Hoeveel vragen voor een veulen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

daantjuhhh

Re: Hoeveel vragen voor een veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 23:21

Van te voren kan je NOOIT zeggen wat een veulen opbrengt.

Al zou je een perfecte merrie en perfecte hengst die ook nog een een perfecte combi zijn bij elkaar zetten.

Dan nog kun je een "slecht" veulen krijgen.

Ik heb 3 keer een veulen gefokt.
ik denk dat ik gemiddeld op elk veulen z'n 500 euro verlies heb geleden.
Ik had een merrie zonder predikaten.
Maar wel een goede correcte fokmerrie.

Ik heb goede overwegende keuze's gemaakt qua hengsten.
Meerdere mensen met ervaring in het fokken om advies gevraagd wat betreft hengst keuze.

Heb 3 ontzettend leuke en ook goede veulens gehad.
Het dekgeld was meestal rond de 1000 euro.
Ik verkocht de veulens meestal rond de 1500 euro.

Met het dekgeld was ik er nog lang niet.
Je moet allerlei administatie kosten betalen, dierenarts.
Merrie brok.
Veulen 6 maand bij de merrie houden.
bakken met tijd erin steken (als die tijd erbij zou rekenen dan zou ik minimaal 2000 euro verlies hebben)

Dan moet alles ook nog eens goed gaan.
Mijn eerste veulen heeft bijna het leven van de merrie gekost.

Je kan ook met niks eindigen.

Een veulen fokken omdat het goed is voor een dier om een kind te krijgen, dan ben ik heel erg bang dat je het doet om de verkeerde reden.
Merrie's kunnen er zelfs lastiger van worden.
Er zijn maar enkele merrie's die rustiger worden.
Zodra het veulen 2 weken weg is vallen ze in hun oude patroon.

Om een paard rustig te krijgen of je band verbeteren.
Moet je dat anders aanpakken.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 09:47

Vaak kan je alleen met een hele goede waardevol gefokte merrie winst maken op de veulens. Moet de merrie uit een bekende goede lijn komen en predikaten dragen. Goede hengst erop en als je dan ook een knap veulen hebt, dan maak je winst...

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 10:21

Saffie1 schreef:
Als ik het veulen ga verkopen zodra het bij de merrie weg kan, hoeveel kan ik daarvoor vragen dan? als het een hengstje is en als het een merrie is.

In dit geval ligt onverkoopbaar meer voor de hand. Heb je al nagedacht wat je er dan mee gaat doen, opfok of slager???

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 12:11

sarabande schreef:
Saffie1 schreef:
Als ik het veulen ga verkopen zodra het bij de merrie weg kan, hoeveel kan ik daarvoor vragen dan? als het een hengstje is en als het een merrie is.

In dit geval ligt onverkoopbaar meer voor de hand. Heb je al nagedacht wat je er dan mee gaat doen, opfok of slager???

Wat is dat nou voor botte reactie!? Mijn veulen is een papierloos veulen (jonge merrie drachtig gekocht) en het veulen heeft nog geen week te koop gestaan!

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 14:27

Jeanine84 schreef:
sarabande schreef:

Wat is dat nou voor botte reactie!? Mijn veulen is een papierloos veulen (jonge merrie drachtig gekocht) en het veulen heeft nog geen week te koop gestaan!

Ja, maar wat hebt jij er aan uitgegeven en hoeveel hebt je uiteindelijke ervoor gekregen !?
Hedendaags staan er papierloze veulens voor 400 euro op de internet.

