Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
JoyCiej007 schreef:Qua gewicht zit je echt aan de max, eigenlijk er zelfs overheen. Ik weet niet wat je met 'stevig gebouwd' bedoeld, maar goed bespierd is natuurlijk anders als een shet met overgewicht, overgewicht maakt juist dat ze minder kunnen dragen/trekken.
De 20%-regel is een uiterst goede maatstaaf; 20% van het gewicht van de pony, en dat is dan inclusief al het tuig, dekjes etc.
Jij zit dus echt aan de max; voor een gemiddelde shet van 1m. kun je uitgaan van rond de 250 kg. aan gewicht, 20% daarvan is 50 kg. aan maximum draagvermogen. Dat is dus incl. alle tuig en dekjes etc.
Ilzas schreef:Makkelijk!
Al hangt er wel een heel klein beetje van af wat ie moet doen. Kijk zo'n Shetlander kan 80 kilo ook nog wel houden. Maar dan hebben we het niet over springen of een flinke dressuurproef, maar over een (stap)ritje langs de weg.
Lauss_ schreef:Het valt me op dat vooral de mensen die geen shetlander hebben hier reageren met, ach is een shetje die is heel sterk dus het kan makkelijk. De meeste mensen denken er veelste makkelijk over..
Ik vind dat het niet meer kan. Zoek anders een klein meisje of jongetje die het leuk vind om er op te rijden. En dan ga jij er lekker andere dingen mee doen.

Lauss_ schreef:Dat was vroeger ja... de ponys van nu zijn anders..
Ja, er zijn zat van die sjiekere types maar deze shet kan het MAKKELIJK!
De bovenstaande uitgebreide tekst