Shetlander wel of geen kinderpony?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 13:21

Het verschilt echt ontzettend per shetlander en hoe mans de kinderen zijn natuurlijk. Ook worden veel shetlanders niet netjes opgevoed en beleerd, wat waarschijnlijk het grootste probleem is. Beleer je een grote pony niet netjes en voedt je deze niet op heb je ook een probleem, hetzelfde geld voor een shetlander ;)

_Tine

Re: Shetlander wel of geen kinderpony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 04:22

Ik vind het SOMS kinderpony's, je hebt ROTpony's en je hebt schatjes ;)
Mijn vriendin heeft zo'n rotpony, en heeft pas zo'n schatje bijgekocht (waar ik dus totaal niet bij akkoord was want ze heeft bang van haar andere rotpony).

Zelf heb ik zo 2 schatjes, Snoopy, 11 jaar, heeft vandaag nog met een kindje van 7 jaar gereden.
Nu ja, we stappen en draven dan wat, Snoopy hoeft enkel te volgen (maar om het moeilijker te maken moet zij ook eens leren wegsturen).
Ik denk dat het er gewoon vanafhangt, Snoopy is voor mij de ideale kinderpony (of rijpony) omdat hij met ervaren / grotere of zwaardere ruiters wel een keertje moeilijker doet. Maar bij jonge kinderen die licht zijn en niet kunnen rijden een lammetje is.
Ik heb 2 meisjes die op zondag komen rijden ( nu nog maar 1tje, de andere heeft een stamp gehad van Misty toen ze hier pas was en heeft daarom bang), de vorige keer maakte ik Snoopy vast en dan moesten ze oefeningen doen (rechtstaan,dameszit,achterstevoren,reis rond de wereld, zonder teugels, zonder stijgbeugels, op- en afstijgen zonder stijgbeugels,..) en omdat Snoopy het zo goed kon (en niets doet) doen we deze oefeningen al in stap (en achterstevoren zitten enzovoort ook in draf).
Langs de andere kant heb ik ook zo'n "rotpony", Misty is nog maar 1.5 jaar oud en heeft nog wat kuren en toen ze pas hier wat heeft ze eens een meisje omver gelopen en omdat ze begon te schreeuwen nog een stamp gegeven ook.
Dus mijn mening is verdeeld,
Hangt ook van de kinderen af, je hebt van die rotkinderen (jhaa sorry..) die de pony zo gek maken als iets of je hebt van die kinderen die er rustig mee omgaan.
Maar dat is niet alleen bij paarden, ook bij andere dieren (ik heb een katje met de papfles opgevoed en m'n buren wouden het graag, ze hebben de kat gecastreerd en dierenarts bij het minste bijgehaald, maar na een halfjaar ingespoten omdat ze 'm zo wild hadden gemaakt en die was zo braaf als iets toen die hier vertrok).

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 12:29

sommige zijn zeker leuke kinderpony's andere niet. Er 1 kopen die al ervaring met kids heeft vind ik de beste optie.

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 15:50

De shet die wij hebben vind ik tot nu geen kinderpony (hij staat hier nu twee weken). Hij is dominant, kan op het land nu eindelijk netjes mee lopen. Als ik een blokje met hem om ga en hij ziet of hoord een ander paard wordt hij erg vervelend (klauwen, steigeren en sterk) Hij zal het toch een keer moeten leren dus ik houd stug vol.
Van het najaar word hij gecastreerd in de hoop dat hij dan wat minder praatjes krijgt.

Kinderen kunnen hem op stal wel gewoon borstelen en hij zal ook niet trappenen bijten.
Erg jammer want hij kan wel supergoed springen (over het hek in het land van 1.10 hoog)

alvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 23:25

Ik werk al jaren met shetlanders om kinderen met en zonder problemen te begeleiden. Voor mij zijn het de ideale kinderponys maar je moet op een correcte manier met ze omgaan. Ik heb nog nooit een shetlander gekocht. Alles wat ik heb is gekregen. Allemaal mensen die er niets mee konden doen of die er schrik van hadden gekregen. Ook bevangen ponytjes enz.. We knappen ze op, leiden ze op en kijken welk paard welke kwaliteiten heeft en gebruiken deze.
Mensen gaan er te snel van uit dat een pony alles moet kunnen. Als je er maar 1 wil, moet je goed kijken of de pony bij je past en zeker zijn dat je als volwassene de pony kunt opvoeden. Geen enkel kind kan je de verantwoordelijkheid over de opvoeding van de pony geven. Kortom een shetlander is een geweldige kinderpony als de volwassen begeleider van het kind genoeg kennis heeft om een paard op te voeden. Vaak wordt gedacht dat het klein zijn dan ook het africhten makkelijk maakt. Niets is minder waar. Als je een groot paard niet zelf kan africhten tot een braaf rijpaard, dan moet je dat ook niet proberen met een shetlander. De negatieve punten de vaak gezegd worden over shetlanders worden veroorzaakt door het niet juist hanteren van de "volwassen" eigenaars en niet door de ponys.

Ik heb er nu 10 staan die ik stuk voor stuk gebruik. Als je ze eenmaal doorhebt, doe je er alles mee. Ik heb er ook al heel wat weer weggeven die ik ooit gekregen heb. Heb er al tientallen gehad en geen enkele shet kon niet dienst doen in de begeleiding van kinderen na een aangepaste training op maat van de kwaliteiten en persoonlijkheid van de shet. Verder heb ik Tinkers en Arabische Volbloeden maar ik begin de shets steeds leuker te vinden.
Het zijn stoere, sterke ponys. Als je deze kwaliteiten voor je kunt winnen, heb je een droompony!

Dus: Kinderpony ja, maar enkel als de volwassene weet waar hij mee bezig is.

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 19:59

Mijn minishet is een hele dominante merrie van 6 jaar. Ze is niet gemeen, maar wel heel dominant en druk. Ik laat haar niet aaien door kinderen. Het is totaal geen kinderpony, daar is ze veel te druk voor.
Als er kinderen langs komen dan laat ik ze alleen maar bij mijn paard en ook alleen maar als ik er bij ben. Mijn paard is heel lief tegen kinderen.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 17:44

Ik ben praktisch opgegroeid tussen de shetlanders vanaf dat ik mij kan herinneren. Liep ook vrij snel alleen tussen de pony's, deze liepen dan wel voor ons huis en mijn ouders konden er toen ook goed zicht op houden ;)

Toch denk ik dat niet elke shetlander per definitie een kinderpony is. Er zitten behoorlijke draken tussen. Ze lijken dan wel zo lief en klein, maar ondertussen... Karakter van het dier is belangrijker dan de grote. Rij nu zelf op een KWPN-er en daar kunnen ook rustig kinderen op gezet worden, dus tjah...

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 15:55

Mabon schreef:
Ik weet dat er felle dondertjes tussen de shetlanders zitten en begrijp ook goed dat deze niet geschikt zijn voor kinderen maar steeds vaker lees ik in topics dat mensen shetlanders niet geschikt vinden als kinderpony.
Dan vraag ik me af waarom zijn ze niet geschikt als kinderpony?

Mits onder ervaren volwassen begeleiding op de achtergrond en als de pony zelf een goede, degelijke opvoeding heeft gehad, zijn m.i. 9 van de 10 Shetlandpony's goede kinderpony's.

Ik heb 2 Shetlandpony's, de ene is nu 5 jaar en de andere 4 jaar oud. De oudste is echt een perfecte kinderpony. Is lief en geduldig bij kleine kindjes en zal niet snel een pas verkeerd zetten of bokken, stijgeren of er vandoor gaan. Natuurlijk probeert hij wel eens uit daarvoor blijft het een pony en natuurlijk een Shetlander.
De jongste staat sinds ong. 4 weken bij een mede-bokker/vriendin van me. Daar wordt hij ingereden door een 6 jarig meisje en ondanks zijn iets minder goede opvoeding (door vorige baasje) is hij toch ook een hele goede kinderpony. Hij is lief, cool in zijn kop en niet van zijn stuk te brengen (als je binnen 3 weken als groene pony al kunt galopperen onder het zadel met ruitertje ben je echt een toppertje!).
Het enige wat hij nog nodig heeft is een volwassen persoon (op de achtergrond) die hem op zijn plek wijst. Zo lang hij hier aan herinnert blijft is het een vreselijke lieve pony voor kinderen.

SarahLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 16:07

Oke, dus de conclusie:

De shetlander is een ras met veel verschillende karakters. :D

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 16:09

indien een shetlander goed is opgevoed, en ik weet die zijn er. En het kind is geleerd hoe met een paard om te gaan en dit ook zo doet dan kan kan een kind makkelijk met toezicht (ook al is dat op afstand, echter wel op de locatie en buiten aanwezig) met een shetlander rijden, poetsen, mennen, algehele verzorging etc. etc.

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 16:03

Mijn Shetlander word een aantal keer per week gereden door een meisje van 9.
Dat gaat wat dat betreft prima.

Nee natuurlijk kan een kind niet alleen gelaten worden. Maar dat geld net zo goed voor kinderen en grotere pony's.

Een goed getrainde shetlander kan best een leuke leer pony zijn voor kleine kinderen onder begeleiding.
Ik denk alleen dat het 'goed getrainde' bij veel shetlanders ontbreekt.
en dat de 'begeleiding' over het algemeen vaak vergeten wordt.

Kinderen zien geen gevaar in pony's dus hoe dan ook kan je ze niet alleen laten :)

RvE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 16:14

Ik heb soms het idee dat shetlander niet perfect ingereden kunnen worden omdat ze zo klein zijn.
Ook heb ik ooit gehoord dat shetlanders net zo sterk zijn als een gewoon groot paard.
Dus alleen als het echt een brave pony is zou ik zeggen dat het een kinderpony is.

kelliiee1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 16:16

Het ligt aan het karakter van de shet.
De ene shet is kindvriendelijker dan de ander.

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 16:57

Rietjuh8 schreef:
Ik heb soms het idee dat shetlander niet perfect ingereden kunnen worden omdat ze zo klein zijn.
Ook heb ik ooit gehoord dat shetlanders net zo sterk zijn als een gewoon groot paard.
Dus alleen als het echt een brave pony is zou ik zeggen dat het een kinderpony is.

Ik heb een flinke shet met heel veel praatjes, maar mijn haf is toch echt sterker

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 19:56

Smartie2004 schreef:
Rietjuh8 schreef:

Ik heb een flinke shet met heel veel praatjes, maar mijn haf is toch echt sterker

Maar als je Shet er echt vandoor gaat (d.w.z. in paniek bijvoorbeeld) dan kan een volwassene er ook niks aan houden ;)

CxKenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 17:12

Ligt inderdaad wel aan de pony,.. Ik heb leren rijden op een shetje eerst zonder zadel, nu heb ik er alleen maar profijt van!
Ik ben er zovaak afgevallen en dat merrie-shetje was zo vreselijk eigewijs maar daardoor heb ik er veel van geleerd.
Ook heb ik er een goede zit van gekregen :=

Missbambie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 17:40

ik heb een ondeugende shetlander, hij is niet geschikt voor een beginnende ruiter althans er nu een meisje op hem leert rijden wat erg goed gaat,... in het begin was het een bang meisje maar het gaat steeds beter, ook is er veel afwisseling voor hem, ze krijg een ongveer 2 x per week les van me en de rest van de dagen als ze erop rijd, gaat ie mee op een buiten ritje mooi stappen. in het begin liep ik altijd mee naast de pony samen met haar moeder, nu gaat moeder en dochter altijd samen een ommetje om met de pony.. in het begin vond ik het ook wel een beetje eng maar na goeie uitleg en de dingen zelf laten doen (opzadelen door te kijken of alles wel goed zit) maken zij zelf altijd een buitenritje.. hij vind dat echt geweldig en loop dan graag voorwaarts ...

