wel of niet kopen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zwaantje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 21:20

Ik moest daar ook goed over nadenken, maar heb het ook gedaan, mijn pony was 16 toen ik haar WILDDE kopen en net 17 toen ze van mij was. Ik dacht dat ze nog wel even 16 was maar toen bleek dat ik haar op haaldde dat ze inmiddels al 17 was.

Dat was ook het enige punt dat ik twijfelde want verder was en is het mijn droom pony.

Nou ze is nu 19 en ik heb er al zoveel plezier mee gehad ik kan haar niet meer weg denken en dat gebeurd ook niet.
Ze heeft nog nooit kreupel bij me gelopen en haar conditie verbeterd ook steeds meer..

Nee ik ben blij met de keuze, alleen was het voor mij wat anders. Ik kendde de pony en kon de pony kopen, of ze nu 6 of 16 was, het klikte.. dus al was ze 6 had ik haar ook gekocht.

MAAR als er ooit weer een paard komt, dan ga ik wel specifiek naar een jonger paard zoeken zo tussen de 8 en 11 jaar.

Via internet had ik wss nooit op deze pony gereageerd, maar het liep zo omdat ik haar al kendde.. :)

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-09 21:24

rijden is niet bij mij een belangrijk punt ik loop er net zo lief naast dat maakt me allemaal niks uit hoop dat ze jaren bij mij mag zijn mits de eigenaar niet te eigewijs is

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-09 21:25

bigone schreef:
zou haar wel klinisch laten keuren ondanks dat je weet dat ze afgekeurd word op haar been maar overkruist galoperen komt ook vaak uit de rug dus wel laten keuren want door een litteken doet ze dit niet alleen en misschien zit er wel een grotere beschadiging achter, als je er over twee maanden niets meer mee kunt, kun en wil je dan de kosten ook nog dragen, hoe gek je ook op haar bent maak wel een verstandige keuze en geen emotionele.

klinisch laten keuren wil ik zo ie zo

BigOne

Re: wel of niet kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 21:32

en er niet te veel voor betalen, ze word niet goedgekeurd dus de eigenaar heeft drie keuzes, handel, slacht of aan jou verkopen en het zal niet de eerste verkoper zijn die op het gemoed van een koper inspeelt en zo veel meer beurt dan een paard waard is, stel je wel gewoon zakelijk op.

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-09 21:51

wat zou ze volgens jullie ong waard zijn?

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-09 21:53

even info: foto profiel
geboren 1990
v: vergilius
vm: le mexico
heeft heel licht wat zomer exceem bij der staart (schuurt het er niet van af)
litteken op haar been daardoor loop ze rechtsom in galop gekruist geen last er verder van.
1.70 hoog.
merrie

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 22:12

heel eerlijk? slachtprijs + 250 euro.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 22:20

Nou als ik die fotos zo zie en je kent haar al, en je bent er weg van, zou ik zeggen, doen.

alleen ik zou het niet voor een hoofdprijs gaan, ze is 19 jaar en in 2010 is ze 20, ik zou zeg maar ja.... zoals wat Bigone zegt, ongeveer 800 voor geven.

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 22:21

Houdt er wel rekening mee dat een pony ouder kan worden dan een paard. Bij pony max leeftijd 30 en paard 20 (er zijn natuurlijk wel uitschieters, onze pony werd 37) Ik zou hem eerst laten keuren want vindt dat overkruiste wel vreemd voor een oude wond op het been. Mijn pony is ook in de draad geweest maar loopt gewoon goed. Kan misschien ook zwakte zijn wat beter wordt door meer trainen, maar er kan ook iets anders aan de hand zijn. Hoe galopeert ze los in de wei/bak? Maar stel ze wordt goed gekeurt en je bent zo gek op haar en de prijs is erna dan zou ik haar kopen. Maar realiseer je wel dat je misschien nog 5 jaar kunt rijden maar het kan ook maar 1 jaar zijn. Dat risicio is er nu eenmaal en bij een ouder paard is dat groter. Je kan niet van te voren zeggen hoe oud een paard wordt en hoelang je kunt doorrijden. Er zijn paarden die met 21 al met pension zijn maar ook paarden die op hun 24 ste nog vrolijk rondhuppelen.

