Hoe afkomst van Trakehner merrie te traceren??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Diane65

Re: Hoe afkomst van Trakehner merrie te traceren??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 10:17

Zeker, die mail is in nog geen drie minuten klaar ;-)). Ik heb mevrouw Coors gemaild, zij staat vermeld als contactpersoon voor buitenlandse contacten. Hopelijk staat de merrie daar in het stamboek ingeschreven.....

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 11:52

Diane65 schreef:
Hallo allemaal,

Er is bericht uit Duitsland, maar niet zo heel positief..... De merrie is volgens hen zeker Trakehner vanwege het brandmerk, maar de cijfers kloppen daar niet mee. Dat betekent dat ze waarschijnlijk als veulen bij het Trakehner stamboek is gebrand, maar op latere leeftijd bij het Hannoveraanse stamboek, die gebruiken drie cijfers in de hals. Als ik dat allemaal uitgezocht wil hebben, kost het maar de luttele som van 250 euro!!!
Ik geloof dat hiermee de zoektocht stopt :-(

Nu dat is toch veel belovend nieuws! En wat is 250 euro als je een STAMBOEK merrie hebt en haar afstamming weet! Dat geld haal je uit de eerste veulen.

Met het weten dat de merrie bij geboorte Trakehner gebrandmerkt is en met een specifieke nummer merk in de hals, moet de Hannoveraanse stamboek toch redelijk snel en makelijk de merrie's afstamming terug kunnen vinden!?

Succes en laat iets weten!

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 16:25

wat raar eigenlijk, dat het hannoveraan stamboek een merrie opneemt als het al een trakehnerbrandmerk heeft? :?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 19:38

Het is idd raar maar als de merrie niet opgenomen is in de Main Mare book dan kan dat wel OF het gaat toch over een Poolse of Russische trakehner die bijvoorbeeld een Hann. als vader heeft waardoor het, desondanks het feit dat het een brandmerk heeft, toch recht heeft om opgenomen te worden in de B-register.

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 19:46

ja dat is wel zo ja.. maar als ze wel als merrie opgenomen zou zijn..

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 22:33

Hallo, de merrie is 19+ jaar oud. Misschien kon het toen wel wat makkelijker dan nu. 250 euro kan voor een hoop mensen wel veel geld zijn om uit te geven om een afstamming van een oude merrie te achterhalen. Er kan met de merrie ook niet meer gefokt worden, dus een veulen is niet aan de orde. En die kost ook geld, by the way. Overigens worden hier toch ook merries en hengsten wel in verschillende boeken opgenomen danwel erkend??
Het Hannoveraanse stamboek heeft gereageerd. Die brandden merries in de periode 1981-1985. Dit betekent dat de merrie dan op zijn jongst 24 jaar oud moet zijn. Ik heb de eigenaresse (zit in het buitenland) gemaild met de vraag of de leeftijd van ongeveer 19 klopt. Maar goed, de cijfers waren bij het HS niet bekend.
Voorts verwijst het Hannoveraanse stamboek mij naar de Federation Nationale, omdat sportmerries door de FN ook werden gebrand. Die optie probeer ik morgen.

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 11:40

nou, straks heb je alle stamboeken en dingen gehad :=

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-09 11:49

Ja, maar dan heb ik ook weer veel geleerd en een beeeeetje meer inzicht in het Duitse fokgebeuren ;-).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 12:04

Ik heb je even een pbtje gestuurd, hoop dat je er iets aan hebt.

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-09 12:12

Jazeker, ga er vanavond weer mee aan die Arbeit....;-))

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 13:33

haha, en je duits weer opgerakelt :))

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 13:41

Hoi,

en hoe zit dat dan met trakehners zonder brandmerk of dergelijke? Ik heb hier een 16jarige merrie staan waarvan de papieren zijn kwijtgespeeld bij de vorige eigenaresse. De vader is Pardon, dat is zowat het enige dat ik weet, en de merrie heeft Z2 gelopen in Nederland en is ook gekocht in Nederland.

Ik volg dit topic dus even!

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 14:45

Diane65 schreef:
Voorts verwijst het Hannoveraanse stamboek mij naar de Federation Nationale, omdat sportmerries door de FN ook werden gebrand. Die optie probeer ik morgen.

