Fjord afslanken??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 16:27

Ik ben het eens met hippofocus.

Ik vind dat je meer discipline moet opbrengen om je paard af te laten vallen. Zet m hard aan het werk en stop met muesli voeren. Je zegt dat je gerust weet dat je het voer moet laten staan, maar doe dat dan ook! Je paard eet het wel braaf op maar jij gooit het in die voerbak!
Je vertelt dat er weinig fructaan in het gras zit, maar dat kun je niet zien aan de buitenkant. Nu het buiten kouder wordt en soms toch nog zonnig is is de fructaanindex juist hoger dan met warm weer. Teveel gras eten is echt niet gezond voor een paard, maakt niet uit in welk jaargetijde.

Rantsoenpaaltjes neerzetten is een goed idee. Dat hij dan minder kan rennen is jammer, maar zet m dan lekker in het werk. Doe leuke dingen dan kan hij ze makkelijker volhouden. Lucerne is geen goed idee voor jouw paard, dat zit vol energie! Hij zal best door een dalletje heenmoeten maar uiteindelijk doe je hem een groot plezier en kan hij veel langer meegaan.
Desnoods kun je hem bv een stukje marstall mineralen koek gaan geven (lijkt op pavo maar heb ik betere ervaringen mee en ze zijn kleiner). Als je echt twijfelt over wat je paard binnenkrijgt zou je de dierenarts kunnen laten komen en hem een bloedtest laten afnemen. dan kun je pas echt zien hoe het zit.
Ik denk dat je hem beter op een paddock met hooi kan zetten dan op teveel gras.

Succes!

Anoniem

Re: Fjord afslanken??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 16:31

Wij hadden onze fjorden/tinkers zo veel mogelijk op een bijna kale grasweide staan, en dan voerden we gewoon hooi en inderdaad van die vitamine koeken bij :)
Dat ging altijd super.

Alleen in de lente hadden we wel eens té veel gras. Dan maakten we de boer naast ons blij, die mocht het maaien voor z'n koeien.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 19:42

Hypofocus zo'n vitaminespuit kun je dus gemakkelijk in gedeeltes geven?
mijn fjord krijgt momenteel alleen overdag gras en savonds wat hooi.. we rijden nu zo'n 1.5 uur perdag zo'n vitaminestoot geven is dan wel nuttig toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 19:46

Ja, er zit zo'n instelschijfje op, dus dan kun je 'm in gedeeltes geven.

Jasminds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-09 23:44

@ Rakni Ja dat zei ik, maar ik zou graag in de eerste plaats echt wel een alternatief vinden voor de muesli...in het allerslechtste geval moet het weg, maar ik probeer eerst zoveel mogeiljk te vissen naar iets dat geen kwaad kan!
Begrijp me niet verkeerd, ik begrijp als geen ander dat te dik ongezond is, en dat een te mager paard binnen de lijnen zelfs minder ongezond is dan een te dik. Maar ik wil het voor het paard zo aangenaam mogelijk houden.
Ik weet dat Jordy zeker blijer en gezonder zal zijn met een dunnere buik, net zoals te zware mensen die vermageren. Maar voor hun is een dieet ook àllesbehalve leuk. Ik wil hem dolgraag magerder maar niet ten koste van zijn geluk. Ik neem het trainen allemaal rustig met hem op en doe hem zeker geen kwaad, of dingen doen die hij niet graag doet. Maar algemeen heeft hij niet graag teveel gepruts, maar getut. Het doet pijn dat hij meteen komt aangegalopeerd als hij bv. mijn pa ziet, maar verdwaasd blijft staan als hij mij ziet aankomen met mijn werkspullen ;( ik ben ook van plan om zoveel mogelijk af te wisselen van werk en alles leuk en spannend te maken, ik hoop echt dat het op de duur betert hierdoor.
Als er echt geen alternatief is heb ik ook wel het verstand dat al het bijgevoer wegmoet hoor :) Maar het is echt maar een half kg per dag, en ervanuitgaande dat dit maar 2% suikers zou bevatten, vond ik dat niet overdreven!
Wat je zegt van fructaan is wel waar... Ik ken de indexrooster en ik was het even uit het oog verloren. Maar wat dat betreft is gras sowieso afgeschreven hé :)
Ik vind het best verwarrend hoor :\ hiervoor stond hij op een 'zo goed als paddock' en moesten we hem veel bijvoeren, want hij begon uit verveling aan de stal te bijten etc. We waren daarvoor echt heel druk op zoek gegaan naar een goeie wei, omdat we dit voor hem ook niet leuk vonden, en nu dit.
En nog even voor de laatste keer: gewoon hooi is geen optie :P (niet aanvallend bedoeld hoor :) )
die Marstall koek, is die in de meeste voederzaken te koop?