Ik zou ongeveer 500 euro ervoor betalen. Maar voor dat geld kun je ook een veulen-jaarling kopen. Het is maar net wat je wilt, maar dat je veel vertrouwen in het paard hebt is wel heel belangrijk. Maar neem je straks genoegen mee dat ze alleen nog maar grasmaaier kan zijn? Of heb je de mogelijkheid om dan een 2de paard te kopen?

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-09 22:36

de leeftijd doet mij zelf niet toe heb in 2006 een shetje gekocht die was toen minimaal 21 en in 2008 heb ik hem laten inslapen ivm ernstige atrose.
waarschijnlijk als ik haar koop laat ik haar dekken na goedkeuring DA en houd ik het veulen ook aan
me man zei 750 en ik 250 meer dan me vriend.
de vraagprijs is dan ook het dubbelen dan wat ik wil betalen

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 22:46

sjanien schreef:
Houdt er wel rekening mee dat een pony ouder kan worden dan een paard. Bij pony max leeftijd 30 en paard 20 (er zijn natuurlijk wel uitschieters, onze pony werd 37) Ik zou hem eerst laten keuren want vindt dat overkruiste wel vreemd voor een oude wond op het been. Mijn pony is ook in de draad geweest maar loopt gewoon goed. Kan misschien ook zwakte zijn wat beter wordt door meer trainen, maar er kan ook iets anders aan de hand zijn. Hoe galopeert ze los in de wei/bak? Maar stel ze wordt goed gekeurt en je bent zo gek op haar en de prijs is erna dan zou ik haar kopen. Maar realiseer je wel dat je misschien nog 5 jaar kunt rijden maar het kan ook maar 1 jaar zijn. Dat risicio is er nu eenmaal en bij een ouder paard is dat groter. Je kan niet van te voren zeggen hoe oud een paard wordt en hoelang je kunt doorrijden. Er zijn paarden die met 21 al met pension zijn maar ook paarden die op hun 24 ste nog vrolijk rondhuppelen.

???
Dat mag ik hopen dat ie met 24 nog rondhuppelt, en een paard dat maximaal 20 jaar oud wordt? Ik weet niet met wat voor paarden jij te maken hebt, maar een paard moet de 30 zonder al te veel problemen nog wel kunnen halen hoor :j. En dan kun je doorgaans ook nog heel prima blijven rijden (mits er niets misgaat) en je het rijden wel aanpast aan haar kunnen.
Dus die 5 jaar rijden, kun je ook nog wel een stukje verder uitrekken hoor, 10 tot 15 jaar kan hoogstwaarschijnlijk wel (nogmaals, mits ze gezond blijft).

Citaat:
Ik zou ongeveer 500 euro ervoor betalen. Maar voor dat geld kun je ook een veulen-jaarling kopen. Het is maar net wat je wilt, maar dat je veel vertrouwen in het paard hebt is wel heel belangrijk. Maar neem je straks genoegen mee dat ze alleen nog maar grasmaaier kan zijn? Of heb je de mogelijkheid om dan een 2de paard te kopen?

Dat is ook wel weer erg weinig, je kunt er nog makkelijk 10 jaar mee voort, het is geen paard van 35 ofzo. Als ze inderdaad 15 is, dan zou ik max 1000 betalen, ze heeft verder geen prestatied geleverd en die zijn voor jou verder ook niet van belang, misschien incl zadel e.d. iets meer.

Weet niet of je al eens eerder een eigen paard gehad hebt, maar dat is ook iets wat je niet moet onderschatten.

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-09 22:49

Citaat:

Dat is ook wel weer erg weinig, je kunt er nog makkelijk 10 jaar mee voort, het is geen paard van 35 ofzo. Als ze inderdaad 15 is, dan zou ik max 1000 betalen, ze heeft verder geen prestatied geleverd en die zijn voor jou verder ook niet van belang, misschien incl zadel e.d. iets meer.

Weet niet of je al eens eerder een eigen paard gehad hebt, maar dat is ook iets wat je niet moet onderschatten.[/quote]
aan dat bedrag zat ik ook te denken.
en dat was ook me maximale bedrag.
heb haar papieren en ze is van 1990. ze is in juni 19 geworden.
ik huur haar sinds juli zadel en toebehoren heb ik allemaal algekocht.
ik heb eerder paarden gehad een shetlander en haflinger en toen ik thuis woonde haden we een shetje en een welsh.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 22:52

heb net in je profiel zitten spieken, zag het inderdaad, maar ook dat je die paarden ook niet zo heel lang hebt gehad. Mag ik vragen waarom je die ene haflinger hebt verkocht?

