HELP!!! hoeveel gaat een Jaarling arabier of nrps kosten ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nikitah86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 15:22

Mensen, volgens mij vraagt TS niet of ze een jaarling moet kopen maar hoe het zit met de prijzen..
Omdat ik het niet gheeel eens ben met de reacties ga ik er toch op in, in de hoop dat TS goed nadenkt over haar keuze en dat de anderen niet te snel conclusies trekken nav 1 kort berichtje...

Volgens mij geeft TS aan dat ze niet genoeg tijd heeft om elke dag te rijden etc. ivm opleiding, dat wil niet zeggen dat ze niet genoeg tijd heeft om haar pony dingen te leren en te controleren op zn gezondheid etc.

Ik kan me heel goed voorstellen dat je, als je een eigen paard wilt maar nog bezig bent met de studie ervoor kiest om een jaarling te kopen. Hier kan je dan een band mee opbouwen en rusitg aan het beleren oppakken op jouw tempo en jouw manier en jouw tijdstip.
Zo wil ik ooit graag een paard met naar mijn idee een juist belerings'programma', dit houdt voor mij in dat het paard niet al met 2.5 jaar gelongeerd is en met 3 jaar al bereden wordt, ik vind het belangrijk om een paardje goed door te laten groeien en tijd te geven om jong te zijn.. Om dat te bereiken zal ook ik toch serieus een jonger paard moeten overwegen want paarden die op hun 4e nog helemaal groen zijn (op voetje geven en meelopen aan halster na) zijn moeilijk te vinden... Maar dat is een andere discussie en voor mij voorlopig nog niet aan de orde dus wie weet hoe ik daar over een paar jaar over denk.

Daarnaast vind ik dat je nog vrij veel heengaat als je 3 a 4x per week langsgaat, maar ik ben dan ook voorstander van een jong paard zo lang mogelijk lekker paard laten zijn en alleen regelmatig (door boer, eigenaren van landgenootjes etc.) te controleren op wondjes etc.. Pony wordt wel opgevoed door weigenootjes (mits je een gemengde groep hebt) en kan nog lang genoeg gepoetst, geknuffeld en beleerd worden na zijn 3e jaar... Er zijn genoeg mensen die hun paard in de opfok hebben en slechts 1x per paar weken heengaan, is dat dan ook slecht?

TS, ik snap dat je een paardje wilt maar wees je wel goed bewust van de kosten en verantwoordelijkheid die erbij komen kijken... Ook als je studeert heeft het paard soms wat meer aandacht nodig en kunnen de kosten hoog oplopen (Bijv. DA).
En besef je dat een jong paardje ook beleerd moet worden (op het moment dat volgens jou juist is), heb je daar genoeg ervaring mee, iemand die je kan en wil helpen etc.? Of de middelen om dat uit te besteden aan iemand die dat kan doen??

Ik zou dus zeggen (maar dat zeg ik tegen iedereen die een paard wil kopen), denk er goed overna en volg je hart maar zeker ook je verstand!

Qua kosten kan ik je niet helpen, dit zal natuurlijk ook te maken hebben met afstamming e.d. Misschien kan je een aantal stallen benaderen en vragen waarom er zoveel verschil zit in de prijzen die je ziet?
Neem in ieder geval iemand mee met verstand van paarden en indien mogelijk ook van arabieren zodat deze ook mee kan onderhandelen over de prijs, als ik het goed lees is je kennis daarvan gering (wat totaal geen probleem is, dat zou bij mij ook zo zijn als ik een paard aan zou schaffen) en ben je dus een gemakkelijke partij om belazerd te worden... Het zou zonde zijn als je veel geld betaald voor een arabier met super papieren en vervolgens blijkt dat die superpapieren eigenlijk helemaal niet zo super zijn of denk je een paard met een goede bouw te kopen en blijkt die bouw toch niet zo goed te zijn ;-).

Succes met je keuze en zoektocht, denk goed na!

edit: ik vind je reactie mbt dat je gewoon iets doet als je het in je hoofd heb niet overkomen alsof je goed nagedacht heb, probeer dat wel te doen en je niet blind te staren op iets dat je in je hoofd hebt...
Kijk naast het ras ook goed naar het paard zelf, karakter etc.

Sorry voor het lange verhaal, ben nogal een kletskous ;-)

Desharaly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 15:22

jaa,, maar nu hebben we het over hele andere dingen,, mijn vraag was hoeveel ik ong moest rekenen voor een jaarling met koop en onderhoud..

nee wil geen hengst want heb daar niet egt ervaring mee zeg gewoon eerlijk.. merrie of ruin..
jaa het leeft in een kudde.. met 10 paarden en pony's 1 2 of 3 jaar..

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 15:26

tessyke schreef:
heb ik ergens gezegt dat ze een hengst wou?

Sorry hoor :') Aangezien je zei dat als ze een hengst wou (had over het woord als heen gelezen) dus vandaar dat ik het vroeg :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 15:26

Desharaly schreef:
plezier...?
ik vind het leuk om te zoen wat ze aan het doen is.!
zien hoe ze dingen oppakt die ik der leer..!
vind ik leuk meschien jij niet.. en verder rij ik ook 2 keer in de week dus paardrijden mis ik niet!

Beetje jammer dat je gelijk zo uit je slof schiet!
Je schrijft zelf dat je het heel erg druk hebt. En het over twee jaar minder druk hebt. Vandaar mijn simpele vraag.

