zadel voor arabje

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

arabianwoman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-09 20:37

Shanelle schreef:
Ik rij mijn av met een kieffer en ben er heel tevreden over. Ik rijd wel gewoon recreatief, dus nog geen endurance oid ..

hai,maar jouw arabje heeft waarschijnlijk geenhol ruggetje alles wat ik ophaar rug doe gaat toch ietwat kieperen( beetje overdreven )maar weet niet goed hoe ik het moet uitleggen.....maar zal ik dat dan niet hebben met boomloos dan............

missgalop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 20:32

Met bvb. de BF, kan je in de pad met inlages ervoor zorgen dat het zadel beter past en dat de zitting recht komt te liggen. Je kan de inlages op maat knippen en erbij instoppen. Ook het achterboogje kan je eruit nemen en anders meer/minder/zachter opvullen. Het voorboogje heb je ook in verschillende maten. Dat vind ik een voordeel van boomloos. Maar, je mag pas tevreden zijn als het zadel past, anders moet je veranderen en zoeken tot het past. Volgens mij heb je 2 keuzes als je een paardje hebt met een "moeilijke" rug. Ofwel boomloos zodat je zelf kan aanpassen ofwel op maat gemaakt. Nadeel van een op maat gemaakte zadel is dat het veel duurder is en als je het zadel moet verkopen denk ik dat je veel meer verliest dan met een boomloos. Maar volgens een zadelmaker die ik contacteerde waren de vereiste bij boomloos al zeker geen zware ruiter en een onafhankelijke zit.

arabianwoman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-09 22:18

geen zware ruiter hm dan zal ik maar op water en brood dieet gaan met mijn 77 kilo

ShanelleJarig

Re: zadel voor arabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 09:31

Nee de mijne heeft gelukkig geen last van een hol ruggetje .. Ben echter wel blij dat je voor je gewicht 'durft uit te komen', ik weeg zelf 70 kg en heb al vaak getwijfeld of dit niet te zwaar is voor mijn paard :s

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 10:49

Ligt er aan wat voor paardje je hebt? Je bent niet snel te zwaar voor n paard (paard kan wel wat hebben). Maar bij arabjes vind ik t toch wel wat anders vanwege hun lichte bouw. Oud stalgenootje van me had ook een arab en zelf behoorlijk aan het gewicht; buiten dat het geen mooie combinatie was, zag je dat paardje telkens 'oempf' doen als ze opstapte...

ShanelleJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 11:05

Ja ik heb dus ook een arabje .. Hij is wel nét iets groter dan de gemiddelde arabier (stokmaat 1.60) maar hij is zo mooi 'gestroomlijnd' en dan zit ik daar met m'n 70 kg :Y)

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 11:30

1.60 m is inderdaad al weer heel iets anders dan de gemiddelde arab. (Al zegt schofthoogte niet alles). Die van mij is krap 1.52 m maar daar gaat mn hubbie van 1.85 m dus echt niet op, geen combinatie en knollie weet van gekkigheid niet waar ze moet kijken en hoe ze dr benen moet neerzetten, hihi! Als jouw paard dat allemaal niet doet, dan zal het vast wel meevallen ;)

ShanelleJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 11:46

Nee op zich vind ik niet dat hij bijzonder gek begint te doen als ik erop zit .. Er heeft zelfs al een man van 90 kg endurance met hem gereden haha, hij kan wel wat hebben blijkbaar !

arabianwoman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-09 11:56

nou toen ik op zoek was naar een arabje ,moest er natuurlijk geen luxe poppetje komen met mijn gewicht..heb ze natuurlijk wel in allerlei soorten en maten gezien(had ondertussen nl en belgie gezien)was al een jaar bezig om te zoeken,toen dishje in beeld kwam...een lekkere stevige dame maar dat koppie van haar daar ging ik voor,niks arabische aan haar maar zij was het gewoon...dus kortom ik heb wel een merrie gezocht dat mijn gewicht kon dragen + westernzadel ;) ;)

lena83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 12:53

@jil: je ziet het er aan de foto's niet vanaf dat ze 1.52 is. Die van mij heeft hetzelfde formaat.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 12:56

Voor mijn Arabier heb ik desrijds een (western) zadel geheel op maat laten maken door Willem Muijs omdat er geen enkel passend (fabrieks) zadel te vinden was. Paard heeft een korte rug en hele hoge schoft.
We hebben een Klimke dressuur zadel wat er wel op past ( en evt. te koop is).

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 13:12

lena83 schreef:
@jil: je ziet het er aan de foto's niet vanaf dat ze 1.52 is. Die van mij heeft hetzelfde formaat.

