Wat zijn veredelende springhengsten?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Devaney2009

Re: Wat zijn veredelende springhengsten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 13:11

Vainquer!

Steph1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-11 14:08

Weinig zin om hier een nieuw topic over te openen, aangezien de vraag nog steeds hetzelfde is :).

Nog altijd een verdelende hengst nodig die geen afbreuk gaat doen aan de springcapaciteiten, en deze dan ook overtuigend doorfokt.

Viginio lijkt mij wel een match, maar ben niet meteen fan van voltaire, en er is zo weinig over bekend, over nakomelingen dan vooral, en ook hijzelf presteert nog niet op het hoogste niveau.

De ideale hengst die ik zoek is dus:

* veredelend, fokt uniforme moderne types (vooral NIET op de voorhand gebouwd)
* een internationaal springpaard op het hoogste niveau
* heeft enkele nakomelingen die ook op een hoog niveau springen (afhankelijk van leeftijd natuurlijk)

Qua springen niet veel vereisten, merrie doet het naar mijn mening perfect, is heel voorzichtig, snelle voorhand, makkelijke wenden, goede galop erin, op 2 pinken terug te rijden, ...
Enige dat ik wil verbeteren is eventueel wat meer vermogen (maar niet echt een aandachtspunt, ik ga er toch geen 150 mee starten ;-) !).

Wat zeker niet zal passen zijn heartbreakers of clinton's of iets dergelijks, de eigenschappen die deze hengsten durven vererven bezit zij al genoeg, en wil ik niet uitvergroten!

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 14:14

al eens gedacht aan volbloed??? en op dit moment staan er zeker volbloeden die vrij modern zijn. Weet zo even geen naam, daar is vriendlief meer in thuis. Zag er laatst 1 die zelfs nog een net partijtje kon dressuren.

En misschien anders een dressuurhengst waar ferro of iets in zit?? (weet dat je een int. springpaard zoekt)

Of de hengst Marlon??

Ook heb ik wel fijne nakomelingen gezien van Quickstar/ Lordanos

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 15:10

Indoctro is al eens eerder genoemd...

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 15:11

Volgens mij heeft Verdi eerder een bloedmerrie nodig.

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 16:49

Thunder van Zuuthoeve geeft veulens die mooi en correct gebouwd zijn. En veel van zijn nakomelingen springen al internationaal. Ook heeft hij enkele nakomelingen die in prijskampen altijd vooraan staan.

Die van mij heeft absoluut qua exterieur verbetert. De moeder was heel langwerpig en klein met lage halsimplant. het veulen is nu groter en mooi in kleine rechthoeksmodel met hogere nekimplant.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 16:56

Lucky Boy v. Lavall! Fokt bloederig (heeft zelf 56,84% volbloed), heeft Grand Prix gesprongen onder Marcus Ehning, behoeft geen verdere toelichting... Wij hebben er een hele mooie 2,5 jarige van staan (uit een Concorde-merrie).

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 17:05

hoogendroog schreef:
Lucky Boy v. Lavall! Fokt bloederig (heeft zelf 56,84% volbloed), heeft Grand Prix gesprongen onder Marcus Ehning, behoeft geen verdere toelichting... Wij hebben er een hele mooie 2,5 jarige van staan (uit een Concorde-merrie).

Volbloed en bloederig fokken vind ik nog een wereld tussen zitten.

Bodinus heb ik ook nog niet voorbij horen komen.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 17:21

Anne-GTI: zeg ik ergens dat dat hetzelfde is? Nee, dus. Begrijpend lezen is ook een vak...
Heb nu de nodige Lucky Boy's gezien en ja, hij fokt bloederig.

Steph1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-11 17:27

Indoctro vind ik zeker leuk, maar de merrie is nogal lang in de rug enzo, en indoctro zou nog al eens weke ruggen durven geven, dus dat vermijd ik liever. Anders zou ik hem zeker willen gebruiken, want hij voldoet voor de rest wel aan het lijstje!

Thunder ben ik gewoon niet zo'n fan van eigenlijk :), weet dus ook niet goed hoe hij fokt, maar hij spreekt me als hengst minder aan.

Lucky Boy ga ik eens opzoeken, heeft hij nakomelingen die zich in de kijker springen?

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 17:30

Als je trouwens geen concessies wil doen qua karakter, zou ik Verdi links laten liggen. Geeft een klap aan vermogen, geeft goede bewegers, maar het het karakter kan nogal uh typisch zijn (maar nogmaals het veulen heeft ook een moeder).
Waarom mag die hengst trouwens geen kort voorbeen/neerwaartse romprichting hebben? Lijkt me toch wel zo handig bij een springpaard. Hij moet immers kunnen bukken en dat gaat stukken beter met een kort voorbeen.
Lucky Boy heeft voordat hij naar Nederland kwam al de nodige jaren in Italië gedekt. Daar lopen dus de nodige nakomelingen van hem rond (op niveau). Hij geeft trouwens hele fijne karakters mee.

Steph1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-11 17:31

En een accorado nakomeling of enige andere accord II hengst? werken die veredelend? Van dat bloed ben ik wel fan, heb zelf ook een adorado veulen van vorig jaar uit een andere merrie, daarom dat die afvalt voor mij, wil graag met iets anders fokken. Singapore ken ik ook, maar die spreekt me niet enorm aan.