Maar als je een 'gewone' dekhengst neemt ben je al minimaal 500 euro dekgeld kwijt, de dierenarts kosten om drachtig te worden ivm scans - KI - scan - enz komen ook tot ongeveer 150 euro, en daarna zit je met de basis dierenartskosten (100 euro) , extra onderhoudkost van drachtig merrie (200 euro), basis inenting van veulen (40 euro), registratie van veulen (stamboek) (? 80 euro), chippen enz (50 euro), .... en dit als alles vlot loopt zonder enige probleem! ===== +/- 1200 euro minimale kosten om een veulen op de grond te zetten en geregistreert te hebben!!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 14:45

Je moet je afvragen of je het een veulen wil aandoen bij iemand terecht te komen die er maar 400 euro voor over heeft.
Dat het goed voor de merrie zou zijn is pure nonsens, kijk eens op Kraamstal hoeveel merries sterven aan de gevolgen van hun dracht of bevalling.
Het kan wel een botte reactie zijn in dromen-, penny land, maar het zijn toch dingen die je van te voren moet overwegen.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 14:48

Dat kan wel zijn maar dat is niet de vraag van TS...

musinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 14:49

Het is erg verschillend. De prijzen van veulens/paarden kelderen heel hard op het moment. Wij hebben vorig jaar onze frieze veulens verkocht voor 2200 euro per stuk. Nu vragen we 1750 en er is nog niemand die belang heeft. Ook hebben we een hengstveulen van Zahros (Moeders vader is Nassau). Deze moet 2000 euro opleveren.
Voor het geld moet je het niet meer doen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 15:16

Peterina schreef:
en dit als alles vlot loopt zonder enige probleem! ===== +/- 1200 euro minimale kosten om een veulen op de grond te zetten en geregistreerd te hebben!!

Juist.. als het goed gaat. Als het fout gaat (voor, tijdens of na de dracht, 'kraamtijd') kun je er rustig €1.000 bij optellen.

Jeanine, jij hebt ergens nog wat geluk gehad hoor dat het zo snel is gegaan, dat er een leuke meid uit kwam en dat je aan de dekking geen kosten had (dus in principe enkel 'winst' heb gemaakt) . :) Denk dat menig fokker/ eigenaar van een (goed) veulen mét papieren al standaard langer wacht... Ken er toch aardig wat die in de afgelopen jaren veulens helemaal niet kwijt kregen of pas na 5-6 maanden (en dat er alsnog op de prijs gepingeld is). Er zijn altijd uitzonderingen, maar globaal genomen is deze markt al zeker enkele jaren gewoon sterk dalende

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 15:29

Tja ons veulen uit de elite merrie zal in Vechta verkocht worden op de veiling.
Mijn veulen uit onderschrift probeer ik gewoon te verkopen.
VP 3.000-5000 euro en anders blijft hij tot hij 3 jaar is. :-)

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 19:01

bulck schreef:
Tja ons veulen uit de elite merrie zal in Vechta verkocht worden op de veiling.
Mijn veulen uit onderschrift probeer ik gewoon te verkopen.
VP 3.000-5000 euro en anders blijft hij tot hij 3 jaar is. :-)

Ja maar dan heb je een elite merrie..

Maar TS heeft een ongekeurde kleine merrie met niet bepaald bijzonder papier. (en al zeker niet commercieel!)

en duidelijk geen kaas van fokken gegeten.

Hoogst waarschijnlijk word dit gewoon vermeerderen.
En er zijn zat paarden op de wereld die niet veel toevoegen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 19:06

Een ongekeurde kleine merrie zonder sportprestaties met een weinig interessante afstamming en wellicht ook nog uit een even weinig interessante moederlijn.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 22:49

Citaat:
Ja, maar wat hebt jij er aan uitgegeven en hoeveel hebt je uiteindelijke ervoor gekregen !?
Hedendaags staan er papierloze veulens voor 400 euro op de internet.

Maar als je een 'gewone' dekhengst neemt ben je al minimaal 500 euro dekgeld kwijt, de dierenarts kosten om drachtig te worden ivm scans - KI - scan - enz komen ook tot ongeveer 150 euro, en daarna zit je met de basis dierenartskosten (100 euro) , extra onderhoudkost van drachtig merrie (200 euro), basis inenting van veulen (40 euro), registratie van veulen (stamboek) (? 80 euro), chippen enz (50 euro), .... en dit als alles vlot loopt zonder enige probleem! ===== +/- 1200 euro minimale kosten om een veulen op de grond te zetten en geregistreert te hebben!!

