haflingers niks waard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

hafjegek

Re: haflingers niks waard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 13:44

na alle berichten ga ik dan toch maar eens zakken in de prijs, want ik probeer haar al sinds februari te verkopen.

en ze heeft geen last van het zomereczeem is echt heel weinig wat ze er van last van heeft, enkel behandelen met een antizomereczeemmiddeltje tegen de jeuk en het is helemaal over, maar ja probeer dat iemand maar te vertellen inderdaad, een hoop knappen er toch op af.

ik kan alleen de advertentie niet meer wijzigen, knopje wijzigen is weg?
ga wel een mod vragen of die het kan doen of ik plaats een nieuw berichtje onder de ad.

grietsjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 10:31

Ik vind dat de prijzen voor haflingers op dit moment heel ver uit elkaar liggen.. Sommige mensen proberen hun haf te verkopen voor meer dan 3000 euro terwijl ze nog niks gepresteerd hebben en ook niet geweldige papieren hebben.. Aan de andere kant zie je ook weer gewone hafs voor 1500 euro! Ik denk dat je zonder spullen richting de 1500 moet voor je haf. Veel mensen zijn niet geïntereseerd in mennen en haken daardoor misschien af bij je advertentie!

Ik hoop iig dat je snel een heel leuk baasje vind voor je paardje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 10:46

Nl zit op het moment vol met haflingers (en friezen overigens). Bij veel aanbod en weinig vraag zakken de prijzen. De echt goede haflingers die zich bewezen hebben in de wedstrijden en op keuringen worden wel verkocht. Haflingers die qua ervaring/aanleg daar net onder zitten staan inderdaad veel langer te koop.
Vraag daarom niet de hoofdprijs. Je keus is nu gemaakt, je maakt nu onderhoudskosten enz. Persoonlijk vind ik die 1750 euro voor een kleine haflinger met ZE nog steeds een beste prijs. Ze is nog niet naar de keuring geweest, is nog niet doorgereden en heeft nog niet veel ervaring voor de kar. Voor 1250 euro zal je haar wel kunnen verkopen (mits goede foto's). Of je houdt haar nog even, laat haar door iemand doorrijden dan zal je iets meer geld kunnen vragen.
Maar wil je dat? Doorrijden, stalling, en onderhoud van die maanden zal meer zijn dan 500 euro.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 11:47

ik heb een supergezonde haflinger van 1.46m gekocht, geleerd onder het zadel en kost ook met hele lichte zomereczeem, van 6 jaar, voor €900. En daar zaten al wat basisspullen bij. Mijn haflinger heeft ook vol papier en heeft al een prachtige dochter op de wereld gezet.

Het is heel normaal dat mensen afknappen op het woord 'zomereczeem'. Het wordt namelijk elk jaar erger. Wat ze dit jaar niet heeft komt de volgende jaren wel. Ik ken meerdere paarden die 5 jaar geleden niets hadden van jeuk en nu alweer rondlopen zonder manen.

Elk paard is anders natuurlijk, maar zo denken de meeste mensen ;)

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 12:08

eerlijk gezegd denk ik dat prijzen afhangen van modegrillen.
Ik had een tinker gekocht toen ze 1 was en uiteindelijk is ze kampien geworden van de tinkerkeuring ( en eerste premie) en als 6 jarige heb ik haar met twee verschillende uitrustingen ( engels en western) compleet ingereden in beide stijlen en dekens en al die dingen, verkocht voor 4500 euro.
Dit wel weer 3 jaar geleden. IK had haar gekocht voor 1800 euro. Ik denk niet dat je je eigen onkosten mag meerekenen in je verkoopsprijs. Ik heb ook paarden verkocht voor veeel minder dan ze waard waren. Maar je moet een beetje aanpassen aan wat mensen op dat moment willen.
Op dit moment is recreatief rijden het hoogtepunt. Iedereen wil een wanderlpaard. dus mocht je hogere bedragen hebben dan moet je proberen je paard zoveel mogelijk in die grill mee te laten draaien. Dus rijd haar in voor recreatiefwerk. Zorg dat ze bijvoorbeeld wat T-Touch kan etc. Op die manier voeg je waarde toe aan je paardje. Kijk en jij wil haar verkopen omdat ze te klein is voor jou om te rijden en dat denken andere mensen ook. Dus dan is jou paardje geschikt voor de kinderklasse. Zorg dat ze daar geschikt voor is. Train haar in die richting. Kijk en als je daar geen zin in hebt dan moet je dus gewoon accepteren dat ze op dit moment weinig marktwaarde heeft. Ik zeg niet dat ze het niet waard is, maar voor de verkoopmarkt niet. En dus mensen die haar nu willen kopen zijn mensen die zelf dat werk erin gaan steken of mensen die gewoon niet echt geld willen betalen.
De ressesie gaat iets verder dan bedrijven die falliet gaan, maar daar gaat dit topic nu even niet over. Maar geloof me, dat heeft er nu ook heel erg veel mee temaken.
Maar de waarde van je paard hangt dus af van de waarde die het op de markt kan opleveren. En je paardje kan dus echt heel wat meer waard zijn, maar als het niet voldoet aan wat de mensen op dit moment zoeken dan ga je er niet veel voor krijgen.
Ik heb twee maanden geleden een erg mooie tuiger gekocht voor minder dan 2000 euro. Het is nu gewoon zo dat er dus heel erg veel paarden op de markt zijn en als je een beetje zoekt je iets vind wat qua hoogte en karakter voldoet en niet zo duur hoeft te zijn. Maar er loopt ook heeeel erg veel prut rond en daar zou je juist jezelf van moeten scheiden door te zorgen dat jou paardje iets kan wat de andere niet te bieden heeft.

