Abrupte einde wil ik gewoon niet

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 10:49

Ik zeg toch ook niet dat het vandaag moet gebeuren? Ik sta zelf op een grote opfokstal, dus ik weet wanneer de eerste koppels gemaakt worden.... Ik denk wel dat dit de oplossing is voor jouw merrie met veulen!

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 10:51

Marigold schreef:
ik ben voorstander van veulen steeds bij de merrie, lekker op het land,
tot op de dag dat het wordt afgespeend (liefst pas met een maand of 6), dan veulen naar een groep andere paarden (of in elk geval minimaal 1 ander paard),
en klaar.
veulen is er aan toe, komt in nieuwe situatie en vergeet de merrie al snel.
merrie zal een paar dagen onrustig zijn, uier zwelt even op, maar dat zwakt na een paar dagen wel af.
het veulen nu al steeds bij de merrie weghalen is imo niet goed voor de hechting en het vertrouwen van het veulen, je schept een hoop onrust en onveiligheid.
maar goed, ik ben ook iemand die vind dat paarden zoveel mogelijk volgens hun natuur moeten worden behandeld en gehouden, ik weet ook wel dat het met rijpaarden vaak anders is, dat de merrie dan wordt gereden en het veulen apart wordt gezet..

Ik ben het met je eens, maar dan komt het volgende probleem... Mijn merrie heeft beweging nodig anders raakt zij hoefbevangen, wordt snel dik... Haar te laten grazen met kap is geen optie, ze sloopt alles... Het veulen heeft juist buitenlucht nodig, stal is geen optie... Ik werk onregelmatig en het is een doe-het- zelf stal... Jij bent voorstander, als ik het goed begrijp, voor abrupte einde... Het levert hen stress op in beide gevallen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 10:52

Zoals ik al zei, je maakt er zelf een moeilijk verhaal van. Probeer in je volgende post geen 'maar' te zetten en regel wat.

Als het zoveel impact heeft gehad laat ze dan nu nog een maand met rust.

De moeder naar een andere stal brengen, een opfok of een ander veulen zoeken waar hij wel bij terecht kan nu of gewoon bij elkaar laten lopen tot eind september en dan in één keer afspenen. Je bent nu zelf een gevaarlijke situatie aan het creeeren door steeds maar weer onrust te veroorzaken. Als je naar de kliniek wil ben je op de goede weg. Geleidelijk afspenen is in mijn ogen al geen optie meer door wat er allemaal al gebeurd is.

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 10:55

Dani62 schreef:
lisa_pluisje schreef:
Hoi,

In een stal zetten of een goed omheinde wei en laat hem maar raar doen
maar hij moet er wel een keer vanaf anders kun je ook niks met de merrie.
Wel doorzetten anders wordt het steeds erger.
Na een aantal weken worden ze vanzelf rustiger.
succes

Dit is dus precies wat TS zegt NIET te willen (en daar geef ik haar groot gelijk in).

@TS: veulen is véél te jong om van zijn moeder gescheiden te worden. Opbouwen is natuurlijk wel goed, maar als jij de merrie meeneemt moet je het veulen natuurlijk niet in zijn uppie achterlaten. Heeft hij wel speelkameraadjes? Zet je merrie en veulen het liefst met bijvoorbeeld twee andere merries met veulens. En als er er geen mogelijkheid is op je huidige stal zul je moeten verhuizen. Een veulen kan niet alleen opgroeien, en ook niet alleen met zijn moeder. Doe je dit wel dan krijgt het veulen een totaal verkeerde start en groeit het op als een paard met een gedragsstoornis.

Ook te jong om op te bouwen naar een half uur? Het veulen staat op stal, waar andere paarden in de buurt zijn. Op het land heeft hij een speelkameraad... Ook dat al geprobeerd. Daar hecht hij ook enorm aan. Hij heeft geen gedragsproblemen, het is een geweldig veulen verder....

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 10:56

had je dit trouwens niet beter kunnen bedenken voor je een veulen ging fokken?

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 10:57

opisop_shop schreef:
[***] schreef:
Een veulen hoort al vast te staan als ze vrij jong zijn. Ik doe het de eerste week al.

