een goed peerd heeft geen kleur, en voor elk veulen is er iemand..
Kytha
Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-09 08:16
mee eens hoor, maar ik merk toch dat veel mensen het liefst een bonte tinker zien (hoewel ik gek ben op mijn 3 zwartjes hier ) En gezien dit veulen voor de verkoop is, zou ik toch graag eens een bont veulen fokken.
jacky2
Geplaatst: 21-09-09 09:06
Ik wil voor aislinn volgend jaar ook graag een homozygoot hengst.
moet zeggen dat ik verkoopstechnisch gezien ook niet gauw een effen hengst zou kiezen maar om je gerust te stellen, henk, we denken er wel over om Victorio volgend voorjaar met onze Dorina te laten meeten (het voordeel daarbij is natuurlijk dat Doortje wél homozygoot bont is, dus we krijgen toch een bont veulen dan )
jacky: jij hebt ook met een heterozygoot bonte 75% kans op een bont veulen, he, dat weet je?
jacky: jij hebt ook met een heterozygoot bonte 75% kans op een bont veulen, he, dat weet je?
Nee dat wist ik niet weer wat geleerd.
Moet me echt voor volgend jaar gaan verdiepen in alles wat met merries,dracht,veulens te maken heeft !
Dorien1
Geplaatst: 21-09-09 17:57
homozygoot geeft altijd 100 % vlekken door! Dit hoeft niet meer bewezen te worden want het is al voldoende bewezen. Het is wel zo, een paard kan enkel witte sokken hebben en een bles en ook pinto zijn. Dus het lijkt dan geen bonte, maar genetisch gezien is hij/zij dit wel!
Hoop dat ik een klein misverstand de wereld heb uitgeholpen... ik deed een eindwerk over kleur dus ik kan het mij nooit laten om op zo'n misverstanden even te reageren.
Als je dus een homozygote hengst vind dan heb je 100% zeker een bont veulen. Genetisch dan toch alvast
paardje wat ik bijrijd is een zoon van ryon o'malley. moeder is een dartmoor, dus nog kleiner dan jouw merrie. maar weet niet of dat haar eerste dracht was. weet ook niet hoe groot de merrie was, maar het veulen (nouja inmiddels 8 jaar oud...) meet 1.45 (staat een foto in mn profiel, of het profiel van _Lotjuh_@bokt =eigenaar)
Nuage
Geplaatst: 21-09-09 18:51
Er is wel zoiets als minimaal tobiano. Maar bontvererving bij pinto's/quarters e.d is volgens mij enigszins anders omdat die andere bontpatronen in de lijnen hebben zitten (frame overo enzo)