Daar gaat het toch niet om? Er wordt gezegd onverkoopbaar en wat dan opfok of slacht! Dat is onzin! En zoals ik al eerder vermelde als je er geld aan wil verdienen moet je helemaal niet gaan fokken! Ik heb de vp voor mijn veulen gekregen maar een goed thuis was voor mij veel belangrijker dan het geld!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 22:55

Jeanine84 schreef:
Daar gaat het toch niet om? Er wordt gezegd onverkoopbaar en wat dan opfok of slacht! Dat is onzin! En zoals ik al eerder vermelde als je er geld aan wil verdienen moet je helemaal niet gaan fokken! Ik heb de vp voor mijn veulen gekregen maar een goed thuis was voor mij veel belangrijker dan het geld!

Dat is een reeele keuze waar men voor komt te staan, daar moet je gewoon rekening mee houden, als je niet voor de slacht gaat moet je je realiseren dat je een paar duizend euro opzij moet zetten voor de opfok.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 22:56

Ik vind het nogal wat hoor..ook ik was bang dat ik mijn veulen niet zou verkopen..maar ik denk dat mensen er ook vaak de hoofdprijs voor willen want het dekgeld moet eruit, alle extra kosten etc. als ik dan moet kiezen tussen slacht of zakken in prijs..

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 23:00

Ts heeft toch niet gezegd dat ze er geld aan wil verdienen? Dat is haar vraag toch helemaal niet...
Wat maakt het uit wat er met het veulen gebeurt, ook al fok je het voor de slacht :P
Als iemand een veulen wil fokken, doet die gene dat toch wel...
Ts: voor hoeveel je een veulen kan verkopen... Heel moeilijk, het is maar net wat de gek ervoor geeft.
(heb in de gaten dat ik ook weinig toevoeg, maar moest het kwijt)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 23:02

Juist en daar ligt het verschil :)

Jij vind een thuis belangrijker dan het geld. (niks mis mee trouwens) Maar de meeste zijn gewoon mensen die hun geld er mee willen (moeten) verdienen. (bewust telkens geld erop toe geven zou gewoon erg dom zijn!) En dat betekent al snel dat de prijs hoger ligt dan de kosten.

Dus als jij een veulen hebt dat 2000 euro (dat is toch wel een gemiddelde kostprijs, zonder gekke dingen voor een veulen dat rond 6 mnd oud is) heeft gekost ga je al snel op 3500 zitten. De betere veulens gaan voor dat bedrag al met moeite weg en dan heb je soms een vader die al zo 1.000 aan dekgeld heeft gekost. Waar blijf je dan met je zo-zo veulen?

Sarabande zegt het misschien erg recht voor d'r raap.. maar het is voor sommigen gewoon de praktijk... Niet kwijt kunnen betekent... houden (dus opfok - en dat kost nog meer geld) of slacht (en dat levert nog beetje op).
Grote stal heeft laatst voor tig jonge (goede) paarden al voor die laatste optie gekozen.. Konden ze gewoon nergens kwijt en houden kost elke maand geld.

Ik ben ook zéér benieuwd wat er dit jaar op de veulenveilingen gaat gebeuren. Vorig jaar waren de bedragen voor dergelijke veilingen af en toe 'dramatisch' te noemen.

rensju... je voegt helemaal niks toe eigenlijk... voor de slacht kwpnveulens fokken... Dat is niet eens rendabel... Als je dan zo graag van je geld af wil... dan geef ik je wel het rekeningnummer van Brooke.. Doe je er nog iets nuttigs mee.

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 23:06

Misschien handig als TS de bloedvoering van haar paard hier eens plaats bijv. een link naar paardenfokken?

