Wat voeren jullie je arabier?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CZpaint_av

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 08:28

Arba is 4 en hoeft nog erg weinig te doen (zeg maar gewoon niets). Toen ze begin maart uit de opfok kwam was ze erg dun, bijna mager. Ik ben haar toen 3x per dag halve schep coolmix van Havens gaan voeren met een grote hand Pavo Daily Plus erdoor, tevens kreeg ze kuilvoer zoveel als ze op kon. Nu is ze sinds een maand weer lekker gevuld, zeker niet te dik en staat ze overdag op het land (dat is nu erg karig). Ze krijgt nu 's morgens en 's avonds een kwart schep coolmix en een klein handje daily plus en nog steeds zoveel kuil als ze op kan. Binnenkort gaat ze dag en nacht naar buiten en dan ga ik haar waarschijnlijk 1x per dag een kwart of halve schep coolmix geven maar dat hangt er van af hoe het gras dan is (nadat ze verkampt is).

mipsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 08:50

24/7 gras en verder niets omdat hij wegens een blessure ook niets doet. In wedstrijdseizoen cavalor endurix. De hoeveelheden wisselen afhankelijk van de wedstrijd en hoe hij eruit ziet.

Daissos4

Re: Wat voeren jullie je arabier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 15:21

Mijn Merrie van 6 krijgt 's ochtends en 's avond ongeveer 5 wortels en 2 handjes brokken.
Ze staat van 's ochtend 9 uur tot 's avonds 7 uur in de wei.
Eerst kreeg ze 0.5 kilo brok maar toen werd ze te dik.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 20:13

Mijn Arabje is er vorige week 28 geworden. Ze staat 24/7 buiten (hoewel ze 's nachts meestal wel in haar stal gaat staan, deur staat gewoon open dus ze kan kiezen). Op de wei heeft ze onbeperkt voordroog (stofallergie, dus geen hooi) en aangezien ze 's nachts meestal binnen gaat staan leg ik daar ook altijd wat klaar. Ze staat op stro en daar knabbelt ze ook wat van.
Ze krijgt 2x per dag voer: 1/4 schep kruidenmengeling voor oude paarden, 1/4 schep Herbasan en dat aangevuld met maïsvlokken en bietenpulp. In de zomer minder ik die laatste twee wat, maar in de winter wordt ze snel mager en krijgt ze dat dus bij. In de winter krijgt ze ook voederbiet, jaarrond krijgt ze wortels bij haar voer. Soms een stukje oud (hard) brood of een appel, en soms ook een banaan (dat eet ze zo graag!).
Ik rij trouwens nog altijd met haar, een drietal keer per week. Dat zijn enkel buitenritjes. We doen het rustigaan, we doen nog wel een drafje en een galopje, tenzij ik voel dat ze last heeft (ze heeft artrose waar ze een supplement voor krijgt), dan stappen we alleen maar of ga ik aan de hand met haar wandelen.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 22:03

Ik heb een av x Anglo - mag dat ook? :P

Die van mij staat NOG niet op de wei, wegens het niet kunnen vinden. Maar, vanaf 1 augustus komt daar verandering in.
Nu staat ze grotendeels in paddocks, maar krijg gewoon op vaste tijden voer.

's Ochtends krijgt ze 1 volle schep western mix van cavalor.
En 1/4 plak kuilgras.

's Middags krijgt ze 1/4 plak kuilgras

's Avonds krijgt ze weer 1 volle schep western mix.

En rond 10 uur als er afgesloten is krijgt ze een half plak kuilgras.

Tussendoor gewoon wortels, andijvie, paprika of het geen wat ik toevallig bij me heb :P
Kwa training stelt het misschien in sommige ogen niet veel voor. Maar zet haar goed aan het werk, alle gangen, beide handen.
Veel naar ontspanning werken :) Steeds wat nieuws proberen, maar gewoon op recreatief niveau.

Tevens ben ik zeer tevreden over de Westernmix van cavalor. Mijn merrie doet het er heel goed op, vele malen beter dan toen ze op biks staat.
Geen bom meer, en ook rustig op stal. Mest en plas ziet er ook weer netjes uit, en geen voernijd verschijnselen.

lena83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 09:08

Onlangs begonnen met equisensitive van Dodson&Horrell.
En bevalt super goed. Ik had hem eerst op een kilo brok staan en daar werd hij super stuiterig van.
Hij krijgt ´s morgens en ´s avonds 1/2 schep dodson met 1 schep pavo daily plus, 2 supplement blokjes van equibite en een portie hooi. In totaal 3 keer een portie hooi. Grofstengelig hooi van natuurbeheer
Als ik heb gereden een slobber van quickbite bietenpulp van dodson. Tussendoor krijgt hij een blokje pre alpin compact. (al eet hij dit niet heel graag)
Overdag staat hij 6 uur op een schrale wei.
Qua energie doet hij het hier prima op, zijn vacht glanst ook mooi. Er moet alleen nog wel een kilo of 50 bij. Op de vorige stal stond hij de hele dag op de wei en werd daar mooi rond van maar dat mist hij hier.

Anoniem

Re: Wat voeren jullie je arabier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 15:03

mijn arabier krijgt per dag:
* 1/1.5 kilo basisbrok met aanvullende vitamine ( dit verdeelt over 2 x )
* verder krijgt ze 2 x per dag hooi ( dat ga ik uitbreiden naar 3 x zodat ze s nachts op stal ook nog de hele nacht heeft )
* ze staat ongeveer per dag 4 uur op de wei en de rest van de dag op de padock
* ze krijgt 2 x per week 1 kilo slobber

racinggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 12:31

Mijn 3/4 arabje:

Vaste tijden voer en 4 uur per dag land.

3x per dag 3/4 biks (per keer dus) ;)
2x Kuil
1x gewoon hooi

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 14:06

Djilna schreef:
Kitty, dat laaste ben ik het niet mee eens. Hangt nl héél erg af van wat je met je paard doet.

Mijn arabier loopt klasse III endurance en staat 24/7 buiten. Krijgt naast het gras in de wei ruwvoer naar behoefte, zo'n 10 tot 12kg ruwvoer per dag. Aan krachtvoer 1x per dag 3/4 tot 1 schep Marstall Cornmuesli (500-700gr) met een volledig supplement. Dit is een zeer energierijke en geconcentreerde muesli. Dit wissel ik af met slobber of bietenpulp met granenmix. Wel altijd het volledig supplement erbij. En soms krijgt hij een dag geen krachtvoer..

Hij loopt hierop zo'n 3x per weer waarvan 1x dressuurwerk in de bak en 2x een endurancetraining.

Op de wedstrijden zelf krijgt hij ook prestatiebrok (momenteel Derbycompactbrok van havens) en Marstall Concoursmuesli op haverbasis. Bliksem wordt van dit sportvoer echt niet heet.

Momenteel krijgen ze heel rijk ruwvoer dus krijgt hij daarbij alleen nog 1 schep Marstall Corn (600gr) en iets meer dan een halve schep (+/- 500gr) haver. Met 1 schepje volledig supplement voor de vit+min.