Sperma Kigali

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

janderegelaaJarig
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 20:43

Jord schreef:
Ik vind het ook erg laat, zo'n veulen mist toch een maand of 3 mooi weer dat ie al buiten had kunnen lopen. Ook is het geen garantie dat de merrie in 1x drachtig is, dus kan het een nog later veulen worden. Qua leeftijd is het toch geen probleem om het volgend jaar te proberen?

Wat maken jullie toch overal een heisa van. Het is toch haar keuze om te dekken. Bovendien is de merrie geblesseerd en in plaats van haar in de stal te parkeren fokt ze er een veulentje bij. Gelijk heeft ze. Vind alleen Kigali gezien zijn veulenrapport en zijn sport - en exterieur index een niet zo doordachte keuze maar daar is gelukkig toch geen sperma van te krijgen :D

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 20:54

Gelukkig? Het mag jouw keuze dan niet zijn... de TS wil graag met Kigali dekken!

Wij geven alleen een advies en daar horen ook de nadelen bij. Natuurlijk ook de voordelen, maar die afweging moet de TS zelf maken.

janderegelaaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 00:11

liliputter schreef:
Gelukkig? Het mag jouw keuze dan niet zijn... de TS wil graag met Kigali dekken!

Wij geven alleen een advies en daar horen ook de nadelen bij. Natuurlijk ook de voordelen, maar die afweging moet de TS zelf maken.

Ik hoor anders nagenoeg alleen maar nadelen. Zoals gewoonlijk in dit soort topics. Als je je verdiept in de reden WAAROM ze wil dekken dan is het toch helder dat je geen advies hoeft te geven om een jaar te wachten. En helemaal als je bedenkt dat de merrie al 20 is.

De reden waarom ik Kigali een ondoordachte keuze vind is dat TS graag een dressuurpaard wil fokken en als ik dan op de index zie dat hij op beweging een schamele 99 scoort en voor exterieur slechts 102 heb ik mijn bedenkingen. Als je daarbij het veulenrapport meeneemt dat nog wisselvalliger is dan het weer in Nederland lijkt het me aardig onderbouwd.

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 09:12

Janderegelaa doet anders zelf ook aardig mee met de nadelen! Welliswaar niet over de late dekking maar wel over de hengst :D

janderegelaaJarig

Re: Sperma Kigali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 09:48

Welnee, de hengst is toch niet beschikbaar. Dus wat ik zeg maakt niet uit.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 10:22

wat een onzin toch altijd dat Juni veulens zo slecht zijn ..en dat ze 3 maanden lekker weer missen ?
Alsof we elk jaar in april een hittegolf krijgen ..ik heb al meer jaren de paarden in april niet op het land gehad omdat we verzopen waren dan wel ...
ik heb er dit jaar 2 die rond 20 juni zijn geboren en ze staan lekker vanaf het eerste uur buiten nu zelfs al een week dag en nacht . Niet iedereen fokt voor de keuringen of voor de verkoop .
ik zou als ik TS was zeker dit jaar nog één zelfs 2 pogingen wagen ( en goede afspraken bekomen bij de HH )in juli heb je meestal een heropflakkering van de vruchtbaarheid :D en worden veel merries die niet pakten toch drachtig
gezien de leeftijd van je merrie en het "einde dekseizoen " in zicht zou iki voor een goed vruchtbare hengst gaan die beschikbaar is met vers sperma

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 11:15

Ik beweer niet dat juniveulens slecht zijn hoor, iemand anders misschien, maar ze missen wel een paar maanden weidegang of dit met mooi weer is of niet het is altijd beter weer als in november.
Het keuringsverhaal vind ik ook niet zo interessant.
Zou zelf in ieder geval er niet voor kiezen om zo laat nog te dekken.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 11:18

Ik heb ook altijd late veulens maar ben blij met mijn vroege dit jaar.
Hij heeft buiten kunnen spelen tot 2 weken terug.
Toen kwamen de dazen en zitten ze op tropenrooster, s nachts buiten en overdag binnen.
En ik moet zeggen dat hij zich beter ontwikkelt dan de late veulens deden

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 11:27

helaas hebben we het niet altijd uit te kiezen ..maar om echt te zeggen van er nu niet meer aan te denken om te dekken :n
de merrie is op leeftijd , heeft een blessure ..veulen hoeft niet naar de keuring en wordt niet verkocht ..dan zeg ik toch ..probeer nog een keer ..
voor het weer moet je het niet doen ..in belgie en nederland kan je zowel in april als in augustus weg zwemmen

ik zie bvb nu al afgespeende veulens te koop staan :\ ..vind ik net zo nadelig

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 11:32

besita schreef:
helaas hebben we het niet altijd uit te kiezen ..maar om echt te zeggen van er nu niet meer aan te denken om te dekken :n
de merrie is op leeftijd , heeft een blessure ..veulen hoeft niet naar de keuring en wordt niet verkocht ..dan zeg ik toch ..probeer nog een keer ..
voor het weer moet je het niet doen ..in belgie en nederland kan je zowel in april als in augustus weg zwemmen

ik zie bvb nu al afgespeende veulens te koop staan :\ ..vind ik net zo nadelig

Verkoop is inderdaad een probleem, maar TS wil niet verkopen en een goede fokker fokt niet met het oogmerk op verkoop maar op vooruitgang.

Ik kon nooit naar veulenkeuringen, en op veilingselekties riep men van die jonge dingen, ze zijn te klein. Gelukkig hoef ik dat gedoe nu niet ;)

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 11:45

ben ooit met een veulentje van 2 dagen naar een veilingselectie geweest en werd genomen ..als het een kwalitatief beestje is nemen ze het toch ..
en veulenkeuringen en shows doe ik bijna nooit ..krijg ik alleen hoofdpijn van ..ik word ook een dagje ouder en geniet er gewoon van om ze 4-5 maanden lekker in het land te hebben lopen

fokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 00:07

nou, toch liever een laat veulen dan helemaal geen veulen.
en idd. die veulens die je nu moet spenen kunnen nog niet in de opfok en als je dr geen twee hebt is het ook nog moeilijk om een maatje voor hem te vinden.

Hartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-09 09:50

Dank voor alle reacties. Inmiddels is mijn merrie geinsemineerd en wacht ik vol spanning af.......

janderegelaaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 10:24

Hartje schreef:
Dank voor alle reacties. Inmiddels is mijn merrie geinsemineerd en wacht ik vol spanning af.......

En op wie is de keuze gevallen?

Hartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-09 14:05

KWPN Oscar

janderegelaaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 16:49

Ik ben benieuwd, succes!