falabella HELP ME !!!!!!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Inez_25

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 21:07

Ik heb er wel een kopie bij van de papieren van de vader (die falabella is) dus zijn ze voor de helft falabella.

Ik wist niet dat mensen er zo zwaar aan tilde als ik de naam falabella of 50% falabella gebruik...schrijft iets makkelijker. Mini -paard is voor mij even goed hoor!!

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 21:19

xElienx schreef:
roodje schreef:
Maar wel half falabella :+

Dat was ff offtopic

waar staat dat?! je krijgt er namelijk geen falabella papieren bij. DUS is het geen falabella.

en als je het weet, hoef je het ook niet in je profiel te zetten ;)

Mijn April Morning heeft ook geen falabella papieren omdat de fokker het nut er niet van inzag. Maar ik ben heel haar afstamming gaan opzoeken, en ze stamt af van de beste falabella stamvaders, langs moederszijde en vaderszijde; staat allemaal op mijn website op haar pagina. Ik heb de fokkers van haar grootvader, joyhorses, gecontacteerd en ze wisten me dit ook allemaal te vertellen, en ook foto's op te sturen van haar familie. Dus ik heb wel degelijk een falabella zonder de nodige falabella papieren, spijtig genoeg. Ik heb haar dan ook wel minder hoeven te betalen, het was nog genoeg hoor, maar kom. Ze heeft alleen een stamboekpapier van het BMP meegekregen, en ik zou misschien via DNA testen mijn gelijk wel krijgen maar is het dat allemaal waard?

Kaisa

Re: falabella HELP ME !!!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 21:21

@ Vanessa; voor de toekomst, en evt. nakomelingen zou het wel interessant zijn om je merrietje DNA te laten testen ;)

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 21:39

Kaisa schreef:
@ Vanessa; voor de toekomst, en evt. nakomelingen zou het wel interessant zijn om je merrietje DNA te laten testen ;)

Ja, ik weet het, en ik heb er al zeker aan gedacht om het te doen. Maar ik ga nooit volledige falabella's fokken, om de eenvoudige reden, dat de meeste falabella's niet zo mooi zijn. Ik vind de AMHA's mooier, en zelfs Europese minipaarden, luxer gebouwd dan die echte falabella paardjes. April is een uitzondering, ik ben gevallen voor haar prachtige hoofdje, ze heeft echt een arabierenhoofdje. Ik ga April in de toekomst nooit door een falabella laten dekken, ik vind daar gewoon geen mooie elegant gebouwde hengsten in. Misschien ééntje, Nacio VanderVennen, die vind ik wel mooi. :D Maar daar heb ik nu ook een kleinkind van, mijn Ambertje.

amybartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-09 08:47

zo boos bedoelde ik het niet ! sorry

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 08:50

Qua aanschaf is fabella onbetaalbaar voor veel mensen. In het onderhoud valt dat wel mee, vergelijkbaar als de ksoten voor het houden van een shetlander.

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 09:00

Hallo TS,

Ik kan je een raad geven, eind augustus de 29ste is er merriekeuring in Nederland voor het NMPRS.
Ik kan je aanraden om even langs te gaan en met diverse fokkers te spreken, idd een Falabella is duur in aanschaf, bij het NMPRS vind je misschien makkelijker en tegen een democratische prijs een paardje die je hart steelt.

Succes met de zoektocht!

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 09:03

Kaisa als je een miniatuurpaardje in vorm wil houden heb je een heel ander beleid nodig dan een shet.

Verder is een shet veel meer gefokt op winterhard zijn dan onze (morgan gefokte mini's).
Mijn moeder heeft mini's, ik heb er zelf niets mee. En het goed houden van die beestje vraagt toch een andere zorg als een shet.
Misschien was mijn bewoording delicaat overroepen, maar als je ze houdt voor de shows of idd voor wat menplezier, moeten ze wel op mini paardjes blijven lijken e en niet op shetters ;-)

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 09:18

:? mijn mini paardjes zijn gewoon winterhard hoor, net als de meeste mini paardjes. het klopt wel dat als ze op stal zijn gehouden ze minder wintervacht aanmaken. als je ze dan ineens 24/7 naar buiten doet midden in de winter, is dat niet heel verstandig. maar dat is maar hoe je er zelf mee om gaat.

amybartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-09 10:06

bedankt iedereen voor de goede hulp!!!!

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 11:55

Qua onderhoud zal het hetzelfde zijn als een shetlander mits je niet naar shows en keuringen wilt gaan. Wil je dat wel dan ben je extra kosten kwijt aan oa voer. Denk dat het met een AMHA hetzelfde is, als je ze alleen als grasmaaier wilt zijn de onderhoudskosten lager dan bij een groot paard maar wil je ermee showen dan gaat het je geld kosten.

De tip van Eponastable vind ik erg goed. Op de merriekeuring komen meer dan honderd veulens waarvan er ook veel te koop zijn. Deze dieren zijn voor een "normale" (niet te vergelijken met shetlander natuurlijk) prijs te koop.

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 13:19

bulck schreef:
Kaisa als je een miniatuurpaardje in vorm wil houden heb je een heel ander beleid nodig dan een shet.

Verder is een shet veel meer gefokt op winterhard zijn dan onze (morgan gefokte mini's).
Mijn moeder heeft mini's, ik heb er zelf niets mee. En het goed houden van die beestje vraagt toch een andere zorg als een shet.
Misschien was mijn bewoording delicaat overroepen, maar als je ze houdt voor de shows of idd voor wat menplezier, moeten ze wel op mini paardjes blijven lijken e en niet op shetters ;-)
Zelf train ik minipaardjes, en hun trainingsbeleid is het zelfde om een sportpaard in conditie te krijgen. Iedereen ziet minipaarjes als een heel ander soort dier, maar het is ook een paard en ga er gewoon mee om zoals je met elk ander paard zou doen :)
Je laatste opmerking over shows en menplezier. Show zijn er niet in de winter, alleen (op dit moment) in de zomerperiode. Menplezier kan je ook hebben met een shetlander of minipaardje die vol in zijn wintervacht zit, alleen eventjes opletten dat je het diertje niet bezweet zonder bescherming in het land zet. Maar dit is weer precies het zelfde verhaal als met grote rijpaarden. ;)

Blooom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 15:08

Ik heb zelf een shetlander sinds mijn 8e. Ik heb Minnie voor mijn verjaardag gekregen omdat ik toen nog echt heel klein was en shetlander was gewoon goed. Maar als je een falabella wilt kopen, moet je niet alleen denken aan poetsen, maar zo'n paardje moet ook beweging hebben. Als je tijd hebt kan je met hem lopen maar rijden kan dus niet en dat is natuurlijk wel jammer. Als je wilt rijden zal ik een stevige shet kopen (ligt eraan hoe groot je bent) Hou ook rekening dat pony's liever niet in hun eentje staan, dus moet je een plekje vinden waar nog andere beestjes in de buurt staaan... }:0