Fjord door ander ras laten dekken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Fjord door ander ras laten dekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 12:12

Dus eigenlijk wil je alleen het karakter behouden, en is de rest (zowel bouw als gangwerk) te verbeteren?
Dan heb je imo geen goed moederdier om te fokken.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 12:13

Lekker raszuiver houden
en mensen zeggen wel altijd voor eigen gebruik houden
maar je weet nooit hoe de toekomst loopt.

Troetellin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 12:15

mijn vriendin heeft een kruising fjord x haflinger
geweldig leuk dier omte zien! en ook vrij chique :j
ik heb ook 1 x een fries x fjord gezien
ook zo een geweldig dier.....maar toch heel breed en lomp
ik zou idd ook overwegen de kwpn merrie te laten dekken

kick1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 12:16

inderdaad want als je dressuur er mee wilt rijden en je paardje komt niet verder omdat het toch niet zo een geweldige kruising was dan komt ie waarschijnlijk toch op MP.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 12:19

Ik heb wel eens leuke Fjord x New Forest paardjes gezien, maar die hadden qua bouw toch het meeste weg van een Fjord.
Ik zou denk ik ook gewoon binnen hetzelfde ras blijven. Als je echt een eigen veulen wilt fokken, kan je dan geen mooie, grote Fjordenhengst uitzoeken met goede bewegingen en misschien een beetje het modernere type?

vancky2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 12:21

Ik heb ook een fjord en zou deze toch niet kruisen. Ik vind dat geen goed idee, je hebt de lompheid van een fjord en het temperament van een arabier of warmbloed. Ik vind de kruisingen ook niet mooi.

Arabisch bloed kan je volgens mij best niet kruisen met een koudbloed.

Yinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 12:21

Fokken is altijd gokken, maar ga je kruisen tussen twee totaal verschillende rassen. Dan loop je de kans dat je een 'mislukking' krijgt.

Zo kende ik ook een kruising fjordxarabier en die was behoorlijk geschift. Die was zo drammerig/lomp als een fjord en die kon helemaal over de zeik gaan dankzij de arabier.

Wij hebben ook een kruising ( appaloosaxtuigerxfries) en dat was ene ongelukje. Moederpaard is verschrikkelijk dominant. Veulen is ook wel dominant, maar is ook best zelfverzekerd. Dat zorgde ervoor dat het afspenen heel soepel ging. Paard is nu 4. Weg gebracht om in te laten rijden. Is zeer mensgericht en uitermate vriendelijk naar kinderen toe.

Het vaderdier heeft best wat invloed op het veulen :) In het geval van de kwpn is dat gunstig. In het geval van de fjord in deze situatie is dat maar afwachten naar welke kant dat gaat uitvallen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 12:25

AnjaW schreef:
Wij willen onze fjordenmerrie van 1.35/1.38 laten dekken door een ander ras.
Een kruising dus.. het veulen willen we dan houden. het is de bedoeling
dat het veulen iets groter wordt.

Nu zit ik zelf aan een zwarte arabier te denken..

Wat vinden jullie?

Je hebt goede kans dat je dan een beetje een raar paard krijgt. Bijv een vrij zwaar gebouwde pony met de (slankere) benen/botten/hoeven van een arabier. Deze 2 rassen matchen gewoon helemaal niet en de kans bestaat dat het "eindproduct" daardoor problemen krijgt. Je kunt beter vergelijkbare paarden gebruiken zodat het eindproduct ook meer zal kloppen. Zoals bijvoorbeeld een Tinker of een Haflinger, dat zijn ook wat zwaardere paarden zodat er niet heel veel mis kan gaan.