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-09 23:07

hyppolyte schreef:
heb net in je profiel zitten spieken, zag het inderdaad, maar ook dat je die paarden ook niet zo heel lang hebt gehad. Mag ik vragen waarom je die ene haflinger hebt verkocht?

wegens de dood van me shetlander ik kon het niet verwerken omdat ik dagelijk op de plek kwam waar die ingeslapen was.
door dat ik met een rot gevoel zat begon me haflinger heel raar te doen.
ik kon hem niet meer geven wat hij van mij verwachte.
en dat vondt ik niet eerlijk tegen over hem.
tot de tijd dat hij verkocht was tot juni dit jaar heb ik dat eindelijk achter me kunnen laten en naar stal toe zonder me rot te voelen etc nu heb ik het een plek kunnen geven en toen kon ik dat niet omdat ik steeds herinnerd werdt eraan.
en de eerste haflinger in me profiel ( dante) die was te onervaren voor mij ik kon er totaal niks mee dat doe ik mezelf niet aan en het paard ook niet.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 07:07

Ik zou zeggen 1000 euro, met een kleine uitloop tot 1250 (want op die laatste 250 euro zou ik het dan ook niet stuk laten lopen).

Oke, ze is klinisch niet goed, maar heeft een mooi papier en is mooi om te zien, en waarschijnlijk lief ook, dus dat telt wel mee.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 07:12

Ja waarom niet, als hij nog goed gezond is.

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-09 07:37

tot max 1000 en de eigenaar weet dat.

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 08:43

hyppolyte schreef:
sjanien schreef:

???
Dat mag ik hopen dat ie met 24 nog rondhuppelt, en een paard dat maximaal 20 jaar oud wordt? Ik weet niet met wat voor paarden jij te maken hebt, maar een paard moet de 30 zonder al te veel problemen nog wel kunnen halen hoor :j. En dan kun je doorgaans ook nog heel prima blijven rijden (mits er niets misgaat) en je het rijden wel aanpast aan haar kunnen.
Dus die 5 jaar rijden, kun je ook nog wel een stukje verder uitrekken hoor, 10 tot 15 jaar kan hoogstwaarschijnlijk wel (nogmaals, mits ze gezond blijft).

Citaat:

Weet niet of je al eens eerder een eigen paard gehad hebt, maar dat is ook iets wat je niet moet onderschatten.

Misschien beetje verkeerd verwoord maar ik bedoel in de meeste gevallen kun je tot die leeftijd nog gewoon doorrijden. En zoals je kon lezen is dit paard geen 15 maar 19.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 20:04

Er was nog even sprake van dat ze tussen de 15 en 18 zou kunnen zijn, omdat ze de papieren niet had.

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 21:26

hyppolyte schreef:
Er was nog even sprake van dat ze tussen de 15 en 18 zou kunnen zijn, omdat ze de papieren niet had.

Ik had mijn bericht geplaatst nadat TS de info van het papier had geplaatst :Z

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 22:28

Heb je hem nou gekocht? Hoe is het afgelopen?

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-09 12:04

ik zou zaterdags zijn gaan praten maar de vrijdag ervoor begon ze opeens kreupel te lopen en nu is het nog niet over dus ik betweifel of er wel een koop komt

Star1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 16:42

ik denk niet dat je daar nog een veulen van krijgt.
Als ze al die leeftijd heeft, en dat litteken, denk ik niet dat dat kan.
maar dat weet ik niet hoor.
Ik zou het wel doen.
Ik hou zelf ook meer van recreatief in de rijbak rijden. ik verzin dan wel ns zelf proefjes en rijd die dan. en dan, 1 keer in de zoveel weken, ga ik naar het bos voor ee lange buitenrit. nu is ze ingeslapen, vanwege huidkanker. Zijn haar pezen in haar been wel goed? Dat je er nog wel mee kúnt rijden?

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-09 20:44

dat litteken heeft ze al jaren.
voor ik haar begon te huren was dat been dikker dan de rest.
naar dat ik haar ff gereden had begon het steeds minder te worden en werdt het gewoon normaal dat been.
ze is altijd met dat been gereden geweest en heeft daar 4 jaar geleden nog een veulen mee gehad.

estell__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 17:57

en heb je haar nou gekocht?