Wat voeren jullie je haffie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 17:26

mijn haflinger staat in de zomer 24/7 buiten op een vrij kaal land,krijgt een baal (oud)hooi met haar vriendinnetje erbij..verder krijgt ze iedere dag een halve kilo pavo natures best met knoflook en lijnzaad..in de winter gaat ze overdag naar buiten..en dat moet ik nog even bespreken met stalgenoten wat zij willen voeren..snachts krijgt ze flink hooi bij..

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 17:26

50 GRAM pavo vital en voorderest nu niks ze staat buiten 24/7.
Dalijk als ze snachts op stal gaan van de winter krijgt ze hooi of kuil bijgevoerd en paar worteltjes.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 17:27

Nordan schreef:
Gras en muslie zonder haver, van brokken worden ze heel snel te dik

Geen last van :n

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 17:37

Marieke_K schreef:
@hiphopje: waarom wil je bijvoeren? Voor de vitamines/mineralen, om wat lekkers te geven of..? Als je dat weet kan je een keus gaan maken :) Ligt er ook aan wat je doet met je haf, ik train redelijk fanatiek dus daar is het voedingsschema ook op aangepast.

omdat ze in de winter alleen maar hooi krijgt, en een beetje gras wat er nog in de wei staat.
afgelopen winter heeft de stalhouder alle paarden kuilmais gegeven, maar ik wil eigenlijk iets anders in de plaats geven.
we rijden lekker recreatief, hebben wel eens per week les. We doen zo'n 4 tot 5 keer in de week 'iets', les/rijden/longeren.
wil haar dus iets geven voor de extra vitamientjes en als aanvulling op alleen hooi. wil liever geen brokken voeren.
ze heeft wel een knz liksteen, waar ze best veel gebruik van maakt.
maarja, eigenlijk zou ze genoeg moeten hebben aan gras/hooi, en die liksteen toch?
alleen staat ze in de wintermaanden langer op stal dan in de zomermaanden.

megahaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 21:29

Gras (24/7 op de wei) en als de weide te schraal wordt + 's winters hooi. Op stal hangt een liksteen. Heel af en toe een stukje oud brood of een wortel (vooral 's winters). We houden ze zo sober mogelijk.

PEET_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 21:47

Mijne staat zomers overdag op het land (schraal) snachts op stal krijgt onbeperk hooi en s'ochtends en s'avonds een handje muesli zonder haver met een schepje ijslands zeewier. Heeft in de stal een Hymalaya liksteen en Horselyx Mobility. En natuurlijk een appeltje, sinasappeltje of een paar druiven voor de lekkerigheid na het werken, In de winter staat ie overdag in de Paddock en krijgt dan hetzelfde met dagelijks een portie winterwortels

SpecialPearl

Re: Wat voeren jullie je haffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 08:18

's Morgens 1/4 Condition van Pavo + Hooi

Gemiddeld 4 uur per dag in het weiland.

's Avonds 1/4 Condition + Hooi

Als ik gereden heb geef ik 1/4 muesli extra. En ik heb een liksteen in haar stal hangen.
En in de winter krijgt ze uiteraard meer brok.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 08:28

Voor muesli zonder haver en suiker kun je eens kijken naar Quattro van Mijten.
Speciaal voor koudbloeden/paarden die weinig energie nodig hebben.
Hier zitten wel alle vitamines en mineralen in die nodig hebben.
www.mijten.be

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 08:42

@hiphopje: ik zou een handje brok (gewoon basisbrok biks) bijvoeren of pavokoeken. Als ze voldoende hooi heeft dan verveeld ze zich niet en door brok/koeken bij te voeren ben je ook verzekerd van genoeg vitaminetjes :) Teveel kuilmais geeft veel energie, maar weinig andere voedingsstoffen. Zou daar niet te veel van geven.

Die van mij wordt niet dik van brok. Brok heeft ie nodig om genoeg energie te hebben om te kunnen werken :)

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 10:52

mijne krijgt op dit moment een pavokoek en thats it moet wel zeggen ze staat nog op een vrij volle wei! van de winter gaat ze op pavo Natuur dan krijgt ze in de morgen, middag en avond 1/4 van dus 3/4 op een dag.

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 10:56

Mijn merrie krijgt als ze volop in het werk staat ( 6 dagen in de week goed 5 kwartier aan de arbeid ) 2x een kwart refrombrok van treurniet. Sávonds na het werken een schep zemelen met soulmate nutrition 2g. Verder haar hooi en in de zomer als ze dag en nacht op het land staat alleen de zemelen met soulmate.

