Zadel Fries

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

noraahlover

Re: Zadel Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 21:26

Fryso Legacy heb ik op mijn fries liggen (foto's in profiel)
Het zadel bevalt mij heel er goed, zit al een huis en ligt perfect op mijn paard! IK heb meende ik de fit 4.. ik ben heel tevreden over het zadel :)

joycevg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 11:10

Ik rijd mijn fries met een Ainsley Vanguard. Mijn andere fries rijd ik met een Stubben, dit zadel heb ik aan laten meten door VanRijs uit zevenhuizen.
Dit bedrijf komt bij je langs met een bus vol met zadels en ze zien na twee zadels te hebben gepast welke geschikt is voor je paard, echt een aanrader!!!

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 15:01

BBreedveld schreef:
Op de mijne een Equestor Levada. Ben er supertevreden over!

Dit zadel heb ik ook voor mijn Fries! Ben ook super tevreden!!

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 19:44

Ik heb een anky zadel erop liggen.

charissiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 19:49

Wij gebruiken op stal ( friesianhorsestables.com) ook de Fryso zadels. Ligt vaak goed, fijne pasvorm en een heerlijk super zachte zit. Ook fijne service vinden wij... enige nadeel, moeten ze wat aanpassen aan je nieuwe zadel duurt dit minimaal 8 weken. Verder super!

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 19:55

[***] schreef:
Wat een interessant topic!

Ik heb een fries met weinig schoft, erg rondgeribt, en een hele korte rug. Het lukt mij niet een geschikt dressuurzadel te vinden (zo passen een brede JC niet, een Equestor David de Wispelare heeft een goede pasvorm maar is te lang, Euroriding Diamant fit 4 past niet).

Heeft iemand van jullie ervaring met een zadel voor een fries als de mijne?

Precies szo'n paard heb ik ook en heb vijf jaar lang zadelellende gehad.
Heb nu een zaldi lander en die past perfect.
Kosten nieuw ook niet extreem veel en past zich goed aan je paard.
Enkel zzweetblad losliggende zweetbladen waardoor als het paard dikker word of juist dunner het zich zelf aan past.
Kijk maar eens bij www.trekkingssaddles.com.
Ze komen bij jhe thuis en meten je paard helemaal op.
Mocht je een foto willen zien van het zadel en hoe het ligt op mijn paard dan pb je maar even en stuur ik je een paar fotos van het zadel.

Fries94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 22:49

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 09:07

Citaat:
Ik rijd mijn fries met een Ainsley Vanguard. Mijn andere fries rijd ik met een Stubben, dit zadel heb ik aan laten meten door VanRijs uit zevenhuizen.
Dit bedrijf komt bij je langs met een bus vol met zadels en ze zien na twee zadels te hebben gepast welke geschikt is voor je paard, echt een aanrader!!!

Ik heb héél andere ervaringen met van Rijs. Geinteresseerden kunnen me pb'en voor het hele verhaal.

Ik vind van Rijs bepaald geen aanrader en ik ken meerdere mensen die ook (hele) slechte ervaringen hebben met dit bedrijf.

HorseChica

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 09:11

Ik heb een fryso legacy op mijn fries liggen .
Ben er super tevreden mee !
En het past niet alleen op mijn fries , weet ook nog 2 kwpn-ers waar die ook super op ligt ;)
dus ik kan hem je echt aanraden :D

Pipi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 09:15

Ik heb voor mijn (erg) brede merrie een Kent & Masters dressuurzadel.
Komt uit de Thorrowgood fabriek,maar is van volledig engels leer.
Grote voordeel in mijn geval is de verwisselbare boom.
Dit is nl al m'n 4e zadel binnen 3 jaar tijd (ze is nu 5 en nog niet helemaal uitgegroeid).

Dit is niet zo'n heel duur zadel,maar wel goede kwaliteit en het zit heerlijk zacht.
Het schijnt erg in opmars te zijn onder de friezen eigenaren.

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 09:32

Ik heb eerst met een Kieffer Wien gereden. Deze lag nu niet lekker meer en heb ik een nieuw zadel aangeschaft. Nu ligt er een Kentaur op.

sannepakito

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 16:39

ik ken 3 mensen met friezen en hebben allemaal een KN er op liggen..

Veseosunce

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 16:43

Ik volg dit topic even. We zijn voor onze Fries nu opzoek naar een geschikt zadel. :)

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 17:54

Over Van Rijs gaan inderdaad veel verhalen (even met de zoekfunctie zoeken, en je kunt pagina's lang lezen). Ik ben zelf alleen in hun winkel wezen kijken naar een tweedehands zadel, en het aanbod voor brede paarden bestond alleen uit een Wintec. Persoonlijke ervaring heb ik niet met passen.

