Zelf veulen fokken of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

fokfanaat

Re: Zelf veulen fokken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 14:38

ik zeg ook niet dat ze niet mag fokken, alleen is haar doel een rijpaard voor straks, ik geef alleen aan dat het goedkoper en dat ze meer keus heeft als je koopt, wat ze daarme doet moet ze zelf weten.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 14:53

Nee, TS heeft meer dan 1 keer in haar openingsbericht geschreven dat ze graag een veulen van haar merrie wil en dat het haar leuk lijkt een veulen van haar merrie te hebben.
Ik ga uit van het gezond verstand van TS en dat ze zelf ook wel snapt dat het geen garanties geeft dat het veulen ook inderdaad dat wedstrijdpaard wordt wat ze ook wil. Maar ze wil een veulen fokken om het zelf te houden dus marktwaarde e.d. zijn dan in mijn ogen totaal niet van belang.
Een hobby kost geld en ook als je een paard koopt heeft dat geen garanties (het wedstrijdpaard wat ik kocht bleek niet geschikt als wedstrijdpaard maar was wel de moeder van mijn zelfgefokte wedstrijdpaard)
Tuurlijk heeft ze meer keus als ze koopt, maar dat wilde ze dus niet, ze wil een veulen van haar merrie. Wat is daar zo mis mee als ze het zelf wil houden?

Ik ben de eerste om te zeggen dat 'men' wat bewuster zou moeten fokken, maar ik zie toch liever iemand die es een keer 1 veulentje wil fokken om dat voor zichzelf te kunnen houden, dan iemand die 'voor de hobby' maar door fokt en de markt met veulens overspoelt waar geen koper voor te vinden is. Misschien zouden sommigen iets meer naar het 'vraag' verhaal van de markteconomie moeten kijken in plaats van naar het 'aanbod' deel. Want het is altijd nog de vraag die het aanbod dicteert, niet andersom.
TS geeft aan eea goed overwogen te hebben en zegt graag een veulen van haar eigen paard te willen om het zelf te houden voor later, dat kopen goedkoper is en ze dan meer keus heeft waren geen criteria in haar overweging dus waarom toch blijven aanhalen?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 14:54

als ze dat echt wil moet ze het doen en geen topic openen fokken of niet.. dan vraag je om de mening van anderen.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 14:57

Maar iemand kan alleen een weloverwogen beslissing nemen als béide kanten van het verhaal belicht worden en ik zie hier alleen maar 1 kant belicht worden, nl. waarom ze het niet moet doen.
Als je echt advies wilt geven moet je zowel 'voors' als' tegens' belichten, niet alleen de 'tegens'.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 15:30

Zoals ik al eerder zei, als je het echt wilt doen!
Ik fok zelf ook, niet op grote schaal, maar wel voor leuke paardjes.
Zelf heb ik heel, heel veel plezier gehad van mijn eigen fok product. Haar moeder kan ik alles mee, zou haar ook echt niet kwijt willen. Helaas heb ik het veulen op 1.5 jaar in moeten laten slapen, en heeft het me uiteindelijk door een operatie (en geen verzekering) heel veel geld gekost.
Maar ik had de band met dat beestje absoluut niet willen missen. Ik heb nog nooit zo'n band met een dier gehad als met Cashmere. Vanaf het allereerste moment ken ik haar, en je bouwt een hele mooie band op op die manier.
Als je in dit geval een veulen voor jezelf fokt is het zeker de moeite door de band die je op kan bouwen met zo'n beestje.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 17:07

Francis schreef:
Maar iemand kan alleen een weloverwogen beslissing nemen als béide kanten van het verhaal belicht worden en ik zie hier alleen maar 1 kant belicht worden, nl. waarom ze het niet moet doen.
Als je echt advies wilt geven moet je zowel 'voors' als' tegens' belichten, niet alleen de 'tegens'.

Nou dan lees jij echt niet.
Er worden in dit topic ook wel voordelen van het zelf fokken gegeven.

Alleen heeft het dus ook nadelen.
En die moeten ook genoemd worden.
Ze vraagt om een merning: fokken of niet fokken.

Fokfanaat geeft advies.
Haar advies is dat als je niet fokt maar koopt je een brede keuze hebt.
Bij het fokken moet je het maar afwachten. (Nadeel)
Het kan natuurlijk altijd positief uitpakken, wie weet fok je wel een toekomstige dekhengst...(Voordeel)
Maar de kans is groter dat dat het niet word.
De kans dat je tegen veel kosten aan gaat lopen en uit eindelijk niets over houd is ook aanwezig. (Nadeel)

Ik zie eigenlijk zelf ook meer nadelen als voordelen.
Puur omdat TS naar mijn idee wel weet wat voor een paard ze wil.
En met fokken blijft dat toch ook een beetje gokken. (Nadeel)

Fokfanaat zegt niet dat ze niet moet gaan fokken.
Het is alleen haar advies om te kopen.

