Welke hengst voor preferente Amor x Courville

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 08:47

Coctail = Purioso x Le Val Blanc XX
Jazz = Coctail x Ulster

Jaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 08:58

Citaat:
Je noemde zelf dat de volle zuster-zoon , de springhengst Hamilton ( Nimmerdor x Amor) ,goede basiscijfers gegeven heeft.
Iemand noemde de vader van Cocktail de hengst Ulster (Nimmerdor).

Vergissing-kje:
Iemand noemde de hengst Ulster (Nimmerdor).

Maar ik hoop dat je daar ook voldoende in onderricht bent dat het een verschrijving was. Het is ook zo'n heel verhaal.
Maar dat neemt de onderbouwing van mijn verhaal niet weg.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 09:15

Zoals zoveel dressuurhengsten heeft Jazz een spring achtergrond. Mar zoals in een eerder topic hierover aangetoond is de keuze van een ruiter (Anky in dit geval) geweest om deze springlijn een dressuurlijn te noemen.
En Jazz heeft zich aardig aangepast Haha!
Het KWPN poneert de vreemde conclusie dat er meer springgericht gefokt wordt. Want alleen als de merrie resultaten in de dressuur heeft wordt haar afkomst opeens als dressuur geboekstaafd hoe springgericht ze ook gefokt is.
Het lijkt mij dus meer een aanwijzing voor de aanleg tot presaties dat deze stam toppers in beide dicsiplines gegeven heeft, inplaats van een duw een bepaalde kant op.
Daarnaast is dit een Noordelijke stam, een gebied waar tot voor kort eigenlijk alleen maar gesprongen werd met paarden.

Jaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 09:42

Vandaar ook gewoon na evaluatie in het begin Idocus "dressuur"uit mijn mauw geschut heb.
Daar ik niet na 18 jaar ga kijken wat ie met "vreemde"aanparing nog kan krijgen. Maar wat heeft deze merrie gebracht. !
En tot heden heeft ze alleen maar volgens de gegevens hier een ZZ springpaard gebracht, buiten waarschijnlijk andere "gebruikspaarden".

En dat er een Internationaal Dressuurpaard als naaste fam. aanwezig is.
Heeft zich in de volgende generaties bij het doorfokken met verdere hengsten niet meer herhaald.(Zoals voorlopig bekend)
Dus ook voor deze stam is het woord Rite gebaseerd op een enkel dressuur eindprodukt uit de vorige Eeuw en de nodige springpaarden.

Een beetje relativeren over de goede oude tijd kan geen kwaad.
Vandaar mijn verwijzing naar een Gelderse hengst, daar het "Rite" verhaal verfijning geeft.
En dan bv. de Zichem-Gondelier-Amorzoon :" SIRIUS " uit een Goudsmid X Heemraad X Wachtmeester X Etc. Een stam van 100 jaar oud te gebruiken.

Als je dan een merrieveulen hebt. dan heb je inderdaad wat waardevols.

In het veulen dan 3x Amor. (Over de dressuurbasis gesproken)

Horse Inbreeding Stats Crosses Lines Blood% Influence AGR
AMOR7 4S x 6S x 2d 3 3 (2) (1) 32.81% 3x3 32.81%*

LINVASION 5s x 6S 2 2 (1) (1) 4.69% 5x6 4.69%*

Http://stalhofs.homestead.com

Jaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 23:13

Nothing To Lose Lips are sealed de zeer goed gefokte zoon van Indoctro x Amor x Farn x Courville, is goedgekeurd bij AES (Approved).

Een werklustig paard met veel klasse en uitstraling.

Finalist:
- Zwolse paardendagen in de hengstencompetitie 1999.
- IAN trofee 1999 en 2000.
- NBVR kampioenschap van Nederland 2000.

Districtskampioen springen NBVR Noord-Holland 2000.

