Kan Princess mij nog houden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 17:21

Makkelijk!

Al hangt er wel een heel klein beetje van af wat ie moet doen. Kijk zo'n Shetlander kan 80 kilo ook nog wel houden. Maar dan hebben we het niet over springen of een flinke dressuurproef, maar over een (stap)ritje langs de weg.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 17:23

JoyCiej007 schreef:
Qua gewicht zit je echt aan de max, eigenlijk er zelfs overheen. Ik weet niet wat je met 'stevig gebouwd' bedoeld, maar goed bespierd is natuurlijk anders als een shet met overgewicht, overgewicht maakt juist dat ze minder kunnen dragen/trekken.
De 20%-regel is een uiterst goede maatstaaf; 20% van het gewicht van de pony, en dat is dan inclusief al het tuig, dekjes etc.
Jij zit dus echt aan de max; voor een gemiddelde shet van 1m. kun je uitgaan van rond de 250 kg. aan gewicht, 20% daarvan is 50 kg. aan maximum draagvermogen. Dat is dus incl. alle tuig en dekjes etc.

@JoyCiej007: ik meen dat die regel geld voor warmbloeden, kwpn-ers en niet voor koudbloeden.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 17:24

Ilzas schreef:
Makkelijk!

Al hangt er wel een heel klein beetje van af wat ie moet doen. Kijk zo'n Shetlander kan 80 kilo ook nog wel houden. Maar dan hebben we het niet over springen of een flinke dressuurproef, maar over een (stap)ritje langs de weg.

nee joh, 80 kilo, dat is way to much!

ik vind dat dit meisje er nog op kan rijden, en lekker moet gaan genieten van haar shetlandpony-tijd!
die tijd is zo voorbij.

Lauss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 17:25

Het valt me op dat vooral de mensen die geen shetlander hebben hier reageren met, ach is een shetje die is heel sterk dus het kan makkelijk. De meeste mensen denken er veelste makkelijk over..

Ik vind dat het niet meer kan. Zoek anders een klein meisje of jongetje die het leuk vind om er op te rijden. En dan ga jij er lekker andere dingen mee doen. :)

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 17:29

Van: http://home.scarlet.be/~ds964938/public ... lg064.html:

Beste lezer, vergis u niet in de kleine gestalte van een Shetland pony. Omdat deze paardjes klein zijn, zijn het daarom nog geen kinderpony's. Ondanks hun kleine formaat behoren deze paardjes tot de sterkste paardachtigen op de wereld. Op de Shetland-eilanden worden ze als echte lastdieren gebruikt. En volwassenen tot een gewicht van 70 kg. kunnen deze pony`s zonder bezwaar op een recreatieve manier berijden. Misschien mag dit voor sommige lezers nogal vreemd zijn. Let wel: ik wil hier absoluut niet beweren dat alle volwassenen een Shetland pony kunnen berijden. Als ik schrijf dat een volwassene deze paardjes op een recreatieve manier kan berijden, bedoel ik daarmee dat als men een paardje zoekt om enkel en alleen op een rustige manier door bos of veld te rijden en men niet te zwaar weegt, een stevige Shetland pony een ideaal dier kan zijn. Noteer dat deze paardjes, als men ze als volwassene berijdt, niet geschikt zijn om lang in galop te gaan of een competitie aan te gaan met grotere paarden of pony`s. Ook dient men een zeer ervaren ruiter te zijn om een Shetland pony te berijden.

Lauss_

Re: Kan Princess mij nog houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 17:45

Dat was vroeger ja... de ponys van nu zijn anders..

laura22

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 18:21

Ik zou er niet meer op rijden je bent echt te zwaar je zegt dat je 50 kilo weegt maar je kleding en schoenen komen daar ook nog bij en daar moet je ook ong 1 tot 1 1/5 kilo voor rekenen.

@ Ilzas dat geldt ook voor koudbloeden, waarom zou het daar niet voor gelden dan?
Verder ga ik mee met JoyCiej007

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 21:11

Lauss_ schreef:
Het valt me op dat vooral de mensen die geen shetlander hebben hier reageren met, ach is een shetje die is heel sterk dus het kan makkelijk. De meeste mensen denken er veelste makkelijk over..

Ik vind dat het niet meer kan. Zoek anders een klein meisje of jongetje die het leuk vind om er op te rijden. En dan ga jij er lekker andere dingen mee doen. :)

Fout ;)
Ik heb een shetlander (2 zelfs!) en ik vind dit heus wel kunnen.
Kom op, ze zijn echt niet van suiker hoor ;)

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 21:15

Lauss_ schreef:
Dat was vroeger ja... de ponys van nu zijn anders..

Oooh écht niet! ;) Ja, er zijn zat van die sjiekere types maar deze shet kan het MAKKELIJK! :) De bovenstaande uitgebreide tekst
zegt genoeg: Jij kan er makkelijk op! Geen probleem, zo'n knollie is ZO sterk, iedereen denkt dat dat niet kan omdat ze klein zijn etc.etc. maar helaas; verkeerd gedacht! :)

Susanne

Re: Kan Princess mij nog houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 09:02

Nee ik vind dat het niet meer kan. Er zijn zat andere dingen die je kan doen met je shetlander (mennen, vd etc) maar om te rijden zou ik toch voor een grotere pony gaan.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 14:27