Jou advies is anders, nou dat is ook prima.
Het topic gaat over een discussie, waarom wel of waarom niet?

Nou daar word uitgebreid op ingegaan en antwoord op gegeven.

Ik heb totaal 3 veulens gefokt bij mijn merrie.
De eerste 2 waren totaal niet mijn type paarden.
Ook al waren het goede sportpaarden.

De 3de is wel mijn type en die is ook gebleven.
Het is natuurlijk heel erg leuk om je eigen veulen zien geboren te worden en op te voeden. (voordeel)
Je krijgt een enorme band met je paard (voordeel)
Je loopt eerst enorm veel risico (GROOT nadeel)
Als het dan 3 is en je zit er voor het eerst op, nou dan voel je je toch machtig... op je eigen fokproduct...(voordeel.)

marenmar85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-09 17:15

het is niet de bedoeling dat we hier ruzies gaan krijgen hoor ;P

maar wel heel leuk om te lezen wat jullie allemaal te melden hebben :D:D helemaal top bedankt

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 18:10

Ik wilde ook een paard om mee verder te gaan in de sport vandaar dat ik Melody dit jaar heb laten dekken.
Ook zoals iemand hierboven beschrijft,geld voor een goed paard is er niet maar ik heb wel een merrie met kwaliteit vandaar mijn keuze om daar te proberenmijn toekomstig wedstrijdpaard uit te fokken.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 17:16

F-AM -> KS

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 01:17

17 is ook wel een tikje aan de oude kkant voor het eerste veulen, en denk erom dat je wel een accommodatie moet hebben waar je goed kan waken, een grote bevalbox en een veilige weide.

Beeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 01:33

Als je over alles goed heb nagedacht en afgewogen dan zou ik het ook doen. Al is 17 jaar als het een eerste veulen is misschien wel wat oud maar dat moet je dan maar overleggen met je dierenarts over of het nog kan.

Ik heb het met mijn merrie ook gedaan. Ook puur om voor mezelf te houden. Het was echt erg leuk om alles mee te maken en heb er ook geen seconde spijt van gehad. Maar helaas is mijn veulen verongelukt en heeft het me veel geld gekost. Echt heel veel pech maar het heeft mij er niet van weerhouden opnieuw te fokken. Mijn merrie is nu weer drachtig dus ik hoop opnieuw op een mooi en gezond veulen. Het is dan waarschijnlijk wel duurder dan gewoon een paard kopen maar een veulen van mijn eigen merrie is die paar duizend euro extra wel waard.

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 02:19

Het ligt er in mijn ogen compleet aan wat voor merrie je hebt, als je een misvormd papierloos scharminkel van de veemarkt of de slager hebt, dan zeg ik natuurlijk niet doen.
Heb je echter een prima gebouwde merrie met papieren waar je goed mee overweg kunt, ondanks haar moeilijke karakter, dan zeg ik: 'gewoon doen' mits je het ook onderdak kunt bieden als er niet uitkomt waar je op gehoopt had (iets gehandicapts, een hengst, ziektes enz.)

Het is me alleen niet helemaal duidelijk of je met haar karakter om kunt gaan of niet? Dus kun je het goed met je merrie vinden, ondanks haar karakter, en kunnen alleen anderen dat niet, of valt er voor jou ook niets mee te beginnen?

Corientjuh94

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 11:56

Als je hem zelf houd en er plek en geld voor heb dalijk zou ik het zeker doen.
wij hebben dit jaar ook een eigen veulentje gefokt :D
ook voor eigen gebruik.

het karakter hoeft echt niet het zelfde te worden als van de merrie.
want 1 van mijn verzorgpaardjes heeft veel meegemaakt en is heel schuw, en haar veulen komt zo naar je toe gerend ;)

veel succes der mee

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 19:49

Ik heb het zelf ook gedaan. Mijn kwpner heb ik door een painthengst laten dekken en haar kind is echt geweldig geworden. Hij is nu 2 jaar en zie er wel veel van mijn merrie in.
Tja fokken is gokken. Ik wilde een merrie met vlekken maar er kwam een knappe zoon zonder vlekken uit. :-). Als het maar gezond is. ;-)
Misschien is dit ook wel heel goed voor je merrie. Het zou iig niet de eerste keer zijn dat je merrie veel rustiger wordt qua rijden en omgang na haar bevalling. Ik zou haar wel eerst door een da ff na laten kijken of alles nog goed is van binnen. En dan zou ik het zeker doen. En ja er zitten risico's aan, maar waar zit dat niet aan? Je kan ook wat sommige zeggen een jong paard kopen, maar die kan ook uitglijden en z'n been breken.
(als je alles van te voren weet..)
Veel succes in ieder geval met je beslissing!