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 16:34

ik denk dat mensen er liever een goed zadel dan een goeie kar bij hebben.
plus is het paard al ingereden?
en tje exceem, voor het zelfde geld heb je een haf zonder exceem.

Diaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 16:47

Helaas is jouw haf vrij klein en wat ik uit je advertentie op kan maken is ze nog niet goed doorgereden. Dit wil niet zeggen dat jouw haf niet leuk is, maar er is minder vraag naar. Ook is ZE iets waar de meeste mensen toch op 'afknappen'.
De haflingers die flink aan de maat zijn, netjes gereden zijn en misschien zelfs in de sport lopen en geen ZE zijn op het moment populair..

Probeer de pony in iedergeval met mooie fotos en goede informatie onder de aandacht te brengen. Vraag je af waarom de mensen juist voor deze haflinger moeten gaan. Zeg dat evt. de kar ook mee over te nemen is maar door de prijs incl. kar te maken haken er misschien al meer mensen af.

prow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 09:10

mijn pony heb ik toen die 3 was en zomerexeem (niet verteld) maar ik heb 1600 moeten betaalen

je kan je paardje op www.sporthorses.nl zetten weet niet of het geld kost maar daar staan niet zo veel haflingers te koop en als je ze gaat zoeken kom je er maar 4 ofzo tegen en die zijn volgensmij ook heel snel verkocht
maar succes met het verkopen van je paardje ;)

hafjegek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 13:00

Coby schreef:
Nl zit op het moment vol met haflingers (en friezen overigens). Bij veel aanbod en weinig vraag zakken de prijzen. De echt goede haflingers die zich bewezen hebben in de wedstrijden en op keuringen worden wel verkocht. Haflingers die qua ervaring/aanleg daar net onder zitten staan inderdaad veel langer te koop.
Vraag daarom niet de hoofdprijs. Je keus is nu gemaakt, je maakt nu onderhoudskosten enz. Persoonlijk vind ik die 1750 euro voor een kleine haflinger met ZE nog steeds een beste prijs. Ze is nog niet naar de keuring geweest, is nog niet doorgereden en heeft nog niet veel ervaring voor de kar. Voor 1250 euro zal je haar wel kunnen verkopen (mits goede foto's). Of je houdt haar nog even, laat haar door iemand doorrijden dan zal je iets meer geld kunnen vragen.
Maar wil je dat? Doorrijden, stalling, en onderhoud van die maanden zal meer zijn dan 500 euro.

kosten in onderhoud vallen mee, ik heb haar bij huis staan, en het kost enkel het hooi wat ik voer (wat wel schandalig duur is maar goed)

onderhoudskosten kun je inderdaad niet doorberekenen, dan zou ik ondertussen € 8000,- voor haar moeten vragen als ik alle stallingskosten/hoefsmid/dierenarts van veulen tot nu moet berekenen :D

waar ze in uitblinkt is dat ze heeel erg snel dingen leert, je hoeft het echt maar 1 of 2 keer te vertellen en ze doet het gewoon.
ik ga deze week nog even een mooie foto sessie maken, ze is vorig week net gewassen en heeft weer mooie witte manen.