Uiteraard, leren vaststaan en meewandelen aan het halster.
Maar ik vind het te ver gaan (gevaarlijk) om een jong veulen vast te zetten aan het halster in een stal; hij mag dan toch wel wat kunnen bewegen om zijn stress te uiten?
Je moet zorgen dat je dit in een goede box doet, dus zonder tralies waarin hij vast kan komen te zitten als hij omhoog komt.
Heb je dit niet voorhanden; veulen niet op stal zetten...

Kun je niet gewoon lekker gaan rijden met je merrie met veulen erbij; die verliest vanzelf zijn interesse/wordt moe en dat gebeurd steeds eerder hoe vaker je dit doet.
Daarna gewoon abrubt scheiden om af te spenen.

Het veulen is momenteel aanwezig wanneer merrie wordt gelongeerd of gereden... Hij mag niet los in de bak meelopen... Hij loopt netjes mee aan halstertouw... Haalt geen gekke dingen uit, soms een sprongetje maar verders niet...

Anoniem

Re: Abrupte einde wil ik gewoon niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 11:01

Kan je de merrie niet gewoon ergens anders heenbrengen en dat steeds iets langer ?
Vanaf dat het veulen in paar weken oud was ging ik de merrie al weer rijden en bleef het veulen samen met de andere veulens in stal. Na een maand ging de merrie al mee naar de pensionstal van mijn pony waar ik haar train. 2 ½ maand later ging de merrie mee op wedstrijd. En nu naar 4 maanden is het veulen afgespeent en naar een stal 1 ½ uur verderop gebracht. (merrie is weer drachtig en langer veulen erbij houden ging ten kosten van de merrie) Merrie is paar dagen wat onrustig. Veulen vind het prachtig waar die nu is.

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 11:02

sflj schreef:
had je dit trouwens niet beter kunnen bedenken voor je een veulen ging fokken?

Ik heb mijn merrie ook van veulen af aan en dat ging allemaal goed... Ik ga jullie adviezen opvolgen...
Ik vind het wel een harde kreet die jij schrijft... Natuurlijk is daarover nagedacht, niet ieder veulen is hetzelfde... Mijn merrie was totaal anders....

guenivere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 11:06

Hey sefanja,
Dit probleem heb ik ook gehad met mijn fryse merrie en haar veulen, wat wij toen die tijd gedaan hebben is er gewoon eerst een half uurtje vanaf gaan, ik ging een klein buitenritje maken zodat ze elkaar niet konden horen. Er bleef iemand achter bij het veulen die het veulen gewoon aan een halster met een touw had, als het veulen wat onrustig werd dan voerden we hem een klein beetje biks of stukjes appel. Op een gegeven moment ging dat goed en is dat langzaam opgebouwd. Ik ben er zowiezo geen voorstander van een veulen er met vier maand al vanaf te halen. Hier lopen ze er minimaal 6 maand bij en als de merrie het dan nog aankan, of het veulen nog melk nodig heeft soms wel tot 1 jaar. Je kan ook proberen om de merrie eerst eens in de boks te laten en een stukje met het veulen te wandelen? Ik wens je in ider geval heel veel succes, en het gaat vast helemaal goed komen:)

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 11:11

Scheiden doet lijden...of het nou abrupt is of geleidelijk gebeurd...ze moeten beide (merrie en veulen) door de zure appel heen.
Bij mijn merrie was het afspenen ook een drama maar ik moest abrupt met 4 maanden want hield geen merrie meer over...ze leek al aardig op een zak met botten.
We hebben het veulen in een dichte box gezet maar NIET vast. Hier ging ze helemaal uit haar panty wat heel gevaarlijk werd voor haarzelf. Mams hebben we buiten gehoorafstand gezet. Uiteindelijk veulen licht moeten sederen anders was ze er vandaag niet meer geweest.
Het lijden van de scheiding heeft toch wel bijna 2 weken geduurd....merrie was totaal depressief (en dit is niet gezien door Penny-ogen).
Voor mij een reden om bij deze merrie nooit meer een veulen te fokken...maar goed...als je alles van te voren weet kom je met een kwartje de wereld rond.

DreamUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 11:15

je kan mischien ook proberen om tijdens het wandelen bijv met 1 van de twee een soort binnen door weggetje te lopen of aan de andere kant van een rij bosjes ofzo en dan zijn ze altijd weer erna dus een paar seconde later bijelkaar dan hebben ze dat na een tijdje door en dan kan je wt langer met de merrie of veulen wegblijven en zo steeds verder en verder tot je gewoon apart dingen met ze kan doen ?
succes ermee

liezzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 11:21

Ik zou kiezen voor een abribte scheiding. Maar pas als beide er klaar vor zijn. En natuurlijk is het ene veulen het andere niet, maar het ene veulen maakt ook andere dingen mee dan het andere. Ik vind het zinloos om nu al zo bezig te zijn met scheiden. Mijn ervaring is dat je het merkt als het zo ver is, en dat zal bij de ene sneller zijn dan bij de andere

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 11:27

sefanja schreef:
Ook te jong om op te bouwen naar een half uur? Het veulen staat op stal, waar andere paarden in de buurt zijn. Op het land heeft hij een speelkameraad... Ook dat al geprobeerd. Daar hecht hij ook enorm aan. Hij heeft geen gedragsproblemen, het is een geweldig veulen verder....

Nee, hij is niet te jong om het op te bouwen. Maar hij is wel te jong om in zijn eentje op stal te staan, zelfs wanneer er andere paarden bij staan. Het is helemaal logisch dat hij hecht aan andere paarden. Hij heeft nu geen gedragsproblemen, maar als een veulen niet opgroeit met soortgenoten, dat ontwikkelt hij alsnog een probleem.

Een veulen van vijf maanden scheiden van zijn moeder en in de opfok dumpen vind ik trouwens ook heel erg not done.

Net zo not done als een veulen van vier maanden jong in een kooi opsluiten zonder zijn moeder.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 11:29

Afspenen met 4 maanden is veel te vroeg. Is dit noodzakelijk dan? De natuurlijke speenleeftijd bij paarden ligt rond 9 maanden. Een abrupte scheiding kan veel problemen veroorzaken. Latere en meer geleidelijke scheiding van de merrie, groepshuisvesting voor de veulens en geleidelijke overgang qua voeding zouden op korte en mogelijk ook lange termijn gedragsproblemen (zoals stalondeugden) kunnen verminderen

Een veulen op stal ben ik al helemaal geen voorstander van. Heb je niet de mogelijkheid of kan je die eventueel zoeken om beiden lekker buiten te zetten. Als je merrie de neiging heeft om snel dik te worden zijn er vast andere opties. Een schrale weide bijvoorbeeld waar hooi bijvoert of een kleiner stukje weide met gras. Je kan ook strookbegrazing doen bijvoorbeeld?

Ik ben persoonlijk ook niet zo voor de opfok. De beste manier om een veulen te laten opgroeien is toch een gemengde kudde. Merries en ruinen in verschillende leeftijden. In het geval van een hengst uiteraard geen merries zodra hij geslachtsrijp is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 11:31

Het is wel noodzakelijk als het ten koste van de merrie gaat ;) , sommige merries trekken het niet langer :n

Parce

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 11:46

djuno schreef:
Scheiden doet lijden...of het nou abrupt is of geleidelijk gebeurd...ze moeten beide (merrie en veulen) door de zure appel heen.
Bij mijn merrie was het afspenen ook een drama maar ik moest abrupt met 4 maanden want hield geen merrie meer over...ze leek al aardig op een zak met botten.
We hebben het veulen in een dichte box gezet maar NIET vast. Hier ging ze helemaal uit haar panty wat heel gevaarlijk werd voor haarzelf. Mams hebben we buiten gehoorafstand gezet. Uiteindelijk veulen licht moeten sederen anders was ze er vandaag niet meer geweest.
Het lijden van de scheiding heeft toch wel bijna 2 weken geduurd....merrie was totaal depressief (en dit is niet gezien door Penny-ogen).
Voor mij een reden om bij deze merrie nooit meer een veulen te fokken...maar goed...als je alles van te voren weet kom je met een kwartje de wereld rond.

En dit is dus voor mij een reden om het nooit zo te doen. Het is bewezen in onderzoeken dat veulens die 1. langer bij de moeder mogen lopen en 2. geleidelijk afgespeend zijn meer evenwichtigere dieren zijn die minder snel in paniek raken bij bepaalde situaties als ze volwassen zijn. Tuurlijk zal een merrie (behoorlijk) invallen (mijn merrie toendertijd ook) maar ze kunnen echt wel tegen een stootje! Ik vind de kwaliteit van het samenzijn van merrie en veulen belangrijker dan mijn merrie die gewicht verliest. Je moet er uiteraard harden tegen gaan voeren, maar dat is logisch. Ik zal de natuur er niet bijhalen, maar die merries zogen soms 2 veulens (ook de jaarling) en dat zijn echt knalharde paarden die ieder jaar weer veulens produceren. De paarden hier in Nederland zijn vol, worden over het algemeen goed gevoerd met hoogstaand kwaliteit voer, jaarlingen lijken door goede voeding vaak zoveel ouder en meer ontwikkeld en daardoor kunnen wij slecht tegen wat ribben en uitstekende botten.

