Welke pony is geschikt voor mij?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

indrasjacks

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 12:45

ja goed als we over een 5 ganger gaan praten maar ik probeer het niet te gecomliceerd uit te leggen aan iemand die er haast niets vanaf weet over paarden in algemeen
ijslander is idd een paard met vuur je moet dan net als bij elk ander ras gewoon geen jonkie nemen, als je een ouder paardje neemt is het geen enkel probleem die zijn veel rustiger maar goed het geld voor elk ras en als je het zo gaat bekijken is eigenlijk geen enkel paardje voor een beginner geschikt elk ras heeft wel iets

koudbloeden zijnook niet altijd zo koel als erwacht wordt dat is bakkepraat zegt men van de tinker
ik heb nu een 6 jarige rijd al 26 jaar ( ben met 4 begonnen met 5 intensief wekelijks en los)
maar een tink is echt niet zo koel als men beweerd
een vriendin had 2 jaar les gehad en de fout begaan 1 te kopen fout van de eeuw nooit moeten doen
alleen geschikt voor ervaren ruiters zou ik zeggen tenzijn je manege tinkers hebt die worden zo sloom gemaakt

indrasjacks

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 12:47

ow oke wilde het een beetje naar lekentaal overbrengen maar dat lukte niet zo helemaal goed he?
hihi

BleikjA schreef:
Ik bedoelde ook niet dat je vond dat het draf was hoor. Maar omdat een langzame telgang (dus bv draf tempo) schweinepass is en dat niet gewenst is dacht ik dat je tölt bedoelde. En je had het er ook over dat je helemaal stil zat, bij telgang/zweinepass is dat een stuk minder. Dus vandaar!
(Heel even en niet aanvallend bedoeld maar tölt lijk niet op draf, benen worden heel anders neergezet en ligt dus niet aan de knie actie die sommige ijslanders hebben)

Winniiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 12:48

Ik denk dat je gewoon een paar pony's/paarden moet bezoeken, en op je gevoel afgaan.

Voelt het voor jou vertouwd? En voel je jezelf veilig? :)

BleikjA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 12:49

@ indrasjacks: Ik heb de laatste zin al verwijderd :P las het stukje iets te snel, je had er wel bijgezet dat ze de benen ook anders neer zetten.

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 12:50

ik sluit me aan bij indrasjacks. veel mensen beweren dat koudbloedrassen rustig en nuchter zijn, vooral hoor je dit vaak over tinker oa. nu kan ik zeggen dat ik ook een tinker heb, die ver van rustig en sloom is, hij kan behoorlijk heet worden onder het zadel. en ze zijn oersterk. als de kop erop gaat...gaat ie ook. ik zal eens overwegen naar een doorgereden paardje/pony te kijken met al enige ervaring. heb je niet iemand die je advies kan geven en begeleiden tijdens de koop van een pony/paard? dat zal toch het verstandigste wezen om een ervaren persoon bij te hebben, bvb je instructrice of zo?

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 12:52

Ik zou kijken voor een leuke beginnerspony.
Ik weet niet of je erg groot en zwaar bent?
Zelf zou ik niet voor een ijslander gaan als je daar geen ervaring mee hebt.

xPassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 12:54

Ik zou zeker geen haflinger nemen als beginnner. Het probleem is ondanks dat het super paarden zijn als ze de mogelijk zien om tussen het werk uit te komen ze deze zullen nemen.
Daarnaast zijn haffies net wat koppiger als ze eenmaal wat in hun hoofd hebben, wat gewoon erg lastig is als je nog een beginner bent.
Het karakter verschilt natuurlijk altijd per paard dus zorg dat als je gaat kijken voor welk ras dan ook je een ervaren iemand mee neemt.
& verder wens ik je alvast heel veel plezier met je toekomstige paardje! :D

Winniiee

Re: Welke pony is geschikt voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 13:00

Zoals mijn eerdere bericht denk ik dat er niet echt eeen bepaald soort ras geschikt is.