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 00:11

Jasminds ik denk dat je teveel bent zoals ik in het begin ook was voor mijn paardje, ik ben inmiddels aan het veranderen en ook harder aan het worden gewoon weg omdat het moet!

Ook mijn pony had in het begin niet veel zin aan werken, maar vandaag toch weer een goede buitenrit van 1.5 uur gemaakt met veel stappen af en toe draven en een paar stukjes galop (ook omdat ze nog veeltste dik is!) en ik het langzaam aan wil opbouwen.
Maar merk dat hoe meer ze afvalt hoe meer plezier ze ermee heeft om echt aan het werk te gaan, ook ik vind het moeilijk als ik dr savonds op stal zet om dr geen brood meer te geven of biks (dit gaf ik voorheen wel vaak) maar nu moet ze het doen met hooi en 1 appeltjes en wat wortel, soms kijkt ze me dan ook vragend aan van is dit alles en tja dan is het even moeilijk maar geef ik dr een dikke knuffel en laat dr lekker eten.

Je moet dus iets harder worden voor je fjordje (en ik weet hoe moeilijk dat is hoor :P maar voor hem is dat het beste als hij straks weer op een goed gewicht is je zult merken dat je dan een heel ander paard hebt!) ik zal nu eens zien voor een foto (is wel van 3 maand geleden ofzo inmiddels is ze al flink afgevallen, de singel wil al een heel stuk strakker)

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 00:21

Schrik niet van hoe ze er hier uitziet hoor :+
Overigens wil ik wel erbij vermelden dat ik een fjord heb met vrij brede en grove bouw (volgens mijn dierenarts) en ze heeft een beetje een hangbuikje van 2x veulens krijgen.
Het gaat dus om een merrie..

(Merrie's hebben toch vaak een andere bouw dan ruinen/hengsten? vriendin van me haar fjord ruin staat veel hoger op zn benen dan mijn merrie die heeft echt een hele andere bouw)

Afbeelding

Afbeelding

foto's vertekenen wel een beetje :o

Nu de foto's van mijn merrie begin dit jaar voordat ze het land opging

[img][http://www.mijnalbum.nl/Foto-7KEK6MXI.jpg/img]

Afbeelding

Afbeelding
Volgens mijn dierenarts zit ze hier goed op gewicht.

Jasminds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-09 00:25

Zo dat is inderdaad een heus verschil! :oo Haha, wat trekt zij van bouw erg op Jordy! :D (op de bovenste foto's vooral O:) ) maar back ontopic, dat heb je heel goed gedaan!
Ik wil dit ook heel graag bereiken... maar ik vrees dat het inderdaad zal beginnen bij mezelf :\

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 00:45

Nu is ze nog niet zo slank als op de foto hierboven hoor ;) die was van vorig jaar mijn merrie wordt onwijs dik in de zomer ook deels eigen schuld maar ik mag helaas niets afzetten op het land, gelukkig hebben er dit jaar heel veel schapen gelopen.

Maar ik rij nu elke dag minimaal een uurtje vooral nog veel stappen.en dat werkt goed ook krijgt ze dus geen lekkere tussendoortjes meer naja niet zoveel als voorheen nu is het een appel en wat hooi.Het is moeilijk denk dat jij net zo over je paardje denkt als ik over de mijne haha aan je verhaal te lezen inelk geval :D

Maar mijne heeft me een jaar voor de gek gehouden met rijden door te doen dat ze moe is enz. nou vorige week met vriendin buitengereden zij met haar fjord en ik met de mijne je had dr moeten zien wat een energie en uithoudingsvermogen :D

Jilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 12:33

Ik geloof dat je je er toch even moet overzetten dat Jordy ongelukkig zou worden van meer werken en minder eten. Denk dat ieder paard wel vindt dat ze meer eten verdienen, maargoed, dan heb je allemaal van die ronde tonnen he.

Gewoon veel beweging geven, en je hoeft niet 5 keer per week een uur te dressuren als hij dat niet leuk vindt, maar anderszijds moet je maar denken dat hij de 23 overige uren wel kan doen wat hij wil, dan moet hij maar even wat tegen zijn zin doen ook (denk dat niemand alle dagen met even veel zin gaat werken...)

