KWPN en leeftijd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 18:17

saluut schreef:
Het zijn volgens mij vaak de meer ervaren ruiters die te snel gaan met hun getallenteerde super paard. Kijk maar naar Isabel Werth met haar 7 jarige in de grand Prix.


Salinero was ook zeven, Bonfire idem, Gigolo ook, er word een beetje teveel gegeneraliseerd( Verward ) in dit topic, en de uitspraken van dhr Voorn neem ik ook altijd met een korrel(tje) zout.

Het is per paard verschillend, maar om de voorbeelden op nederlandse bodem te houden, kijk naar de Fam v Lieren, super getalenteerde paarden, een vijfjarig paard loopt daar minimaal alles uit voor het Z2 mits goed gemaneged is daar toch niets mis mee?

de pavo`s en vsn zijn in Voorn`s ogen niet goed want als ze negen zijn zijn ze kapot Verward

Krack C is toch nog steeds heel? Kennedy? Junior? moet ik doorgaan?

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 19:14

Wouter24"]
[quote="saluut schreef:
Het zijn volgens mij vaak de meer ervaren ruiters die te snel gaan met hun getallenteerde super paard. Kijk maar naar Isabel Werth met haar 7 jarige in de grand Prix.


Salinero was ook zeven, Bonfire idem, Gigolo ook, er word een beetje teveel gegeneraliseerd( Verward ) in dit topic, en de uitspraken van dhr Voorn neem ik ook altijd met een korrel(tje) zout.

Het is per paard verschillend, maar om de voorbeelden op nederlandse bodem te houden, kijk naar de Fam v Lieren, super getalenteerde paarden, een vijfjarig paard loopt daar minimaal alles uit voor het Z2 mits goed gemaneged is daar toch niets mis mee?

de pavo`s en vsn zijn in Voorn`s ogen niet goed want als ze negen zijn zijn ze kapot Verward

Krack C is toch nog steeds heel? Kennedy? Junior? moet ik doorgaan?
[/quote]

Idd mits een goede begeleiding zou er in mijn ogen niets kunnen mislopen. Vaak gebeurt het ook dat veel van die jonge paarden worden verkocht naar het buitenland, idd door handelaren, dat is vaak de grootste reden waarom je van die paarden niets meer terughoort. Ik denk dat als een paard gereden wordt door een goede ruiter, en dat hoeft geen prof te zijn, mits een goede begeleiding (en die is er toch). Volgens mij komt dat zo'n jong paard enkel ten goede.

Suzanne F.

Berichten: 49563
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 19:34

Het ligt vnl aan het talent van het paard. Een jong, zeg 5 jarig paard dat heel veel talent heeft, loopt Z2 op zijn gemakje uit. Een minder talentvol paard heeft veel meer trainingsuren en werk en inspanning nodig en slijt dus ook veel eerder omdat zn lichaam overvraagt wordt. De paarden die hierboven genoemd worden zijn wereldtalenten en hebben met het werk weinig moeite en worden in de handen van profs super gemanaged.

Dees

Berichten: 18968
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 21:01

Er is niet zo heel veel mis met de Pavo-cup, begrijp me niet verkeerd, maar als je je paard ervoor moet trainen.....

Overigens, over Van Lieren, je ziet Rubiquil nergens meer aan de start, que pasa?

En er kunnen meerdere belangen in het spel zijn, die niet perse het lopen van hoge proeven op latere leeftijd als belangrijkste doel hebben.... commercieel rijden = prestaties en zo snel mogelijk.

Ben het wel eens, dat de echte profs zoals AvG en I.W. con sorte, echt wel weten hoe ze hun jonge talent optimaal kunnen laten rijpen. Maar dat kan de noordelijk top nog niet....

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-03 21:40

Om talenten naar boven te laten komen zijn competities op jonge leeftijd niet nodig. Voor de handel die snel de krenten uit de pap kan plukken, zonder dat ze daar meer moeite voor hoeven te doen dan zo'n wedstrijd bezoeken, is het een tijdsbesparing.
Ik ben het eens met diegenen die zeggen dat talenten in handen van talenten meestal niet zoveel te lijden hebben.
Maar die hebben die competitie dus ook niet nodig, die onderscheiden zich toch wel.
Dus voor wie en waarom zijn die wedstrijden voor jonge paarden door het stamboek uitgeschreven nu eigenlijk het belangrijkste.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 22:21

Dees schreef:
Overigens, over Van Lieren, je ziet Rubiquil nergens meer aan de start, que pasa?


Nou, hij moest normaal zaterdag naar een evenement in Ermelo is me even ontschoten wat het was? In plaats daar van reed hij een kür in de Heikant die er zeker mocht wezen.

