kleine c pony dekken met paard ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Beauloveyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 08:33

ik zou haar niet laten dekken door een paard ik zou hoogstens een d/e pony den hoger echt niet!

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 08:40

Een vriendin van mij heeft haar nrps'er van 1.47 laten dekken door Ed King Hill (1.65) een flink aantal jaren geleden. Nou ja dekken, K.I. dus.
Het veulen was groot bij de geboorte maar meet nu slechts 1.50. Dus het zegt niet veel. Verder was dit een enorme aanslag op het gestel van de pony. Ze heeft er spijt van het ooit te hebben gedaan. Ik zou geen paard op een pony van 1.26 zetten.

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 09:10

Kris schreef:
Naar mijn weten is het algemeen bekend om niet met een "oudere" merrie te dekken als ze dit nog nooit gedaan heeft.

Maar wat noem jij een oude merrie???

9 jaar is in mijn ogen echt geen oude merrie hoor. Mijn eerste pony was 12 toen we haar voor het eerst lieten dekken en heeft daarna nog 6veulentjes gekregen nooit problemen mee gehad.
Een merrie die niet meer geschikt is voor de sport word ook meestal nog ingezet voor de fokkerij en dan is de merrie meestal ook de 10jaar voorbij.
een merrie van 15jaar voor het eerst laten dekken ja daar zou ik ook eerst goed over na denken en met de dierenarts overleggen maar 9jaar is nog harstige jong als de pony in goede conditie is zou het geen probleem moeten zijn.
Maar om er een paard op te zetten zou ik niet doen maar een max van 20cm hoger zou best nog kunnen dat heeft de dierenarst ook tegen mij gezegt toen ik onze pony liet dekken.

Maar de keuze die je hebt gemaakt is wel een hele goede, een paardje kopen die wat groter is die aan al jou eisen voldoet is perfect natuurlijk. Er lopen er genoeg rond. Succes

Kris

Re: kleine c pony dekken met paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 09:14

Oud kun je niet van een papiertje aflezen. De ene merrie is imo oud als ze 9 is, de ander pas als ze 15 is.

Mij is altijd geleerd dat als je een oudere merrie (op papier boven de 9) wil laten dekken voor de eerste keer, dat je dan toch wel het één en ander moet laten vast stellen door een DA.
Conditie, gezondheid, fysiek gestel etc.

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 09:16

Zwarte C pony in mijn profiel is geboren uit een B moeder en een grote pony/paard ...

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 09:23

ja maar eigenlijk moet je dat bij elke merrie doen natuurlijk.
ik zou ook nooit gaan dekken met een merrie voor de dierenarts heeft gezegt dat het kan met die merrie.
Maar goed ze geeft aan dat de merrie in goede gezondheid verkeerd en 9 is niet oud voor een paard/pony.
Maar goed dat vind ik en niet iedereen is het daar natuurlijk mee eens.
Mijn ponymerrie is ook drachtig en is nu 18jaar en maakt het perfect ze is geen fokmerrie en heeft wel eerder veulentjes gehad en in goed gezondheid door de dierenarts na gekeken en die zou niet weten waarom ik haar niet zou laten dekken.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 10:11

kappiegirl schreef:
ja maar eigenlijk moet je dat bij elke merrie doen natuurlijk.
ik zou ook nooit gaan dekken met een merrie voor de dierenarts heeft gezegt dat het kan met die merrie.
Maar goed ze geeft aan dat de merrie in goede gezondheid verkeerd en 9 is niet oud voor een paard/pony.
Maar goed dat vind ik en niet iedereen is het daar natuurlijk mee eens.

helemaal mee eens KG.

Friesiszwart: ik ga er vanuit dat dit ook nog eens een natuurlijke dekking betrof :roll: . Arme merrie.

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 10:16

Kris schreef:
Oud kun je niet van een papiertje aflezen. De ene merrie is imo oud als ze 9 is, de ander pas als ze 15 is.

Mij is altijd geleerd dat als je een oudere merrie (op papier boven de 9) wil laten dekken voor de eerste keer, dat je dan toch wel het één en ander moet laten vast stellen door een DA.
Conditie, gezondheid, fysiek gestel etc.

Het lijkt me niet meer dan logisch dat je een check doet, ongeacht leeftijd van de merrie.

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 10:18

Volgens de DA bij mij in de buurt, kan je gewoon een groot paard op je pony zetten, en dan komt het er altijd uit. Zolang er maar genen van een kleintje inzitten.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 10:24

Lizzzzz schreef:
Volgens de DA bij mij in de buurt, kan je gewoon een groot paard op je pony zetten, en dan komt het er altijd uit. Zolang er maar genen van een kleintje inzitten.

heb je er weleens aangedacht dat je een paard van 600 kilo op een pony'tje van 250 kilo zet? Denk eens na over de belasting van rug, lendenen en achterhand van het merrietje tijdens de dekking :(:) .

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 10:28

Natuurlijk aan gedacht :+ Gewoon insemineren die handel.. ;-)
Zonder gekheid.. Sorry maar dat leek me vrij logisch

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 10:37

nou ja je hebt mensen die gewoon natuurlijk dekken na dit soort uitspraken. die denken oh het kan dus laat maar dekken die handel en dan krijgen we een mooie grote pony. en vervolgens word er een paard bij een kleine pony gezet.
Arme diertje.
Maar goed de groei van zo'n veulen in de baarmoeder is ook al heel anders als bij een paard met een paard. Zo'n paard heeft een veel bredere bouw als een pony hoe breed je pony ook is dat kan niet tippen aan een paardenboeg.
arme merrie

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 10:40

Tja.. Daar heb je idd een punt. . Maar het lijkt me dat de da wel weet wat kan of niet.

En (dat denk ik zelf dan) zou je de boel een beetje op moeten 'rekken' door een 'normale' maat veulen te fokken.. Maar nu ik dit zo opschrijf.. Hmm lijkt me dat niet heel veel uitmaken. Want het duurt natuurlijk weer bijna een jaar eer er weer wat uitkomt.

shine2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 16:04

hallo allemaal
ik denk niet dat het een goed idee is.
het is overigens zo dat een veulen in de baarmoeder niet groter word dan dat de merrie kan werpen,ze gaan pas na de geboorte hard groeien als je voor een grotere hengst kiest.
het is inderdaad mooi om een aandenken van je pony te hebben maar je vergeeft het jezelf nooit als er iets mis gaat .
gewoon lekker sparen voor een paard