Wie heeft er nog meer een nakomeling van Winningmood?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Wie heeft er nog meer een nakomeling van Winningmood?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 13:40

Mijn veulen heeft een enorme bles (net als mama), en 2 witte benen en 2 witte voetjes. Ze is een vosje trouwens, ik vind haar net zo aansprekend ogen als papa.

Mijn merrie d'r moeder was maar 1.62m, vandaar dat er ook gekozen is voor Winningmood met zijn 1.74m.

Zal even haar bloedvoering opzoeken: http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=382671

Overigens denk ik er wel sterk over haar te koop te zetten zodra ze 3 is en naar de keuring is geweest... ik ben inmiddels overgestapt op western en heb haar met het oog op de fok gekocht als opvolger voor mijn vorige paard omdat ik dacht niet meer te willen rijden... maar ik wil nu een Quarter :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 13:46

Jee, foto's.

Datje in april dit jaar (foto is niet uit een hele charmante hoek genomen)
Afbeelding

In mei 2009 zie je dat haar hoofd enorm gegroeid is :+
Afbeelding

En papa (niet hele goede foto, zelf genomen)
Afbeelding

uletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 13:51

Ik weet ook nog niet of ze blijft of niet. Heb twee jaarlingen op dit moment en het paard wat het fijnste sportpaard blijkt te zijn mag blijven. De ander moet worden verkocht. Dus of de winningmood mag blijven of de Lord Leatherdale... We moeten maar zien!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 14:03

Ik wil een paard om mee te fokken en wil een ruiter zoeken om erop te rijden, maar ik kan haar niet aan huis zetten (woon op een flat :+ ) dus het is me te duur om straks 2 paarden te onderhouden vrees ik... maar ja dat zien we dan wel weer, ze is nu net anderhalf (ze is van eind mei) dus eerst nog even groeien :)

Bacannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 15:58

Héé een foto van Datje! Leuk hoor! Zo kan ik mij ook eens een beeld vormen... ik heb destijds alleen de eerste lichting gezien met de nakomelingenkeuring en daarna niets meer.

Winningmood stempelt best wel in uiterlijk zo lijkt het. Allemaal een vrij recht profiel en grote oren. Toch heeft het wel wat, de meeste paarden hebben een deuk in de neus en dit is wat klassieker om te zien. Het zijn geen dertien in een dozijn dieren in ieder geval.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 16:11

Ik vind ze ook allemaal veel wit bij de ogen hebben over het algemeen, althans wel de nakomelingen bij Van Norel zelf die ik daar zo gezien heb (op de show en bij hun zelf). Ben trouwens wel benieuwd wanneer Winningmood zelf nog uitgebracht wordt (ben wel blij dat Diederik van Silfhout hem rijdt trouwens, dat vind ik persoonlijk nou een uitstekende ruiter), en of hij nog wat gaat doen in de sport. Want dat zal inderdaad wel een goede reclame voor hem zijn. Tot nu toe vindt iedereen Jazz-nakomelingen geweldig (bijvoorbeeld) en Datje is volledig vrij van Jazz, Ferro, Flemmingh en Gribaldi dus qua afstamming niet erg bekend.

Bacannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 16:28

Klopt, mijn merrie heeft ook dat wit in de ogen en dat geeft haar een beetje een dommige uitstraling. Winningmood heeft het zelf ook overigens, dat wit bij de ogen.

Ach, qua bekendheid etc. kan het net zo gaan als bij Cabochon. Die was eerst ook jaren ondergewaardeerd en pas toen het al een oudere hengst was bleek hoe goed hij eigenlijk vererfde... Volgens mij heeft Van Norel het nog niet vaak mis gehad qua hengsten alleen zijn PR machine werkt niet zo gesmeerd als die van Van Uytert bijvoorbeeld. Overigens, goeie PR zegt natuurlijk niets over de echte kwaliteiten die er al dan niet zijn, dat moet je zelf kunnen en willen zien. Van Norel fokt m.i. (met) kwaliteitspaarden.

Bacannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 16:35

Deze heb ik zelf gemaakt van Winningmood:
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 16:38

Ja, Van Norel weet er zeker veel vanaf, niet voor niks is z'n Zelma stam inmiddels gigantisch en staat er ontzettend veel van verspreid door heel NL. Ik vind het persoonlijk alleen jammer dat hij veel aan lijnenteelt doet (niet zo mijn ding), er stond bijv. een Appolonios-merrie waar hij dan Oscar op zet, jakkes. (Lijkt wel op de Vivaldi x Jazz die hier op Bokt voorkomt, vind ik ook veel te dichtbij). En Winningmood zet hij (zette want ik begrijp dat hij hem nu niet meer inzet voor de dekkingen?) ook op allemaal Oscar-merries. Niks mis mee want ik begreep dat hij Winningmood ook heeft aangetrokken met het doel dat hij Oscar kan verbeteren... maar je houdt allemaal dezelfde combinaties op die manier (Cabochon komt ook vaak voor in combinatie met Pretendent of andere hengsten van Van Norel).

Bacannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 17:01

Dat van die combinaties kan ik inderdaad beamen. Het is inderdaad vaak van hetzelfde laken een pak. Ik ben niet helemaal tegen lijnenteelt gezien je de sterke kenmerken zo kan verankeren maar het kan ook tegenovergesteld uitpakken natuurlijk. In het kader van bloedspreiding zou ik zelf kiezen voor een hengst die (bijna) niets inteelt op de merrie. Lijnenteelt is fokken met risico omdat je niet weet welke kant het uitpakt maar áls het goed uitpakt is het weer een schot in de roos voor sterk verankerde eigenschappen in je stam.

Ik kan mij niet voorstellen dat hij Winningmood helemaal niet laat dekken als er interesse is maar ik denk dat mensen er meer voor voelen om commercieel te fokken gezien de economische situatie. Ik zou het anders echt niet weten. Ergens wel beter dat hij nu de kans krijgt om zich te bewijzen in de sport. Dan is het niet én én. Nu krijgt hij tenminste de tijd om zich volledig te ontwikkelen en te rijpen. Toch zou ik hem graag weer eens in the picture zien. Kijken hoe hij al dan niet vooruit is gegaan.

Bacannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 17:15

Datje heeft trouwens een heel lieve uitstraling. Volgens mij is het best een schatje of niet?

Dat van die 2 paarden kan ik ook beamen, vandaar dat ik besloten heb om Keetje te verkopen. Ik heb gewoon geen tijd meer voor 2 paarden. Ben zelf weer in verwachting en wil gewoon ruim de tijd hebben voor mijn paard(en) in dit geval haar moeder dan. Keetje verdient gewoon meer tijd dan ik haar straks kan geven.

judith1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 19:49

Ffortuna heel interessant jou verhaal.
Eerlijk gezegd zit ik zelf niet zo in die boeiende fok-wereld maar dat verhaal over die lijnenteelt is eigenlijk wel bizar ja.
Ik ben ook heel benieuwd wat mijn winningmood gaat doen in de toekomst vooral ook omdat er toch 50% jazz bloed in zit, het zal me benieuwen.
en tja bacannie je hebt gelijk als je zegt dat je te weinig tijd voor Keetje hebt vooral nu je weer zwanger bent hopelijk vind je een goed nieuw thuis voor haar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 13:48

Ik hoop het ook, Bacannie. En tot die tijd kan ze nog rustig in de opfok blijven staan, neem ik aan?

Wij werden gister gebeld dat Datje met stalbenen staat. Ze staan sinds maandag weer binnen namelijk (nou ja weer.... ze had nog niet op stal gestaan sinds ze daar staat), grote groepsstallen met uitloop naar een paddock en onbeperkt kuil. De omschakeling zal wel flink zijn neem ik aan. Sowieso heeft ze iets aan haar achterbeen gehad als veulen en toen 3 maanden in het verband gestaan dus ik neem aan dat haar benen ook gewoon gevoeliger zijn dan gemiddeld ofzo. Nou ja, als het morgen nog niet weg was bellen ze de DA (kennis van mijn vriend, die is ook DA) dus dat zal wel loslopen. Ze had geen koorts ofzo overigens.

