[KG]schimmel + schimmel = altijd schimmel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 20:25

WowAmigo schreef:
Dat is niet helemaal waar (als het om andere kleuren dan schimmel gaat iig). Mijn merrie is een vos, komt uit een bruine moeder en een bruine vader. Maar oma was vos en tadaaaaaa, vos met hooooge witte benen ;-)

Vos kan verstoppen, dus is compleet niet relevant ;)

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 13:48

@ wowamigo was dat bericht voor mij bedoeld of ...

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 18:23

Schimmel is een soort "witte jas" die het desbetreffende paard heeft "aangetrokken". De kleur waarmee hij / zij geboren is, is de basiskleur. Daarom lees je vaak in pedigree's: schimmel, vos geboren (of bruin, of ... whatever)
Dat zijn de kleuren waar je vanuit moet gaan als je gaat fokken, met daarbij de kans dat het veulen uiteindelijk ook "de schimmel-jas" aantrekt, die vader of moeder ook gehad moet hebben. Trekt het veulen de "jas" niet aan, zal hij later nooit de schimmelfactor vererven.
Een beetje vergelijkbaar is de bont-factor. Is de bontfactor van 1 der bonte ouders niet doorgegeven aan het veulen (doordat geen van beiden homozygoot zijn voor bont), wat betekent dat hij of zij dus genetisch gezien niet bont is, dan zal dit veulen later dus nooit de bontfactor vererven.

Een verschil tussen schimmelfactor en bontfactor is natuurlijk dat een bont veulen ook bont geboren wordt en een schimmelveulen pas later "verschimmelt".

Pollewoppy

Re: [KG]schimmel + schimmel = altijd schimmel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 04:15

Wij hebben een vosmerrie gefokt uit een schimmelmerrie en schimmelhengst. Zowat de hele moederlijn was schimmel. Zoals gezegd kan vos verstopt zitten..

lxrissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-09 19:40

Nou, sorry voor de late reactie!

Nouja, we zien het ook vanzelf wel.
Ze leert echt supersnel! Ze is er nu een week, en was in het begin niet erg lief. Maar nu mag ik haar voetjes al optillen en kan ik met haar wandelen. Het gaat echt super!

En toch blijf ik hopen dat ze een vosje blijft.. :D

vanessakusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 07:31

Haha schimmel uit andere kleur ouder kan wel. Ik had er 1 uit een zwarte merrie en bruine vader.. opa en oma waren schimmel.

No_worries

Woonplaats: Wren's Nest Road, Down Under (Yeah right, in my dreams...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 07:54

vanessakusje schreef:
Haha schimmel uit andere kleur ouder kan wel. Ik had er 1 uit een zwarte merrie en bruine vader.. opa en oma waren schimmel.
:n Schimmel = dominant, wat wil zeggen dat minstens 1 van de ouders zelf schimmel moet zijn. Dus niet opa en/of oma maar de merrie of de hengst zelf. Als jij een schimmel hebt uit een zwarte merrie en een bruine vader is er iets danig fout gegaan bij de hengstenhouder en is niet de bruine hengst de vader van jouw veulen maar de schimmelhengst van de buren ;)

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 09:30

Vanessa: ik neem aan dat je pony papierloos is, want er is denk ik geen een stamboek die zo'n fout zou maken. Wat jij zegt kan echt niet. Is de "schimmeljas" uitgedaan in de bloedlijn, heb je toch echt een nieuwe schimmel nodig om de schimmelfactor weer terug te krijgen. Zo ook met de "bont-jas".

Kim2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 12:41

Ik heb een vriendin die een veulentje heeft gehad uit een schimmelmerrie en uit Nelson z (die dus ook schimmel is), maar het veulentje is, net zoals de vader van de moeder (Sir Major dl Cour) een vosje geworden. Het veulen is ondertussen 4 jaar en die is vos gebleven.

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 12:48

Deze zal waarschijnlijk wel vos blijven ja. De enigste kans die je hebt is dat het nog een roodschimmel wordt.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 12:53

Onzin. Roodschimmel is heel wat anders. Roan heeft niks te maken met het schimmel gen.

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 09:45

Hoezo onzin leg maar eens uit dan???