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 23:06

Ja maar Sammie TS geeft mij niet het idee op die manier haar geld te willen/moeten verdienen ;) Als je echt fokt om er van te leven doe je het wel goed en weet je dondersgoed hoe de markt momenteel is (en zal het misschien wel de realiteit zijn) en hoef je daar geen topic voor te openen op bokt. Zij wil graag een veulentje van haar merrie en dat voor de verkoop..dan moet je echt wel een goede merrie hebben (met alle predicaten erop en eraan) wil je een veulen goed kunnen verkopen..met een veulen van 'slechts' een merrie kun je het beter laten. En ik heb idd geluk gehad met mijn veulenkind!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 23:07

Die is er (nog) niet.. Heb al gekeken ;)

Jeanine, of ze er nu wel of niet haar geld mee moet of wil verdienen.. Ze zegt op voorhand al dat ze het wil verkopen. IMO doe je dat al enkel met het idee om er wat aan te verdienen of over te houden. Als dat niet de intentie is ben je IMO gewoon een (domme) dief van je eigen portomonnee. Geld uitgeven om een markt in stand te houden waar geen vraag naar is.

Ik weet tig andere leuke dingen te doen met dat geld hoor :D :D

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 23:12

Sammie schreef:
Die is er (nog) niet.. Heb al gekeken ;)

Jeanine, of ze er nu wel of niet haar geld mee moet of wil verdienen.. Ze zegt op voorhand al dat ze het wil verkopen. IMO doe je dat al enkel met het idee om er wat aan te verdienen of over te houden. Als dat niet de intentie is ben je IMO gewoon een (domme) dief van je eigen portomonnee. Geld uitgeven om een markt in stand te houden waar geen vraag naar is.

Dan zeggen we dus uiteindelijk wel hetzelfde :+

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 23:17

Sammie schreef:

Dat is de ene kant van het verhaal, de ander is wil je een nieuw dierenleven fokken dat weinig toekomst heeft.

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 23:32

sarabande schreef:
Sammie schreef:

Dat is de ene kant van het verhaal, de ander is wil je een nieuw dierenleven fokken dat weinig toekomst heeft.

Dat was ook mijn gedachtte bij dit topic, ik ben zeker benieuwd naar de bloedvoering van de merrie van TS, voor hetzelfde geld is het een heel best fokpaard waar zeker iets fatsoenlijks uit zou kunnen komen en dus netjes te verkopen. Zoniet dan zie ik ook niet graag dat er in het wilde weg gefokt wordt met een merrie waarvan je nu al bijna met zekerheid kunt zeggen dat het veulen ergens op de "grote hoop' terecht zal komen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 12:34

Bloedvoering staat gewoon in de OP, alleen de moederlijn staat er niet bij.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 12:45

Eeerlijk is eerlijk. Predikaten is een ding, maar laten we eerlijk zijn. Voor een merrieveulen is dat interessant, maar hoeveel hengsten worden niet geruind. Uiteindelijk is een leuk sportpaard overhouden of fokken toch ook een mooi doel.
Verder zeggen predikaten van de ouders niets over het veulen.
En hoe snel heb je al niet gewoon een stermerrie. Een beetje correcte bouw en beweging en je hebt een predikaat.
Vind dat je je niet enkel en alleen daar aan mag verkijken.
Heb zelf jaren met een gewone sportgefokte merrie gefokt.
Dus wel een leuk papier in de merrie, maar ze had geen predikaten. Wel een heel goed sportpaard geweest, dat we nooit getwijfeld hebben om te fokken met haar. Veulens gingen allemaal van de hand voor 2.500-5.000 euro.
Ze had altijd hengstveulens, mooie paarden die allemaal in de springsport zitten.

Ik koop nu zelf geen veulens. Maar op papier afgaan is 1 ding, maar het is wel wat je voor je hebt staan dat van tel is.
En prijs is altijd wat de grootste zot ervoor wil geven.