marenmar85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-09 22:58

Mag ik bij jullie bij deze allemaal bedanken voor jullie advies ( ben er zeker wijzer van geworden) En ik ga het doen :D
Mijn merrie is geen stermerrie en ook niet een met supergangen, wel een karakter maar niet zeer moeilijk ( en heeft ook wat met haar verleden te maken)
Ik wil mijn eigen veulentje waar ik een band mee kan opbouwen
Ik heb ook al al wat info en ze gaat naar een stal voor inseminatie. Ik heb een leuke opfokstal in emst gevonden.
Dus ik heb al me voorbereid

Ik denk dat de hengst Gameboy word leuk karakter goeie gangen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 02:48

Ik wens je heel veel plezier bij deze toch spannende beslissing. Het is een traject dat de moeite is om een keer door te maken. Realiseer je wel dat je aan het eind van de dracht weleens zonder merrie en zonder veulen kunt komen te staan. Als je dat risico wilt nemen, als je je bewust bent van het feit dat je zowel merrie als veulen kunt verliezen, dan heb je een bewuste keuze gemaakt.

De band met een zelfgefokt veulen is zeker niet gegarandeerd. Jullie characters konden weleens compleet haaks op elkaar staan. De echte band met een zelfgefokt veulen komt pas als je echt met hem of haar aan het werk gaat.

Maar desalniettemin: het is de moeite waard. Heel veel plezier tijdens de periode van dekken, de dracht, bevalling. En dan hoop ik voor je dat er een mooi en gezond veulen naast staat na die 11 maanden lang wachten....

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 08:36

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 08:41

Leuk! Ik ga mijn merrie ook weer naar de hengst brengen in maart/april, tis dit jaar niet gelukt helaas.
Omdat het het eerste veulen wordt gaat deze merrie tzt naar een kraamstal waar ze 'veilig' kan bevallen.
Veel plezier alvast!

marenmar85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 12:11

hahaha ook het filmpje gezien echt grappig
Ik ga hem binnenkort eerst ook nog eens ontmoeten :D:D

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 13:56

Dat heb ik ook gedaan met mijn hengst....Ben wel 3 x bij hem wezen kijken en ik bleef verliefd,hahaha.
Ik vond het heel belangrijk om hem in het echt te zien.Ben een echt gevoelsmens :o

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 14:28

marenmar85 schreef:
Mag ik bij jullie bij deze allemaal bedanken voor jullie advies ( ben er zeker wijzer van geworden) En ik ga het doen :D
Mijn merrie is geen stermerrie en ook niet een met supergangen, wel een karakter maar niet zeer moeilijk ( en heeft ook wat met haar verleden te maken)
Ik wil mijn eigen veulentje waar ik een band mee kan opbouwen
Ik heb ook al al wat info en ze gaat naar een stal voor inseminatie. Ik heb een leuke opfokstal in emst gevonden.
Dus ik heb al me voorbereid

Ik denk dat de hengst Gameboy word leuk karakter goeie gangen

maar past Gameboy ook bij jouw merrie?

Wat is haar afstamming en hoe is haar exterieur?
En geen ster.. het hoeft niet maar wat waren haar pluspunnten en wat haar negatieve?

En als je voor een goed karakter gaat...dan zou ik een Gelderse hengst overwegen.

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 14:34

Leuk dat je eruit bent, dus kunnen we over zon 1.5 jaar de fotoos van jou eigen veulentje verwachten?
Spannend veel succes met het fokken van je eigen boendertje.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 14:38

nog even een tip, maar met de hengstenhouder de afspraak "no cure no pay" en denk vast even na over de omstandigheden van bevallen en houden van merrie en veulen, stal van 3 x 3 is veel te klein, en je moet wel de mogelijkheid hebben te waken voor de bevalling.

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 14:47

Komt tijd,komt raad....
Volgend jaar is ze pas aan de beurt,fanaat.
En in 1 jaar kan al zo veel veranderen.....

Natas,mijn hengst is ook super qua karakter!!!!
Mijn veulen trouwens ook.

Maremar,fotootje van je merrie???
Gaan we gewoon over in het topic"geschikte hengst??"

marenmar85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-09 10:28

Doen we bij deze de foto's van mijn merrie :D :D

henzo x mi amor

het is henzo (Henzo is een zoon van Boreas (Jasper x Ecusson) en Bodulia (Abgar xx X Uppercut xx).
en mi amor ( aiglo van x onzaziz ) als ik het goed heb ;)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding