Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Cassidy schreef:Daarom ben ik het er ook absoluut niet mee eens dat een dier niet te lijden kan hebben qua exterieur (en uiteindelijk bewegingen) door verkeerde opfok en de ingrepen die tijdens de opfok gedaan kunnen worden, en een niet correcte voeding ogf behandeling tijdens de opfok.
Cassidy schreef:Nee hoor, op de leeftijd dat je gaat beslissen wie mag blijven en wie niet, heb je al een aardige indruk kunnen krijgen van de aard van een veulen. Of hij meegaand of koppig is, snel is aangebrand, of alles over zich heen laat gaan. En ook dat kan veranderen in de loop der jaren, en worden bijgestuurd door met een veulen om te gaan, maar ook dat zou ik in mijn beslissing meenemen. Niet alleen exterieur en bewegingen....
Cassidy schreef:Daarom ben ik het er ook absoluut niet mee eens dat een dier niet te lijden kan hebben qua exterieur (en uiteindelijk bewegingen) door verkeerde opfok en de ingrepen die tijdens de opfok gedaan kunnen worden, en een niet correcte voeding ogf behandeling tijdens de opfok.
kamille schreef:Anneliesdj, ik heb goed nagedacht over wat je schrijft: zou het zo zijn dat je vooral het skelet beoordeelt? Dus dat de verhoudingen bij het opgroeien hetzelfde blijven, dat alles even hard groeit zal ik maar zeggen? Dus zeg maar een licht overbouwd veulen, of een veulen met een hele lange rug, zal dat als paard ook blijven houden?

kamille schreef:De hals is niet kort, het enige wat uit proportie's is zijn de benen.Al is het wel weer zo dat alle veulens een erg korte hals hebben, zodat ze goed kunnen drinken bij moeders. Als ze gras gaan eten moeten ze dan erg wijdbeens staan de eerste tijd om erbij te kunnen. De benen zijn in vergelijking met die van een paard ook idioot lang natuurlijk.
kamille schreef:Maar mijn vraag was meer gebaseerd op de 4 veulens die mijn werkgever dit jaar gefokt heeft. Ik zie ze lopen en denk: leuke veulens, maar welke er nou beter 'gelukt' is en welke minder, geen idee. Zo heb ik er nog nooit naar gekeken. Ik vind het zweetvosje het leukst, want die heeft enorme blonde snorharen. Toch maar eens met een ernstig gezicht bij het hek gaan staan.

anneliesdj schreef:Cassidy schreef:Nee hoor, op de leeftijd dat je gaat beslissen wie mag blijven en wie niet, heb je al een aardige indruk kunnen krijgen van de aard van een veulen. Of hij meegaand of koppig is, snel is aangebrand, of alles over zich heen laat gaan. En ook dat kan veranderen in de loop der jaren, en worden bijgestuurd door met een veulen om te gaan, maar ook dat zou ik in mijn beslissing meenemen. Niet alleen exterieur en bewegingen....
Deels, ik ben niet zo dat ik voor een karakter terugdeins dus ik zou niet snel op een karakter afknappen, vooral een karakter wordt heel erg bepaald door omgevingsfactoren. Enige waar ik mss op af zou knappen is een veulen wat maar niet tam te krijgen is of juist heel agressief is, maar bij zo'n dier zit al snel een steekje los.Cassidy schreef:Daarom ben ik het er ook absoluut niet mee eens dat een dier niet te lijden kan hebben qua exterieur (en uiteindelijk bewegingen) door verkeerde opfok en de ingrepen die tijdens de opfok gedaan kunnen worden, en een niet correcte voeding ogf behandeling tijdens de opfok.
Dat heb ik nooit gezegd, ik ben het daarin zelfs met je eens.
Maar dit topic gaat over het beoordelen van een veulen, daar heeft opfok niets mee te maken.

anneliesdj schreef:Zoals ik zei; opfok heeft niets met dit topic te maken, het gaat om het beoordelen van een veulen, niet wat je kunt verprutsen met foute opfok, opvoeding of wat dan ook.
Ik snap wat je bedoeld en zoals ik al zei ben ik het er mee eens.
Cassidy schreef:anneliesdj schreef:Zoals ik zei; opfok heeft niets met dit topic te maken, het gaat om het beoordelen van een veulen, niet wat je kunt verprutsen met foute opfok, opvoeding of wat dan ook.
Ik snap wat je bedoeld en zoals ik al zei ben ik het er mee eens.
Sorry, ik blijf erop hameren, we zijn het in grote lijnen eens, maar ik ben het er niet mee eens dat opfok of ingrijpen van de mens in dit topic niet ter zake doet.
krackertje schreef:Deels, ik ben niet zo dat ik voor een karakter terugdeins dus ik zou niet snel op een karakter afknappen, vooral een karakter wordt heel erg bepaald door omgevingsfactoren. Enige waar ik mss op af zou knappen is een veulen wat maar niet tam te krijgen is of juist heel agressief is, maar bij zo'n dier zit al snel een steekje los.
Karakter, voor mij een heel zwaar onderdeel, als ze het tussen de oren niet kunnen of willen houdt het al snel op, of je nu recreatief of wedstrijdgericht aan de slag wil met je paard, het karaker is telkens heel bepalend.
Voor de sport hebben wij ze trouwens graag wat "vechtlustig" een brave
doet al snel zijn "kunstje" wij hebben graag paarden die "meepraten" kortom, ja graag agressief, het is aan de eigenaar om er een fijn paard aan te krijgen.
Een steekje los? aan weinig paarden zit een steekje los, het is maar net hoe men ze benaderd en welke doelen er gesteld worden. Alles moet meegenomen worden en afgewogen aan datgene wat voorhanden is.
sportfokker schreef:De kwaliteiten van een veulen inschatten is in feite net zo moeilijk als het beoordelen van een volwassen dier. Als het geraamte klopt, kan er niet zo heel veel mis gaan. De kracht is ook al wel aardig te bekijken en de balans ook absoluut. Het lastigste zijn de groeistuipen van jonge dieren. Daar kunnen ze veel last van hebben. En voor de rest bepalen de genen natuurlijk ook de aanleg. Zelf zien we graag het hele jonge veulentje als het er net is, omdat je dan het skelet goed ziet. De opvallende eigenschappen van een veulen zie je later weer terug.