toot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 17:44

ik vind de ruintjes persoonlijk meer ettertjes dan de merrie`s shetjes kan ook zijn dat ik juist alleen de lieve merrie tegen kwam en de etter ruintjes,, ik vind dat je per persoonlijkheid moet kijken voor je zegt een paard/pony is een kiderpony sommige paarden van 1.70 kunnen de grootste schatten voor kinderenziin. ..
ik laat op me werk de kinderen wel alles zelf doen van poetsen tot opzadelen afsponsen voeren zodat ze wat handiger worden en niet schrikken als er een keer iets gebeurd..
(het is wel een kindermanege met ook kinderpony`s)

w_foot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 17:56

ik vind shets kwa karakter soms eigenwijs,ik heb d`r zelf ook wel eens een gereden en dat ging nog wel maar toen mijn zusje erop ging lukte het niet omdat ie te eigenwijs was,dus tja..

jillyz199

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 10:32

Ik heb ook een vreselijk ondeugende shet. Mijn zusjes
zijn der best wel vaak afgevallen omdat hij steigerde
of opeens vanuit draf zich omdraaide. Hij is natuurlijk
ook lief maar hij heeft z'n streken. :o

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 21:18

Shetjes zijn vaak wel een beetje ondeugend en nieuwsgierig, dat is gewoon het karakter :D
Mijn Shet kan een behoorlijke draak zijn als ik met hem bezig ben. Wanneer je meer van hem gaat vragen, gaat hij je gigantisch uitproberen. Maar als je m hebt, gaat hij voor je door het vuur :+:
Bij jongere en onervarene personen is hij echt ontzettend braaf :)
Bij Shetjes komt het alleen nog wel is voor dat ze een deel 'opvoeding' missen en daardoor vervelend worden en niet meer geschikt zijn als kinderpony(er zijn genoeg uitzonderingen ;) )

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 23:21

flettie schreef:
De jongste staat sinds ong. 4 weken bij een mede-bokker/vriendin van me. Daar wordt hij ingereden door een 6 jarig meisje en ondanks zijn iets minder goede opvoeding (door vorige baasje) is hij toch ook een hele goede kinderpony. Hij is lief, cool in zijn kop en niet van zijn stuk te brengen (als je binnen 3 weken als groene pony al kunt galopperen onder het zadel met ruitertje ben je echt een toppertje!).
Het enige wat hij nog nodig heeft is een volwassen persoon (op de achtergrond) die hem op zijn plek wijst. Zo lang hij hier aan herinnert blijft is het een vreselijke lieve pony voor kinderen.

Paultje op zijn 1e Bixie:
http://www.youtube.com/watch?v=DE5g2-x9i38&NR=1
http://www.youtube.com/watch?v=Z483df9B ... re=channel

Let wel: krap 4 weken onder het zadel! :+:

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 18:37

shetten zijn nu eenmaal slim en eigenwijs. je moet ze dus wel opgoed opvoeden en weten wat je doet. maar dit laatste geld voor alle rassen.
maar dan is het een prima kinderpony. de pony is niet snel te groot voor de kinderen en wat is er nou leuker om zelf (onder toezicht) met je eigen pony bezig te zijn.
ik vind het zo jammer dat je steeds vaker hele kleine kinderen op van die grote paarden/ponies zien. die hebben altijd hulp nodig.
en tja alle paarden en ponies zijn sterk in paniek, maar zo'n kleinere shet is toch makkelijker te hanteren voor een kind dan een grotere koudbloed/pony

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 07:59

Ik vind shetten ook geen kinderpony's bij uitstek.

Ga mee dat een kinderpony niet zomaar een heel ras is. Een fijne kinderpony moet aan zoveel eisen voldoen.

Ons hengstje lijkt een kinderpony bij uitstek. Hij is super braaf met kinderen, loopt zo een wedstrijdje op vreemd terrein met een klein ruitertje, ect. Toch vind ik hem absoluut geen kinderpony.

Ik zou ook nooit naar een bepaald ras zoeken als ik op zoek was naar een kinderpony.

Maar nee shetten zijn geen kinderpony's al zijn er dus altijd die uitzonderingen op de regel en dat zijn dan wel de fijne kinderpony's die je bij elk ras kan vinden.

ramboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 12:10

Sommige shetlanders zijn dominant en moeten wel een beetje iemand hebben die kan rijden.
De andere Zijn met goeie rijders best ondeugend en met kleine kinderen lief! Dat is leuk!