los, het is maar net hoe men ze benaderd en welke doelen er gesteld worden. Alles moet meegenomen worden en afgewogen aan datgene wat voorhanden is.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 11:15

er zijn wel paarden die moeilijk kunnen worden door verkeerde opvoeding, die dar zegmaar meer aanleg voor hebben. Ik heb hier een veulen lopen uit een moeilijkere hengst (heeft zeer veel gestijgerd ed) en een moeilijke moeder (voelt super aan hoe ze alles naar haar hand kan draaien). Vader is moeilijk met de voeten, zoon ook, al is het verschil dat zoon er gewoon geen zin in heeft en vader het moeilijk/eng vond. Hij heeft er zo geen zin in dat hij zelfs stijgert, gericht naar mensen en slaat. Maar als je hem kort houdt (dus tijdig laat weten dat jij er absoluut niet van gedient bent) is het een schatje. MEt zo'n dier moet je dus wel om kunnen gaan...

sportfokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 23:10

De kwaliteiten van een veulen inschatten is in feite net zo moeilijk als het beoordelen van een volwassen dier. Als het geraamte klopt, kan er niet zo heel veel mis gaan. De kracht is ook al wel aardig te bekijken en de balans ook absoluut. Het lastigste zijn de groeistuipen van jonge dieren. Daar kunnen ze veel last van hebben. En voor de rest bepalen de genen natuurlijk ook de aanleg. Zelf zien we graag het hele jonge veulentje als het er net is, omdat je dan het skelet goed ziet. De opvallende eigenschappen van een veulen zie je later weer terug. Waar wij dan op selecteren? Op kwaliteit. En dat is niet hetzelfde als schoonheid! Ze moeten van binnen en van buiten sportaanleg hebben, net als pa en ma . Om die reden kiezen wij vaak voor Grand Prix hengsten als vader. Dan heb je al heel wat zekerheid.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 01:28

krackertje schreef:

Karakter, voor mij een heel zwaar onderdeel, als ze het tussen de oren niet kunnen of willen houdt het al snel op, of je nu recreatief of wedstrijdgericht aan de slag wil met je paard, het karaker is telkens heel bepalend.

Voor de sport hebben wij ze trouwens graag wat "vechtlustig" een brave
doet al snel zijn "kunstje" wij hebben graag paarden die "meepraten" kortom, ja graag agressief, het is aan de eigenaar om er een fijn paard aan te krijgen.

Een steekje los? aan weinig paarden zit een steekje los, het is maar net hoe men ze benaderd en welke doelen er gesteld worden. Alles moet meegenomen worden en afgewogen aan datgene wat voorhanden is.

Kan me niet voorstellen dat jij echt graag werkt met een paard wat je met open mond opwacht als je hem uit stal haalt. Maar wat jij zegt is ook wat ik bedoel, een braaf paard is leuk maar een hete kikker heb ik ook liever, dat bedoel ik dat ik niet snel terugdeins voor een karakter.
En idd zit er aan weinig paarden een steekje los, bij een normale benadering/opvoeding wordt een veulen geen aggressief dier wat je de wei weer uit jaagt, vandaar dat ik het heb over een steekje los.

sportfokker schreef:
De kwaliteiten van een veulen inschatten is in feite net zo moeilijk als het beoordelen van een volwassen dier. Als het geraamte klopt, kan er niet zo heel veel mis gaan. De kracht is ook al wel aardig te bekijken en de balans ook absoluut. Het lastigste zijn de groeistuipen van jonge dieren. Daar kunnen ze veel last van hebben. En voor de rest bepalen de genen natuurlijk ook de aanleg. Zelf zien we graag het hele jonge veulentje als het er net is, omdat je dan het skelet goed ziet. De opvallende eigenschappen van een veulen zie je later weer terug.

Precies wat ik bedoel :j