Ik neem aan dat de stal open is als schuilplaats? Misschien een idee om een schuilstalletje te maken (als dat mogelijk is) en de stal als hooiopslag te gebruiken? Dan kan je desnoods voor 's nachts een kleiner stuk wei afzetten dat al kaalgegeten is en hem daar zetten met wat arm hooi.

Je komt er niet door én krachtvoer te blijven geven én volop in het gras te laten staan én niet teveel willen werken want dat vindt hij niet leuk...

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 14:37

Maar je voert hem nu dus en krachtvoer en je zet hem bijna niet aan het werk?
Dat is inderdaad niet handig

die van mij rijd alleen buitenritten ongeveer 1.5 tot 2.5 uur per dag dan heel veel stappen, veel draven en stukjes galop.
En dan krijgt ze alleen gras en s avonds wat hooi, als ze straks is afgevallen ga ik denk ik 1 kwart beetje ponybrok per dag bijvioeren maar voor nu kan ze het doen op dr vetjes :P

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 14:37

overigens denk ik dat jou fjord je net zo voor de gek houd als dat die van mij dat deed een jaar lang :P zodra ze iets moeten doen gewoon sloom doen en doen dat ze het niet kan heb gezien dat ze me dus goed voor de gek gehouden heeft

Jasminds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-09 15:17

SecretLIN schreef:
overigens denk ik dat jou fjord je net zo voor de gek houd als dat die van mij dat deed een jaar lang :P zodra ze iets moeten doen gewoon sloom doen en doen dat ze het niet kan heb gezien dat ze me dus goed voor de gek gehouden heeft

Ik denk dat ook en ik begin daar zelfs zeker van te worden :P Ik merk steeds meer dat op hij op het einde als hij begint te sloffen, als ik nog is een extra tandje bijsteek, dat hij dan gewoon doet wat ik vraag, en dat gaat héél vlotjes! :+ Hij kan dan gerust nog een half uurtje door, maar dat zal weer van mij afhangen 8)7

Jasminds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-09 15:21

@ Jilly ja dat is een mogelijkheid, maar ik ben bang dat het hooi dan kan gaan schimmelen... In een buitenstal komt er op vochtige dagen (zeker in de winter) toch ook vocht aan?
Aan de training wordt alvast gewerkt, ik ga echt mijn best doen om mij erover te zetten...!
Als ik hooi kon houden, zou het inderdaad misschien een optie zijn om hem op ons ander stukje grond te houden..

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 15:32

Jasminds schreef:
@ Jilly ja dat is een mogelijkheid, maar ik ben bang dat het hooi dan kan gaan schimmelen... In een buitenstal komt er op vochtige dagen (zeker in de winter) toch ook vocht aan?
Aan de training wordt alvast gewerkt, ik ga echt mijn best doen om mij erover te zetten...!
Als ik hooi kon houden, zou het inderdaad misschien een optie zijn om hem op ons ander stukje grond te houden..

Geloof me, als jij je paard op een bijna kaal weiland zet, dan krijgt het hooi net de kans om te schimmelen.

En training, je zou kunnen aanhouden dat je:
2x in de week 3 kwartier gaat longeren (en dan flinkdoorlopen)
1x in de week een buitenrit maakt van minimaal een uur
2x in de week dressuur training doet (minimaal 3 kwartier)
1x in de week gaat springen (beginnen met balkjes lopen!) (minimaal 3 kwartier)
Op die manier is het afwisselend, niet alleen voor jou maar ook voor hem. En dan niet watje, zweep erbij en door laten lopen. Na het rijden kun je als je je anders heel schuldig gaat voelen een handje brok geven, en iets van komkommer, een wortel ofzo. Liever geen appelen want die zijn heel suikerig.

Verder 1x per dag 2 plakken hoor en 1x per dag 1 plak hoor.

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 23:19

tja, er worden hier wijze woorden gezegd.
Jasminds, ik waardeer de manier waarop je met (ook mijn) kritiek omgaat.
Ook ik geloof niet dat jouw paard gelukkiger wordt met muesli dan zonder. Geef m dan een handje, dat is echt niet zielig hoor! En echt genoeg.
En ik zie het zo; in plaats van die muesli zou je ook hooi kunnen geven, daar is je paard veel langer zoet mee!

Ik heb even gemist waarom je geen hooi kunt voeren, je hebt geen opslag?? Of begrijp ik dat verkeerd?

Maarja, ik heb makkelijk praten met mijn ijs die niet makkelijk dik wordt. Hij krijgt 1,5 schep muesli per dag en ja, het is inderdaad leuk om dat te geven!