Maar laten we het even over zijn zoon hebben; Ollright die toch ook op jonge leeftijd op een vrij hoog niveau liept en nu op 7 jarige leeftijd loopt hij nog hoger in de sport mee, ik zie hier niet bij elk paard een probleem in.
Laatst bijgewerkt door chantal1 op 23-04-03 22:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 22:22

Ollright is toch pas een jaar of 7?

fokfanaat

Berichten: 20221
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 22:28

essie79 schreef:
Wat vinden jullie van jonge paarden competities en de manier waarop die worden ingevuld?


Ik vind de jonge paarden competitie nog wel meevallen, hier wordt alleen wat draf, stap, galop en een pasje wijken gevraagd, wat ik erger vind is dat een pas 4,5 jarig paard deze winter nederlands kampioen Z1 werd, die zal toch al wel heel wat trainingskilometers achter de kiezen hebben!

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 22:29

rinnie1982 schreef:
Ollright is toch pas een jaar of 7?


Je hebt gelijk, ik heb het even aangepast, Rubiquil is 11.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 22:57

Samsam"]
[quote="essie79 schreef:
Wat vinden jullie van jonge paarden competities en de manier waarop die worden ingevuld?


Ik vind de jonge paarden competitie nog wel meevallen, hier wordt alleen wat draf, stap, galop en een pasje wijken gevraagd, wat ik erger vind is dat een pas 4,5 jarig paard deze winter nederlands kampioen Z1 werd, die zal toch al wel heel wat trainingskilometers achter de kiezen hebben!
[/quote]

Hexagon's Roumanda. Moet eerlijk bekennen dat ik ook met argusogen naar de proef heb zitten kijken in Ermelo. Vooral omdat ik het allemaal niet zo vloeiend vond gaan. Het paard liep niet geheel lekker door het lijf, en heeft weinig veer in het lopen. En is werkelijk superjong. Ik vind dat dus wel tever gaan.

gomir

Berichten: 25576
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 23:27

Ik vond Roumanda ook nog wel wat jong voor het Z eerlijk gezegd, maar Ollright liep op deze leeftijd het buitenkampioenschap ook in het Z mee...

Ik heb over de competities voor jonge paarden niet echt een mening. Ik kan me bij beide partijen goed in de argumenten vinden en ik denk dat het heel erg afhankelijk is van zowel paard als ruiter als eigenaar...

amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 23:40

gomir schreef:
Ik heb over de competities voor jonge paarden niet echt een mening. Ik kan me bij beide partijen goed in de argumenten vinden en ik denk dat het heel erg afhankelijk is van zowel paard als ruiter als eigenaar...


idd alleen wil ik hier graag manegement aan toe voegen, iets wat topruiters wel kunnen, maar een basisruiter die voor het eerst een talentvol paard heeft kan dat niet (overigens ook ergens te begrijpen).

gomir

Berichten: 25576
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 23:58

Je hebt gelijk Wouter, bedankt voor de aanvulling *LOL*
Maar ik vind dat het management ook wel een beetje bij de ruiter hoort. Die is tenslotte verantwoordelijk voor het trainingsprogramma!
Al is het een feit dat niet alle ruiters hier gevoel voor hebben Verdrietig

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-03 00:00

Topruiters rijden niet door op paarden die het werk niet aankunnen, zonde van hun tijd. Dus bij hen ligt het probleem niet, meestal

gomir

Berichten: 25576
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 00:05

Die conclusie trok wouter volgens mij ook al Sarabande *LOL* Misschien niet zo letterlijk, maar het staat er toch wel Knipoog

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-03 00:09

Dus terug naar de stelling, voor wie zijn die competities voor jonge paarden nu belangrijk?????

gomir

Berichten: 25576
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 00:13

Voor de eigenaren die de paarden willen verkopen of naam willen laten maken voor de dekdienst!

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 02:32

sarabande schreef:
Dus terug naar de stelling, voor wie zijn die competities voor jonge paarden nu belangrijk?????


Er zijn verschillende partijen. Uiteraard zijn zulke wedstrijden belangrijk voor de handel, maar ook voor de fokkers in Nederland, men kan zo goed op de hoogte blijven van de prestaties van de nakomelingen van bepaalde hengsten. Stel dat er geen wedstrijden zijn zoals de pavo-cup, waar gaan we dan onze informatie zoeken over bepaalde hengsten??? Ook het stamboek heeft voordeel aan zulke wedstrijden (financieel bijvoorbeeld)!

Dees

Berichten: 18968
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 10:02

Ook weer waar, de jonge paarden die in de Pavocup en Ian verschijnen, geven wel een heleboel informatie over hun pedigree....

Suzanne F.

Berichten: 49563
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 19:00

Sorry maar Roumanda is geen 4,5 maar 5,5 jaar. Dit omdat ze in november geboren is maar al bij het nieuwe jaar geteld mocht worden. Ze is dus nu al ruim 5 en dat vind ik niet TE jong voor een Z1 paard.

