Omdat ik het niet gheeel eens ben met de reacties ga ik er toch op in, in de hoop dat TS goed nadenkt over haar keuze en dat de anderen niet te snel conclusies trekken nav 1 kort berichtje...
Volgens mij geeft TS aan dat ze niet genoeg tijd heeft om elke dag te rijden etc. ivm opleiding, dat wil niet zeggen dat ze niet genoeg tijd heeft om haar pony dingen te leren en te controleren op zn gezondheid etc.
Ik kan me heel goed voorstellen dat je, als je een eigen paard wilt maar nog bezig bent met de studie ervoor kiest om een jaarling te kopen. Hier kan je dan een band mee opbouwen en rusitg aan het beleren oppakken op jouw tempo en jouw manier en jouw tijdstip.
Zo wil ik ooit graag een paard met naar mijn idee een juist belerings'programma', dit houdt voor mij in dat het paard niet al met 2.5 jaar gelongeerd is en met 3 jaar al bereden wordt, ik vind het belangrijk om een paardje goed door te laten groeien en tijd te geven om jong te zijn.. Om dat te bereiken zal ook ik toch serieus een jonger paard moeten overwegen want paarden die op hun 4e nog helemaal groen zijn (op voetje geven en meelopen aan halster na) zijn moeilijk te vinden... Maar dat is een andere discussie en voor mij voorlopig nog niet aan de orde dus wie weet hoe ik daar over een paar jaar over denk.
Daarnaast vind ik dat je nog vrij veel heengaat als je 3 a 4x per week langsgaat, maar ik ben dan ook voorstander van een jong paard zo lang mogelijk lekker paard laten zijn en alleen regelmatig (door boer, eigenaren van landgenootjes etc.) te controleren op wondjes etc.. Pony wordt wel opgevoed door weigenootjes (mits je een gemengde groep hebt) en kan nog lang genoeg gepoetst, geknuffeld en beleerd worden na zijn 3e jaar... Er zijn genoeg mensen die hun paard in de opfok hebben en slechts 1x per paar weken heengaan, is dat dan ook slecht?
TS, ik snap dat je een paardje wilt maar wees je wel goed bewust van de kosten en verantwoordelijkheid die erbij komen kijken... Ook als je studeert heeft het paard soms wat meer aandacht nodig en kunnen de kosten hoog oplopen (Bijv. DA).
En besef je dat een jong paardje ook beleerd moet worden (op het moment dat volgens jou juist is), heb je daar genoeg ervaring mee, iemand die je kan en wil helpen etc.? Of de middelen om dat uit te besteden aan iemand die dat kan doen??
Ik zou dus zeggen (maar dat zeg ik tegen iedereen die een paard wil kopen), denk er goed overna en volg je hart maar zeker ook je verstand!
Qua kosten kan ik je niet helpen, dit zal natuurlijk ook te maken hebben met afstamming e.d. Misschien kan je een aantal stallen benaderen en vragen waarom er zoveel verschil zit in de prijzen die je ziet?
Neem in ieder geval iemand mee met verstand van paarden en indien mogelijk ook van arabieren zodat deze ook mee kan onderhandelen over de prijs, als ik het goed lees is je kennis daarvan gering (wat totaal geen probleem is, dat zou bij mij ook zo zijn als ik een paard aan zou schaffen) en ben je dus een gemakkelijke partij om belazerd te worden... Het zou zonde zijn als je veel geld betaald voor een arabier met super papieren en vervolgens blijkt dat die superpapieren eigenlijk helemaal niet zo super zijn of denk je een paard met een goede bouw te kopen en blijkt die bouw toch niet zo goed te zijn
.Succes met je keuze en zoektocht, denk goed na!
edit: ik vind je reactie mbt dat je gewoon iets doet als je het in je hoofd heb niet overkomen alsof je goed nagedacht heb, probeer dat wel te doen en je niet blind te staren op iets dat je in je hoofd hebt...
Kijk naast het ras ook goed naar het paard zelf, karakter etc.
Sorry voor het lange verhaal, ben nogal een kletskous
Aangezien je zei dat als ze een hengst wou (had over het woord als heen gelezen) dus vandaar dat ik het vroeg