[H][WB]dressuurhengst voor Fiderhit x Ravel Stv merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 11:36

Petraaken ik begrijp je hang naar Rubiquil, gezien de goede paarden die jullie erbij gefokt hebben.
Aan de andere kant, bekijk wat hij gebracht heeft sinds hij bij het KWPN goedgekeurd is, daar wordt je niet vrolijk van.
Je moet bij het dekken ook een beetje commercieel denken, het moet ooit verkocht worden.
Voor een Rubiquil loopt men de deur niet plat, en zelfs de eigenaren zijn intussen op ander bloed overgestapt.
Ik denk dat de adviezen in de richting van Ferro, met name voor meer body en verbetering achterbeen, nog niet zo verkeerd zijn.

Wat heeft deze merrie op de keuring behaald???

petraaken

Re: [H][WB]dressuurhengst voor Fiderhit x Ravel Stv merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-09 11:47

2de premie met het advies om haar volgend jaar opnieuw voor te brengen en nu eerst een jaartje onder het zadel. Ze vonden haar net iets te jeudig nog. Tja beestje is geboren op 12 juli en dus eigenlijk nog geen 3 jaar oud. en dat ze sensibel is echt geen fabeltje. Ben nu bezig met zadelmak maken en pfft het moet echt in alle rust gebeuren want bij het minste reageerd ze paniekerig. Eerst met een appelbitje gewerkt maar daar zat ze constant op te bijten en nu dus met een gewoon enkelgebroken bitje gewerkt en daar reageert ze beter op maar ik vrees dat ze niet gemakkelijk gaat zijn in de mond. Dus eigenlijk nog een puntje voor de hengstkeuze erbij. De hengst mag niet moeilijk in de mond zijn.

bokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 11:51

Ik ben je topic al verscheidene malen tegen gekomen en wil nu toch wel graag reageren.
Ben het met sarabande eens dat je beter richting ferro bloed kan denken omtrent en beter maken van het achterbeen en body, heb even een beetje research gedaan en kom bij de volgende hengsten:

Negro - alleen denk ik te sentibel voor jou merrie zoals je omschrijft
Rhodium - ben ik alleen zelf niet zo'n fan van
Rousseau - nog niet veel nakomelingen van gezien maar hierkom je dan wel weer het bloed van Roemer tegen in combi met ferro!
Oscar - Qua karakter misschien de beste optie maar wat betreft beweging ben ik daar niet zo zeker van

Rubiquil zou ik echt af laten vallen, de kans op een kleintje is vrij groot en volgens mij moet je bij hem echt een toevals treffer hebben!

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-09 11:51

Vrees dat Jazz bloed ook niet bruikbaar gaat zijn op deze merrie. Ferro bloed heb ik ook zitten aan denken maar dan eerder aan Rousseau. Hoe zijn die nakomelingen van karakter?

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 11:54

Ik heb zelf een 5-jarige Rousseau merrie. Echt een fantastisch dier qua karakter. Heel lief in omgang, leert snel en ik stap er altijd tevreden vanaf.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-09 11:55

Kleintjes ben ik niet bang van van Rubiquil. Maatje 1.65 à 1.68 is voor mij ideaal en de moeder van deze merrie fokt groter dan ze zelf en zelf ben ik ook niet van de grootste dus kleiner maatje dan commercieel gebruikelijk is is geen belemmering voor mij.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 11:56

petraaken schreef:
2de premie met het advies om haar volgend jaar opnieuw voor te brengen en nu eerst een jaartje onder het zadel. Ze vonden haar net iets te jeudig nog. Tja beestje is geboren op 12 juli en dus eigenlijk nog geen 3 jaar oud. en dat ze sensibel is echt geen fabeltje. Ben nu bezig met zadelmak maken en pfft het moet echt in alle rust gebeuren want bij het minste reageerd ze paniekerig. Eerst met een appelbitje gewerkt maar daar zat ze constant op te bijten en nu dus met een gewoon enkelgebroken bitje gewerkt en daar reageert ze beter op maar ik vrees dat ze niet gemakkelijk gaat zijn in de mond. Dus eigenlijk nog een puntje voor de hengstkeuze erbij. De hengst mag niet moeilijk in de mond zijn.

