Lieve shetje; bestaan er meer, of is dit geluk?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bimmetje

Re: Lieve shetje; bestaan er meer, of is dit geluk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 15:37

ik heb ook 4 shetten (van enter tot 6 jaar) en ik kan je vertellen dat die van mij ook super braaf zijn. Allemaal.
Natuurlijk hebben ze wel eens streken, maar ach dat hebben grote paarden ook hoor ;)

Effects

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 15:39

niet laten pakken in de wei en andere dingen zou ik eerder eigenwijs dan dominant noemen, tenminste bij de mijne dan
ik heb 2 shetlanders, allebei echte knuffels en heel lief en nieuwsgierig
de ene is echt heel braaf en gewillig, de andere wat drukker en die wil je meer uitproberen
dus volgens mij ligt het ook aan het karakter of ze naar je toe komen
maar als je een shet goed opvoedt, zijn het gewoon hele lieve pony's en weten ze goed wat ze aan je hebben dus luisteren ze ook goed

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 15:40

Wij hebben een super brave shet. Kwam bij een boer vandaan. Hij was 2,5 en kon bijna niks. Mijn zoontje was toen 3 en we hebben de pony altijd netjes behandeld. Later met rijden is hij er honderden keren afgevallen, maar hij loopt nu al jaren prima. Helaas is zoonlief te lang en als je er een kindje op zet die minder goed kan rijden, of gaat trekken etc etc, haalt hij wel zijn oude streken uit de kast. Ook leg je mensen maar moeilijk uit dat een kind dan netjes moet rijden, maar goed...........In de omgang ook een super pony, die nooit zal trappen of bijten. Luisterd goed, loopt niet weg etc etc, gewoon te leuk en te lief. Staat altijd bij die van mij 24/7. Heeft soms wat angst voor vreemde paarden, maar doet niks, verstopt sich hooguit of waarschuwt met licht hupsje. We hebben hem 9 jaar en hij blijft altijd bij ons.

Nanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 15:44

Waar ik eerst reed was er een shetlander hengstje. Er stonden ook merrie's op stal, maar je merkte alleen dat hij hengst was als je met een merrie voor z'n wei langs kwam lopen.
Verder was hij altijd super braaf!
Je kunt er alles mee doen! Hij werd wel is door een meisje van 8 gereden zonder zadel, en dan kon ze er zo mee springen.
Dally was echt een schat van een beest!

Nansje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 15:11

Oook mijn ervaring met shetjes is zo, ze zijn lief mits opvoeding.
Ik heb nu een schatje van 2 die ook super braaf is maar te weinig opvoeding heeft gehad, en hijs voor mn dochter van even oud als de pony, ook 2 dus ik heb nog een jaar of wat om et goed opte voeden maar hij is nu al super lief braaf aanhankelijk knuffelig, hongerig en trekt zich ook van niks wat aan, soms wat schrikkerig maar neiuwe omgeving en met grote paarden, geen punt! :D

en ja die streken, moetje van genieten! daar zijn ze voor! :D die treken die die shetjes hebben, geweldig! daarom houd ik van ze

CloudDancing

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 20:08

Ik heb een shet van 24 jaar. Ik kreeg hem toen ik 6 was en hij dus 3 jaar en ik ben nooit door hem gebeten of getrapt.
Beauty komt altijd als ik hem roep. Natuurlijk is hij weleens eigenwijs en weet hij echt wel wat hij wil, maar hij is super lief.
Beauty is wel dominant naar andere paarden. Maar ik heb een fjord x arabier ruin van 1.46m en inmiddels 10 jaar oud en ze staan al samen op stal sinds de grote van z'n moeder af is en Beauty heeft de opvoeding en de normen en waarden in de paarden wereld hem zeker bij gebracht.
Het maakt Beauty ook niet uit of hij het tegen een andere shet moet opnemen of tegen een groot paard, hij dwingt de respect voor hem af.
Maar tegen over kleine kinderen en andere mensen is hij heel erg lief

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 18:01

Ik ben door onze Rohan helemaal shet-fan geworden (en vond er vroeger niks aan ;) ) en wij hebben nu 2 brave shetlanders waar onze kinderen (en ikzelf ook trouwens) een hoop van leren.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 18:10

Wij hebben 2 superlieve shetters die erg braaf zijn ook met rijden.
Mijn dochtertje van 4 hobbelt op beide en poetst ze zelf enzo.. echt super om te zien :j

Wil ze voor geen goud meer kwijt, 2 merries van 6 en 7 jaar :D

brenda36

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 20:41

Vandaag heeft Trendy weer bewezen hoe kind-vriendelijk ze is :) Het broertje(3) van Annelinde heeft vanmiddag op Trendy 'gereden' bij elke pas die ze doet zie je dr denken: 'blijf je zitten??' en 'als ik het zo doe dan val je niet' zooo lief :+:

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 20:46

ARgh nee kleine pony's kunnen hartstikke lief zijn, is net hoe ze behandeld worden. Ik heb ook een hele lieve 5 jarige shetlander ruin die ik verzorg. Ik kan hem gewoon los laten lopen in het bos, zo'n lieverd. Ik heb verder nog mini appaloosa's verzorgd. Dit waren ook schatjes.

