[TI] Import Tinkers; Eenkenning, weinig vertrouwen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dakota_75

Re: Import Tinkers; Eenkenning, weinig vertrouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 17:02

Dat geloof ik heel best Wisky, dat het uiteindelijk prima goed kan komen, ze hebben alleen wat meer tijd nodig volgens mij ;).

Tmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 19:39

Ik vind het persoonlijk altijd heel fijn om met import paarden te werken, vaak hebben ze lang in het 'wild' kunnen leven, en met wat grondwerk en een beetje tijd heb je er gouden paardjes aan. Ook zijn ze vaak absoluut niet bang van groot verkeer.

lein

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 22:50

Ik heb ook een import tinker ruin en die is juist dol op mannen. Hij houdt voor de rest niet van veel veranderingen raakt hij erg gestresst van. Ik merk niet dat hij speciaal erg gericht is op mij, maar misschien ligt dat ook wel aan mij ;)
Voor de rest is hij in de omgang wel makkelijk. Het is alleen niet alleen een knuffelbeer

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 23:35

Mijn tinker merrie is ook geïmporteerd.
Die is als 3-jarige naar Nederland gekomen. Was helemaal groen en kon vrijwel niks. Was wat afstandelijk en duurde lang eer het vertrouwen gewonnen was.

Van vreemden moet ze ook helemaal niks hebben.
Knuffelen is aan haar ook niet besteed maar dat zal eerder komen doordat ze op en top merrie-karakter heeft.

Anita67

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 16:45

Hoi
Mijn Tinker is ook import.
Groen , veel moeten over winnen bij hem , was een dromer.
Nergens aan zijn lichaam mocht je komen.

Uit Engeland als 3 jarige uit de vlakte geplukt , 1 maand op stal in Belgie.
Toen via een handelaar naar Nederland gekomen , inrijden ging snel en vlot.

Daarna kwamen de problemen naar boven :
Bloedworm.
Rotstraal.

Ook de hoefsmit is een ramp , gaat met de praam
Uitkrabben van de hoeven lukt me niet , hou geduld .

Verder een lief dier , maar erg nerveus als we een vrachtwagen trekker tegen komen.
We zijn ook bijna aan gereden door een trekker ,... die kon ons ontwijken op het nippertje.( onoverzichtelijke bocht waar hij door heen raasde :((

Wil vluchten.

Al met al veel geduld hebben.

blijf dit topic even volgen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 16:58

Tmara schreef:
Ik vind het persoonlijk altijd heel fijn om met import paarden te werken, vaak hebben ze lang in het 'wild' kunnen leven, en met wat grondwerk en een beetje tijd heb je er gouden paardjes aan. Ook zijn ze vaak absoluut niet bang van groot verkeer.

:+ Als mijn import-Tinker nou ergens bang van is, dan is het wel van groot verkeer. Nu, na 4,5 jaar op de boerderij betert het, (lees, meestal niet meer in paniek ervandoor gaan, maar in angst op de plaats rond stuiteren). Maar het houdt nog lang niet over.... Gewoon verkeer, geen probleem, maar landbouwverkeer of vrachtwagens.. Pffff.

Oftewel : net zoals met gewone paarden verschilt het ook heel erg, en kan je ze niet over 1 kam scheren.

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 17:16

Vasthi van mij kwam bij dezelfde importeur en waarschijnlijk met dezelfde groep naar Nederland als Patch van Wiske60. Ik weet dat Patch heel bang was voor zwepen. Aan Vasthi heb ik nooit iets van traumatische ervaringen gemerkt. Het was zeker geen allemansvriend, maar ze was eigenlijk nergens bang voor. Wel was ze erg onafhankelijk. Ze kwam graag wat lekkers halen, maar was altijd snel weer weg. Ze kon prima zonder mensen. Heel anders dan dochterlief Cesair die graag bij iedereen in de broekzak kruipt.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 22:09

Ik heb het vanmiddag ondervonden en toch weer niet. Import Tinkermerrie die nu meer als tien jaar bij de huidige eigenaar is. Is vrij terughoudend, ik was daar voor het eerst, maar met proefrijden was toch wel mooi het draf en galopknopje stuk, en die bleef ook stuk totdat ik een zweepje kreeg, dus ze heeft ook wel een dosis eigen wil die ze laat merken.
Op stal waren ook zoon (1,5) en dochter(0,5) aanwezig, zoon is volgens mij wel een allemandsvriend. Dochterlief was echter ook zeer terughoudend, beetje angstig zelfs, heeft nooit iets naars meegemaakt, ze moet gewoon heel erg wennen aan contact met mensen zonder mamma om zich heen, ze is namelijk net afgespeend....

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 22:20

Ik lees al even mee en wil toch wat plaatsen over mijn tinkers.

Mijn ruin soms bang, snel nerveus, schrikachtig sommige mensen moet hij echt niet we hebben een hele tijd aan elkaar moeten wennen niet iedereen kan op hem rijden want hij maakt je het leven zuur stopt niet met galoperen, zijn hoofd daar mocht je echt niet aankomen, trekkers vrachtauto's dat was echt een drama.
Op de weg rijden nou dat durf ik nu na ruim 2 jaar nog niet.
Op de trailer/veewagen lopen is een drama.

Mijn merrie tikkeltje dominant, maar daar kan ik een kind opzetten nergens bang voor, loop ik zo de weg mee op auto's toeterend voorbij rijdend.

Wat zou nou wat zijn?????

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 22:25

stalnijmegen schreef:
ook hier zijn de import paarden, net als bij mariska, niet anders dan andere

Bedenk me opeens dat iduna wel wat heeft.

die heeft oorpramen gehad, kan niet anders, kom niet aan dr oren, kijk er niet naar want dr mond gaat open en ze raakt in paniek
we hebben haar nu zo ver dat het halster omkan, moet je nog wel snel wezen anders peert ze hem ervan tussen.
hoofdstel gaat gewoon op de slimme manier, alles losmaken aan een kant, bit in dr mond, bakstuk snel achter haar oren doorhalen, frontriem weer demonteren, bakstuk vast zetten, en whala
kost enige tijd, maar geen stress...
Af doen gaat dan wel weer gewoon goed, nahaj ook dat moet snel af.

evelyn1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 09:15

hallo,
wel herkenbaar allemaal,mijn nikita is ook een import kwam met 4 jaar naar nl
ik ben de 2e eigenaar sinds ierland.
kita was toen ze net bij mij kwam ook idd bang voor mannen en ze leek in zichzelf gekeerd
de hoefsmit is ook een probleem vooral links achter ook met krabben,wij denken een oud trauma
verder is ze een super paardje ,ze past zich aan aan het niveau vd ruiter ,en echt ontzettend lief en betrouwbaar.
eens een tinker ...altijd een tinker!!! :o

sullebulle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 10:52

Mijn tinkerruin is op zijn 4e jaar vanuit Engeland hier gekomen.
Hij is ook best eenkennig en moet niet zoveel hebben van andere mensen dan ik.