Outcross, lijnenteelt en inteelt: Paard versus hond

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

GJ9

Re: Outcross, lijnenteelt en inteelt: Paard versus hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 16:50

Door outcross geeft hij die afwijking ook wel door natuurlijk, al is de kans kleiner. (De helft als hij 2x op gelijke hoogte in het pedigree voorkomt).

Hmm idd wel gevaarlijk ja, als het niet snel naar buiten komt, en er wel veel mee gefokt is.

Dat is wel ernstig, die ziekte. Zijn er toen veel paarden afgemaakt?

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 18:50

Het loopt nog steeds, niet alle dragers zijn bekend. Van de top 10 vererfende cuttinghengsten zijn er inmiddels 6 geindentificeerd als drager. Van veel hengsten wordt door de eigenaren niet bekend gemaakt of ze drager zijn of niet.
ik weet van 5 gevallen in Nederland die het afgelopen jaar zijn afgemaakt, het aantal quarters en met name het aantal cutters in Amerika is echt vele malen groter.
In dit geval heeft lijnenteelt dus verstrekkende gevolgen gehad.
I.m.o. zou het stamboek in dit geval veel eerder ruchtbaarheid en openheid over deze ziekte hebben moeten geven, zoals bijvoorbeeld het verplicht testen en testuitslag vermelden.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 21:46

Ja dat lijkt me ook. Bij de Chihuahua is dat ook zo. Dat het verzwegen wordt, stel dat je goede naam eraan gaat.

Maar helaas zitten juist grote fokkers ook vaak in de besturen enzo. De besturen zijn niet onafhankelijk.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 11:22

Lijnenteelt en inteelt wordt in iedere stamboom en soort toegepast. 1 om bepaalde eigenschappen te verankeren, 2 om een nieuwe kleur, ras of type te bekomen ben je verplicht om lijnenteelt of inteelt toe te passen). of het nu paarden, honden, katten, vogels of kippen zijn. Zo heeft mijn vader op de manier een nieuwe kleur gemaakt bij zijn raskippen, is hij met een 2de en 3de kleur bezig en verder is hij ook een oud belgisch ras aan het hercreëren met de oude genenpoelen van dat ras die er nog over waren en het inkruisen van andere rassen en met die combinaties dan via inteelt de kip te creëren volgens de rasstandaard. Wel moet je zeker met 3 verschillende lijnen werken zodat je steeds met lijnenteelt tot het gewenst resultaat kunt komen. Ik heb zelf merries zitten die sommige hengsten en 1 merrie meerdere keren in de pedigree hebben zitten.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 12:05

Interessant Patraaken!

Alleen dat van die kleuren snap ik niet. Je kan toch nooit iets 'nieuws' maken?

Wat ik me wel kan voorstellen, is dat de combi van 2 dezelfde genen een andere kleur oplevert dan 2 verschillenden. Volgens mij is kleurvererving niet zo zwart-wit als oogkleur bij mensen bijv.

Ik verzin hier even zelf een voorbeeldje: GG wordt geel, Gr wordt donkergeel (of paars of groen, maakt niet uit), en rr wordt rood. Is je vader dan GG aan het maken, uit Gr x Gr? Dus dat kleuren mengelmoesjes zijn van de genen, en dat ze een 'nieuwe kleur' (qua fenotype) worden door 2 dezelfde genen te maken?

Dit is even een theorie die ik nu zit te verzinnen, ben benieuwd wat jij / je vader er van zegt.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 13:47

het is wel niet paard gerelateerd maar het gaat om het principe. Bij de Leghorn heb je officieel 34 kleurenslagen. Sommige bestaan niet of hebben nooit bestaan. Neem nu de blauwzilverpatrijzen die mijn vader heeft gecreëerd. men neme een Blauwe Leghorn en een zilverpatrijs Leghorn (haan of hen) men kruist die twee kleuren onderling en de nakomelingen ook onderling met het ene jaar meer invloed van de ene kleur en het andere jaar meer invloed van de andere kleur. Zo creëer je binnen hetzelfde ras een nieuwe kleur. je moet natuurlijk wel weten hoe die kleuren vererven en dus via lijnenteelt en inteelt de benodigde genenpoel crëeren om tot het gewenste resultaat te bekomen. Een oud bijna verdwenen ras hercreëren is rond je kijken wat bruikbaar is binnen andere rassen. Een haan of hen die totaal niet aan de standaardvoorwaarden voldoet voor een bepaald ras kan juist uitstekend dienst doen voor het jou beoogde resultaat. Maar ook hiervoor geldt het principe dat je de F1 nakkomelingen moet onderling kruisen of terugkoppelen aan de ouders of aan een tante of oom om zo weer via de lijnenteelt of inteelt tot het gewenste resultaat te bekomen. Af en toe breng je dan wat bloed bij die vrij is van jou bloedvoering om de genenpoel te versterken en je kan weer verder. Zo heeft pap nu ook de blauwpatrijzen na 25 jaar hard fokken eindelijk op de juiste kleur. De hanen kreeg hij altijd goed maar nooit die van de hennen. Die kleur heeft via een andere ras (wel dezelfde kleur) ingebracht bij zijn kippen. Ondanks dat de pootkleur van dat andere ras anders van kleur was dan die bij zijn eigen ras, had hij binnen 3 jaar ook zijn hennen op de juiste kleur. Navraag bij liefhebbers van dat ras hoe ze aan die perfect kleur kwamen leverde helaas niets op want ze wisten het zelf niet. Enkel wie dieren had van een bepaalde fokker had kunnen kopen kreeg die perfect kleur bij zijn dieren. Alleen had die man zijn geheim meegenomen in zijn graf. Bij paarden is het gemakkelijker te volgen omdat je nu erg ver de stambomen kan opvolgen tot zelfs 10 generaties ver soms. Alleen kan je bij kippen er een hele reeks fokken in een jaar terwijl je bij paarden soms jaren ver bent voor je het gewenste resultaat hebt.

Hele lap tekst maar ik hoop dat het duidelijk is. :o

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-10 18:03

Ik bedacht me ineens dat ik nog nooit had gereageerd op bovenstaande post. Weet dat dit een oud topic is, maar toch nog even een reactie.

Petraaken: bedankt voor je uitgebreide uitleg! Interessant allemaal!

Mijn vraag is dmv dit topic wel beantwoord. Bij paarden is lijnenteelt minder gewenst omdat het een gebruiksdier is, en de gevolgen van tekorten groter zullen zijn. Ook duurt het veel te lang als je wilt gaan selecteren. Bij honden en kippen bijv. is dit dus wel mogelijk.

Thanks voor alle bijdragen!

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 00:14

TS is tevreden en het topic is al oud, dus ik zet hier een slotje :)