[H] Welke allround hengst voor tuigpaardmerrie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjavE

Re: [H] Welke allround hengst voor tuigpaardmerrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 17:06

Vroeger stonden op deze site http://www.ihwstudbook.com de hengsten die daar bij aangesloten waren. Het zijn echter alle (de "gelderse")hengsten die afstammen van KWPN Gelderse hengsten.

Die club is vooral hiervan bekend [VN] IHW Stamboek ontzet voorzitter Karel de Lange en bestuurslid

Ik zeg je...blijf vooral bij een KWPNer..als je wil dat je een waardevol papier blijft overhouden.

Je kan nu zeggen ...dat vind ik niet belangrijk...maar weet jij waar je over 4 jaar staat???

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-09 19:25

Ah, die club :)*
Weet inderdaad niet of dat nou echt wat voor me is.. ;)

Ik weet (gelukkig!) niet hoe mijn leven er over een paar jaar uitziet, maar als ik nu niet de mogelijkheden had om een veulen te fokken en te onderhouden, dan zou ik er nooit aan beginnen. Het doel is een leuk paard, voor mezelf. Als een NRPS hengst (of wat dan ook) nou net datgene is wat ik zoek, is daar imo niks mis mee. ;)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 08:19

Nee maar wat als je onverhoopt het veulen toch moet verkopen....Dat is wat ik bedoel. Ik denk ook dat ik over 4 jaar mijn paard nog kan betalen...zeker weten doe ik dat echter niet.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-09 13:34

Klopt, dat is ook zo :j
Maar ik kan ook morgen onder de bus lopen (is wat lastig hier, maar goed :P ), dan hoef ik helemaal geen veulen meer te fokken. ;)

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 15:19

Maar regeren is vooruitzien.
Behalve het dekgeld zijn de kosten voor het veulen niet anders, maar de eventuele verkoopbaarheid is veel groter als je een gezonde hengst van een goed stamboek gebruikt. (ook voor je nabestaanden, mocht je toch onder de bus lopen)
Bovendien is bijvoorbeeld bij het KWPN van de meeste hengsten bekend hoe ze vererven en dat moet je bij het IHW bijvoorbeeld maar afwachten. De meeste KWPN gefokte Gelderse hengsten daar zijn afgewezen door het KWPN of de eigenaar heeft ze er nooit voor gebracht. Dat kan een geldkwestie zijn, maar soms heb ik mijn twijfels over de kwaliteit.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 15:47

Als je iemand afraadt om met het IHW te dekken, dan zou ik ook zeker afraden om nu met Zethar te dekken. Die hengst staat bij het KWPN op wacht en dat is niet positief. Dan kan je wel een paar prachtveulens naar voren halen, maar ik zou het nog even aan willen kijken tot zijn eerste dochters op de stamboekkeuring komen.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 15:52

Heb je gelijk in. Hoewel ik Zethar een fraaie hengst vind die in combinatie met onze merrie een schitterend veulen gaf zou ik nu niet meer met hem dekken, niet omdat hij op wacht staat, maar omdat je dan geen vol papier krijgt.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-09 16:34

Albert schreef:
Maar regeren is vooruitzien.
Behalve het dekgeld zijn de kosten voor het veulen niet anders, maar de eventuele verkoopbaarheid is veel groter als je een gezonde hengst van een goed stamboek gebruikt. (ook voor je nabestaanden, mocht je toch onder de bus lopen)
Bovendien is bijvoorbeeld bij het KWPN van de meeste hengsten bekend hoe ze vererven en dat moet je bij het IHW bijvoorbeeld maar afwachten. De meeste KWPN gefokte Gelderse hengsten daar zijn afgewezen door het KWPN of de eigenaar heeft ze er nooit voor gebracht. Dat kan een geldkwestie zijn, maar soms heb ik mijn twijfels over de kwaliteit.

Je hebt een punt hoor, ik zie dat ook echt wel.
En ik ga niet zomaar een hengst gebruiken, zeker niet als er geen informatie over vererving bekend is.
Maar ik hang gewoon niet zo erg aan het papier. Wel aan bewust fokken. :)

Bovendien, met de verkoopbaarheid van de tuigers en geldersen valt het ook nog helemaal niet mee.
Dus als ik dan een goed verkoopbaar paard wil fokken, kan ik er echt beter Jazz of Gribaldi op zetten.
Maar ja, dat komt niet echt overeen met mijn fokdoel ;)