KSAC

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 17:16

Mijne is wel heel eigenwijs en heeft samen gestaan met onze New Forest pony, eerst was er vaak ruzie (allebei merries), maar toen ze elkaar beter kenden, waren ze beste maatjes, de New Forest vind nu nog steeds alle kleine pony's leuk! Shetlanders zijn altijd leuk om mee te werken, maar natuurlijk bestaan er onhandelbare krengen, overal van toch? Je moet het gewoon goed treffen!

merrien1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 17:24

mijn shet was eerst erg dominant (nu zo'n 2 jaar geleden) en was hij de 'baas',
maar sinds hij ergens anders staat en ik vaker kan komen (eerst stond ie 45 min fietsen nu 8 min )
is hij zo niet dominant!!
hij is echt super lief en je kan er zo iemand opzetten! of naast laten lopen !
hij past ook erg op als er een klein kind op hem zit of naast hem loopt,
maar als er een ouder/beter iemand op zit kan hij nog wel een stout zijn :P

i18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 21:31

mijun shet is ook wild maar ze is nu zo lief ik heb veel met haar getraind join up techniek wekte heel goed
ze is nu echt heel braaf
:o :o :o

s_loves_p

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 21:36

ik ken genoeg sheties die bij elkaar in de wei kunnen staan lekker spelen.
jaa shetters kunnen best lief zijn hoor
en als jij die shet over zijn angst voor mensen kunt helpen zou je toch oook als je perongelijk een dominante shet koopt het hem af kunnen leren????
of heb je daar dan geen verstand van??

NonusieJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 23:14

Ik heb zelf ook een shetlander, en heb haar gekregen toen ze 2,5 jaar was. Ze is nu inmiddels 2 jaar bij ons maar dit is ook echt een knuffelbeer.

Van het zomer was zó lief. Ik zat in het weiland, (ze stond toen nog alleen), en ik zat bij haar, beetje borstelen, knuffelen en kusjes geven enzo. Ik ga liggen, ze doet haar pootje op mijn been, en heel zachtjes net alsof ze me geen pijn wou doen.. écht zo lief, kreeg bijna de tranen in m'n ogen.

Wanda is ook net als jij beschrijft; als je gaat wandelen, beetje klikken draf enzo, stop jij, stopt zij.

Maar, als ze andere paarden niet lief vind, is ze ze wel de baas, zij jaagt ze weg bij het eten, al zijn de andere paarden 1.80, dat is zo'n grappig gezicht ;p

fredi98

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 12:30

Ik heb ook een shetlander die alles goed vind.
Van heel hard crossen tot een heel klein kindje een plezierig ritje te bezorgen.
Dus niet alle shetlanders zijn heeeeeeeeeeeeel eigenwijs
groetjes mij

Julie_Kyenta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 12:32

De mijne is heel voorzichtig met kleine kindjes, ze is echt braaf

Caroline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 17:15

Ik heb er nu 6. En zie dat het echt 6 verschillende types zijn. De 1 probeert alles vooral uit, de ander -die al op leeftijd is-heeft zoveel ervaring en weet precies wat hij wel/niet kan flikken en weer een ander komt uit net zo'n situatie als jouw pony.
Deze pony heeft vanaf dat ze veulen is samen met een ander veulen bij een boer in de rimboe gelopen. :+ Niemand keek erna, ja qua eten en drinken wel, maar meer ook niet. Beide veulens heb ik toen gekocht. En toen begon de ellende. De ene was erg dominant en hield de ander dus altijd bij me vandaan! Eerst had ik dat niet in de gaten en gaf het de schuwere pony op de schuld. Heb haar zelfs vervloekt omdat ik na al het proberen met lekkers etc. haar nogsteeds niet fatsoenlijk kon aaien. Tot de dag kwam dat de dominante pony verkocht werd. Toen liep de ander dus alleen en direct vanaf dat moment was er niets meer loos!
Kon haar direct pakken, vastzetten, borstelen etc.

Mijn tip is om wanneer je er een "vreemde" pony bijkoopt, eerst te kijken hoe die pony is, te informeren bij de baasjes of zelf op onderzoek uit te gaan.
Je pony kan ineens terugvallen in de oude situatie en dit is niet wat je wilt.

M_aris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 19:00

Ik heb ook shetten, en die zijn super lief, kunnen ook allemaal bij elkaar in de wei. maar natuurlijk zoals elke pony hebben ze ook wel eens een dag dat ze geen zin hebben.