[TI] [T]Wat vinden jullie echt bij een Tinker passen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kimenco

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 22:33

Eigenwijs....en BEREsterk :D

Sharmila

Re: [T]Wat vinden jullie echt bij een Tinker passen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 19:33

Nou dat van dat eten kan ik me niet in vinden. Sjim is echt een zeikerd met eten. Hij lust op zich alles, maar het gaat allemaal zoooooooo langzaam. Hij staat makkelijk 2 uur op zijn plukje hooi te kauwen. Echt irritant als je erop moet wachten. 9 van de 10 keer eet hij zijn hooi ook gewoon niet op.

Hij is wel heel nuchter, nieuwsgierig en erg op mij gericht. Altijd grappig als ik bij mijn moeder voor de deur sta en ik moet even plassen. De wc is in de gang. Dan gaat hij met zijn kop door de deuropening staan en stopt met kauwen om te kunnen horen wat ik daar toch aan het doen ben om het hoekje. Als een ander dat doet, doet hij dat bijvoorbeeld niet. Als ik hem roep kijkt hij gelijk op, bij anderen doet hij dat eigenlijk zelden tot nooit. Bij bepaalde mensen alleen.

Hij toont eigenlijk nooit emoties. Je kan bijna niet aan hem zien of hij nou blij is of juist niet. Dat vind ik wel grappig aan hem, maar dat is niet echt tinkereigen geloof ik.

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 19:34

Eigenwijs, koppig

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 16:58

had vandaag eindelijk weer eens tijd om mijn tinkers een flinke poetsbeurt te geven en toen dacht ik... idd, dat zijn ze ook... KNUFFELIG!!! Mijn twee meiden vinden het heerlijk als ik maar aan ze zit te friemelen... en erg nieuwsgierig, willen alles zien!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 17:01

Humor.
Een tinker heeft een hart van goud en gaat voor je door het vuur maar soms....
met Aileen stond je midden in een galop zomaar aan de andere kant van de sloot in de braamstruiken en kreeg je een onschuldige blik van 'hoe komen wij hier nou en hoe komen we weer terug?'
Heeft een keer letterlijk mijn vriendin in het onder de voet gelopen, zodat die bont en blauw bewusteloos met een hersenschudding in het weiland lag :oo
maar liep op de kliniek in Utrecht met haar neus in mijn oksel als een klein kind met me mee en deed echt niets verkeerd...

Mijn huidige tinker Jody heeft dat trouwens wat minder. Ze is goudeerlijk en trouwhartig maar soms wat introvert. Je moet echt je best voor haar doen om contact met haar te krijgen. Maar als je dat een keer hebt, is het ook voor altijd.
en dan is het zo aandoenlijk als ze weer zo haar best voor je doet!

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 18:23

Die van mij... een echte doorzetter, zal nooit opgeven.

En idd lekker nuchter.

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 19:29

Vooral ontzettend eigenwijs. Koel in het hoofd en sterk.

lovehorses15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 21:42

Eigenwijss! Als ik mijn verzorg tinker uit de wei haal dan gaat die al weer vreten! Net varkens vind ik ze ook wel ze rollen en dan zijn ze smerig! En mijn verzorg tinker kan nog wel plomp zijn :S

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 18:34

Bij Cheyenne: varken (nou goed, nuchter)
Bij Chihiro: aandacht trekker

ze zijn zo compleet verschillend, moeder en dochter nogwel.
Maar over het algemeen zou ik zeggen nuchter.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 13:43

Meestal kan je alle tinkers niet over 1 kam scheren, maar ik heb nog nooit een tinker ontmoet zonder sterk karakter. Ze denken met je mee, ipv dat ze jou voor hun laten denken. Het zijn echte vriendschapsbeestjes, ontzettend ontdeugend, maar niet gemeen. Echte paarden met het hart op de juiste plaats, en zijn redelijk relaxed onder benauwende situaties, wanneer ze merken dat jij dat ook bent :j

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 13:48

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 17-11-22 16:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Danae