Wellicht is het dan beter om haar een tijdje goed door te rijden zodat ze spieren krijgt en haar bewegingen zich beter ontwikkelen. Als het een KWPN merrie zou zijn zou ik in de huidige markt helemaal niet dekken, voor ze wat meer heeft laten zien en een prok heeft. Maar hoe dat bij het NRPS ligt weet ik niet. Feit is dat je dezelfde markt wil bereiken, dat doe je tegenwoordig alleen met een gezond correct paard, anders moet je er veel op toeleggen, zeker als je nog gaat investeren.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-09 12:23

Dekken zou toch pas voor in 2010 zijn en het is nog niet zeker dat we haar laten dekken. Voor het geval dat we wel laten dekken hebben wij wel graag een paar potentiële kandidaten op een lijstje staan zodat we tegen de tijd dat het nodig is kunnen beslissen welke we nemen. Daarbij nemen we altijd een paar reservehengsten op de lijst want je weet maar nooit door welke omstandigheden een hengst plots niet meer beschikbaar is.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 13:04

petraaken schreef:
Dekken zou toch pas voor in 2010 zijn en het is nog niet zeker dat we haar laten dekken. Voor het geval dat we wel laten dekken hebben wij wel graag een paar potentiële kandidaten op een lijstje staan zodat we tegen de tijd dat het nodig is kunnen beslissen welke we nemen. Daarbij nemen we altijd een paar reservehengsten op de lijst want je weet maar nooit door welke omstandigheden een hengst plots niet meer beschikbaar is.

Maar is het niet verstandiger de merrie wat meer op te waarderen, op marktplaats staan veulens uit goede merries voor rond de 2000 euro te koop en voor 750 tot 1000 euro kan je bij een handelaar een KWPN ster of keurmerrie uitzoeken, dan is het toch niet reeel om een merrie zonder die toegevoegde waarde te dekken???

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 13:10

als die merrie's voor €750 keur zijn, dan is er toch iets geweldigs mis met de manier van keuren bij het KWPN.
Want € 750 is voor een fokmerrie nu eens écht niks, dus is het een paard van niks, dus is het een predikaat en 'toegevoegde waarde' van niks imo...

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 13:19

s0173957 schreef:
als die merrie's voor €750 keur zijn, dan is er toch iets geweldigs mis met de manier van keuren bij het KWPN.
Want € 750 is voor een fokmerrie nu eens écht niks, dus is het een paard van niks, dus is het een predikaat en 'toegevoegde waarde' van niks imo...

Betreft meestal oudere guste merries die in deze tijd bij de eigenaren op de tenen staan en dan maar voor slachtprijs weggaan.
Beetje zielig en kortzichtig dat dat dan weer een stok moet zijn waar je het KWPN mee wilt slaan

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-09 13:26

Nou als we het geluk zouden dat het een merrieveulen zou worden dan wordt deze merrie niet aangehouden en het veulen dan weer wel. Predikaten tellen niet zo mee in België. Hier telt enkel de afstamming, en of ze het juiste kleur hebben en in de sport loopt.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 20:47

Uphill een idee? :)

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 20:59

Waarom :)?

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 21:01

Omdat je dan waarschijnlijk meer body krijgt ondanks appolonius, karakter is uitstekend. Achterbeen is ook goed zat.
En deze merrie kan wel wat front gebruiken.

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 21:07

Ok, ik kan natuurlijk ook Jazz roepen, maar dan weer niemand waarom!

Uphill lijkt me dan ook geen verkeerde keuze!

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-09 08:09

Jazz is echt geen passende combinatie wat karakter betreft voor deze merrie.

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 08:53

Wat vind je van United?

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 08:56

petraaken schreef:
Jazz is echt geen passende combinatie wat karakter betreft voor deze merrie.

Lees eerst is goed ;) Ik doelde erop dat ik ook zomaar een hengst kon noemen, juist de onderbouwing is belangrijk! Ik raad Jazz ook helemaal niet aan.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-09 09:25

Rhea schreef:
Wat vind je van United?

Op papier interessant. Hoe fokt hij eigenlijk en hoe laat hij zich rijden?

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 09:28

Onder het zadel is hij super bewerkbaar.

Zijn eerste zonen en dochters hebben het goed gedaan op de keuringen, hoe ze het in de sport gaan doen moeten we afwachten.

Hij geeft niet de mooiste hoofden maar wel goede modellen, sterk achterbeen en in tegenstelling to wat je zou verwachten langgelijnde modellen!

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 18:21

Ik weet er niet zo heel veel van af, dus misschien is het wel een hele domme keuze, maar waarom ga je niet voor Alexandro? Dat is een gelderse hengst van Koss, fijn karakter, fijn achterbeen makkelijk te rijden, en het voegt vast wel wat massa toe :)

Frenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 11:40

Heb hier alle reacties even doorgenomen, United kwam als optie ook als eerste bij mij boven.

Geeft super karakters, goed achterbeen en exterieur matig goede modellen. Hoofden zijn idd wat klassiek, maar dat kan je merrie denk ik wel compenseren.
Ferro bloed is wat betreft het achterbeen ook aantrekkelijk, hebben echter niet altijd de makkelijkste karakters.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-09 12:14

Het is dat ik met een gelderse hengst op het randje van de nodige bloedvoering zit anders zou ik het zeker overwegen. maar ik kom maar aan iets van 18% bloedvoering en dat is wel op het randje.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 15:10

Dat maakt voor een fijn sportpaard toch niet uit? Ik snap niks van bloedvoering hoor, ik weet niet wat je met een eventueel veulen zou willen...