[KG] Welke kleur wordt kleine Storm??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 12:51

hestejente schreef:
Als het veulen bruin is moet tenminste één van de ouders ook bruin zijn ;) Zwart x vos kan geen bruin geven, alleen zwart of vos (als de zwarte heterozygoot is en vos draagt)

Zwart x vos kan zeer zeker bruin geven ... maar dan komt het agouti gen van de vos.
Agouti op vos toont niet, de vos is een drager.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 12:58

jokari schreef:
hestejente schreef:
Voor een bruin veulen heb je minstens 1 bruine ouder nodig omdat bruin dominant is over alle andere kleuren.

niet mee eens. Bruin = zwart + agouti.
agouti kan net zo goed door vos gedragen worden, maar is dan niet zichtbaar. Als dat vosje gekruist wordt met een zwarte, kan er ineens wel een bruine uitkomen. Bruin is idd dominant over vos en zwart, maar zwart en rood zijn de enige basiskleuren. Bruin komt zodanig veel voor, dat dat ook als basis wordt aanzien, maar technisch gezien is het dus geen zuivere basiskleur.

dit kleintje lijkt mij ook 'gewoon' bruin te zijn ?

Zoals je al schrijft wordt bruin veroorzaakt door de werking van Agouti op zwart; agouti is dus dominant over zwart. Maar agouti is niet dominant over vos! Bij vos is er geen uitwerking, het toont niet, heeft geen effect op de kleur.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 13:01

Als dit hetzelfde veulen is .... dan is de discussie onnodig ... overduidelijk bruin (zwarte manen, staart, benen):
Afbeelding

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 13:04

hestejente schreef:
Ik vind het verschil in kleur tussen de manen en de vacht bij jouw vos veel kleiner dan bij het veulen Lailapri.

De vader van mijn vos was zwart. En er zijn alleen maar zwarte en vos (en twee (voor zover ik weet) palomino, uit een cremellomoeder) veulens van. Voor een bruin veulen heb je minstens 1 bruine ouder nodig omdat bruin dominant is over alle andere kleuren.

Een vos en een zwarte kan net zo goed een bruine geven! De vos draagt dan het 'bay' gen (wat zwart opbleekt tot bruin, maar geen invloed heeft op vos) en de zwarte geeft de zwarte basis mee. Kan prima! :D

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 13:10

Peterina schreef:
jokari schreef:

agouti kan net zo goed door vos gedragen worden, maar is dan niet zichtbaar. Als dat vosje gekruist wordt met een zwarte, kan er ineens wel een bruine uitkomen. Bruin is idd dominant over vos en zwart, maar zwart en rood zijn de enige basiskleuren. Bruin komt zodanig veel voor, dat dat ook als basis wordt aanzien, maar technisch gezien is het dus geen zuivere basiskleur.

Zoals je al schrijft wordt bruin veroorzaakt door de werking van Agouti op zwart; agouti is dus dominant over zwart. Maar agouti is niet dominant over vos! Bij vos is er geen uitwerking, het toont niet, heeft geen effect op de kleur.

nee dat weet ik, dat bedoel ik ook met bruin is dominant over vos. Zwart is dominant over vos en bruin = zwart + agouti. Agouti alleen is geen kleur. :D
Had ik mss beter moeten uitdrukken. :)

imo is agouti dus ook niet dominant over zwart, het is zíchtbaar op zwart, dat vind ik een verschil. Net als crème, champagne, dun, taffy... die zijn al dan niet zichtbaar. Dominantie gaat wat mij betreft enkel over zwart & vos.

mariettek, ik ben het niet met je eens. :D Bay is geen gen, maar is weeral zwart + agouti (bruin dus).

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 13:41

Een gen die de fenotype veranderd van een basis kleur of combinatie van genotype kleuren wordt geacht, tenminste wetenschappelijk, als zijnde dominant over die genen in de basis kleur.

Zwart is als basis kleur dominant over vos.
Agouti is als modifier dominant over zwart.
Alle andere modifiers (bont, schimmel, enz) en verdunners (creme, pearl, champagne, dun en zilver) zijn dominant of semi-dominant over de basis kleuren en bruin. Semi-dominant heeft te maken met het feit dat in homozygoot vorm er een andere expressie is dan in heterozygoot vorm.

Taffy is de Australische benaming van Zilver en wordt NERGENS anders gebruikt, ook niet wetenschappelijk!

Het meest dominantste gen : schimmel!

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 19:51

jokari schreef:
mariettek, ik ben het niet met je eens. :D Bay is geen gen, maar is weeral zwart + agouti (bruin dus).

:o Weet ik :o Ik ergerde mij alleen aan het foutieve beeld dat zwart+vos geen bruin kan geven, dus heb ik het in lekentaal geprobeerd te vertellen. Dat ik daarbij niet helemaal correct was klopt! Ik zal het niet meer doen :+

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-09 18:33

Sodeletuut

Re: [KG] Welke kleur wordt kleine Storm??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-09 18:33

Hij heeft trouwens ook blauw in zijn ogen, ik weet niet of dat iets zegt..?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 19:46

Leuke foto's :) Hij is alleen nog steeds bruin. Hoe graag je ook wil dat hij een bijzonder kleurtje heeft, een sabinosootywildkleurzilverappelvalkbonte zal het nooit worden. Sorry.

Sodeletuut

Re: [KG] Welke kleur wordt kleine Storm??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-09 10:57

ik heb nooit gezegd dat ik heel graag wilde dat hij een bijzonder kleurtje zou krijgen hoor > was gewoon benieuwd

bedankt allemaal voor de reacties

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 20:19

Peterina schreef:

Maar wit wint over alles, ook van Grey :+

Maar dan hebben we het niet meer over genen of modifiers :D

@Sodeletuut : alle veulens hebben iets blauwige ogen. Dat trekt wel bij als ze ouder worden.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 13:17

DubbelDun schreef:
Peterina schreef:

Maar wit wint over alles, ook van Grey :+

Klopt! maar een geheel wit paard zonder enige gekleurd haartje, met roze huid en bruine ogen is een extreem zeldzaamheid! De meeste extreem wit gekleurde hebben ergens nog wat 'kleur' en als daar schimmel/grey op zit dan domineert schimmel/grey.