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 13:52

Mijn ervaring is dat ze vooral erg intelligent zijn.. gevoelig.. en eenkennig.. dat heb ik bij geen van mijn kwpn-ers vanuit het verleden zo meegemaakt en is me opgevallen bij elke tinker die we hier hebben gehad.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 19:21

intelligent, leergierig, met een beetje geduld kun je ze alles aanleren,
eenkennig, knuffelig, ondeugend, een beetje gek, altijd in voor een geintje
(sta je smorgens vroeg nog moe van de slaap je tinker te vlechten voor concour... duwt hij je telkens van je krukje af :+ . als het een mens was geweest had hij me nog uitgelachen ook:P)

en sommige zijn idd echt varkens, maar dat vind ik meer een karakter eigenschap, net als nuchter en koel in de kop.

want gillian is totaal niet zo, hij is heel schoon en totaal niet nuchter eerder heel bang.

ook merk ik dat tinkers in de wei best dominant zijn (vooral de mijne)
ook zijn tinkers werkwillig en lief...
gil kan nog zo moeilijk onder het zadel zijn er hoeft maar een klein kind naast hem te staan en hij is weer het liefste paard van de wereld(al is dat wel pas sinds de laatste jaren eerder had hij dat niet)

Sandra1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 00:07

mijn tinker is een varkentje(hij is momenteel bijna zwart ipv zwart bont) maar verder een maatje, een knuffel, geduldig en idd wat hierboven staat in voor een geintje.

en wat veel mensen soms vergeten... gevoelig en soms onzekerder dan ze laten zien

Annemiekz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 19:52

De mijne (merrie) is dominant in de wei, einzelganger wat betreft andere paarden. Ze wordt het liefst gewoon met rust gelaten.
Verder lijkt ze een allemans vriend, maar ondertussen is ze erg op mij gericht. Voorbeeld: bij de hoefsmid een draak, maar bij mij een engeltje. Zolang ik in de buurt ben, gaat het prima, maar is de smid alleen...
Verder is ze erg schoon op zichzelf (gelukkig maar, ze is helemaal wit) en op haar stal. Ze is niet meer gericht op eten dan andere paarden.
Ze is actief, denkt met me mee met rijden, gaat voor me door het vuur - met enige overredingskracht. Ze laat zich niet kennen, ookal is het andere paard met rengalop vele malen sneller, zij blijft proberen in te halen.
Ik kan erg met haar lachen, als ze bijvoorbeeld 4 keer weigert voor een kruisje van 15cm hoog, terwijl ze met gemak 50cm springt.
Ik denk dat het over het algemeen paarden zijn die je niet moet berijden, maar met wie je samen moet rijden.

dooleys

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 22:00

Ik heb mijn tinker van veulentje en hij is nu 7 en een echte stinkert!!:P Als hij kan kiezen tussen een rol op een schoon plekje zal hij altijd kiezen op de plek met de meeste drollen en modder haha
Verder kan hij ontzettend koppig doen en vind ik het een echt natuur paard! Ik heb vaker het idee dat ik hem dingen"vraag"als opleg..

Maar even een vraagje off toppic: heeft iemand van jullie een leuk en afwisselend trainingschema voor een tinker die gauw iets beu is en van afwisseling houdt?? Eentje die zou gauw hij de bak ziet op de rem gaat maar liever gewoon gekke dingen onderneemt.. Ik krijg vanaf komende week na een tijd van pauze weer les en ik wil het wel "leuk voor hem houden...

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 18:18

Gillian is ook snel verveeld tijdens het rijden,
daarom zorg ik ook altijd dat ik minstens 1 a 2 keer in de week met hem spring
1 keer in de week met hem dubbele longe werk doe
soms een bosrit
en de rest dressuur...
de dressuur is soms een spring gerichte training maar soms ook echt puur dressuur.
ik wissel in de training zelf ook zo veel mogelijk af, de ene week dressuur met de aandacht op zijgangen,
de andere week dressuur met de aandacht op ontspanning
enz.
het ligt natuurlijk wel aan zijn bui:D

merelsbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 00:46

Zeker een maatje voor het leven.
Sinds ik en mijn tinker Bram echt vrienden zijn.
Gaaat hij echt voor je door het vuur!

