[TI] Tinkers en kuilgras.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sullebulle

Re: Tinkers en kuilgras.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 12:30

Je hebt kuil en je hebt kuil inderdaad. :=

Ik ken van dat natte, zure kuil wat je nog 3 dagen aan je handen ruikt na het voeren ervan... Dit lijkt me al genoeg zeggen, dit kun je beter aan de koeien geven die met hun vele magen dit wel aankunnen. Totaal niet geschikt voor paarden!

Op een andere stal hadden ze ook kuil. Prachtige kwaliteit, net hooi, heerlijke kruidige lekkere geur. Heel mooi droog, daarom leek het ook zo op hooi. Niet te vergelijken met de hierboven omschreven stinktroep. Helaas was dit wel eerste snede, waar dus onwijs veel inzit qua eiwitten en suikers. Hier kan mijn tinker niet tegen, werd en hoefbevangen van...

De kunst is dus om, als je kuil wilt voeren, een mooie droge, goede ruikende, nette kwaliteit kuil te zoeken, die het liefst tweede snede is. Onze sobere paardjes hoeven niet zozeer die eerste snede, Sull werd er hoefbevangen van en zijn mok werd dramatisch erg.

doggiezzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 12:05

mijn merrie kan er absoluut niet tegen en gaat meteen aan de schijt.
ik ben ook van mening dat er veel te veel eiwit inzit voor tinkers.

BlackZelda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 10:24

Hier nog 1 die er niet tegen kan. Zodra ze (merrie, 2,5 jaar) in de winter naar binnen komt en dan kuil krijgt gaat ze direkt aan de schijterij en niet zo'n beetje ook! Dierenarts heeft alles onderzocht (bloed- en mest onderzoek) waaruit alles goed bleek te zijn. Vervolgens overgestapt op hooi ipv kuil en dan is de mest ook direkt weer goed!

bailey94

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 21:35

die van mij mag geen hooi meer vanwege de longen, maar die is verzot op kuil, en reageert er goed op

mest ziet er goed uit, ze is niet overdreven dik

vind alleen dat je van hooi veel meer kan voeren

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 21:43

Voorheen kreeg Chub ook direct dunne mest van voordroog, terwijl we toen prachtige voordroog hadden! Afgelopen winter hebben we 's morgens een kruiwagen kuil gevoerd van niet al te beste kwaliteit en 's avonds volop goed hooi voor de nacht, en had Chub prachtige moppen!

Ik ben heel benieuwd hoe het gaat zometeen als het veulen er af is en ze dus echt minder behoefte heeft aan al die eiwitten..

Frats

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 11:08

Noah krijgt nu ook voordroog (Silage noemen ze dat hier)
Klopt het dat hij er dunne poep van krijgt? Niet echt diaree maar wel natter dan ik gewend ben van hem.