Deze zeer goede hengst is momenteel ZZ springen en M dressuur geklasseerd.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 23:39

Dat is toch die ietwat ouderwets aandoende vos. Trouwens ik kan me niet voorstellen dat je met zon merrie een A register veulen wilt hebben

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 00:28

Nu wil ik niet vervelend doen maar als het goed is kijk je daar bij naar kwaliteit niet naar dat afgelikte A-register papier. Als zo'n hengst beter op mijn merrie zou passen zou ik voor het A-register papiertje gaan. Maar het zal wel aan mij liggen Verward

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 00:36

Welke merrie chantal, een van deze kwaliteit???, want daar hebben we het in dit topic over. En sta je wel stil bij alle zaken waarom dat A papier gegeven wordt. De vader voldoet niet aan verschillende zaken waaronder veterinaire. Dat is een van de redenen om een KWPN hengst te kiezen.

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 00:58

Ja, daar sta ik zeker bij stil. Met een hengst van een ander stamboek die niet erkend is krijg je zo'n papier, dat wil zeker niet altijd zeggen dat de hengst van dat andere stamboek op bv. veterinaire gronden er slechter aan toe is. Als je die kwaliteit wilt voort zetten dan kijk je volgens mij naar kwaliteit en niet naar een papier.

Jaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 07:35

Sarabande

Citaat:
Dat is toch die ietwat ouderwets aandoende vos

Hoe ouderwets is de merrie in deze topic?

Citaat:
Welke merrie chantal, een van deze kwaliteit???, want daar hebben we het in dit topic over

Nu vraag ik me af wat ouderwets is en kwaliteit?

Nl. de genoemde hengst is voor het AES kwaliteit (sportprestatie)
En de merrie zal vandaag op een KWPN keuring gewoon een ouderwetse zijn, in type en bloedsopbouw en meer kon /kan ze niet.
En voor mij zou het bloed van de hengst waardevoller zijn dan van de merrie.

Hengst: Nothing To Lose de zeer goed gefokte zoon van Indoctro x Amor x Farn X Courville xx,

Merrie: Amor X Courville xx

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 08:43

Voor we een eindeloos gezever over het eigen gelijk krijgen, ik denk dat een Gelders paard of een niet bij het KWPN goedgekeurde hengst geen opties zijn, laten we even afwachten tot de topicstarter zelf weer reageert. Je kan de volgende keer wel met een halve Arabier komen Haha!

Jaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 08:51

Ik heb het niet over het eigengelijk.
Ik vraag netjes iets waarop je geen antwoord geeft en kom je met een bot antwoord als zou het nu ineens gezever zijn . Je bekijkt het maar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 09:13

Op het moment dat de topicstarter absoluut een kwpnpapier erbij wil ( dus geen a register) dan moet het toch niet zo heel moeilijk zijn om nog een hengst erbij te vinden. Er zijn er zat toch?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 09:29

Pipo schreef:
Op het moment dat de topicstarter absoluut een kwpnpapier erbij wil ( dus geen a register) dan moet het toch niet zo heel moeilijk zijn om nog een hengst erbij te vinden. Er zijn er zat toch?

Ben ik met je eens, daarom vroeg ik om een richtlijn omtrent haar wensen. Ze heeft nog niet gereageerd, dus even afwachten maar.

Jaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 09:29

Pipo inderdaad de topicstarter heeft een gemakkelijke keus en er zijn genoeg hengsten.
Maar in de reacties leek het of dit zo'n bijzonderbloed was.
Daar heb ik op gereageerd in ontleding en suggestie.
Tevens heb ik gerealitiveerd over dat voor sommige "bijzonderbloed"en bijzondere stam.

Als het dan zo bijzonder is zou ik zelf een aanparing doen zo dat het "bijzonderebloed"genetisch behouden blijft. Vandaar dat die hengst naar voren kwam.
Want als je dan over "bijzonderbloed" spreekt is hij het wel.
Maar omdat hij AES is heeft hij blijkbaar ineens geen "bijzonderbloed" meer.