Ik ben het met je eens dat scheiden lijden is, maar je kan de stress bij zowel moeder als veulen zoveel mogelijk beperken. Zelf ben ik een voorstander van geleidelijk afspenen, dit geeft de minste stress. Dus eerst in de stallen naast elkaar, paar uur. Ze kunnen elkaar zien, ruiken en horen maar het veulen kan even niet meer drinken. Dit hou je 1 tot 2 weken vol. Na een tijdje bouw je uit naar een nachtje naast elkaar, ook 1 tot 2 weken. Overdag gaan ze samen in de paddock of wei. En pas daarna haal je de 2 helemaal uit elkaar en breng je de merrie (of veulen) ergens heen. Ik heb het zo gedaan bij mijn merrie en veulen en ik zou het zo weer overdoen. Geen stress, helemaal niets.

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 11:54

Ik zou even advies vragen bij www.vcghorses.nl
Daar doen ze dit altijd heel goed en zonder stress.

_Pilipa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 12:18

Ik ben het eens met op het land gooien en lekker laten doen…
Vind wel erg vroeg als je na 2 weken al probeert ze te scheiden om op te bouwen, laat ze gewoon mama en kind zijn.
Veulen en merrie hebben aardig wat mee gemaakt.
Ik zou ze de tijd geven.

Ik weet niet beter dan dat de merrie en het veulen wel aangeven wanneer ze zo ver zijn, merrie en veulen creeren zelf hun afstand op den duur.
Je ziet het op de wei, bij ons de veulens gaan steeds vaker verder weg van de merries en spelen onderling.
De merrie zal het op een begeven moment niet meer toestaan en zo bepaald zij ook dat het tijd wordt dat het veulen het nest moet verlaten. Laat het gewoon de natuur zelf uitzoeken.
Dan komt het vast wel goed.

succes

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 13:25

Dani62 schreef:
Een veulen van vijf maanden scheiden van zijn moeder en in de opfok dumpen vind ik trouwens ook heel erg not done.

Net zo not done als een veulen van vier maanden jong in een kooi opsluiten zonder zijn moeder.

Een veulen van 5 maanden scheiden van zijn moeder en naar nieuwe vriendjes in een goede opfok brengen, beter kan je het bijna niet doen.

Een veulen apart zetten als de moeder gereden wordt is ook vrij normaal.

Hoeveel veulens heb jij al gefokt dat je zon oordeel hebt???

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 13:30

sarabande schreef:
Een veulen van 5 maanden scheiden van zijn moeder en naar nieuwe vriendjes in een goede opfok brengen, beter kan je het bijna niet doen.

Jawel hoor het kan beter. :D Nl. het veulen zolang mogelijk bij de moeder houden en naderhand plaatsen in een gemengde kudde. Dat is het beste wat je voor een veulen kan doen. Daar hoef je geen fokker voor te zijn. Dat is nu eenmaal een gegeven.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 13:35

Yinnar schreef:
Jawel hoor het kan beter. :D Nl. het veulen zolang mogelijk bij de moeder houden en plaatsen in een gemengde kudde. Dat is het beste wat je voor een veulen kan doen. Daar hoef je geen fokker voor te zijn. Dat is nu eenmaal een gegeven.

Dat is helemaal niet waar en zeker niet als je uitgaat van een modern gefokt sportpaard. Die zijn s winters beter af met minimaal 1 of meer soortgenoten, een droge stal en onbeperkte uitloop en naast hooi of kuil, hardvoer voor de ontwikkeling, op tijd ontwormen en de hoefsmid erbij.
Voor de moeder, zeker als die weer drachtig is, is het langdurig zogen van van veulen vaak ook niet goed.

Maar ja in een kudde flikkeren is natuurlijk wel gemakkelijk

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 13:46

sarabande schreef:

Een veulen apart zetten als de moeder gereden wordt is ook vrij normaal.

