[WN] lekenvraag: welke kleur is dit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 18:42

Adrienne schreef:
Door deze discussie zijn in elk geval weer een aantal mensen wat wijzer geworden en weten nu ook dat Bay en Bruin twee verschillende kleuren zijn en dat een eche bruine niet een variant op vos is. Informeren lijkt me beter dan nergeren.

Nee dus, want een Bay wordt in Nederland gewoon een bruine genoemd. Dat heb je met vertalen, daarbij ga je niet uit van je eigen ideeen, maar zet je een woord om in een in die andere taal gangbaar woord.

Bay vertaal je dus met bruin.

Dat Brown of Seal Brown in het engels bestaat, is heel wat anders.
Dat genotype staat hier eerder bekend als donkerbruin of zwartbruin (volgens mij hanteert het KWPN dus zwartbruin voor een paard met de kenmerken van Seal Brown.)

Andere stamboeken zullen andere namen hanteren, en ja, er gaat veel fout, maar in veel gevallen is het dan ook heel moeilijk om uit het fenotype het genotype te halen.

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 23:03

Het kwpn noemt het anders ook bay en brown als het om de internationale variant van hun site gaat:
een bay
http://www.nawpn.org/stallions/details.php?unid=141&catid=31
en een brown:
http://www.nawpn.org/stallions/details.php?unid=181&catid=31
en een chestnut:
http://www.nawpn.org/stallions/details.php?unid=186&catid=31
Misschien is het gewoon een tekort koming in de nederlandse benamingen. :D En waarom zou een bay in het nederlands niet bay mogen heten.

Maar als iemand specifiek over een quarter vraagt wat voor kleur het paard heeft en dan zeker bij een veulen dat wellicht nog geregistreerd moet worden bij het stamboek, lijkt het me toch beter het paard of in dit geval de kleur bij de naam te noemen. Anders registreren ze het dadelijk als brown terwijl het dat duidelijk niet is. En dat is toch wel het laatste wat je moet willen alleen omdat het in Nederland zonodig allemaal het zelfde moet heten.

Bovendien vraagt de TS zelf naar engelse benamingen.
Citaat:
Ik ben aan het nazoeken welke kleur hij nou heeft: brown, bay, buckskin?

Mijn antwoord zou zijn: sooty/smutty bay.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 08:58

Dan vertaalt het kwpn dus goed. ;)
Het KWPN hanteert in haar hengstenlijst consequent een onderscheid tussen bruin en donkerbruin, dat doortrekken geeft dus in de engelse vertaling bay en brown, prima toch?

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 09:35

randalinpony schreef:
Dan vertaalt het kwpn dus goed. ;)
Het KWPN hanteert in haar hengstenlijst consequent een onderscheid tussen bruin en donkerbruin, dat doortrekken geeft dus in de engelse vertaling bay en brown, prima toch?

Nee dus, want ze hebben in hun hengsten lijsten ook Dark Bay staan. Of te wel een Donkere Bay wat ook weer vertaald wordt naar donker bruin en dus .....................weer de verkeerde kleur!

Het zijn gewoon twee verschillende kleuren Bay en Brown. In het Nederlands komen we dus gewoon duidelijk een kleur benaming te kort. Het makkelijkst zou zijn als ook in Nederland gewoon Bay en Bruin als kleur genoemd zouden worden. Zit je ook meteen internationaal gezien op de zelfde lijn :D :D 8-)

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 09:59

Dat zie ik alleen niet zomaar gebeuren hoor, in de Nederlandse paardenwereld... ;)

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 10:06

We kunnen natuurlijk door blijven zagen over het gebrek aan nederlandse benamingen maar de TS vraagt duidelijk
Citaat:
Ik ben aan het nazoeken welke kleur hij nou heeft: brown, bay, buckskin?

en ze vraagt niet 'Ik ben aan het nazoeken welke kleur hij nou heeft: bruin, bruin, valk?'.
:)

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 10:09

Díe vraag was toch allang beantwoord? ;)

marijevb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 14:23

ja bruin he/ brown dus, in het nederlands dus buckskin, met een recessief allel voor zwart

haha _O-

marijevb

Re: lekenvraag: welke kleur is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 15:49

Nou, iets serieuzer, inderdaad vind ik ook wel dat we, nu er steeds meer genetische info bekend wordt, de naamgeving van de kleuren moeten standaardiseren op basis van de genetica. geldt nl net zo goed voor honden, katten enz en we leven inmiddels vrij internationaal, dus goede vertaling lijkt me ook wel relevant.
Ik merk dat het zo ook moeilijk is om via bv de kleurencalculator de genen van je paard te achterhalen op basis van nakomelingen en voorouders; het is moeilijk ergens een goed overzicht te vinden over wat welk gen nu geeft. ik zou bv wel willen uitpuzzelen of mijn merrie nu heterozygoot of homozygoot is voor het Agouti gen.
maar: bedankt voor al jullie reacties! ik heb er een hoop van geleerd, ook door even verder te gaan zoeken en mbv de kleurencalculator.

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 16:05

Citaat:
ik zou bv wel willen uitpuzzelen of mijn merrie nu heterozygoot of homozygoot is voor het Agouti gen.

Als je dit echt 100% zeker wilt weten kun je dit laten testen bij bv. het Dr. Van Haeringen Laboratorium: http://www.vhlgenetics.com/vhl/webtable.php?dsrt=paard
Je moet dan staart haren opsturen en aangeven waar je op wilt testen. Voor agouti is dat testnr P907.

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 16:16

Uitzoeken of je merrie heterozygoot of homozygoot is voor Agouti is een kwestie van 20 a 30 haren uit trekken (met wortel), in een enveloppe doen samen met een aanvraag formulier, 17,50 aan ponden dokken en een dag of 5 wachten 8-)
Wij hebben ons veulen (inmiddels 2 jarige) hier http://www.horsedna.co.uk/ laten testen op Agouti en Crème omdat hij kwa kleur niet echt meteen eenduidig was 8-) Is ons erg goed bevallen, ze zijn snel en werken het heel netjes af. Ik kreeg de uitslag zelfs per telefoontje. Ze wilden het goed toe kunnen lichten.

Zo als mijn zus al schrijft je kunt het ook in Nederland laten testen :D :D

marijevb

Re: lekenvraag: welke kleur is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 16:18

o, grappig, dat kan dus al. mag je bij mensen niet zomaar doen ;-)
dank!

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 19:16

Gaaf veulen! Zie dit topic nu pas.....

Mooie familie uitbreiding hebben onze paarden (beide G.Basgier) er weer bij. Ooit starten bij de DAWRA??

June verwacht ook een quarab volgend jaar, zie mijn onderschrift.

gr. G.Basgier's grootste fan.

p.s. zie in je profiel dat je het fokken van dit veulen een experiment noemt. Maar fokken met G.Basgier is nooit een experiment +:)+ :D