Oren uitknippen en baardje weghalen of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nassie

Re: Oren uitknippen en baardje weghalen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 13:50

Zo begreep ik het ook :j

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 13:53

Mijn paard staat het hele jaar door buiten en al die haren hebben een hele belangrijke functie, dus die laat ik allemaal gewoon zitten :j . Het enige wat ik doe is in het voorjaar de uitstekende plukjes uit zijn oren bijknippen (het overtollige deel, de haren IN zijn oren laat ik lekker zitten). Verder laat ik de natuur zijn gang gaan en ik moet zeggen dat de natuur het allemaal prachtig regelt. :)

Ik vind het belachelijk dat mensen meteen roepen dat het onverzorgd zou zijn :+ . Mijn paard is nou eenmaal geen barbiepaard en hij heeft die haren niet voor niets gekregen. Ik ben dol op zijn sokken, zijn volle manen, zijn snorharen e.d. Als ik mijn paard zo op het land zie staan, zie ik er echt niets onverzorgds aan, hoor. Hij is gewoon een heerlijk paard, die helemaal is, zoals hij hoort te zijn. :D

(Ook zo LELIJK: de manen weg halen waar het kopstuk zit :r . Zonde!).
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 15-08-09 13:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 13:54

Ik knip de oren altijd bij. Net als de sokken. Die gaan er altijd af.
Oren knippen vind mijn pony nooit zo leuk, dus ze worden nooit helemaal kaal. Het is echt bijhouden.
Baartje doe ik eigenlijk nooit. Het irriteert me niet, en ze is toch wel knap :D

ramboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-09 15:20

ramboe schreef:
Ik weet nooit wat ik moet doen. Moet ik de oortjes uitknippen en het baardje weghalen of laten staan.
Laten staan staat wel schattig. :(:) Maar wegknippen staat ook wel mooi. :o
Wat doen jullie? :?

IK BEDOEL HET OVERTOLLIGE WAT UIT DE OREN STEEKT! :7

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 22:36

Twiggy2008 schreef:
Mijn paard staat het hele jaar door buiten en al die haren hebben een hele belangrijke functie, dus die laat ik allemaal gewoon zitten :j . Het enige wat ik doe is in het voorjaar de uitstekende plukjes uit zijn oren bijknippen (het overtollige deel, de haren IN zijn oren laat ik lekker zitten). Verder laat ik de natuur zijn gang gaan en ik moet zeggen dat de natuur het allemaal prachtig regelt. :)

Ik vind het belachelijk dat mensen meteen roepen dat het onverzorgd zou zijn :+ . Mijn paard is nou eenmaal geen barbiepaard en hij heeft die haren niet voor niets gekregen. Ik ben dol op zijn sokken, zijn volle manen, zijn snorharen e.d. Als ik mijn paard zo op het land zie staan, zie ik er echt niets onverzorgds aan, hoor. Hij is gewoon een heerlijk paard, die helemaal is, zoals hij hoort te zijn. :D

(Ook zo LELIJK: de manen weg halen waar het kopstuk zit :r . Zonde!).

Als je paardje alleen maar lekker in de wei staat of alleen recreatief gereden wordt mag een paardje puur natuur zijn, dat heeft niets met onverzorgd te maken. Maar als je wedstrijden of shows mee wil doen zal je toch je paardje moeten toilletteren, op de manier zoals dat verwacht wordt bij de organisatie waar je mee gaat doen. Bij ons op de AMHA shows is dat behoorlijk barbiepaardachtig i.d.d., maar ik vind het toevallig ook leuk om mijn paardjes zo op te tutten dus ik heb daar geen problemen mee ;) .

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 23:23

Sharani schreef:
Als je paardje alleen maar lekker in de wei staat of alleen recreatief gereden wordt mag een paardje puur natuur zijn, dat heeft niets met onverzorgd te maken. Maar als je wedstrijden of shows mee wil doen zal je toch je paardje moeten toilletteren, op de manier zoals dat verwacht wordt bij de organisatie waar je mee gaat doen. Bij ons op de AMHA shows is dat behoorlijk barbiepaardachtig i.d.d., maar ik vind het toevallig ook leuk om mijn paardjes zo op te tutten dus ik heb daar geen problemen mee ;) .

Mijn paard staat EN in de wei EN wordt recreatief bereden. Hoewel ik endurance in wedstrijdverband overweeg in de toekomst, maar dan moet hij eerst wat ouder worden (en ik moet meer tijd hebben om te trainen daarvoor). ;)

Prima dat jij het leuk vindt om te tutten met je paard en daarbij van het nut gebruik maakt voor wedstrijden :) . Maar sommige mensen hier op bokt roepen te pas en te onpas dat het niet wegscheren/weg knippen van bepaalde haren/vacht 'onverzorgd' zou zijn en dat is natuurlijk onzin. Ik vind een paard in wintervacht persoonlijk nog mooier dan een geschoren paard. :D
Heeft niets met 'onverzorgd zijn' te maken, naar mijn idee. Al hoewel ik weet dat juryleden e.d. daar vaak anders over denken. Maar het is voor een buitenpaard noodzaak en heeft niets met 'lelijk' of 'onverzorgd zijn' te maken. Althans, ik vind van niet. :n
Ik ben dol op sokken, op kriebelhaartjes en op dikke wintervachten afgewisseld met een zomervacht. Ik zou er in elk geval niets van willen missen, want ik vind het elk jaar weer zeer fascinerend hoe mooi de natuur zijn werk doet. :)

ramboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-09 09:51

Twiggy2008 schreef:
Sharani schreef:

Mijn paard staat EN in de wei EN wordt recreatief bereden. Hoewel ik endurance in wedstrijdverband overweeg in de toekomst, maar dan moet hij eerst wat ouder worden (en ik moet meer tijd hebben om te trainen daarvoor). ;)

Prima dat jij het leuk vindt om te tutten met je paard en daarbij van het nut gebruik maakt voor wedstrijden :) . Maar sommige mensen hier op bokt roepen te pas en te onpas dat het niet wegscheren/weg knippen van bepaalde haren/vacht 'onverzorgd' zou zijn en dat is natuurlijk onzin. Ik vind een paard in wintervacht persoonlijk nog mooier dan een geschoren paard. :D
Heeft niets met 'onverzorgd zijn' te maken, naar mijn idee. Al hoewel ik weet dat juryleden e.d. daar vaak anders over denken. Maar het is voor een buitenpaard noodzaak en heeft niets met 'lelijk' of 'onverzorgd zijn' te maken. Althans, ik vind van niet. :n
Ik ben dol op sokken, op kriebelhaartjes en op dikke wintervachten afgewisseld met een zomervacht. Ik zou er in elk geval niets van willen missen, want ik vind het elk jaar weer zeer fascinerend hoe mooi de natuur zijn werk doet. :)

Ja dat vind ik ook! Mensen moeten verzorgd zijn rauwranden onder hun nagels halen knippen haar kammen enz. Maar paarden zijn dieren in het wild hebben ze ook duizenden klitten in hun manen staarten die over de grond slepen!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 17:18

Ik ben inderdaad een mens en ben op en top verzorgd :j , maar mijn paard is gewoon heerlijk paard en wordt prima verzorgd, ondanks dat ik zijn haren lekker laat groeien. :D

Ies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 22:45

Ik doe ook de oortjes dicht knijpen en het uitstekende wegknippen! :j Bij d'r baard doe ik het lange wegknippen, maar dat wordt eigenlijk nooit zo mooi. Hoe zit dat met wegbranden? Ik zou bang zijn dat ik m'n pony in de fik zet :oo

IrisenUledi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 22:56

gewoon met een scheer mesje voorzichtig doen je moet dat niet wegbranden

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 18:01

Tot nu toe altijd goed gegaan hoor dat wegbranden ;)

Jeanet84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 08:50

Ik knip de lange plukken uit de oren weg en de baardharen laat ik staan.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 17:00

Ik 'gebruik' mijn pony's recreatief en ze lopen 24/7 buiten als ze willen dus ik laat al het haar staan. Snorharen end hebben ze niet voor niks en die haren hebben een functie. Als ik een keer een wedstrijd heb dan knip ik wel de uitstekende haren bij de oren weg, maar alles wat in het oor zit dat blijft mooi zitten.

Tuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 21:23

Uiteraard laten staan!!!! Een paard heeft ze nodig en zeker bij een shet staat het geweldig, vind ik *D

RvE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 15:47

Ik laat het ook allemaal gewoon staan, ik heb een shetlander dus daar valt het ook niet op.
Ik vind altijd wat er is aangezet door de natuur heeft allemaal een reden.

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 15:51

Bij mn tinker zit ook alles er nog aan, en ik peins er ook niet over om het weg te halen. De oorpluimen maak ik wel eens schoon door er met een kammetje doorheen te gaan zodat de kloeten eruit zijn, maar verder..nee hoor laat maar lekker zitten. De haren hebben een functie dus ik vind het prima zo :D

Wildflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 16:03

Ik kan me nog steeds bijzonder weinig van dat weg branden voorstellen maar ben bang dat mijn paard dan op de kop gaat staan.

Sokjes knip ik wel bij en oortjes ook wel maar moet zeggen dat ik er nog niet heel fanatiek mee ben. Komt wel als ik wedstrijd ga rijden.

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 16:58

Rietjuh8 schreef:
Ik laat het ook allemaal gewoon staan, ik heb een shetlander dus daar valt het ook niet op.
Ik vind altijd wat er is aangezet door de natuur heeft allemaal een reden.

Okselhaar, schaamhaar, baardhaar, snorhaar en overige haren zijn bij mensen ook door de natuur gezet voor een reden. Maar toch halen mensen dat ook weg.
Dus waarom bij paarden ook niet? Als het netter en verzorgder staat.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 14:58

IrisenUledi schreef:

met een scheermesje? Dan wordt ie tot op de huid toe kaal....
Kan je beter branden of scheren met een 15 of 20 mes

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 15:00

wildflower: branden gaat je paard niet van in de fik ;) vuur heeft nl zuurstof nodig om te kunnen branden, en tussen de normale vacht zit te weinig zuurstof. Hierdoor brand je alleen de stugge, uitstekende haren weg.
Natuurlijk niet als je paard een mega baard heeft daar de aansteker in zetten, aangezien je dan wel een steekvlam krijgt. Eerst grof de boel knippen, en dan met een aansteker netjes maken

IrisenUledi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 22:02

stef schreef:
IrisenUledi schreef:

met een scheermesje? Dan wordt ie tot op de huid toe kaal....
Kan je beter branden of scheren met een 15 of 20 mes

je hebt van die speciale scheer mesjes met van die tandjes ertussen en die halen alleen de opliggende haren weg (iets langere haren) dus van die gewone vacht gaat er bij mij nooit niks vanaf hoor

bumbaluutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 09:53

Ik scheer het stukje waar het hoofdstel zit weg,
de sokjes houd ik netjes bij,
zijn baard gaat er ook af,
en ook zijn pluimpjes in z'n oren. :)

tamaartjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 09:54

de oren zou ik niet uitknippen alleen het gene wat uitsteekt, en de baard zou ik laten staan ;)