Hoeveel veulens heb jij al gefokt dat je zon oordeel hebt???

Zoals aldewereld al eerder opnoemde houdt je er evenwichtigere paarden aan over, dat is onderzocht. Als je paarden de keuze laat lopen veulens veel langer bij hun moeder, die vijf maanden is door de mens bedacht, dus hoezo is dat het beste? Weten paarden zelf niet wat goed voor ze is?

Veulens hoef je natuurlijk niet in een kudde te 'flikkeren', maar het is wel het beste om ze op te laten groeien met soortgenoten van verschillende leeftijden. Daarnaast kun je het veulen gewoon ontwormen en tijdig naar de hoefsmid laten gaan, het één sluit het ander helemaal niet uit.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 13:46

F-AM --> KS

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 13:57

sarabande schreef:
Yinnar schreef:
Jawel hoor het kan beter. :D Nl. het veulen zolang mogelijk bij de moeder houden en plaatsen in een gemengde kudde. Dat is het beste wat je voor een veulen kan doen. Daar hoef je geen fokker voor te zijn. Dat is nu eenmaal een gegeven.

Dat is helemaal niet waar en zeker niet als je uitgaat van een modern gefokt sportpaard. Die zijn s winters beter af met minimaal 1 of meer soortgenoten, een droge stal en onbeperkte uitloop en naast hooi of kuil, hardvoer voor de ontwikkeling, op tijd ontwormen en de hoefsmid erbij.
Voor de moeder, zeker als die weer drachtig is, is het langdurig zogen van van veulen vaak ook niet goed.

Een veulen (want daar gaat het in dit topic over) is 100% beter af bij zijn moeder en het liefst zolang mogelijk. Jij praat neem ik aan vanuit financieel oogpunt. Het veulen snel bij de moeder weg, dan kan het verkocht worden, moeder weer met jong stoppen zodat het volgende goudmijntje na 11 maanden weer zijn/haar intrede kan doen. Dat gebeurt (helaas) vaak maar dat wil niet zeggen dat dit het beste is voor zowel het veulen als de merrie.

Verder kan je ook als je het veulen in een gemengde kudde plaatst zorgen voor een droge inloopstal en hooi of kuil indien nodig en bekappen en ontwormen. In principe zeggen we hetzelfde alleen wat betreft het spenen ben ik van mening dat dat op veel latere leeftijd moet. En met beleid.

TS wil haar veulen op een rustige manier spenen. Dan zeg ik met 4-5 maanden is te vroeg en als je het doet dan niet in een opfok "flikkeren" om jouw woord maar eens te gebruiken maar in een gemengde kudde. De beste opvoeding en minder stress waardoor minder andere vervelende aspecten die het te vroeg en abrupt spenen met zich mee kunnen brengen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 14:04

sarabande schreef:

Waarom moet het een het ander uitsluiten?
imo krijg je nog altijd de beste paarden als je ze zoveel mogelijk laat "harden" en dus niet met handschoentjes aan op een droog en lekker warm stalletje zet.
Gewoon lekker met soortgenoten in een liefst zo gemengd mogelijke groep zetten, zelf zoeken naar een GOEDE opfok, waar gewoon de wormenkuren en de hoefsmid tijdig langskomen en waar goed gevoerd wordt.
De merrie en het veulen zijn er vanzelf klaar mee en het zogen stopt vanzelf.
Mijn haflinger heeft ook tot zijn 2e bij zijn moeder gelopen, de moeder heeft hem zelf afgespeend.
Er zijn natuurlijk wel uitzonderingen bij, waarbij de moeder altijd blijft zogen, dan zul je ze toch even uit elkaar moeten halen om dit te stoppen.

Ik zou het opbouwen, met veiligheid voor het veulen goed in het achterhoofd; dus zoals ik al zei wel in een veilige box bijvoorbeeld.
Als je het veulen zelf houdt, hoef je hem imo niet af te spenen maar moet hij wennen aan het feit dat zijn moeder regelmatig even weggaat maar wel weer terugkomt.
Dit deed ik altijd door rijden met veulen erbij, daarna rijden terwijl iemand met het veulen bezig is, af en toe even uit het zicht gaan, af en toe een kort stukje naar buiten en het tijdsbestek opbouwen.