Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
. Het enige wat ik doe is in het voorjaar de uitstekende plukjes uit zijn oren bijknippen (het overtollige deel, de haren IN zijn oren laat ik lekker zitten). Verder laat ik de natuur zijn gang gaan en ik moet zeggen dat de natuur het allemaal prachtig regelt.
. Mijn paard is nou eenmaal geen barbiepaard en hij heeft die haren niet voor niets gekregen. Ik ben dol op zijn sokken, zijn volle manen, zijn snorharen e.d. Als ik mijn paard zo op het land zie staan, zie ik er echt niets onverzorgds aan, hoor. Hij is gewoon een heerlijk paard, die helemaal is, zoals hij hoort te zijn. 
. Zonde!). Twiggy2008 schreef:Mijn paard staat het hele jaar door buiten en al die haren hebben een hele belangrijke functie, dus die laat ik allemaal gewoon zitten. Het enige wat ik doe is in het voorjaar de uitstekende plukjes uit zijn oren bijknippen (het overtollige deel, de haren IN zijn oren laat ik lekker zitten). Verder laat ik de natuur zijn gang gaan en ik moet zeggen dat de natuur het allemaal prachtig regelt.
![]()
Ik vind het belachelijk dat mensen meteen roepen dat het onverzorgd zou zijn. Mijn paard is nou eenmaal geen barbiepaard en hij heeft die haren niet voor niets gekregen. Ik ben dol op zijn sokken, zijn volle manen, zijn snorharen e.d. Als ik mijn paard zo op het land zie staan, zie ik er echt niets onverzorgds aan, hoor. Hij is gewoon een heerlijk paard, die helemaal is, zoals hij hoort te zijn.
(Ook zo LELIJK: de manen weg halen waar het kopstuk zit. Zonde!).
. Sharani schreef:Als je paardje alleen maar lekker in de wei staat of alleen recreatief gereden wordt mag een paardje puur natuur zijn, dat heeft niets met onverzorgd te maken. Maar als je wedstrijden of shows mee wil doen zal je toch je paardje moeten toilletteren, op de manier zoals dat verwacht wordt bij de organisatie waar je mee gaat doen. Bij ons op de AMHA shows is dat behoorlijk barbiepaardachtig i.d.d., maar ik vind het toevallig ook leuk om mijn paardjes zo op te tutten dus ik heb daar geen problemen mee.
. Maar sommige mensen hier op bokt roepen te pas en te onpas dat het niet wegscheren/weg knippen van bepaalde haren/vacht 'onverzorgd' zou zijn en dat is natuurlijk onzin. Ik vind een paard in wintervacht persoonlijk nog mooier dan een geschoren paard.

Twiggy2008 schreef:Sharani schreef:Als je paardje alleen maar lekker in de wei staat of alleen recreatief gereden wordt mag een paardje puur natuur zijn, dat heeft niets met onverzorgd te maken. Maar als je wedstrijden of shows mee wil doen zal je toch je paardje moeten toilletteren, op de manier zoals dat verwacht wordt bij de organisatie waar je mee gaat doen. Bij ons op de AMHA shows is dat behoorlijk barbiepaardachtig i.d.d., maar ik vind het toevallig ook leuk om mijn paardjes zo op te tutten dus ik heb daar geen problemen mee.
Mijn paard staat EN in de wei EN wordt recreatief bereden. Hoewel ik endurance in wedstrijdverband overweeg in de toekomst, maar dan moet hij eerst wat ouder worden (en ik moet meer tijd hebben om te trainen daarvoor).![]()
Prima dat jij het leuk vindt om te tutten met je paard en daarbij van het nut gebruik maakt voor wedstrijden. Maar sommige mensen hier op bokt roepen te pas en te onpas dat het niet wegscheren/weg knippen van bepaalde haren/vacht 'onverzorgd' zou zijn en dat is natuurlijk onzin. Ik vind een paard in wintervacht persoonlijk nog mooier dan een geschoren paard.
![]()
Heeft niets met 'onverzorgd zijn' te maken, naar mijn idee. Al hoewel ik weet dat juryleden e.d. daar vaak anders over denken. Maar het is voor een buitenpaard noodzaak en heeft niets met 'lelijk' of 'onverzorgd zijn' te maken. Althans, ik vind van niet.
Ik ben dol op sokken, op kriebelhaartjes en op dikke wintervachten afgewisseld met een zomervacht. Ik zou er in elk geval niets van willen missen, want ik vind het elk jaar weer zeer fascinerend hoe mooi de natuur zijn werk doet.
Rietjuh8 schreef:Ik laat het ook allemaal gewoon staan, ik heb een shetlander dus daar valt het ook niet op.
Ik vind altijd wat er is aangezet door de natuur heeft allemaal een reden.
vuur heeft nl zuurstof nodig om te kunnen branden, en tussen de normale vacht zit te weinig zuurstof. Hierdoor brand je alleen de stugge, uitstekende haren weg.stef schreef:IrisenUledi schreef:gewoon met een scheer mesje voorzichtig doen je moet dat niet wegbranden
met een scheermesje? Dan wordt ie tot op de huid toe kaal....
Kan je beter branden of scheren met een 15 of 20 mes