Antwoord op je vraag staat al gegeven in dit topic. Onderhoud kan overigens erg duur uitvallen (DA kosten kunnen makkelijk oplopen tot honderden, duizende euro's).

Desharaly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 15:29

tog vind ik je wel gelijk hebben! in dat lange verhaal..!!
ja als ik ga kijken voor een jaalring neem ik zowiezo iemand mee!
voor mij hoeft het ook niet goeie paieren te hebben het is voor mij gewoon dat ik een leuk paardje voor alles.! waar ik alles mee kan doen..

NOU DANKJE WEL !!

YMJArabians

Re: HELP!!! hoeveel gaat een Jaarling arabier of nrps kosten ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 18:27

Als je een paard zoekt waar je 'alles' mee kan doen, moet je toch in een wat hogere prijsklasse gaan kijken. Voor een hogere prijs heb je betere kwaliteit ;). (meestal dan...)

Jadys

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 18:44

kijk als eerst gewoon of het klikt tusse jou en het paard! alles mee kan doen? wat bedoel je daarmee, alles kwa hoog in de sport of gewoon alles zoals lekker knuffele en bomproof? ik heb mijn paard al 8 jaar en gekocht als twenter, onze band is zo sterk! is mij zo goed bevallen dat ik nu weer een jaarling heb gekocht! en idd als je iets minder tijd hebt is een jaarling een uitkomst!

elfje72

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 19:00

Ik heb nog een prachtige bruine NRPS jaarling merrie te koop.
Ze heeft een Welsh-NWR vader en een arabische moeder.
v. De Goede Ree's Metall x m. keur v. Ismael.
Vraagprijs: 1500,- euro.

Desharaly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-09 21:37

hoe groot word ze.?

elfje72

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 22:25

Grote D-pony of misschien iets groter.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 14:49

buiten de aanschaf de maandelijkse kosten aan onderhoud, stalling, en verder DA, hoefsmid, etc.

orpha_star

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 14:52

ik heb zelf 2 jaarlingen, ik heb ze van toen ze bij de moeder wegwaren en de andere toen die 7maand was, persoonlijk vind ik dat er daar heel vee ltijd in kruipt, (moet dat wel alles zelf den staluitkuisen, poetsen,..) met onze merrie gaat alles vlot en hoef ik er mindertijd in te steken maar onze hengst (onder tss ruin) daar krijpt echt veel tijd in hij is echt vna alles bang enzo we kunnen nu nog maar op een deftige manier de voetjes enzo nemen en hij is onder tss 1j 5maand.

en denk een arabier heeft ook veel temprament dat er daar ook wel wat tijd gaat in kruipen (ik heb halfinger en welsh cob)

van prijs denk ik (heb ik er al gezien) voor veulens , nog geen jaarlingen ronde de 1.000 dus denk dat het beetje hoger gaat liggen.

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 15:03

Desharaly: Kun je iets aan je spelling doen? Kom op zeg, het lijkt net alsof ik berichten van een 11-jarig meisje aan het lezen ben. :\

Zorg eerst voor een groot spaarpotje voor je een paard aanschaft, ook een jaarling kan koliek krijgen, een klap krijgen of een blessure oplopen.

orpha_star

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 19:39

shattered: ja idd heb ook al veel dierenarts kosten had aan mn jaarlingen,het zit mee of niet dat kan je niet weten van op voorhand.en al de kleine dingetjes lopen snel op.onze 1ne heeft een tijd lang diaree had, heeft erna droes gekregen heeft een hele tijd de dierenarts om de 2 dagen mogen komen om spuiten te zetten, onze andere had een huid,ziektevit te kort,castratie,... (maar van hem wisten we het toen we hem kochten dus we wisten waar we aan begonen)

dan komt nog de aangepaste voeding dat je moet kopen (alle moet niet maar wij doen het toch wij geven jaarling voedsel van cavalor is onze hengst heel goed van opgeknapt want die heeft nooit veulen eten had daardoor vit. te kort en gezondheidsproblemen)

ik zou zeggen wacht nog ff want een veulen kost ook veel geld en aandacht.is wel leuk enzo om ze te zien opgroeien maar je mag het niet onderschatten wat ze nog allemaal moeten leren,het kleinste domste dingske dat voor ons bij wijze vanspreken normaal is. en de 1ne neemt het goed op en de andere niet. onze haf is wel bang van een van een mannen kam (van het geluid dervan)moeten ze allemaal leren ook

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 19:48

Voor een leuke jaarling ben je vaak toch 1000-2000 kwijt afhankelijk hoe handig je zelf bent ;)
Maar waarom een jaarling kopen? Dat zijn nou net de dieren waar je het minst aan kan zien om het zo maar te zeggen. Ik koop of een veulen of een 2 jarige aangezien je dan kwa bouw en gangen een veel beter plaatje hebt en je dus beter kan zien wat je in huis hebt...
Vraag anders eens aan marjolein88 hier op bokt of hun nog iets leuks te koop hebben staan! Hun hebben erg leuke dieren te koop uit eigen fok *D

LYSANNO

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 15:50

Agh.. Wat een stom gedoe weer. Zij wil gewoon weten hoeveel zo'n Jaarling kost?! Uhm.. ik zou het echt niet weten. Gewoon even bij een fokker langs gaan.