Maar dat je meer moet kijken naar de klik met een paard al is dat een KWNP of een fjord. :)

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 13:17

Niet een bepaald soort ras maar een bepaals soort pony. Je hebt brave haflingers en drukke haflingers. brave KWPNers en drukke KWPNers en ga zo maar door.
Ik zou alleen niet voor een ijslander gaan. vooral het gangenwerk vereist de nodige rijervaring wil je je paard niet de vernieling in rijden (denk aan weggedrukte rug in tolt, etc). Elke ijslander is anders maar ik ken er maar weinig die onder onervaren ruiters braaf hun rondjes lopen. Er zit flink wat pit en looplust in die je wel goed moet aan zien te wenden.
Maar ook andere (koudbloed) rassen zijn vaak door hun karakter niet geschikt voor onervaren mensen, helemaal als er geen hulp om je heen is. een half jaartje op een manege is niet genoeg om je op weg te helpen en ik weet het uit ervaring.

Over de extra gangen indrajacks:
3 ganger, stap draf galop
4 ganger stap draf galop tolt
5 ganger stap draf galop tolt telgang.
De gang waarin de rug vrij stabiel blijft is de tolt. Deze gang "hobbelt" minder omdat er geen zweefmoment is, altijd 1 been aan de grond. Maar dit voelt op elke ijslander anders, sommigen bewegen meer en zitten minder stabiel dan anderen.
Een goede telgang gaat hard (galoptempo) en heeft wel een zweefmoment.

edit: als je toch een i9jslander wil, ga flink lessen volgen!

Caroline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 13:22

Een Tinker dan?
Die kan je ook buiten laten en zijn wat "koeler" in het hoofd dan Haflingers of Fjorden.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 13:25

TS, Krijg je uberhaubt een vergunning voor het houden van paarden (bestemmingsplan / milieudienst)? Of heb ik hier overheen gelezen?

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 13:28

Ik zou er niet van uit gaan dat een haflinger of fjord per definitie braver is dan andere rassen. Mijn ervaring is dat juist haflingers behoorlijk koppig kunnen zijn. Het zijn meer binnenvetters en dat moet je net liggen.
Ik voel persoonlijk veel meer vertrouwen bij paardjes die wat hoger in het bloed staan, zoals (half)arabieren en welshjes. Terwijl ik echt geen held ben. Het is maar net wat bij je eigen karakter past.

En dan heb je natuurlijk nog heel veel vuilnisbakkies die ongelooflijk lief kunnen zijn. Bijvoorbeeld ex-manegeponies.

Misschien is dat wel een goed idee, een wat oudere manegepony kopen. Die zijn beginners gewend en dan geef je het beestje ook nog een mooi pensioen na een leven hard werken. :)

En bijna iedere pony kan er aan wennen om buiten te blijven, dat is niet rasgebonden.

Winniiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 13:31

Juist Waves, en het woord vertrouwen is gewoon heel belangrijk. :j

De een voelt zich al vertouwd op een jonge pony die nog niks kent, de andere voelt zich pas vertrouwd als hij zijn bokkesprongen wel weer gehad heeft. :)

Daarom zou ik je adviseren om gewoon bij wat verschillende adressen langs te gaan. Wat pony's/paarden uit te proberen. En voelen wat voor jou vertouwd en safe aanvoelt. :)

Margje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 13:42

Leuk dat je lekker buiten gaat wonen, met plek voor een paardje! Super!
Er zijn natuurlijk bij elk ras verschillende karakters, maar ik vind het wel opvallend dat er zo vaak gezegd wordt dat een haflinger o.i.d. niet geschikt is! Natuurlijk hebben die ook karakter en heb je er ook lastigere exemplaren tussen zitten, maar mijn indruk is wel dat ze over het algemeen genomen iets gelijkmatiger en minder explosief zijn dan pony's met wat meer bloed. Wat me sowieso verstandig lijkt is om een niet al te jonge pony te kopen! Een 4-jarige is niet geschikt, of het nou een haflinger is of een arabiertje. Ik zou naar een zoeken die toch een jaar of 10 is en dan vooral zoeken naar het juiste karakter ipv een bepaald ras. Succes!
Qua gezelschap kun je natuurlijk ook overwegen om een stal te verhuren. Levert niet alleen wat op, maar als het bijv. een vriendin is die al wat langer rijdt kan zij je ook helpen. Het is altijd fijn om iemand met ervaring in de buurt te hebben en zo kun je elkaar helpen.