Daarnaast behoorlijk eigenwijs.
Je merkt het vanzelf als ze ergens geen zin in hebben :P!

chanmai

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 18:19

Ik zie het al helemaal voor me: een bonte shetlander en een tinker! Geweldig toch? Als ik ooit van beide een bomproof en betaalbaar (!) exemplaar vindt maak ik mijn dochters helemaal gelukkig...het gaat uiteindelijk niet om de kleur, maar het zou wel erg gaaf zijn...

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 19:36

kei hard en goud eerlijk

dat zegt alles

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 13:40

JAH:D vooral dat keiharde...
en werkwillig(of had ik dat al gezegd)
ik kan me nog zo goed herinneren dat ik naar het bos was geweest, en op de terug weg op het harde iets raars hoorde en gillie ook moeilijker ging lopen...
ik de voetjes op getild, had hij daar een dikke steen in zijn straal zitten... toen ik die er uit peuterde met mijjn hoeven krabber, ging het spontaan bloeden:s
gelukkig waren we dicht bij huis.
Hij had waarschijjnlijk dat steentje in een bospad in zijn straal gekregen(waar ik het dus niet kon horen) en heeft de hele tijd door gelopen omdat ik dat van hem vroeg, ondanks dat het hem pijn deed.
Die dieren zijn echt keihard voor zichzelf.
je moet ze altijd in de gaten houden, want uitzich zelf zullen ze niet snel stoppen(tenminste Gillian niet)

dooleys

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 18:27

Ik moet eerlijk zijn: in die zeven jaar dat ik hem nu hem heb ik menig maal lopen stampvoeten :( als hij weer eens een koppige dag had.. weer eens net deed alsof hij me niet begreep en lekker zijn kont tegen de krib aan gooide!!
Als ik dan thuis kwam en me bedacht hoe ik dit ging oplossen, en met een brillant idee op stal kwam.. leek het soms wel alsof hij me uitlachtte!!! :D
Al met al is het gewoon waar dat hij mijn leermeester is en me gewoon keihard op mn bek laat gaan als ik meen weer aan te komen met mn dressuur getrut..

Hij is lekker basic, geen tralala aan zijn lijf, gewoon een barefoot en met hem meedenken en ik heb een trouwe vriend!!
Die best voor me wilt werken maar zijn eigen mening houd!!

Srtha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 22:01

Hmm moeilijk want ik heb namelijk geen doorsnee tinker, Die van mij is te voorwaart, want ene beetje beendruk en hij schiet hem weg,
Hij vind na een paar rondjes lang een milkywaypapiertje gelopen te hebben het opeens super eng en springt opzij.
En de ene dag is het reclame bord in de bak super eng, en een balk terwijl hij houd van springen!
Dus een kwpn,arab,welsh mix klinkt wel vaag.

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 12:01

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 17-11-22 16:28, in het totaal 1 keer bewerkt

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 12:24

dat schrikken kan een spelletje zijn. Aileen deed dat ook altijd. De ene dag waren het de boomwortels, waar ze voor wegdraaide of een halve meter hoog overheen sprong, de volgende dag waren het stenen. Meestal was 1 tik met de zweep genoeg om duidelijk te maken dat dat niet de bedoeling was. Ik kon er wel om lachen, het was haar humor een beetje.

Aileen is maar 1 x echt geschrokken; toen een luchtballon in het weiland naast de bak landde, terwijl ik aan het rijden was. Maar toen geen gekke sprong, maar een oprecht bange Aileen die verstijfde en stond te trillen als een rietje. En dan nog kon ik haar binnen een paar minuten weer kalmeren (uiteraard nu met een klopje en geen straf) en reden we weer verder...ik denk dat ik met een ander paard alle hoeken van de bak had gezien!