Judith, die fokkerij is ook best boeiend, in 95% van de paarden zat in 2008 al Jazz-bloed in de 1e tot in de 3e lijn, ik vind dat dichtbij maar op deze manier creeer je nou eenmaal lijnenteelt. Maar ja, Amor zit ook overal in, om nog maar te zwijgen over Ramiro (die weer terugvoert op Afrikaner xx) of Donnerhall... al dit bloed zit in Datje overigens :+

judith1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-09 13:52

Tja kuilhooi geweldige uitvinding voor paarden met een luchtwegallergie maar een kwelling voor paarden die gevoelig zijn voor de eiwitjes...En dat in combinatie met het op stal staan... 1+1=2.
Kun je er geen klei op doen? Doet ook wonderen.. Evt een krant erom draaien en een paar uurtjes laten zitten.Suc6.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 14:00

Tja ze staat bij Zwolle in de buurt en ik woon zelf vlakbij Utrecht... dus zelf iets erop doen gaat niet. Gelukkig is de opfokhouder erg fanatiek (doet de opfok er niet nog even 'bij' zoals je vaak ziet maar echt 100% dit als bedrijf) en ging hij vandaag iets erop smeren (weet niet wat, even vergeten maar in overleg met mijn vriend gedaan) en als het morgen niet weg is komt de DA. Wel fijn idee dat hij ons zo goed op de hoogte houdt.

Overigens was ik nog vergeten te zeggen: ons merrietje heeft dus 3 maanden stilgestaan ivm een blessure, en toen ze weer mocht bewegen wisten we niet wat we zagen. Ze heeft een geweldige draf en ook een mooie stap vind ik zelf. Galop is moeilijk te beoordelen maar ze stond eerst in een kudde met wat springveulens en toen zag je het verschil echt zó duidelijk :D

uletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 17:53

@ Ffortuna: Goh vervelend joh! Veel sterkte met je beessie!! Waarom heeft ze stilgestaan dan?

Mijn winningmood (en eigenlijk al mijn merries) zijn vrij van het veelgebruikte bloed.

Verder denk ik dat wanneer de eerste nakomelingen zich gaan laten zien (dus aankomende hengstenkeuring en merriekeuringen) dat er dan misschien wel meer interesse zal zijn voor Winningmood. Van Norel heeft een hele mooie (grote) Winningmood lopen welke goed is op de foto's en naar de hengstenkeuring gaat.

Over lijnenteelt, ik ben er niet heel vies van hoor.. En vind het ook zeker niet bizar. Ieder zijn ding natuurlijk. Maar waarom zou hij op een appolonios merrie geen oscar zetten? Dat is toch geen lijnenteelt? Als hij op een appolonios merrie Uphill had gezet dan had ik je reactie kunnen begrijpen.
Heb mijn merrie ook met uphill gedekt, ondanks dat de oma van mijn merrie de moeder van oscar is. Ik hoop hiermee het sterke achterbeen te verankeren, evenals de hardheid en instelling. En om over mijn winningmood maar niet te spreken, die bezit 3 keer het donnerhallbloed....

Hij heeft inderdaad Winningmood aangekocht om 'zijn' bloed te verbeteren. Wat ook wel kan denk ik. En dat er allemaal dezelfde combi's rondlopen, ach zo zijn er zoveel 'bewezen' combi's op te noemen.

Van Norel laat inderdaad Winningmood niet meer dekken, afgelopen seizoen niet en aankomend seizoen helemaal niet. Die afspraken zijn gemaakt met de van Silfhoutjes. Ik wilde namelijk mijn merrie dekken bij Winningmood maar het was dus niet mogelijk. Dus hij heeft er bewust voor gekozen. Ik zou hem ook graag weer eens zien!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 19:28

Uletje, ik had het ook verkeerd gezegd, ik bedoelde ook Uphill x Apollonios. :o foutje! En lijnenteelt, ik snap het wel hoor, en zoals jij het stelt is het al niet meer zo dichtbij. Maar bijvoorbeeld Vivaldi (v. Jazz) x Jazz... daar ben ik wel vies van! En ik heb dus een keer de combi Uphill x Appolonios zien staan, dat vond ik ook te dichtbij. Maar terugdekken op Berania (da's toch die moeder?) snap ik wel.
Wel leuk dat de oma van jouw merrie weer de moeder van Oscar is! Kun je toch wel trots op zijn, zo'n populaire neef :)

Ik hoop Winningmood binnenkort een keer op show te zien ergens. Zullen we er dan met z'n allen heengaan? :+

uletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 19:49

Oke ik snapte het al niet! Ben in het voorjaar naar een fokkerijspecial van de Hoefslag geweest. Daar werd mijn merrie beoordeeld en kwamen ze met hengstenkeuze opties. Daar zeiden ze dat ik zelfs met Oscar zelf moest dekken!? Dat waren Marianne Dorresteijn en Cor Loeffen.. Vond ik zelf iets te dicht bij, dus toen voor Uphill gekozen..