Goed idee ! ik kan me ook nog herinneren dat paarden/pony s die ''eingetragen'' werden bij de FN
als turnier pferd voor categorie B en A , dit ging dan om paarden die geen geldig papier hadden of
een nederlands papier .
Zij kregen dan idd een nummer in de hals .

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-09 14:02

De Federation Nationale kwam met een nogal tegenvallende reactie op mijn, dit keer in Engels, opgestelde mail. Ze vroegen om een levensnummer. Zucht......tja, als we dat wisten, was meteen de hele afstamming bekend. Ik heb dus enigszins zuur in gebroken Duits geantwoord. Heb nog 1 tip gekregen van Gast8253, die ga ik vanavond nog even ter hand nemen.

themi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 14:12

Wat is de naam van de merrie en heb je misschien een foto?Er worden niet zo heel veel trakheners gefokt in Nederland en de beschrijving zou de moeder van mijn ruin kunnen zijn (waar ik wel papier bij heb)

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-09 16:58

Hoi Themi,

de merrie heet Mystic, maar volgens mij is dat niet haar stamboeknaam. Als je mij even je mailadres pb-t kan ik je wat foto's mailen. Ok?

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-09 11:21

Themi, de foto's heb ik gisteren gemaakt, maar ik moet ze je nog mailen. Opvallend bij de merrie is, dat ze wanneer ze haar hoofd naar beneden doet om bijvoorbeeld gras te eten, ze haar oren naar voren laat vallen. Het lijkt dan net een ezeltje ;-).
De Federation Nationale was echt zwaar bedroevend, die vragen eerst alle stamboekinformatie voordat ze ook maar iets kunnen. Dat was dus een doodlopend spoor. Vanavond ga ik dan de tip van Gast8253 nog opvolgen en ook die even de foto's bij de mail sturen. Hopelijk komt de ware afstamming van Mystic dan nog wel boven water. Overigens kent het paard vliegende galopwissels, misschien biedt dat nog aanknopingspunten. Foto's zet ik vanavond hier ook even in het topic, zit nu op kantoor....

drupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 11:23

even informeren bij tcn nedeland

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-09 21:22

Hoi Drupke, ga ik zo ook nog doen (inclusief foto's), maar voor nu even wat foto's van Mystic die ik gisteravond heb gemaakt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 15:24

En ben je al wat wijzer geworden over de merrie?

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-09 20:03

Hoi Gast8253,

tja, wat zal ik zeggen. Ik denk niet dat we erachter gaan komen wie ze is en welke afstamming. Ik heb mailcontact met Toon van Osch gehad en hij vermoedt dat ze Oosteuropees is gefokt. Russisch waarschijnlijk niet, want dan had ze witte cijfers moeten hebben (koudbranden). Hij wist me wel te vertellen dat het eerste cijfer het geboortejaar is. Dus als het echt een 7 is, is ze in elk geval van 1997 en is dan dus 22 jaar oud. Hij kwam met deze informatie nadat hij ook de foto's had bekeken. Hij vond haar qua bouw en hoofd meer lijken op de Oosteuropese Trakehners.
(even off-topic: Die Goldschmidt van hem is ook heel mooi zeg!)

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 22:59

97 is nog maar 12 jaar geleden he ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 23:30

Hoi Diane,

Jammer dat Toon je niet kon vertellen wie de merrie is maar iets meer ben je iig toch van hem te weet gekomen. Ik had een vriendin van me, die zich erg in de trakehners verdiept heeft, ook gevraagd of zij iets wist maar zij kwam ook met hetzelfde verhaal als je nu van Toon gehoord hebt.

Off topic: Lekker ding he die Goldschmidt? Wacht maar tot over 2 jr dan brengt hij de halfbroer van mijn trakkie voor de hengstenkeuring. Als veulen heeft hij onwijs hoge punten gescoord dus ben erg benieuwd hoe die het gaat doen als hij 3jr is.

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-09 08:34

Balte schreef:
97 is nog maar 12 jaar geleden he ;)

Jaaaaa, maar deze merrie is aan haar gebit te zien dus ver over 12 jaar oud hoor! :+ Vandaar mijn conclusie van 22 jaar. En ze heeft ook nog rhino overleefd twee jaar terug. Een vechter is het dus zeker ook nog.

Gast8253, ben benieuwd naar de halfbroer van jou Trakehner. Heb je er foto's van?

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 08:53

Dan is ze toch van 1987?