Nu met veulen aan de voet, krijgt ze een handje refrombrok en een heel klein handje luzerne, hooi en overdag weidegang, savonds op stal hooi en zemelen met soulmate.

Als ik geen zemelen voer in de avond krijgt ze een summerfit koek.

De mijne wordt van lucht al dik, dus voer haar niet zo veel. Appels , peen ect. zijn echt in een maand tijd op 1 hand te tellen wat ze krijgt en ze krijg verder ook geen snoepjes.

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 10:57

in de zomer:
halve sportbrok savonds.
sochtends halve kilo structuurmuesli
savonds hooi.
overdag op de wei zoniet
sochtends smiddags en savonds hooi.

in de winter:
kilo sportbrok
als ze gelopen hebben half sportbrok half granenmix is met haver
sochtends halve structuurmuesli
met slecht weer tussendemiddag warme slobber
en sochtends en savonds hooi met slecht weer ook tussendemiddag.

en ze zijn superstrak geen kloddertje vet aan zowel krijgen ze minder voer ;)
ik voer alles van Subli.

melody93

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 14:55

Marieke_K schreef:
2KG sportbrok is zeker veel, die van mij krijgt in de winter een kilo per dag. Ze hebben niet veel nodig en je moet erg oppassen dat ze niet te dik worden.

Mijn haf heeft dit echt wel nodig, word hard mee gewerkt :D

melody93

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 14:58

Nordan schreef:

Dat is echt raar, want juist musli is heel ''slecht'' voor paarden. Zitten veel suikers die langzaam afbreken, zelfs de dierenarts raad het af... :)

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 15:09

2x daags twee volle handen muslie van pavo. S'avonds een flinke berg hooi gemengd met wat stro. Na het rijden een halve pavokoek.
Ze gaan hier rond 8.00 naar buiten op een nog goede weide en ik haal ze om 21.30 weer naar binnen.

Omdat pavo hier niet te krijgen is moet ik nu een keuze maken tussen hoveler, marstall of josera

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 15:13

melody93 schreef:
Marieke_K schreef:
2KG sportbrok is zeker veel, die van mij krijgt in de winter een kilo per dag. Ze hebben niet veel nodig en je moet erg oppassen dat ze niet te dik worden.

Mijn haf heeft dit echt wel nodig, word hard mee gewerkt :D

Mijne ook nja hij kreeg eerst een kilo maar daar werd ie schrikachtiger enz van dan ie van zichzelf al was dus nu krijgt ie 1,5.

melody93 schreef:
Nordan schreef:

Dat is echt raar, want juist musli is heel ''slecht'' voor paarden. Zitten veel suikers die langzaam afbreken, zelfs de dierenarts raad het af... :)

Heb ook nog nooit mensen om me heen gehoord over dat hun haf te dik word van brokken, en heeft die van mij ook zeker geen last van

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 16:29

hiphopje schreef:
Marieke_K schreef:
@hiphopje: waarom wil je bijvoeren? Voor de vitamines/mineralen, om wat lekkers te geven of..? Als je dat weet kan je een keus gaan maken :) Ligt er ook aan wat je doet met je haf, ik train redelijk fanatiek dus daar is het voedingsschema ook op aangepast.

omdat ze in de winter alleen maar hooi krijgt, en een beetje gras wat er nog in de wei staat.
afgelopen winter heeft de stalhouder alle paarden kuilmais gegeven, maar ik wil eigenlijk iets anders in de plaats geven.
we rijden lekker recreatief, hebben wel eens per week les. We doen zo'n 4 tot 5 keer in de week 'iets', les/rijden/longeren.
wil haar dus iets geven voor de extra vitamientjes en als aanvulling op alleen hooi. wil liever geen brokken voeren.
ze heeft wel een knz liksteen, waar ze best veel gebruik van maakt.
maarja, eigenlijk zou ze genoeg moeten hebben aan gras/hooi, en die liksteen toch?
alleen staat ze in de wintermaanden langer op stal dan in de zomermaanden.

Je zou pavo vital kunnen gaan voeren. Dat zijn vitamine en mineralen brokjes echt alleen puur daarvoor wat ze nodig hebben. Ze mogen er ook maar 50 gram per dag van. Dus alleen om de vitamine en mineralen die nodig zijn goed aan te vullen.