Even off-topic.
AES is opgericht door het KWPN in England maar er heeft enkele jaren geleden een machtscoup plaats gevonden, waarschijnlijk zit hier het oud zeer bij sommige.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 11:56

Als de hengst en zijn nakomelingen mij weten te overtuigen zou het voor mij helemaal niets uitmaken welk stamboek het is. Maar goed, velen maak het wel uit!

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 13:01

Kijk, daar ben ik het mee eens Pipo, vandaar ook mijn eerdere berichten.
Maar, welke hengst komt er nou op die merrie, zijn er al richtlijnen?

Thora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-03 12:56

Ik vind een gelders paard of een niet bij het KWPN geregistreerde niet een optie. Ik ben meer voor een luxe, hoogbenig paard en wil geen reg. A papier. De merrie is al 18, dus kan ze waarschijnlijk nog maar een paar veulens krijgen. Het is de bedoeling dat ik met een fokprodukt van haar weer verder kan fokken, dus kies ik liever een hengst waar al wat meer van bekend is.
Ze heeft nog een nimmerdorzoon die M2 dressuur geklasseerd is en een 5 jarige Jetset D zoon die op dit moment L springen is. Er is nog een 4-jarige merrie - Calvados (nog niet naar de keuring geweest), een 3 jarige merrie - Lancelot, een 2 jarige hengst - Gribaldi en een 1 jarige merrie - Manhattan. Deze paarden moeten zich nog bewijzen.
Uit haar volle zus (worite) komt Melrite (v. Matador), een zeer hoog geklasseerde merrie. Zij heeft weer Remelrite (Flemmingh) gebracht en deze merrie kan verschrikkelijk goed marcheren (dit paard heeft ervoor gezorgd dat ik de rite paarden beter in de gaten ben gaan houden). Remelrite is tevens de moeder van Velrite (Farrington) welke vorige veulenkampioen van Friesland was (zie voor foto: www.kwpnfriesland.nl). Er zit veel beweging in die stam en vandaar dat ik ook richting dressuur wil fokken.
Ik vind het leuk om van mensen te horen wat zij een goede combinatie vinden met Amor (ook uit eigen ervaring). Er is natuurlijk al zoveel gefokt met Amor merries dat daar wel wat van te zeggen is. Ik wil niet teveel intelen op Amor, omdat juist Amor vaak wat verkleinend fokte en ik liever geen pony wil.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 20:35

Ja Thora het zal afgezaagd klinken voor de bekenden hier, maar ga eens naar de kinderen van Obelisk kijken. Zoon van Matador, moeder voert veel volbloed aan alle kanten aansluiting.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 21:12

Goodtimes een idee?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 21:19

Voor Goodtimes moet je een merrie met veel rek en maat hebben

HorseMoments

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 09:40

sarabande schreef:
Het wordt inderdaad wat verwarrend voor je vooral omdat iedereen weer met zijn eigen stok(hengst)paardje aan komt zetten.

Citaat:
Ja Thora het zal afgezaagd klinken voor de bekenden hier, maar ga eens naar de kinderen van Obelisk kijken. Zoon van Matador, moeder voert veel volbloed aan alle kanten aansluiting.

Het blijft hoe dan ook een visieuse cirkel Gaaaap

Ik zou zeggen kijk nu eens welk veulen uit de merrie jou zelf het meest aanspreekt en zoek dan een hengst die in die richting fokt, of gewoon dezelfde hengst. Want hier komen dezelfde mensen steeds bij dezelfde hengsten uit.

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 10:13

Dat gebeurt idd zeer regelmatig. Misschien toch een Jazz nakomeling?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 17:52

[quote="GribaldiFANIk zou zeggen kijk nu eens welk veulen uit de merrie jou zelf het meest aanspreekt en zoek dan een hengst die in die richting fokt, of gewoon dezelfde hengst.[/quote]

Dat staat ergens boven al Verward