AnjaW schreef:Wij willen onze fjordenmerrie van 1.35/1.38 laten dekken door een ander ras.
Een kruising dus.. het veulen willen we dan houden. het is de bedoeling
dat het veulen iets groter wordt.
Nu zit ik zelf aan een zwarte arabier te denken..
Wat vinden jullie?
Je hebt goede kans dat je dan een beetje een raar paard krijgt. Bijv een vrij zwaar gebouwde pony met de (slankere) benen/botten/hoeven van een arabier. Deze 2 rassen matchen gewoon helemaal niet en de kans bestaat dat het "eindproduct" daardoor problemen krijgt. Je kunt beter vergelijkbare paarden gebruiken zodat het eindproduct ook meer zal kloppen. Zoals bijvoorbeeld een Tinker of een Haflinger, dat zijn ook wat zwaardere paarden zodat er niet heel veel mis kan gaan.
Bijvoorbeeld mijn KPWN-er had een behoorlijk grote vader en een vrij kleine moeder. Waarschijnlijk was voor haar de bevalling al zwaar omdat het veulen zo groot is. Verder had mijn paard een behoorlijk groot lijf maar vrij ranke benen en eigenlijk te kleine hoeven waardoor hij gewoon eerder slijtage en blessures aan die benen kreeg en daar ook zeker toen hij ouder werd LAST van heeft gekregen. Zijn ranke benen konden eigenlijk letterlijk het gewicht van zijn grote lijf niet dragen (Hij was 1,74m).