Maar ik heb ook veel koudbloeden gereden en snap je probleem.

Jasminds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-09 14:50

Hier worden idd wijze woorden gezegd en ik vind het leuk dat iedereen zijn ervaringen deelt! Ik ga ze dan ook proberen volgen :)
We hebben inderdaad geen opslagplaats voor hooi, althans geen grote. Als we hooi moesten bijgeven, gaven we Jopack (verpakt hooi) maar deze bevat nog veel voedingswaarden dus ik denk niet dat dat een goed althernatief is. Maar ik ga toch eens beginnen rondvragen of niemand in de buurt (lopen nog veel pony's) geen hooistock heeft... Want het zou inderdaad een ferm goeie oplossing zijn!
In elk geval... Ik heb al mijn best gedaan om jullie raad op te volgen, en we zijn alweer een singelmaatje verder!!! Dus dat gaat best goed :)

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 23:40

Alleen een liksteen geven, geen brok o.i.d. Hebben ze behoefte aan extra mineralen gaan ze wel bij de steen. Himalayasteen is prima, oranje mineralensteen kan ook, maar geen appelsmaakjes o.i.d.
Denk om de suikers die in kart gras zitten na een koude nacht, mijn shet is er in februarie een keer hoefbevangen van geraakt.

Het beste is natuurhooi, dus stengelig en onbemest. Bemesten van het weiland maakt ook nogal verschil.
Ik zou toch ook met rantsoenpaaltjes gaan werken, een graasmasker lijkt mij voor een paard niet echt prettig. Gewoon een klein reepje erbij doen elke dag.
Verder, bewegen, bewegen, bewegen!!!

Het is even streng, maar je paard wordt er echt niet doodongelukkig van, maar is uiteindelijk beter af..
Zie op de foto trouwens ook een paard met een enorme ruwvoerbuik!!

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 23:49

het enige wat bij mij tot nu toe heeft geholpen is:
een stukje van de wei afzetten, dit kaal laten eten. En vervolgens alleen hooi voeren en de nodige vitamines, dus eventjes geen gras meer. Het lijkt heel zielig maar dit is het enige wat bij mij echt helpt. Strookbegrazing is al te veel voor de mijne. Wanneer ze weer op gewicht is bouw ik het gras langzaam weer op. Maar nu de winter eraan komt vind ik het niet erg als ze wat extra kilo's heeft.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 13:10

De Himalaya steen is toch beter dan de rode liksteen?
heb momenteel altijd een rode op stal hangen maar denk erover een Himalaya steen te kopen.

sinds mijn merrie is afgevallen beweegd ze ook veel liever, het gaat natuurlijk ook veel beter zonder al dat vet

Jilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 13:55

Wat is precies het verschil tussen zo'n rode liksteen en zo'n himalaya? Die laatste is toch enkel zout, of vergis ik me daar in?

Jasminds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-09 14:00

Jilly schreef:
Wat is precies het verschil tussen zo'n rode liksteen en zo'n himalaya? Die laatste is toch enkel zout, of vergis ik me daar in?

Tjah, over beide heb je zijn pro's en contra's, maar Jordy gebruikt het liefst de himalaya dus blijf ik daarbij. Naar mijn mening is hij ook hygiënischer: zo'n gewone liksteen blijft vochtig en hangt op de duur helemaal vol met stof, terwijl de himalaya perfect proper blijft :)

Ik heb een middel gevonden om harder te kunnen zijn voor Jordy, de perfecte compensatie: Ik ga zelf mee op dieet :D vanaf nu ook voor mij geen koeken of chips meer, veel fruit en gezonde voeding en alle dagen hometrainer plus sit-ups :D Dan kan ik me helemaal met hem inleven en ook zelf het verschil meevoelen :D :D

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 14:05

Ik vind zelf dan weer een gewone rode steen beter, omdat de himalaya super veel zout heeft, en de rode heeft mineralen en wat zout.

Jasminds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-09 14:11

Vjestagirl schreef:
Ik vind zelf dan weer een gewone rode steen beter, omdat de himalaya super veel zout heeft, en de rode heeft mineralen en wat zout.

Maar teveel mineralen is ook zeker niet goed, het wordt vaak gebruikt als goedkope smaakstof!

Jilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 15:08

Maar als een paard genoeg heeft aan mineralen, gebruiken ze de steen toch ook niet?
Bij Hay ligt er al jaren een in de stal, maar die komt daar met momenten wat aan, maar evengoed weken/maanden dat het er voor niks hangt.