indrasjacks

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 14:34

Jeetje dan heb je bovenstaand niet goed gelezen een tinker is allesbehalve koel zeker in vergelijk met een fjord
tinkers zijn echt pittig onder het zadel en beresterk, asoluut niets voor en beginner ik heb er met mijn 26 jaar rijervaring nog mijn handen aan vol soms complete rodeoritten
nee echt geen koele

caroline89 schreef:
Een Tinker dan?
Die kan je ook buiten laten en zijn wat "koeler" in het hoofd dan Haflingers of Fjorden.

claudianoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 14:44

gewoon zoeken naar de juiste klik! Of het nou een tinker is of haflinger of fjord of fries of... maakt niet uit. iemand schreef dat een paard ook alleen kan zonder maatje. Dat kan dus echt niet, dood zielig. het is van oorsprong een kudde dier. geitjes ofzo klinkt leuk, maar praten geen paarden taal. ik zou echt een shetlander of oudere pony er bij zetten of een stal verhuren ofzo. ik ben blij dat ze er bij de dierenbescherming ook erg mee bezig zijn dat paarden niet alleen gehouden mogen worden, hoop dat het een wetregel word!

bente_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 14:50

Misschien een new-forest/ Welsh ?
of idd een Fjord of Haflinger ! :)

Fjorden kunnen ook supersterk zijn hoor!

Elke pony/paard is anders.
tussen elk rassen zitten een paar ontdeugende pony;s

Caroline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 15:47

indrasjacks schreef:
Jeetje dan heb je bovenstaand niet goed gelezen een tinker is allesbehalve koel zeker in vergelijk met een fjord
tinkers zijn echt pittig onder het zadel en beresterk, asoluut niets voor en beginner ik heb er met mijn 26 jaar rijervaring nog mijn handen aan vol soms complete rodeoritten
nee echt geen koele

caroline89 schreef:
Een Tinker dan?

Had er te snel overheen gelezen sorry.

Maar Fjorden/Haflingers zijn vaak ontzettend eigenwijs.
Zou dus eerder voor een Tinker gaan.

Er moet qua karakter sowieso een klik zijn. En niet ieder paard is hetzelfde. :Y)

Margje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 17:14

indrasjacks schreef:
nee echt geen koele

Dat vind ik ook wel erg kort door de bocht hoor... Ik geloof echt wel dat er heel lastige tinkers zijn, maar er zijn ook een heleboel koelere tinkers! Om te zeggen dat een tinker allesbehalve koel is vind ik wel erg simpel. Ik ken veel tinkers die erg rustig en betrouwbaar zijn en zeker wat oudere die best voor een relatieve beginner, onder begeleiding, geschikt zouden zijn. Ik kan me voorstellen dat je je eraan ergert dat iedereen het ras over één kam scheert, maar je doet zelf nu wel heel erg hetzelfde! Je ziet zo juist weer dat elke pony verschillend is, ook binnen een ras!

Liesjeloef

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 17:24

indrajacks; erg kort door de bocht, echt niet alle tinkers zijn zo hoor!

Ts, ik zou als ik jou was eerst eens gewoon privelessen volgen bij een goede manege, en ervaring opbouwen, in paardenboeken duiken, leren over wat te doen in geval van, en als je denkt dat je het aankan als je je nieuwe huis hebt, kun je een pony kopen. Haflingers en Fjorden worden genoemd, zou ik zelf ook persoonlijk voor ga omdat dat echt mijn favo rassen zijn, maar ga gewoon eens kijken, je hebt nl. ook slome kwpners en snelle fjorden.. Zoek je paard en ga gewoon rondkijken wat je leuk vind, waar je een klik mee hebt en wat je goed mee kan omgaan.