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 12:25

Ik de volksmond word bij roodschimmel vaak vos-roan bedoeld, maar is eigenlijk foute benaming een vos die schimmel word zou een vos-schimmel moeten zijn. ;)

Kleuren komen nooit van een grootouder alles komt direct van de ouders zelf, de enige reden waarom je naar de voorouders vraagt is of er iets verstopt kan zitten, onder vos kun je bv agouti en zilver niet zien, op zwart creme niet.

Dorsalstripe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 19:27

het kan ook geen roan meer worden, want als ze geboren worden hebben ze hun roan-vacht al...

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 09:44

Nou bij een net geboren veulen zie je dat niet altijd al hoor, vaak pas na het eerste verharen met een paar maanden. ;)

Dorsalstripe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 14:01

oh oke :o
weer wat geleerd :D

Prince

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 19:46

Meavey schreef:
Nou bij een net geboren veulen zie je dat niet altijd al hoor, vaak pas na het eerste verharen met een paar maanden. ;)

Klopt, mijn koffievos roan pony Zazou was bij de geboorte gewoon een vosje. Ze had alleen een paar witte haartjes in haar liezen zitten.
Pas toen het veulenhaar weg was werd ze koffievosroan :D

marije1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 14:51

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 15:02

absoluut niet, ik heb een schimmel fokmerrie en zelf zot van schimmels, dus al laten dekken door royal diamond, dacht ook schimmel schimmel dat moet raak zijn, Resultaat een zwarte en wij maar wachten tot die grijs werd. nu inmiddels een paard en nog steeds zwart en dat zal ie blijven.

En verder nog nooit een schimmel gefokt uit deze merrie.

is er iemand gekend met kleurenstudie die mss kan helpen?

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 15:21

bulck schreef:

helpen waarmee? Met de vraag van TS of heb je zelf een vraag?

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 15:23

gem schreef:
bulck schreef:

helpen waarmee? Met de vraag van TS of heb je zelf een vraag?

ja nee voor mezelf e :D

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 15:27

nee hoor :) mijn pre, schimmel mama en papa, is toch echt bruin zonder iets wit :D

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 15:44

bulck schreef:
ja nee voor mezelf e :D

Ik zou zeggen, stel je vraag.
Een nieuw topic of per pb, maakt niet uit. Ik weet e.e.a. en anders weet Neonlight nog veel meer.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 19:05

bulck schreef:
absoluut niet, ik heb een schimmel fokmerrie en zelf zot van schimmels, dus al laten dekken door royal diamond, dacht ook schimmel schimmel dat moet raak zijn, Resultaat een zwarte en wij maar wachten tot die grijs werd. nu inmiddels een paard en nog steeds zwart en dat zal ie blijven.

En verder nog nooit een schimmel gefokt uit deze merrie.

Als je merrie heterozygoot is voor het schimmel gen (dwz bezit 1x schimmel en 1x niet-schimmel gen) dan hebt je 50/50 kans op een schimmel veulen, ongeacht of de hengst wel of niet schimmel is.
Als je een hengst, net als Royal Diamond, neemt die ook heterozygoot is dan blijft je kansen op een schimmel gekleurde veulen op 50/50.
Alleen als je een hengst neemt die homozygoot is voor schimmel (2x schimmel genen = geeft dus ALTIJD 100% schimmel gen door) zal je iedere keer een schimmel gekleurde veulen krijgen.

Schimmel vererft ALLEEN in directe lijn, van ouder op kind, en slaat NOOIT een generatie over, dus je zwart gekleurde paard zal nooit een schimmel veulen kunnen geven uit zijn eigen; alleen als de merrie schimmel is, hebt je kans op een schimmel.
Dat gezegt ... ik ken verschillende paarden die pas vanaf hun achtste, en zelfs eentje die pas bij 12 jaar!, is gaan 'ver-schimmelen'!

Mikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 19:11

marije1987 schreef:
Mijn merrie Winkie, uit een schimmelvader (Sydney) en een bruine moeder:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-FLWP7ALF.jpg

Tjee, dacht even mijn eigen schimmel merrie te zien op jouw foto :o :=

Vraagje aan de schimmel-kenners: wordt de mate van verschimmeling ook nog een bepaald gen bepaald?
En daarmee bedoel ik dan het verschil tussen veulens die direct bij de eerste verharing gaan schimmelen en paarden die bijv. pas na een aantal jaar hun eerste witte haren krijgen...