Het punt is voor mij: wanneer je 2000 euro te besteden hebt, is het niet een probleem om een aardig zadel te vinden voor je fries. Maar voor een kleiner budget is het een heel karwei! Tweedehands is eigenlijk niet te doen wanneer je een zadel zoekt voor een echt rond paard met een korte rug (ik heb inmiddels aardig wat bekeken en geprobeerd). Binnenkort ga ik een Zaldi proberen, ik ben erg benieuwd.

Ik hoor trouwens erg wisselende verhalen over de kwaliteit van de (nieuwere) Fryso en Tietse's Choice zadels, hoewel men er in dit topic erg positief over is.

Pipi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 18:34

Misschien is anders een Kent & masters voor jou ook een optie?
Nieuwprijs ligt nog net onder de 1000 euro.

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 20:14

[***] schreef:
Over Van Rijs gaan inderdaad veel verhalen (even met de zoekfunctie zoeken, en je kunt pagina's lang lezen). Ik ben zelf alleen in hun winkel wezen kijken naar een tweedehands zadel, en het aanbod voor brede paarden bestond alleen uit een Wintec. Persoonlijke ervaring heb ik niet met passen.

Het punt is voor mij: wanneer je 2000 euro te besteden hebt, is het niet een probleem om een aardig zadel te vinden voor je fries. Maar voor een kleiner budget is het een heel karwei! Tweedehands is eigenlijk niet te doen wanneer je een zadel zoekt voor een echt rond paard met een korte rug (ik heb inmiddels aardig wat bekeken en geprobeerd). Binnenkort ga ik een Zaldi proberen, ik ben erg benieuwd.

Ik hoor trouwens erg wisselende verhalen over de kwaliteit van de (nieuwere) Fryso en Tietse's Choice zadels, hoewel men er in dit topic erg positief over is.

Ik heb mijn zaldi nu een dik jaar en ligt nog steeds perfect opp mijn rondgeribt weinig schoft en korte rug paardje.
Ze is erg dik geweest tussen door door haar ongeluk maar zelfs toen lag het perfect.
Nu is ze grotendeels afgevallen en nog dunner dan toen ik het zadel aanschafte en nog steeds ligt het goed.
En de prijs van een nieuw zaldi zadel is ook nog makkelijk te doen....

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 12:14

Zo zijn er over alle zadels en zadelmakers goede en slechte verhalen te vinden. Ik heb ook een Fryso gehad, en wil nooit weer zo'n zadel.
Ik heb een boomloos dressuurzadel van Heather Moffet, ben er heel erg tevreden over.

RichtsjeW

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 12:04

Ik heb op mijn Friezen een Daleman dressuur zadel.
Zit als een huis met fijn zitting voor de ruiter en past goed op mijn paard.

Marjolein29

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 20:38

Met mijn Fries ontzettend problemen gehad, geen goed zadel te vinden. Hij had voordat ik hem kreeg een verkeerd en te klein zadel gehad waardoor hij vreemde deuken had in zijn bespiering.
Ik kreeg zelfs te horen dat ik hem eerst maar een half jaar moest longeren omdat dan zijn rug een beter vorm zou krijgen!
Nu longeer ik toch al veel maar dat vond ik echt te gek voor woorden. Uiteindelijk na lang zoeken een Zaldi Schooler gevonden die na wat aanpassingen heel goed ligt.
Zadel is verder ook van suede dus hoe imbeciel mijn paard ook doet, ik zit zo vast als maar kan.

Marjolein.

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 22:31

Ik heb op Ouke een op maat gemaakte Daaleman dressuurzadel liggen de GPS 3

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 16:38

ik heb Rossner, Kieffer en Phryso. Alle op maat voor het betreffende paard. Persoonlijk vind ik de Rossner het lekkerste zitten.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 20:04

Hulsebos Dynamic Dressage III
Gemaakt voor mijn vorige paard, maar past ook prima op mijn Fries. Is slechts kleine aanpassing aan geweest.

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 22:19

Op mijn friese merrie ligt een Zaldi Lander.
Ik heb 'm nu ruim een jaar en het ligt nog steeds perfect, en het ziet er nog heel mooi uit.
Zaldi staat bekend om z'n zadels speciaal voor barok gebouwde en rondgeribte paarden.
Ik zweer er dan ook bij!

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 19:54

[***] schreef:

Over het zadel zelf, of het aanmeten ervan?
Ik heb mijn TC laten nakijken door een onafhankelijke zadelmaker en die zei dat het een degelijk zadel is wat goed in elkaar zat.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 09:23

Goede ervaring met Zaldi Lander of de Hanover voor de friese paarden.
voor ook nog een betaalbare prijs.

www.ollashop.com