Bijvoorbeeld mijn KPWN-er had een behoorlijk grote vader en een vrij kleine moeder. Waarschijnlijk was voor haar de bevalling al zwaar omdat het veulen zo groot is. Verder had mijn paard een behoorlijk groot lijf maar vrij ranke benen en eigenlijk te kleine hoeven waardoor hij gewoon eerder slijtage en blessures aan die benen kreeg en daar ook zeker toen hij ouder werd LAST van heeft gekregen. Zijn ranke benen konden eigenlijk letterlijk het gewicht van zijn grote lijf niet dragen (Hij was 1,74m).

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 12:27

Als ik zo lees wat je wil zou ik er eerder over nadenken om met de kwoner te fokken i.pv. met de fjord. Dat het niet zou kunnen omdat de merrie dominant is in de wei vind ik echt onzin.

Een kruising fjord x arabier zou ik zelf niet doen, om de genoemde redenen. Het kan natuurlijk altijd goed uitpakken, maar het kan ook vreselijk tegenvallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 12:29

Kruisen kan heel leuk zijn als je er maar goed over de combi denkt. Fjord X arabier lijkt de uitkomst mij te onzeker.

Heel eerlijk gezegd denk ik ook dat er meer markt is voor een leuke kruising dan voor het zoveelste fjordenhengstje. Dat een ras zuiver moet blijven is ook een beperking die mensen zichzelf opleggen. Geen paard die daar belang bij heeft.

Wat dacht je van appaloosa (nas) x fjord? Daar zitten leuke hengsten tussen rond de 1.55 die niet te luxe gefokt zijn. Als je dan ook nog gaat voor een fewspot kleur dan heb je gegarandeerd een gevlekt veulen. Die kan met volpapier in het stamboek worden opgenomen en liggen goed in de markt mocht je toch moeten verkopen. Ik heb eventueel nog wel een tip voor een leuke hengst, goede bewegingen maar wel barok (Knapstrupper).

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 12:30

kick1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 12:35

Ik geef eerlijk toe dat aparte kruisingen veel bekijks trekt.... Mijn merrie word elke dag nog steeds bewonderd door vele mensen door haar aparte kleur. Ik hoop dan ook dat haar veulen volgend jaar haar kleur erft! Ik heb haar laten dekken een Tinker donkerbruin bont!

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 12:41

Kick ik ben eigelijk wel benieuwd hoe jou paard eruit ziet? Heb je een foto?
Een fjord x fries geeft meestal wel leuke kruisingen ik heb er al meerdere gekend.

kick1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 12:44

Afbeelding
Afbeelding

kick1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 12:45

ze heeft de aalstreep en de oortjes van een fjord..... karakter van beide en de rest van een tinker

Heb haar door deze hengst laten dekken
[utl]http://i18.photobucket.com/albums/b107/kickvandenberg3/100_0555.jpg[/url]

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 12:51

Kick, echt een prachtig dier dat je hebt en daar zo'n hengst op, ik wens je veel succes! :-)

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 12:55

is hier een topic over kruising fjord x arabier

Leenpaard fjord x arabier heet dat topic

vind hem niet echt mooi

femmiel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 12:56

Kick waaw :D prachtig dier :)
Ik denk dat je beter voor je kwpn merrie kan gaan,als je in de dressuur wil gaan.
Kwa karaktar zeg je dat ze vriendelijk is dus ik zie geen problemen ;)

Veel succes :)

kick1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 13:00

:o Dank je wel!!!

Ik kan het topic leenpaard fjord x arabier niet vinden. Is de foto van een paar berichten terug van de verzorg kruising fjord x arabier dezelfde???

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 13:02

Afbeelding

kick1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 13:05

ik vind hem niet mooi maar ja.... smaken verschillen... ik wil niet iemand zijn paard afkraken

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 13:10

fjord x amerikaans quarterhorse

Afbeelding

Calibra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 13:10

Misschien gewoon een meer sportgerichtere fjord erop zetten? Of inderdaad je andere laten dekken..

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 13:11

deze is ook leuk leuk ding ook tinkerxfjord

Afbeelding

kick1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 13:11

ook een heel apart geel kleurtje, jammer dat je de rest niet kunt zien!