Heb zelfs eens bij een veiling in ferro x ferro gezien, toen ik dat las schrok ik echt...

Ben ik ook best trots op hoor zo'n goeie oma!! ;)

Denk dat Winningmood wel weer op de hengstenshow zal zijn. Misschien in de wedstrijdring??? Ik ga zeker kijken!!

judith1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-09 20:16

Waar en wanneer is die hengstenshow?
Is wel eens leuk om te gaan kijken als het niet zo'n eindje rijden is..

uletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 20:33

De hengstenshow is in Wapenveld, bij van Norel thuis. En meestal midden april..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 10:32

Uletje, die hoefslag heb ik gelezen! Die vos met een vrij strakke rug was het toch? (Niet negatief bedoeld ;) maar dat viel me toen op) Ze kreeg een goede beoordeling volgens mij. Is ze trouwens ster/keur/prok oid (dat weet ik niet meer hoor)?

Ik hoop dat er ook iets te doen is op de a.s. hengstenkeuring, op z'n minst wat afstammelingen ofzo. Altijd leuk om halfzusjes/broertjes te bekijken :j

uletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 19:47

Afbeelding

Als je deze bedoelt dan ja!! En ze is wat strak op haar rug ja, gelukkig toot ze in beweging wel goed ruggebruik maar ze zou zeker een mooiere bovenlijn mogen hebben!
Ze vonden haar een interessante merrie, Marrianne kon haar ook niet afkraken want de zomer ervoor heeft ze deze merrie zelf gekeurd in Wezep met de volgende cijfers: Ex 75 Bew 80 St 70 Dr 80 G 80 H 80.. en in Ermelo is ze voorlopig keur verklaard.. Ze is rontgen gekeurd, alleen heeft een afvlakking op het spronggewricht, keurden ze toen nog niet PROK nu wel. Dus ga het misschien weer eens proberen (kost toch weer 600 euries...)

Denk niet dat Winningmood zelf komt, maar er komen vast nakomelingen hoor! Van Norel neemt tenminste wel iets mee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 18:11

Zo dat zijn nette cijfers (daar kan ik alleen nog maar over dromen wat Datje betreft)! Een keer dekken met Winningmood vind je niks? (Geen idee of dat goed matcht hoor, daar zou ik even voor moeten gaan zitten, ik heb wel een exterieurbeoordelingscursus gedaan maar ik zie dat soort dingen nooit zo snel :o )

uletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 16:36

Was ook erg blij, had het zelf nooit verwacht. Een week voor ze naar de keuring ging had ze geveulend. Wij hadden gehoopt dat ze nog drachtig zou zijn, en ze hierdoor haar trainingsconditie vergaven. Gaf ze het veulen op 320 dagen!!
Qua halsvorm zou ik winningmood wel aandurven, maar misschien is winningmood qua bovenlijn iets te ouderwets. Hij is wat plat in het kruis zeg maar. Deze merrie heeft zelf ook niet de mooiste bovenlijn. Maar heb het idee dat ondanks Winningmood zelf wat klassiek aandoet hij zelf niet klassiek fokt. Dus wil graag dit jaar wat driejarigen zien, kijken hoe deze ontwikkeld zijn. En misschien (als hij weer voor de fok beschikbaar komt) dek ik haar wel met winningmood, zo blijf ik mooi vrij van het 'bekende' bloed!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 16:46

Datje komt dus ook uit een vrij 'klassieke' merrie met een strakke bovenlijn, plat kruis...en haar croupe was als kleintje echt perfect hellend (complimenten gekregen van KWPN-inspecteur Gelderland die toen bij ons op stal was en haar prachtig vond). Nu afwachten wat het gaat doen in de toekomst natuurlijk :)