Neem echter geen veulen/erg jong paard, hiervoor moet je erg consequent zijn en daar is ook ervaring voor nodig.

Dus mijn tip; Ga eerst maar eens (prive)lessen nemen bij een goede manege en het liefst een die lid is van de FNRS/KNHS met een veiligheidscertificaat, duik in de boeken en leer over paarden, en ga dan kijken, kan ik een eigen paard wel aan en weet ik wat ik moet doen in geval van!

Docto

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 15:23

Hoi,

Ik heb sinds kort een PRE en als ik jou verhaaltje zo lees zou dit ras prima aan je eisen voldoen. Mits je er een koopt die niet getraumatiseerd is.
Mijn paardje is nu 2 maanden zadelmak en kan er nu al alleen mee naar buiten.
De meesten zijn zo rond de 1.55m, wat zwaar gebouwd, lief, aanhankelijk en verkeersmak.
Als je interesse heb weet ik wel een adresje voor je om eens te gaan kijken.
Ook kan je daar eventueel een tijdje lessen.

uniqje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 15:07

ik zou dan kijken naar een fjord of een haflinger en een tinker lijkt me ook wel rustig
ik heb ook wel op een paar ijslanders gereden en die zijn niet altijd even makkelijk ze zijn erg eigenwijs.
en fjorden en haflinger zijn niet snel kreupel.

indrasjacks

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 16:44

hoezo niet snel kreupel gewone paarden met normaal rijden ook niet
@ margje ej @ littlelisa
ff terug komen op een tinker voor iemand die amper kan rijden is een tinker allesbehalve geschikt zeker niet om buiten te rijden want als hij gaat dat\n gaat ie ook
tuurlijk is met elk ander paard ok wel zo maar een tinker is sterk en daarom vaak niet geschikt voor beginners vind ik
zelfs als je een tengere sriet met wiening kraht bent moet je oplette ( ben gelukkig niet tenger ) maar ze hebben enorm veel kracht je moet dan echt goed zoeken voor een rustige betrouwbare oudere dan is het ok
maar een advies wil ik wel ff kwijt

KOOP GEEN PAARD TOT JE FATSOENDELIJK KUNT RIJDEN EERST EEN PAARD KOPEN EN DAN LEREN RIJDEN WERKT NIET DAN KUN JE HET LIEFSTE PAARDJE KOPEN JE VERZIEKT HET DAN MET ONKUNDIGHEID,
niet kwaad bedoeld maar heb het helaas vaak vel te vaak zien gebeuren

vordur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 13:06

Als je een beginnende ruiter bent zou ik dus zeker niet aan een paard beginnen met 5 gangen die je wel moet onderhouden wil het paard takt zuiver blijven lopen.
dus geen gangenpaard zoeken dat zou gewoon zonde zijn van het paard.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 13:19

Als je toch al een paard gaat kopen (wat ik gezien je beperkte ervaring erg onverstandig zou vinden, een bijrijdpaard voor een paard jaar zou ik een verstandiger idee vinden) koop dan een ouder paard (iig boven de 10, wat goed is doorgereden en geheel braaf is) en neem hier zeer regelmatig een zeer goede begeleiding bij. Het ras maakt niet zo veel uit, het gaat om het karakter van het paard en om wat het paard al kent. Daarbij is het van belang dat je je eigen vaardigheden, kennis en inzicht drastisch op gaat schroeven (vandaar dus de begeleding).
Dit alles om het voor alle partijen ook leuk te houden.
Een paard houden is echt wat anders als een hond of een konijn houden, in tegenstelling tot wat het soms lijkt.
Veel succes met het maken van je keuze!