Verschil mooie arabs met veel type en gewonere arabs?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 00:04

Precious20 schreef:
Dat dit kwaliteitsverschil is, lijkt me toch heel duidelijk.

Daarover verschillen we dan van mening.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 00:12

Ja, dan kunnen we het daar best op houden. :)

ArabianRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 10:43

kim1207 schreef:
Het is echter wel oppassen met het kopen van een Arabische Volbloed die voor de show gefokt is, aangezien deze niet de ‘benen’ hebben om lang in de sport mee te gaan en niet de rijtypische conformatie die voor een goed sportpaard vereist is, zoals een sterke
achterhand met een niet te recht kruis wat bij de showpaarden wel een vereiste is.

*zucht* wij proberen arabieren te fokken die zowel voor show én onder zadel geschikt zijn (tenminste, dat proberen wij). Waarom moet een arabier onder zadel in type inleveren ? slaat toch nergens op ?
Wat is er mooier dan een rastypische arab die goed presteert in bv. de dressuur ;)
Eindeloze discussies kun je hier over blijven voeren, zo zonde... :z

PS: wat mij en velen opvalt de laatste tijd op de NL shows, dat typloze arabieren meer gewaardeerd op de show dan paarden die er enigszins uitzien als een arab op een kilometer afstand, lekker vooruitstrevend :(:)

Triquetra3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 18:05

ArabianRanch schreef:
Wat is er mooier dan een rastypische arab die goed presteert in bv. de dressuur ;)

Net als jullie eigen Sivmayall :~ rastypisch en een dressuurcrack +:)+ en zo zijn er natuurlijk nog wel meer rastypische arabieren die goed presteren in de sport

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 21:01

kim1207 schreef:
Het is echter wel oppassen met het kopen van een Arabische Volbloed die voor de show gefokt is, aangezien deze niet de ‘benen’ hebben om lang in de sport mee te gaan en niet de rijtypische conformatie die voor een goed sportpaard vereist is, zoals een sterke
achterhand met een niet te recht kruis wat bij de showpaarden wel een vereiste is.

een goed correct gebouwd showpaard behoort net zo goed een correct rijpaard te zijn. ;)
AV behoren niet alleen voor of de show of de sport gefokt te worden. Als je een paard op de juiste manier weet te fokken is deze zowel voor de show en als rijpaard geschikt.
Thuis heb ik een Int showkampioen staat die zeker niet zou misstaan in de sport, en de enige reden waarom hij niet in de sport loopt komt omdat ik het niet ambieer voor hem.

Maar op elke paard past een zadel en kan mee gereden worden, vind het zelf een ander verhaal als we goede rijpaarden vergelijken met sportpaarden(op hoog nivo), want imo heeft dat niets met het rasstandaard te maken, de uitzonderingen op de regel zijn uitmuntend te noemen, maar zijn enkele uitschieters.

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 22:25

sherif schreef:
een goed correct gebouwd showpaard behoort net zo goed een correct rijpaard te zijn. ;)
AV behoren niet alleen voor of de show of de sport gefokt te worden. Als je een paard op de juiste manier weet te fokken is deze zowel voor de show en als rijpaard geschikt.

Helemaal mee eens! Zeker als het gaat om een AV, toch 1 van de oudste paardenrassen en veredelaar van veel andere hedendaagse rassen.
Verder wil ik, even bandrukken dat de foto's van de beginpost een vertekenend beeld geven. Inderdaad, ook op de wei moet arabier er als een arabier uitzien. Maar om nu weidefoto's te gaan vergelijken met showfoto's die dan 'arabs met veel type' en 'gewone arabs' zouden moeten respresenteren, vind ik niet echt fair. Laat dan of weidefoto's zien van een arab met veel type en een met minder. Die van mij ziet er in de wei anders uit dan onder het (western)zadel en nog anders als ik dr beetje opfok, beetje make up aanbreng en aan een showhalstertje presenteer. ;)

Vanilla02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-09 22:56

Wat ik ook de laatste tijd zie zijn arabieren waarbij de staart in de kont zit ipv op de kont...
Dus heel laag ingeplant..

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 23:05

Ik had zelf 7 jaren een volbloed arabier gehad, het was een russische arabier uit Tersk, van the Kossack stud.

Het was een arabier,waaraan je kan zien dat het er eentje is, maar ook weer niet overdreven typisch, zoals die overdreven grote ogen en veel dish, ik ga meer voor kwaliteit dan voor showy uiterlijk, want dat is meestal de zwakkere paarden leuk voor de shows en aan de hand.