Steph1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-11 17:33

De merrie is heel hard op de voorhand gebouwd, en echt zo fel dat ze niet goed opgericht, en bijna niet deftig op de achterhand kan gereden worden. Van van dat "echt" dressuurwerk wordt ze gewoon gek omdat het zwaar is voor haar.
Dit is haar grootste nadeel, en dus iets dat het veulen zeker niet zo hard mag hebben!

Steph1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-11 17:35

Heb net het lucky boy stukje dat bij enterbrook staat gelezen, en dat smaakt wel naar meer :), ga vanavond is wat filmpjes van hem en nakomelingen opzoeken!

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 17:39

Ik weet niet of je in de buurt van Enter woont, maar je kunt altijd even langsgaan om 'm in real life te bekijken. Gerrit ter Harmsel en Leontien zijn erg aardig.

Steph1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-11 17:41

Nee, woon in België :D, mijn merrie komt wel van in die buurt, op alle dierenarts dingen in haar boekje staat enterbrook, zou wel grappig zijn nu ook een hengst van daar te nemen ;)

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 17:45

Da's wel heel toevallig!
Wie is de fokker als ik vragen mag, mag per pb.

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 17:57

hoogendroog schreef:
Ik weet niet of je in de buurt van Enter woont, maar je kunt altijd even langsgaan om 'm in real life te bekijken. Gerrit ter Harmsel en Leontien zijn erg aardig.

Hmmm,ik ben een aantal jaren geleden aardig bedonderd door dhr Ter Harmsel.....

badtothebone

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 19:00

hoogendroog schreef:
Als je trouwens geen concessies wil doen qua karakter, zou ik Verdi links laten liggen. Geeft een klap aan vermogen, geeft goede bewegers, maar het het karakter kan nogal uh typisch zijn (maar nogmaals het veulen heeft ook een moeder).
Waarom mag die hengst trouwens geen kort voorbeen/neerwaartse romprichting hebben? Lijkt me toch wel zo handig bij een springpaard. Hij moet immers kunnen bukken en dat gaat stukken beter met een kort voorbeen.
Lucky Boy heeft voordat hij naar Nederland kwam al de nodige jaren in Italië gedekt. Daar lopen dus de nodige nakomelingen van hem rond (op niveau). Hij geeft trouwens hele fijne karakters mee.

Ik heb juist met Verdi hele andere ervaring, we hebben hem op twee moeilijke merrie's gebruikt en twee brave nakomelingen.
Ik weet niet op hoeveel jij baseert, maar wij gebruiken hem dit jaar weer voor een nogal complexe merrie hierom.

hedwig111

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 01:46

Hunters Scendix lijkt me ook wel wat voor je merrie,echt heel erg chique en springen zat en staat bovendien in Belgie.
Contendro I,maakt ze ook meer dan modern genoeg en geeft het springen door.
Catoki maakt ze ook wel moderner dan dat je zou vermoeden en over zijn springen bestaat weinig discussie.

azrael

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 17:59

Misschien is Lexicon interessant voor je. Ik heb deze hengst zelf gebruikt op een vrij klassieke merrie, de dierenarts blijft zich verbazen dat er zo'n chique veulen uit die merrie kan komen.
Dit is nog maar het derde dekseizoen van deze hengst, hij heeft eerst in de sport gelopen, desondanks heeft ie wel een zoon die internationaal springt. Primeval wings.
Informatie over Lexicon en afstammelingenrapport zijn op de site van het kwpn te vinden.

sportfokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 23:00

Ken je Quality Time van Team Nijhof? Hij springt super en zijn veulen hadden een erg goede galoppade, met een mooi front. Het waren echte bloedgemaakte veulens.
Van Vittorio zijn ook al een paar hele mooie, goed te rijden paarden gekomen. Ik zou eens kijken op de site van de veiling van Hendrickx. Zambesi(Heartbreaker x Calvaro Z) zou ik ook wel aandurven, die fokt heel uniform goede modellen.
Padinus was ook een veredelaar, maar daar is alleen Bodinus nog van over. (Wel mooi bloed, Padinus x Namelus). Namelus geeft ook goede modellen en goed rijdbaar. Dat is ook een optie.

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 11:50

Ikzelf ben behoorlijk fan van Perigueux. Ik weet niet of je hem kent maar hij is behoorlijk goed aan het presteren onder Eva Bitter (in België wel minder commercieel).

Afbeelding

Adorado vind ik ook wel iets. Ikzelf zie ook graag een lang gelijnd paard en het is niet dat lang + langer nog langer wordt :P

Lami

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 18:40

Namelus toch wel. Wordt ook door Roelofsen zelf aangegeven en ik ben n's wat rond gaan kijken op wedstrijden en i-net en bij mij valt ie af omdat ie mij idd toch te bloederig fokt in het algemeen.

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 20:05

Wij hebben ook met Verdi en Quality Time gedekt vorig jaar ;)

Eind vorig jaar hebben we een zelfgefokt veulen met springbloed goedgekeurd gekregen als dekhengst, is een zeer edel dier, heeft een super karakter en springt als elastiek ;) Is nog een jonge hengst, dus nakomelingen zijn er nog niet van. We hebben nog een 2-jarige halfbroer van hem en een halfzus, die beiden ook goed springen kunnen.

Als je interesse hebt stuur je maar een pb ;)

Afbeelding