Ik denk dat je bedoelt dat ze wat groter toont?
Als mijn trainster erop gaat zitten dan zie je t wel hoor (is wat groter en zwaarder dan ik). Ik ben zelf ook niet zo groot en vrij licht (1.64 m en 55 kg)

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 14:31

Hmm wie bedenkt ineens dat als je zwaarder weet dat boomloos niet kan op een AV. ONZIN, ik ben zwaarder gebouwd veel spieren en tegen de 80kg, mijn AV is 1.57m. En toch rijdt ik boomloos en toch krijg ik het rwesultaat als eerder op de foto te zien is na 4 u rijden.

Is maar net hoe je je paard getraind hebt.

lena83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 16:28

@yil: ik bedoel idd dat ze groter toont
ik heb deze week een Willem Muijs zadel te leen. Perfect zadel, maar ben bang dat hij te lang is. Wacht nog even het advies van de zadelmaker af.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 16:36

Mijn Willen Muijs is evt. te koop! Het is een korte ( 63cm) roundskirt met hele mooie tooling ( vind ik). Ik heb het zadel 3,5 jaar geleden laten maken en het past perfect op mijn hele korte Arabier met hoge schoft.
Het zadel gaat alleen weg tegen een hele goede prijs, anders laat ik hem t.z.t. verbouwen voor mijn paint. Nieuwprijs lag rond 2300,-.

Afbeelding Hier lag het zadel nog bij Willem.

lena83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 17:23

@elcid: die ik nu heb is ongeveer 70cm dat scheelt nogal.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 17:37

Dat scheelt inderdaad, dit was toen een van de kortste zadels dat Willem ooit gemaakt heeft!

arabianwoman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-09 20:28

Aanstaande zondag zijn er bij veca stable wedstrijden waar zowel evenlien van eurohorse als westernspul staan en iemand zou ook voor mij een zadel meenemen om ook tepassen.Dan moet het toch gek wezen als er geen zadel voor ladishja bij zit...Mijn continaintal147 is als ik het goed heb 64 cmlang maar deze is toch te lang voor haar..dus ik moet helemaal een kort zadeltje hebben...

missgalop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 14:03

Mijn boomloze arizona is 62 cm. Dit is dan wel maat 1 van zitting voor de ruiter. Dit zadel zou volgens mij met boom voor ons problemen geven, maar omdat het boomloos is beweegt het meer mee.
Maar, een op maat gemaakt zadel heeft natuurlijk een betere kwaliteit van leder, en er is natuurlijk ook de drukverdeling door de boom (die bij op maat gemaakt zadel perfect zou moeten passen). Wat ik wel belangrijk vind, is dat als het stukje achter de zitting te lang is er beter geen hard materiaal kan inzitten. Dat is dan weer het voordeel van boomloos.

claudiaM33

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 19:04

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Nou dit is m geworden mijn zadel, ik ben zondag in Beverwijk, schiet me maar ff aan. Als ik klaar ben hè, met rijden anders ben ik niet aanspreekbaar ben ik bang.....(1e x wedstrijd nl...)

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 19:22

Het zadel lijkt heel ver naar voren te liggen, kan ook vertekenen door het pad wat erg ver naar voren ligt. De juiste plaats is ongeveer 2 cm achter het schouderblad, deze lijkt op het schouderblad te liggen en dat kan problemen gaan geven.
Er is nog ruimte achter het zadel, dus het kan nog naar achter geschoven worden.
Een kleinere pad eronder zou geen slecht idee zijn, deze is erg groot voor het zadel.

claudiaM33

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 23:03

Is vertekend beeld, pad ligt te ver naar voren! Schouder ligt vrij. Er zit verkorte zadelboom in; zadel is custom made.
Als het idd gaat schuiven dan ga ik huilen....
Laatst bijgewerkt door claudiaM33 op 05-11-09 23:07, in het totaal 1 keer bewerkt

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 23:06

claudiaM33 schreef:
Is vertekend beeld, pad ligt te ver naar voren! Schouder ligt vrij.

Oke, ik hoop het. Maar let daar goed op, daar heeft mijn Arabier heel veel problemen door gekregen; die heeft nog steeds een verdikking daar door zadels die te ver naar voren bleken te liggen.

claudiaM33

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 23:11

ElCid schreef:
claudiaM33 schreef:
Is vertekend beeld, pad ligt te ver naar voren! Schouder ligt vrij.

Oke, ik hoop het. Maar let daar goed op, daar heeft mijn Arabier heel veel problemen door gekregen; die heeft nog steeds een verdikking daar door zadels die te ver naar voren bleken te liggen.

Don't tell me.... heb 880 dressuurzadels op haar rug gehad, alles schoof naar voren :(:) Vervolgens met rugblessure in de kliniek beland.. :$ :$ :$
Hoop dat het met dit zadel niet gebeurd, heb m laten maken voor haar, kostte genoeg, maar dan moet het wel goed zijn!!!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 23:32

Dan zal het inderdaad wel goed komen. Ik ken het probleem!