Er is echt heel veel verschillen in bouw/type en stokmaat, dat het moeilijk is om te kunnen zeggen welke type arabier echt het beste en mooiste is, maar ik ga nu toch meer voor de egyptische arabier, mooi showy en kwaliteit, want russische arabier gaat teveel lijken op een halfarabier of engelse volbloed, vind ik wel tenminste.

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 12:41

Gelukkig bestaat het rassandaard niet alleen uit uiterlijke kenmerken :D
Een van de aller belangrijkste rasstandaarden vanuit de oudheid is dat ze super snel hele lange afstanden konde afleggen in de woestijn en daarna misschien nog wel weer sneller op de terug weg waren naar eigen kamp (beetje afhankelijk van de afloop van de aanval)

Tja en dan ff type, is want we in de huidige internationale showring tegen komen het rasstandaard???
Zo ja dan verkoop ik acuut mijn paarden want die hebben echt geen showpose nodig om er als een arabier en een goed paard uit te zien.

Mijn jaarling die vorig jaar reserve kampioen werd zal voor veel arabieren "kenners" hier op bokt ook absoluut niet typisch genoeg zijn maar gelukkig weet ik zelf wel beter.

Het grote probleem is dat we gewoon heel veel mensen binnen ons ras hebben die helemaal geen paarden verstand hebben (en wie nu vind dat hij of zij deze schoen past, trek hem dan lekker aan en anders lekker niet).
Ik vrees ook dat we daarom een hele slechte naam hebben binnen paardminnend nederland, dat is jammer want ook in de gewone sport kunnen arabieren super goed meekomen.

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 09:48

Aladinnetje schreef:
Waarom zit er zoveel verschil qua uiterlijk tussen die paarden? Sommige arabieren lijken wel new forestpony's of kwpners.. En sommige kwpners en new foresters lijken weer op arabieren.. :s....

Tja dat is net als met het ras mensen, neem de Nederlander....Je hebt hele mooie Nederlanders en minder mooie Nederlanders. Sommige hebben platte, kleine oren en andere grote uitstekende oren. Strakke neuzen, maar ook havik neuzen. ...Tis maar net hoe het genetisch balletje rolt en hoe er doorgefokt wordt ;) :D

marjonneke

Re: Verschil mooie arabs met veel type en gewonere arabs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 20:50

Naar mijn idee wordt dat echte typische te veel doorgefokt. De paarden worden steeds extremer. Interessant is het, om te zien dat de arabjes die bij de paardenrennen gebruikt worden, vaak veel minder rastypisch zijn. Zij worden gefokt op sterk beenwerk, terwijl de showarabiertjes steeds meer dish krijgen.

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 09:00

Ik heb drie vobloedarabs,Ze hebben goede bloedlijnen (show) maar zijn zekers geschikt om te werken.
moeder nyeela is klasiek gebouwd,dochter aijsha is met grote dish en fijner belijnd,maar met lagere staart inplant.
dan hebben we hier nog tarinka die zekers de showkwaliteiten heeft op alle vlakken,maar zeker niet onder doet om te werken.

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 09:01

Oja, mijn half arabjes van 97 percent heeft meer type dan veel arabieren!

Vanilla02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 12:33

savath schreef:
Oja, mijn half arabjes van 97 percent heeft meer type dan veel arabieren!

foto? :)

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 07:21

Vanb tarinka staan hier op bokt,als je de zoek functie gebruikt kom je der wel.
En die van de twee ander moet ik nog eerst ergens op het net plaatsen .

robesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 21:27

Ik vind dat je inderdaad van een afstand al moet kunnen zien dat het om een arabier gaat . En een arabier is alleen een arabier met stamboom papieren 100% arabier en geen kruisingen. En moet gewoon aan het rasstandaard voldoen en mijn mening is met genoeg dish. Maar dat is maar net waar voor je je arabier voor gebruikt. die voor mij zijn voor de shows dus dan is het uiterlijk belangrijk

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 21:33

robesh schreef:
Ik vind dat je inderdaad van een afstand al moet kunnen zien dat het om een arabier gaat . En een arabier is alleen een arabier met stamboom papieren 100% arabier en geen kruisingen. En moet gewoon aan het rasstandaard voldoen en mijn mening is met genoeg dish. Maar dat is maar net waar voor je je arabier voor gebruikt. die voor mij zijn voor de shows dus dan is het uiterlijk belangrijk

op welke shows hebben jou`n paarden gelopen? Ben erg benieuwd naar jou`n arabjes *D kon nl niets in je profiel vinden ;)

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 21:39

Ik vind het verkeerd dat je in de verte al moet zien dat het om een arabier gaat. Om dat te bereiken heb je extremen nodig. Extreme put in zijn neus, spillebeentjes, en een staart die 24/7 rechtop staat. Dat is niet hoe een paard (welk paard dan ook) er imo hoort uit te zien...

