Hengst voor fjorden merrie.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Munnie

Re: Hengst voor fjorden merrie.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-09 18:13

Oke dus allemaal redelijk dicht bij in de familie. Hier lijkt die net op de merrie is is ook wel euhmm dik :P
Maar hij is zeker mooi!

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 18:56

Zo aan losse opties zou ik denken aan Karant, Kunar, Kventin, Zortin, Timor of Manus.

Allen hebben de maat mee. Karant is een relatief jonge hengst waarvan we nog niet precies weten hoe de volwassen nakomelingen zijn. Een echte korte rug heeft hij niet, maar hij is ook niet extreem lang te noemen. Hij heeft maat en gangen.

Waar ik persoonlijk altijd op let is het Halsnaesbloed. Op zich niets mis mee, maar veel fjorden voeren die bloedlijnen al. Deze merrie is hier ook vrij van, dus misschien is dat ook nog een aandachtspunt. Karant, Kunar, Kventin en Zortin voeren deze lijnen al bijvoorbeeld.

Kunar geeft maat, gangen en een groot geraamd paard. Echt lange ruggen heb ik nog niet gezien, gewoon normaal. Nadeel is wel dat hij niet altijd de meest edele hoofden vererft. Aan de andere kant is fokken ook een meerjarenplan. Voordat een fokproduct helemaal naar wens is gaan daar een aantal generaties overheen.

Kventin, is wat korter in de rug, heeft een zeer goede motor en is een prettig paard in omgang. Hij geeft leuke nakomelingen met mooie hoofdjes.

Zortin is een zoon van Kventin en iets feller. Hij is ook iets langer in de rug (maar niet lang te noemen) dan Kventin.

Timor geeft paarden met lichte voetjes. Zij zweven vaak. Mooi in het type, ook wel modern te noemen en met een normale rug. Ik denk dat hij met deze merrie wel wat veredeld, maar niet storend.

Manus zou op het oog ook een mooie combi zijn, correcte gangen, mooie hoofden en je fokt dan natuurlijk wel met een elitehengst (nouja, vanaf volgend jaar dan officieel :+ ). Wat ik echter wel een risico vind is dat uit de combinatie Selja x Manus al 2 nakomelingen zijn gekomen (Aico en Baico) die mij absoluut niet aanspreken. Baico is zelfs een goedgekeurde hengst in Duitsland. Zie http://www.fjordpferde-online.de/f/baico.jpg. Het is natuurlijk niet gezegd dat uit de combinatie met 'jouw' merrie ook zo'n resultaat komt, maar het is wel iets om mee te nemen.

Cadiz heeft zoals gezegd ook als moeder Selja. Hij is van de hengst Vasco en staat zeer mooi in het type. Sterker nog op jouw eerste foto was mijn eerste indruk dat ze op Cadiz leek. Later bleek dit dus ook wel mogelijk te zijn. Vasco staat in Duitsland bij Sabine Körner, maar zijn zoon Cobus staat bij v.d. Aa in Beek en Donk ter dekking dit jaar. Voor volgend jaar is het natuurlijk even afwachten.
Misschien zou dat ook nog een optie kunnen zijn?

Verder zou ik de reisafstand tot de hengst even loslaten. Ik snap dat je als je in Groningen woont niet naar Limburg wilt knallen, maar zoveel hengsten zijn er niet en degenen die er zijn staan grotendeels in het noorden van het land. De dichtst bijzijnde hengst zou dan Orsta zijn (26 km), maar of deze nu zo geschikt is vraag ik me af. Ik heb 1 merrie van hem met een lange rug en 1 met een gemiddelde rug. Het zijn 2 tegenpolen. De 1 is snel te dik, de ander snel te dun, de 1 is wat nerveus, de ander superkalm, de 1 heeft een zeer sterke eigen wil, de ander laat zich gemakkelijk overtuigen Daarnaast is de 1 slechts 1,40 en de ander 1,46 m.

Misschien is Ismo ook wel wat. Voor een grijze kleur hoef je niet bang te zijn. Het veulen krijgt dan wel de genen mee om evt. icm een ander grijs-gen-dragend paard wel een grijze fjord op de wereld te zetten. Ismo is wat lichter van type, meer de Timor kant op en heeft een mooi, adelijk hoofd. Ik weet echter niet hoe hij precies fokt.

Ik heb mijn gedachten een beetje de vrije loop gelaten en dan krijg je dus dit hele verhaal.

Finnea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 19:23

Met Ismo krijg je wel een hoop gedoe wat papieren betreft...

Als ik naar mijn Timor veulen kijk, vind ik niet dat hij echt luxer fokt. Finnea heeft namelijk veel body. Ik meende ook dat Annabel wel eens heeft gezegd dat hij naar het type van de merrie fokt. Zet je hem op een luxe merrie, dan fokt hij sneller luxe, zet je hem op een zwaardere merrie, dan is het veulen meer van dat type. Kan me er geloof ik wel in vinden wat Finnea betreft. Die is eigenlijk het evenbeeld van moeders. Mooi type, goede gangen en een bloedmooi hoofdje.

Wat deze merrie betreft, zou ik haar eerst op een streng dieet zetten en dan nogmaals beoordelen. Ik kan er geen zinnig woord over zeggen welke hengst bij haar zou passen, door al die kilo's zie je nauwelijks wat voor merrie het is.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 19:32

Ik kan me daar inderdaad ook wel in vinden Reinou. Fjellko is wat luxer en dat zie ik ook in Zhellie terug. Zetten we haar en Woudina naast elkaar dan zie je ook dat Woudina zwaarder in het type staat dan Zhellie.

Mijn lijst met hengsten is overigens niet voor niets zo lang en zo verschillend. Het is heel moeilijk (zo niet onmogelijk) om op basis hiervan een goed en gedegen advies te kunnen geven.

Met Ismo, maar ook met Cobus zal inderdaad de duitse weg bewandeld moeten worden.

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-09 23:29

Even voor de duidelijkheid het is NIET mijn paard. En vind haar zeer zeker ook te dik.

Verder als ik die hengsten zo hoor dan zijn er wel wat opties die ga ik zeker door spelen naar de eigenaresse. En de nakomeling van Manus vind ik inderdaad niet mooi.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 12:36

Eachann is toch wel een stuk luxer dan zijn moeder..

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 12:44

Even ter verduidelijking met timor: Hij heeft, zoals wij het veelal maar beschrijven, de inco kant qua fokken (iets fijner) en de havstad kant qua fokken (iets grover). Oftewel, het kan alle kanten op, maar het valt me toch vaak op dat de combinatie met de merrie het meest vertelt over de uiteindelijke omvang.

@Esther: Is dat ook te relateren aan dat Tea vroeger ook minder breed was als nu?? (dat het nog komt zeg maar)

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 19:36

Bella schreef:
@Esther: Is dat ook te relateren aan dat Tea vroeger ook minder breed was als nu?? (dat het nog komt zeg maar)

Vraag ik me af hoor.. Kan natuurlijk, Mams werd ook pas later wat breder..