[TI] hoeveel krijgt jou tinker?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 20:23

MysticTinker schreef:
Als je over een eigen paard aan t nadenken bent dan moet je wel ook rekening houden met alle overige kosten. Met alleen stalling en voer ben je er niet. Je kan er ook nog ruim 100 euro per maand bijtellen voor overige kosten, zoals vervanging van spulletjes, wormkuren, bekappen, inentingen, suplementen, tandarts, les, vliegensprays enz.. En dan kunnen er ook nog onverwachte kosten bij komen zoals de dierenarts, zadelmaker, osteopaat/fysio..

jaja, allemaal al gedaan ;) heb overal rekening mee gehouden ;)

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 21:55

Duncan eet tijdens de wintermaanden toch zeker wel een baal hooi per dag. Nu voer ik het uit kleine ingepakte pakken (ter grootte van ongeveer 5 normale hooibalen), omdat het net niet droog genoeg is geworden voor echt hooi. Met zo'n pak doe ik nu een kleine week. Wij maken overigens zelf hooi, dus van de prijs van een baal heb ik geen idee.

Verder krijgt hij het hele jaar door 1 pavokoek per dag en dit wordt wanneer nodig aangevuld met pavo nature's best muesli. Bijvoorbeeld tijdens vakanties (dan ben ik meer thuis en wordt hij dus ook meer gereden) en tijdens strenge winterdagen, omdat hij dan net wat meer energie nodig heeft.

Anoniem

Re: hoeveel krijgt jou tinker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 22:01

oke!

heb net nog even gekeken, we voeren het hooi in tanks waarvan 1 zijde is opengemaakt. de inhoud per tank is 30 liter, hoeveel kilo zou dat ongeveer zijn??

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 22:08

Ligt eraan hoe hard dat is aangeduwd ;) Maar een 30 liter tank is erg weinig volgens mij.. dat zijn 3 emmertjes. Misschien 1 kilo hooi, als het een beetje is aangeduwd? Dan zou je dus 10 tanks per dag moeten voeren :P

superrizzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 22:16

Mijn tinker wordt niet getraind.

Hij krijgt 1 kilo muesli 1 kilo slobber 1 kilo lucerne 6 winter wortels en 5 kilo hooi per dag.

Verder staat hij van 07:30 tot 18:00 buiten op een wei waar echt ruin voldoende gras staat voor het hele jaar !

Hij is 3,4 jaar en groeid uit de kluiten vandaar zoveel en dat staat hij af en toe nog wat schraal dus dan krijgt hij meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 22:59

MysticTinker schreef:
Ligt eraan hoe hard dat is aangeduwd ;) Maar een 30 liter tank is erg weinig volgens mij.. dat zijn 3 emmertjes. Misschien 1 kilo hooi, als het een beetje is aangeduwd? Dan zou je dus 10 tanks per dag moeten voeren :P

ik dacht zelf aan zo'n 1,5 tot 2 kilo per tank, zit ook altijd een kop op en flink aangestampt idd, ik weet niet precies hoevaak per dag maar ik denk dat ze zo'n 3 tot 6 maal per dag zo'n tank krijgen, dus tussen de 3 en 12 kilo per dag. (3 is wel erg weinig := )

maar vooral heb ik dit topic geplaatst om een beetje te leren hoeveel een tinker ongeveer nodig heeft, aangezien ik toch ooit een tinker zal kopen, of dat nou in 2010 is of in 2050 ;)

Bridget24

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 15:24

wat een tinker eet.... Mijn tinker staat van 's ochtends tot 's avonds op de wei met voldoende gras. 'ochtends krijgt hij 2,5 kilo muesli, 's avonds 2,5 kilo slobber. en 's nachts 3/4 hooibaal (is zijn hele ruif mee gevuld) en is 's ochtends ook echt geen pijltje hooi van terug te vinden.. En dan krijgt hij nog een paar keer per week van die pavo vitamine koeken bij.

Ik weet het.. het is veel eten. Maar mijn tinkervriendje werkt ook hard :)

heidi1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 16:10

die van mij krijgt onbeperkt hooi
en een half kg onderhouds bix per dag
daarnaast krijgt hij nog brood en ongeveer 6 wortels perdag en 2 appels
en staat hij nu nog overdag op het land
als ze staks de padock in gaan krijgt ie er nog een halfe kg muslie bij

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 17:31

Bridget24 schreef:
wat een tinker eet.... Mijn tinker staat van 's ochtends tot 's avonds op de wei met voldoende gras. 'ochtends krijgt hij 2,5 kilo muesli, 's avonds 2,5 kilo slobber. en 's nachts 3/4 hooibaal (is zijn hele ruif mee gevuld) en is 's ochtends ook echt geen pijltje hooi van terug te vinden.. En dan krijgt hij nog een paar keer per week van die pavo vitamine koeken bij.

Ik weet het.. het is veel eten. Maar mijn tinkervriendje werkt ook hard :)

Heb een vraagje over de kilo's
Is 2,5 kilo muesli echt afgewogen 2.5 kilo of is het 2,5 voerschep muesli ??

(een voerschep muesli weegt ongeveer een halve kilo.)

Bridget24

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 17:56

ik heb een "kilo" schep. Dus 2,5 voerschep ;)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 19:54

Bridget24 schreef:
ik heb een "kilo" schep. Dus 2,5 voerschep ;)

Dus de hoeveelheid die je voert valt best mee.
Je moet voor de aardigheid het eens precies nawegen.
Ik voer al mijn paarden per dag een volle schep granenmix met een kop erop.
Dat weegt ongeveer 1,25 kg.
Degene die in het werk staan krijgen rond de 2 kg granenmix per dag.
Elk paard krijgt daarnaast een bijna kwart schepje linamix voor de omega 3.