En on-topic: de jonge paarden competities zijn belangrijk voor de handel en de fokkerij. Want het kwpn profiteert lekker mee zo van de reclame.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-03 19:04

Suzanne F. schreef:
En on-topic: de jonge paarden competities zijn belangrijk voor de handel en de fokkerij. Want het kwpn profiteert lekker mee zo van de reclame.


Ja Susanne dat stelt Voorn ook en hij zegt dus dat hij dat geen goede zaak vind.

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 19:34

sarabande"]
[quote="Suzanne F. schreef:
En on-topic: de jonge paarden competities zijn belangrijk voor de handel en de fokkerij. Want het kwpn profiteert lekker mee zo van de reclame.


Ja Susanne dat stelt Voorn ook en hij zegt dus dat hij dat geen goede zaak vind.
[/quote]

Tja, ik denk dat je dat er nu éénmaal moet bijnemen, als je wil dat je stamboek groot wordt. Andere stamboeken doen dat toch ook, vb Oldenburg, Hannover, ... kennen zeer veel veilingen, maar ook wedstrijden van jonge paarden. Waarom denk je dat ook het KWPN nu sinds enkele jaren op de hengstenkeuring een veiling organiseert (KWPN Select Sale), naar Duits model? Van zulke evenementen doet het stamboek nu éénmaal financieel profeit, maar ook maakt het zo een pak goede reclame.

En zo moet dat ook, want de paardensector is nu éénmaal een sector die weinig op overheidssubsidies kan rekenen, ten dele via de handel maak je zoiets goed, en kun je jezelf als stamboek toch voorzien in financiële middelen.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-03 08:38

[quote="Jan_VT.] Waarom denk je dat ook het KWPN nu sinds enkele jaren op de hengstenkeuring een veiling organiseert (KWPN Select Sale), naar Duits model? Van zulke evenementen doet het stamboek nu éénmaal financieel profeit, maar ook maakt het zo een pak goede reclame.[/quote]

Het KWPN heeft in vroegere jaren al vaker veilingen op de hengstenkeuring georganiseerd. Die werkten niet net zoals deze. Het kost de fokkers veel geld, er worden goede zitplaatsen aan de ware liefhebbers onttrokken en de meeste hoge bedragen blijke fake te zijn. De gewone bedragen waar deze door en door uitgeteste en geselecteerde hengsten voor weggaan zijn allesbehalve reclame voor de fokkerij. Een flop, maar nu eenmaal het speeltje van een paar mannen die het voor het zeggen hebben. Sorry off topic Scheve mond maar tekenend voor het KWPN en aansluitend bij de woorden van Albert Voorn zie zijn colum.

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 12:35

sarabande"]
[quote="Suzanne F. schreef:
En on-topic: de jonge paarden competities zijn belangrijk voor de handel en de fokkerij. Want het kwpn profiteert lekker mee zo van de reclame.


Ja het is weer duidelijk voor wie je rijdt. Daar wordt meer gemopperd. En daar heb ik mijn buik weleens van vol, al dat schijnheilige veroordeel. Natuurlijk is een 4.5 jarig paard erg jong voor de Z. Maar die kritiek op de PAVO Cup an sich bijvoorbeeld, dat gaat nérgens over! Het enige wat ze hoeven te doen is een beetje stap, draf, galop, wat zijgangen en wat verruimmingen. Nou nou, daar gaan ze kapot aan. En dan het verrichtingsonderzoek, dat krijgt zóveel kritiek. Maar waarom? De jonge hengsten zouden te zwaar belast worden. Onzin! Die training is niet wat ze de das omdoet. De voorbereiding! De mensen die hun paarden als een idioot trainen en trucjes uithalen om ze te laten flitsen in Ermelo zijn de mensen die ze als eerste kunnen ophalen. Van die paarden die gewéldig in Den Bosch liepen en niet eens door de veterinaire keuring komen bij aanlevering in Ermelo. En vergis je niet, dat zijn er een hoop!

Daarbij zijn de regels voor bijv. de vierjarigen in de IAN weer versoepeld. En ik geloof vooral wat Hester Klompmaker in hetzelfde nr zei: een jong paard trainen, daar is juist niks mis mee, als je het maar met beleid doet. En wie was dat, Hendrix? Die zei: de mensen die klagen zijn vaak de eigenaren van paarden die het net niet halen, de eigenaar van de kampioen hoor je niet.

Mensen moeten wat meer de hand in eigen boezem steken ipv tegen instanties aan te schoppen.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 12:53

Het is niet voor niets dat met name bij de vierjarige de ggk hengsten boven aan staan...
Dat komt omdat die al bijzonder lang in training zijn en net even wat meer aan verzameling kunnen laten zien.
Kortom: Hoe eerder je je paard goed in het werk zet hoe groter de kans dat je misschien een ronde verder komt.
Ik vind dat de Pavocup stimuleert tot overbelasten.