Wat is inteelt ?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 00:04

Oh, zie net dat je me al een berichtje hebt gestuurt :p ik ga er morgen even voor zitten, alen over inteelt: Ja! Heel belangrijk, het moet hoe dan ook zo min mogelijk zijn want familiekruisingen veroorzaken gewoon een veel hoger risico op afwijkingen. Dus selectief fokken is ook echt aan te raden!

Ik geloof trouwens ook dat het friese stamboek dit ook erg goed in de gaten houdt hoor!

nataly_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-09 00:05

Is goed ik ga ook en slapen :P in iedergeval erg bedankt. Word me echt steeds duidelijker. Dus hoe meer inteelt hoe meer negatieve punten je zou kunnen krijgen als ik het zo goed begrijp ? En daar verder zou je negatieve punten goed zichtbaar kunnen zien. ???

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 00:06

nataly_ schreef:
Ja als inteelt van groot belang is. Dus dat je wel echt selectief moet gaan fokken. Toch?

Absoluut, het Friese ras is al geen sterk ras door alle inteelt dus is het belangrijk om verdere inteelt te voorkomen. Ook is bloedspreiding een 'hot-item', als het mogelijk is, probeer dan een hengst te kiezen waar weinig mee gedekt wordt of een die geen familie is van andere dekhengsten of nog beter; beide.
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 06-09-09 00:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 00:09

Ja, veel inteelt is veel negatieve punten door het gebrek aan variatie in de genen (en bijvoorbeeld het immuunsysteem, maar dat veroorzaakt weer paarden die snel ziek worden, maar werkt in feite hetzelfde als met de genen als het aankomt op kruising) En hoe meer je inteelt pleegt hoe meer de negatieve punten naar voren komen, de frieze paarden waar het allemaal mee begon (na de 1e wereldoorlog) waren over het algemeen prima in orde, maar door de inteelt is het ras erg zwak geworden, maar het friese stamboek doet heel goed werk met het varieren van het bloed (zo min mogelijk inteelt) maar om het zo ver te kunnen laten komen heeft er wel eerst veel inteelt plaats moeten vinden, vandaar nu de problemen (waar ze nu druk mee bezig zijn om het er weer uit te fokken).

anneliesdj

Re: Wat is inteelt ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 00:12

Wat toch ook weer tegenvalt als je kijkt naar bv bloedspreiding, ze doen er weinig aan om fokkers te motiveren niet allemaal naar dezelfde hengst te rennen. Bovendien keuren is geregeld ook meerdere paarden met dezelfde vader/moederlijn goed, dat is ook geen vooruitgang.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 00:21

Even een aanvulling: ik heb altijd geleerd dat het inteelt is als je dezelfde paarden in de eerste 3 generaties hebt, daarna zou het lijnenteelt zijn. (sorry als ik er overheen heb gelezen :+ )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 10:08

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 13:39

Ik zie wel meer friezen, die niet helemaal correct zijn, maar lief dat ze zijn.

Je hebt natuurlijk ook mindere arabieren tussen, maar toch vernam ik haast nooit dat er problemen mee zijn, ze zijn over het algemeen erg hard en gezond, maar er zijn natuurlijk meer arabieren dan friezen om mee te fokken, en dus meer bloedverversingen.

Zonde hoor want friezen is een mooi ras.

zijn er ook fotos van oerarabier en of huidige arabieren, wat zijn de verschillen dan? over de romp enzo.

Arabieren met hun bekende snoekshoofd, dat zat er al in, al duizenden jaren, maar er zijn er die overdrijven met het stevig infokken van overdreven Dish in de neus, Amerikanen doen er zelfs nog een schepje bovenop door het operatief extra te benadrukken.

Dat doen ze gelukkig niet bij friezen.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 15:05

HAR-->F-AM

emmiehil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 19:24

Bij inteelt fok je paarden door familieleden met elkaar te laten fokken.
Zonder inteelt heeft er dus nooit een paard met een familielid van hem gepaard.

nataly_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-09 21:56

Maar hoe kan je dat dan zien aan de percentages ? Hoe minder % hoe verder wegge familie ??

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 08:09

Lijnenteelt is een vorm van inteelt waarbij de gemeenschappelijke voorouders wat verder weg zitten als inteelt. Maar in feite is het gewoon inteelt.

Er is net zoveel voor als tegen te zeggen. Met lijnenteelt probeert men bepaalde positieve eigenschappen te verankeren maar...inderdaad ook de negatieve eigenschappen neemt men mee. Bovendien krijg je als het inteelt precentage te ver oploopt last van inteeltdepressie. Verminderde vruchtbaarheid, langer aan de nageboorte blijven staan, etc, etc.

Heel veel warmbloedpaarden hebben in hun pedigree een vorm van inteelt/lijnenteeld. Op www.paardenfokken.nl kan je dat vaak heel goed terug zoeken.

Op www.sporthorse-data.com staan volgens mij de precentages gemeenschappelijke voorouders.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 10:16

Lijnteelt is ook gewoon inteelt, echter wordt dit zo genoemd en geroemd omdat de fokkers en stamboeken ervan overtuigd zijn als de goede genen doorgegeven worden dit goed is. Dus hoe krom is krom??? En wordt je ook tijdens fokkerijleer geleerd. Voorbeeld merrie X heeft als vader O de hengst P waarmee ze merrie X willen insemineren heeft als opa hengst O, blijkbaar geeft O zijn goede sportprestaties door en wordt de merrie gedekt met hengst P je spreekt dan over inteelt. Lijnenteelt wordt over gesproken als de inteelt meer als 6 generaties terug gaat(meen ik me te herrineren) Dus hengst O is 6 generatie's terug gebruikt en voor de nieuwe generatie wordt ie weer gebruikt.