ik heb al onderaan de advertentie bijgezegd dat spullen ook los te koop zijn. en heb nou een reactie, nog geen idee of die serieus is, maar dat merk ik wel.

ik kijk dit heel even aan, ik wil toch niet zo heel erg veel meer zakken met de prijs. anders kan ik haar net zo goed niet verkopen, maar dat is ook geen optie, ik heb nou drie pony's die me kaal eten, en eigenlijk moet ze wel weg natuurlijk, ik wil een paardje waar ik wat mee kan doen.
en haar trainen ofzo is ook niet echt een optie, ik heb er anderhalf jaar over gedaan over de beslissing of ik haar zou verkopen, en toen ik de knoop doorgehakt had ben ik gestopt met trainen, anders had ze ondertussen misschien wel wat kunstjes gekund of was ze al goed doorgetraind aan de longe dressuurtraining enzo, maar als ik met haar aan het werk ben hou ik teveel van haar, en dan heb ik het nog moeilijker dan ik het al heb als ze verkocht word, dus doe ik niks meer, om zo alvast een beetje afstand te creëren.

ik heb inderdaad ook al de meest uiteenlopende prijzen gezien voor allerlei soorten hafjes.
als ik zo op marktplaats kijk, zit ik er nu tussenin met mijn prijs.
misschien dat ik nog zak naar 1500, als er iemand met interesse komt.

hafjegek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 13:01

prow schreef:
mijn pony heb ik toen die 3 was en zomerexeem (niet verteld) maar ik heb 1600 moeten betaalen

je kan je paardje op http://www.sporthorses.nl zetten weet niet of het geld kost maar daar staan niet zo veel haflingers te koop en als je ze gaat zoeken kom je er maar 4 ofzo tegen en die zijn volgensmij ook heel snel verkocht
maar succes met het verkopen van je paardje ;)

kost ook weer 6,50 voor het plaatsen. |(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 14:15

hafjegek schreef:
en haar trainen ofzo is ook niet echt een optie, ik heb er anderhalf jaar over gedaan over de beslissing of ik haar zou verkopen, en toen ik de knoop doorgehakt had ben ik gestopt met trainen, anders had ze ondertussen misschien wel wat kunstjes gekund of was ze al goed doorgetraind aan de longe dressuurtraining enzo, maar als ik met haar aan het werk ben hou ik teveel van haar, en dan heb ik het nog moeilijker dan ik het al heb als ze verkocht word, dus doe ik niks meer, om zo alvast een beetje afstand te creëren.

Enerzijds begrijp ik deze beslissing, vandaar ook dat het misschien een optie is dat iemand anders (bijv.kennis) met haar aan de slag gaat. Zodat ze in ieder geval al wat verder in de africhting is. Probleem zal nu zijn dat je een beste prijs vraagt voor een zadelmakke haflinger. Dat kan als consequentie hebben dat je haar langer dan je zelf wil (immers ze eten je kaal) te koop hebt staan.

hafjegek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 14:43

ja dat klopt, ik heb de beslissing gemaakt, en nu moet ze eigenlijk ook maar zo snel mogelijk weg ook, zodat het niet al te moeilijk is, want ik verzorg haar natuurlijk wel nog dagelijks, al krijgt ze niet meer de aandacht die ik normaal zou willen geven. puur om mijn eigen gevoel voor haar een beetje af te stompen.

Aeris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 14:48

Dan vrees ik dat je toch de VP nog een beetje zal moeten bijstellen. Natuurlijk kan je morgen iemand tegenkomen die zo verliefd is dat ze meteen weggaat aan je vraagprijs, maar die kans is vrij klein.
Enkel gekeken naar de maat en het niveau van africhting zit je rond de 1250€, en de ZE even weggelaten. Ik heb destijds (nog voor de crisis) 1500€ betaald voor een ruin (ok, geen fokwaarde, wel vol papier) van 1m53 (mooi aan de maat) die ingereden was (nee, nog niet B-klaar, maar wel bevestigd in de 3 gangen), en daar ligt ook echt de gemiddelde prijs voor dat soort haflingers. Keuringstoppers en bovengemiddelde merries brengen meer op, net als heel goed gereden/aangespannen haflingers.

Ik wil je zeker niet aanvallen of ontmoedigen, maar ik vrees er voor dat je ze makkelijk en snel verkocht krijgt aan de prijs die je nu ongeveer vraagt.