Ik voer zelf ook geen brok alleen dit voor de mineralen en vitamine.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 18:33

suusiejj schreef:
Heb ook nog nooit mensen om me heen gehoord over dat hun haf te dik word van brokken, en heeft die van mij ook zeker geen last van

Nou, dan meld zich ( mede voor jou dan ;) ) de eerste wiens Haf onwijs dik en loom werd van veel brokken.. :Y)
Mijn Haflinger kreeg eerst 2 kg Liga brok per dag..
Ze was al maanden niet vooruit te branden, futloos en aardig aan de dikke kant etc. Binnen 20 minuten werken was ze op, echt totaal geen energie.. Steeds het krachtvoer opgeschroeft, want ze moest meer energie = dus krachtvoer er in.. Het werd alleen maar erger..
Ik heb toen het krachtvoer drastisch geminderd naar 2 handjes brok per dag.. Verder alleen hooi/gras..

Binnen 2 weken begon ze te veranderen, werd energieker en begon af te vallen..
Binnen 2 maanden was ze mooi slank, energiek en begon de sterren van de hemel te lopen.. :)

melody93

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 18:53

Sita_ schreef:
suusiejj schreef:

Nou, dan meld zich ( mede voor jou dan ;) ) de eerste wiens Haf onwijs dik en loom werd van veel brokken.. :Y)
Ze was al maanden niet vooruit te branden, futloos en aardig aan de dikke kant etc. Binnen 20 minuten werken was ze op, echt totaal geen energie.. Steeds het krachtvoer opgeschroeft, want ze moest meer energie = dus krachtvoer er in.. Het werd alleen maar erger..
Ik heb toen het krachtvoer drastisch geminderd naar 2 handjes brok per dag.. Verder alleen hooi/gras..

Binnen 2 maanden was ze mooi slank, energiek en begon de sterren van de hemel te lopen.. :)

Opzich ook niet heel raar als je eerst liga voerde... Daar zit natuurlijk heel weinig energie in he :D

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 19:38

Sita_ schreef:
suusiejj schreef:

Kan zijn dat ze er gevoelig voor is, ik zeg alleen dat ik nog nooit mensen erover heb gehoord en mijne er geen last van heeft , tis me iig niet opgevallen.

Wel mooi dat je er vrij snel achter kwam dat dat de boosdoender was.
Na 20minuten op is 10x niks nee

VDLStud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 20:20

PEET_G schreef:
Mijne staat zomers overdag op het land (schraal) snachts op stal krijgt onbeperk hooi en s'ochtends en s'avonds een handje muesli zonder haver met een schepje ijslands zeewier. Heeft in de stal een Hymalaya liksteen en Horselyx Mobility. En natuurlijk een appeltje, sinasappeltje of een paar druiven voor de lekkerigheid na het werken, In de winter staat ie overdag in de Paddock en krijgt dan hetzelfde met dagelijks een portie winterwortels

heej mag ik vragen waarom jij zeewier voerd waar is dat goed voor?? *D
ik heb er namelijk nog nooit van gehoord... :o

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 20:27

Mijn haf staat in de zomer 24/7 op het gras. In de winter in de paddock met hooi en overgebleven grasjes :+ Hij staat nu op 1 kilo sportbrok en halve kilo pavo muesli met laageiwit.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe jullie voeren als ze alleen in de wei staan. Mijne krijgt gewoon na het werken en kom ik dag niet krijgt hij ook geen eten. Niet ideaal maar doe het al 5 jaar zo.

PEET_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 20:54

VDLStud schreef:
PEET_G schreef:

heej mag ik vragen waarom jij zeewier voerd waar is dat goed voor?? *D
ik heb er namelijk nog nooit van gehoord... :o

Er staat een goede uitleg op de site van de paardendrogist:
http://www.paardendrogist.nl/index.asp? ... ctID=25753
En dan even ingrediënten aanklikken!
(kon het stukje met geen mogelijkheid copy/pasten! :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 20:58

Mijn eigen haf krijgt 1/2 basisbrok per dag en verder hooi en gras.
Mijn wedstrijdhaf, krijgt 2 kilo basis en 1½ prestatiebrok per dag. Dat klinkt heel veel. Maar we trainen veel gaan vaak op wedstrijd én ze is drachtig ;)

hafjegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 21:14

1 baal hooi! per dag 1 baal hooi, gedeeld door 2 haffies en een minishet en ze zien er perfect uit zelfs mn shet! mn hoefsmid gaf me nog complimenten omdat ie alle haffies en shetjes die hij kent waar hij komt allemaal veeeeelste dik vind, en klopt ook vaak wel ze worden veelste vet gehouden vaak.

en af en toe voor het lekkere een flinke schep pavo nature's best musli. ze zijn er dol op, maar mn ahfjes werken verder niet ofzo, ben nu wel heel zachtjes mn vierjarige aan het inrijden en dan gaat ze wel een sportbrokje er bij krijgen, een kwartje per dag om te beginnen en als ze te dik word een handje en als het te weinig is krijgt ze meer, dat moet ik nog bekijken.