Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Marigold schreef:ik ben voorstander van veulen steeds bij de merrie, lekker op het land,
tot op de dag dat het wordt afgespeend (liefst pas met een maand of 6), dan veulen naar een groep andere paarden (of in elk geval minimaal 1 ander paard),
en klaar.
veulen is er aan toe, komt in nieuwe situatie en vergeet de merrie al snel.
merrie zal een paar dagen onrustig zijn, uier zwelt even op, maar dat zwakt na een paar dagen wel af.
het veulen nu al steeds bij de merrie weghalen is imo niet goed voor de hechting en het vertrouwen van het veulen, je schept een hoop onrust en onveiligheid.
maar goed, ik ben ook iemand die vind dat paarden zoveel mogelijk volgens hun natuur moeten worden behandeld en gehouden, ik weet ook wel dat het met rijpaarden vaak anders is, dat de merrie dan wordt gereden en het veulen apart wordt gezet..
Dani62 schreef:lisa_pluisje schreef:Hoi,
In een stal zetten of een goed omheinde wei en laat hem maar raar doen
maar hij moet er wel een keer vanaf anders kun je ook niks met de merrie.
Wel doorzetten anders wordt het steeds erger.
Na een aantal weken worden ze vanzelf rustiger.
succes
Dit is dus precies wat TS zegt NIET te willen (en daar geef ik haar groot gelijk in).
@TS: veulen is véél te jong om van zijn moeder gescheiden te worden. Opbouwen is natuurlijk wel goed, maar als jij de merrie meeneemt moet je het veulen natuurlijk niet in zijn uppie achterlaten. Heeft hij wel speelkameraadjes? Zet je merrie en veulen het liefst met bijvoorbeeld twee andere merries met veulens. En als er er geen mogelijkheid is op je huidige stal zul je moeten verhuizen. Een veulen kan niet alleen opgroeien, en ook niet alleen met zijn moeder. Doe je dit wel dan krijgt het veulen een totaal verkeerde start en groeit het op als een paard met een gedragsstoornis.
opisop_shop schreef:[***] schreef:Een veulen hoort al vast te staan als ze vrij jong zijn. Ik doe het de eerste week al.
Uiteraard, leren vaststaan en meewandelen aan het halster.
Maar ik vind het te ver gaan (gevaarlijk) om een jong veulen vast te zetten aan het halster in een stal; hij mag dan toch wel wat kunnen bewegen om zijn stress te uiten?
Je moet zorgen dat je dit in een goede box doet, dus zonder tralies waarin hij vast kan komen te zitten als hij omhoog komt.
Heb je dit niet voorhanden; veulen niet op stal zetten...
Kun je niet gewoon lekker gaan rijden met je merrie met veulen erbij; die verliest vanzelf zijn interesse/wordt moe en dat gebeurd steeds eerder hoe vaker je dit doet.
Daarna gewoon abrubt scheiden om af te spenen.
sflj schreef:had je dit trouwens niet beter kunnen bedenken voor je een veulen ging fokken?

sefanja schreef:Ook te jong om op te bouwen naar een half uur? Het veulen staat op stal, waar andere paarden in de buurt zijn. Op het land heeft hij een speelkameraad... Ook dat al geprobeerd. Daar hecht hij ook enorm aan. Hij heeft geen gedragsproblemen, het is een geweldig veulen verder....
, sommige merries trekken het niet langer

djuno schreef:Scheiden doet lijden...of het nou abrupt is of geleidelijk gebeurd...ze moeten beide (merrie en veulen) door de zure appel heen.
Bij mijn merrie was het afspenen ook een drama maar ik moest abrupt met 4 maanden want hield geen merrie meer over...ze leek al aardig op een zak met botten.
We hebben het veulen in een dichte box gezet maar NIET vast. Hier ging ze helemaal uit haar panty wat heel gevaarlijk werd voor haarzelf. Mams hebben we buiten gehoorafstand gezet. Uiteindelijk veulen licht moeten sederen anders was ze er vandaag niet meer geweest.
Het lijden van de scheiding heeft toch wel bijna 2 weken geduurd....merrie was totaal depressief (en dit is niet gezien door Penny-ogen).
Voor mij een reden om bij deze merrie nooit meer een veulen te fokken...maar goed...als je alles van te voren weet kom je met een kwartje de wereld rond.
Dani62 schreef:Een veulen van vijf maanden scheiden van zijn moeder en in de opfok dumpen vind ik trouwens ook heel erg not done.
Net zo not done als een veulen van vier maanden jong in een kooi opsluiten zonder zijn moeder.
sarabande schreef:Een veulen van 5 maanden scheiden van zijn moeder en naar nieuwe vriendjes in een goede opfok brengen, beter kan je het bijna niet doen.
Nl. het veulen zolang mogelijk bij de moeder houden en naderhand plaatsen in een gemengde kudde. Dat is het beste wat je voor een veulen kan doen. Daar hoef je geen fokker voor te zijn. Dat is nu eenmaal een gegeven. Yinnar schreef:Jawel hoor het kan beter.Nl. het veulen zolang mogelijk bij de moeder houden en plaatsen in een gemengde kudde. Dat is het beste wat je voor een veulen kan doen. Daar hoef je geen fokker voor te zijn. Dat is nu eenmaal een gegeven.
sarabande schreef:Een veulen van 5 maanden scheiden van zijn moeder en naar nieuwe vriendjes in een goede opfok brengen, beter kan je het bijna niet doen.
Een veulen apart zetten als de moeder gereden wordt is ook vrij normaal.
Hoeveel veulens heb jij al gefokt dat je zon oordeel hebt???
sarabande schreef:Yinnar schreef:Jawel hoor het kan beter.Nl. het veulen zolang mogelijk bij de moeder houden en plaatsen in een gemengde kudde. Dat is het beste wat je voor een veulen kan doen. Daar hoef je geen fokker voor te zijn. Dat is nu eenmaal een gegeven.
Dat is helemaal niet waar en zeker niet als je uitgaat van een modern gefokt sportpaard. Die zijn s winters beter af met minimaal 1 of meer soortgenoten, een droge stal en onbeperkte uitloop en naast hooi of kuil, hardvoer voor de ontwikkeling, op tijd ontwormen en de hoefsmid erbij.
Voor de moeder, zeker als die weer drachtig is, is het langdurig zogen van van veulen vaak ook niet goed.
Maar ja in een kudde flikkeren is natuurlijk wel gemakkelijk
sarabande schreef:Dat is helemaal niet waar en zeker niet als je uitgaat van een modern gefokt sportpaard. Die zijn s winters beter af met minimaal 1 of meer soortgenoten, een droge stal en onbeperkte uitloop en naast hooi of kuil, hardvoer voor de ontwikkeling, op tijd ontwormen en de hoefsmid erbij.
Voor de moeder, zeker als die weer drachtig is, is het langdurig zogen van van veulen vaak ook niet goed.
Maar ja in een kudde flikkeren is natuurlijk wel gemakkelijk