Nu weet ik niet wat de rasbeschrijving over die extremen zegt, maar als dat een fokdoel is, is degene die dat opgesteld heeft erg in de mist gegaan vind ik. Als het er niet in staat, waarom fokt men er dan op?

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 21:43

Denk dat er al wel genoeg gezegd is hihi := De échten zoals je die afbeeld in 't begin met die gigaknikken in de neus etc. zijn echt
zo gefokt, wij hebben toevallig ook een witte Arabier en op het hoofd en de hals na lijkt hij er écht niet op! Oke, nu vergeet ik het
omhoog stekende staartje :+

Heeel stiekem vind ik die van je afbeeldingen écht te overdreven.. iel :+

ArabianRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 21:49

BraveSpots schreef:
Ik vind het verkeerd dat je in de verte al moet zien dat het om een arabier gaat. Om dat te bereiken heb je extremen nodig.

extremen ? waar slaat dit nu op.
échte arabierenliefhebbers kunnen van een afstand zien of 't paard een arab is of niet, daar heb je echt geen extremen voor nodig hoor. Ik moet wel toegeven dat ik van vele arabs hier in NL zelfs van dichtbij niet kan zien of 't een arab is :(:) (mijn mening ;) )

Vanilla02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-09 23:08

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 23:20

ArabianRanch schreef:
BraveSpots schreef:
Ik vind het verkeerd dat je in de verte al moet zien dat het om een arabier gaat. Om dat te bereiken heb je extremen nodig.

extremen ? waar slaat dit nu op.
échte arabierenliefhebbers kunnen van een afstand zien of 't paard een arab is of niet, daar heb je echt geen extremen voor nodig hoor. Ik moet wel toegeven dat ik van vele arabs hier in NL zelfs van dichtbij niet kan zien of 't een arab is :(:) (mijn mening ;) )

Je hebt gelijk. Men kan discusiëren over wat extreem en normaal 'omdat het nu eenmaal bij het ras hoort' is. Maar af dat het ras uiteindelijk ten goede komt is nog maar de vraag...

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 14:04

BraveSpots schreef:
Ik vind het verkeerd dat je in de verte al moet zien dat het om een arabier gaat. Om dat te bereiken heb je extremen nodig. Extreme put in zijn neus, spillebeentjes, en een staart die 24/7 rechtop staat. Dat is niet hoe een paard (welk paard dan ook) er imo hoort uit te zien...

:n
Een Arabisch Volbloed herken je vooral aan zijn uitstraling en attitude! Het hebben van een dish heeft daar in mijn ogen helemaal niks mee te maken.

Sigrid72

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 16:14

Het paard op de eerste foto is gefotoshopt. De kaaklijn en het neusbeen zijn gecorrigeerd. In hun slordigheid is zelfs de maantop verdwenen. Verre van een 'echte' arabier dus.

In de USA is het inmiddels zo ver dat op foto's die niet zijn gefotoshopt, 'unaltered' opstaat. Wat eigenlijk zo veel wil zeggen dat de overige foto's wel bewerkt zijn.

Kijk dus uit met wat je op foto ziet, want dat is niet altijd de werkelijkheid

- effe dit kleine intermezzo er tussen smijten :9 -

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 16:22

Sigrid72 schreef:
Het paard op de eerste foto is gefotoshopt. De kaaklijn en het neusbeen zijn gecorrigeerd. In hun slordigheid is zelfs de maantop verdwenen. Verre van een 'echte' arabier dus.

In de USA is het inmiddels zo ver dat op foto's die niet zijn gefotoshopt, 'unaltered' opstaat. Wat eigenlijk zo veel wil zeggen dat de overige foto's wel bewerkt zijn.

Kijk dus uit met wat je op foto ziet, want dat is niet altijd de werkelijkheid

- effe dit kleine intermezzo er tussen smijten :9 -

Maar voor tig mensen, alleen al in dit topic, is dat wél hoe een arabier er volgens hen hoort uit te zien. En dan beweren dat je het hele normale kenmerken zijn van een paard. Juistja, je moet ze zelfs fotoshoppen, hoe normaal is dat dan nog?