[TI] z

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

indrasjacks

Re: stoeterij de ierse tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 08:35

noi de mijne is absoluut niet bomproof shrikt van elke schijt ( nou ja in dit geval wel iets teveel voor een tinker) maar ik ken hier velen in de regio die spijt hebben dat ze ooit aan dit ras zijn begonnen met name als ze puberen zijn ze erg
die van 15 is logisch dat is een oudje had het over jonge/pubers

Arundo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 09:28

Je kunt toch niet van één paard uitgaan en het hele ras maar als lastig bestempelen ?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 09:31

Inderdaad, uitzonderingen bevestigen de regel, toch?

En ach, alle jonge paarden puberen.
Ik denk dat het probleem is dat de meeste mensen niet weten hoe je ermee om moet gaan.
Mijn tink kon/kan vlak langs een mega traktor lopen.. over de brug van de autoweg.. langs paraplu's.. Maar een houten bankje of een gekleurd riooldeksel is dodelijk :roll:
Bij een tinker moet je dat gewoon anders aanpakken dan bij een warmbloed. Die kun je niet even erlangs meppen.

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 10:26

MysticTinker schreef:
Mijn tink kon/kan vlak langs een mega traktor lopen.. over de brug van de autoweg.. langs paraplu's.. Maar een houten bankje of een gekleurd riooldeksel is dodelijk :roll:

Hoe herkenbaar dit! Ook die brievenbussen die vooraan de oprit staan zijn levensgevaarlijk, maar dan wel alleen de rode :+ Oh, en wat dacht je van markeringen op de weg zoals haaientanden.....

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 11:38

Selectieve bomproofheid :Y)

Met alle vier de benen in 4 emmers staan is geen probleem, zo blijft meneer makkelijk een kwartier staan.. Een paarse deken met roze bloemetjes is ook leuk hoor!
Maar een boomstam die op de grond ligt.. oei, die vreet je op := Daar gaat meneer, na een aai over de bol, knorrend op de tenen langsdoor..

Hij is een keertje echt geschrokken :+ Toen kwam er een luchtballon vlak over de paddock heen, zo'n 20 meter er boven gok ik.. Een lawaai! En meneer stond vrolijk rond te kijken waar dat kabaal toch vandaan kwam.. Totdat hij ineens door had dat het van boven kwam _O- Toen ging ie met 4 benen de lucht in, sprong 10 meter opzij, en ging het nog eens een tweede keer bekijken :')

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 14:02

die van 15 is wel een hengst die dekt, maar goed dat is dus al een oudje haha

zit al heel wat jaartjes in de tinker/irishcob wereld maar ken maar weinig mensen die het tinkerras als een pittig ras bestempelt, en ik ken eigenlijk nog minder mensen die spijt hebben dat ze voor dit ras gevallen zijn, maar goed, denk dat ik precies allemaal verkeerde mensen ken...... :o

hiboune

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 14:09

hier ook een tink eigenaar

tinkers kunnen wel degelijk pittig zijn en onwijs etterig in de puberteit met name
heb t allemaal met de mijne mee gemaakt
ze is echter wel echt bom proef vind nagenoeg niks eng behalve koeien :D de muts

mijn tink is buiten een engeltje in de bak een draak..
en mijn bijrijdtink is nog erger
maar eens een tink altijd een tink!!

indrasjacks

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 15:52

noi ik heb geen spijt hoor dat niet
maar in vergelijking met een gewoon paard is hij en pittiger en sneller bang
als de AWAX een groot lawaaierig vliegtuig hier over de wei vliegt c.a 140 decibel of soms harder maakt hem niks uit
ernaast ligt een politiehonden oefenterrein als daat een schot valt maakt meneer niks uit
maar een fiets die vanachter langskomt in het bos jeetje lig je in de struiken hetzelfde met brommers.
auto`s gaat al beter ook in t dorp maar dan moeten ze wel heel langzaam rijden
tractors en vrachtwagens moet ik eraf springen want dat gaat goed mis ernaast is dat redelijk goed.

boomatammen nee vergeet het maar als hij eenmaal weet dat er een lag gaat hij het paadje nooit meer in
en een bruggetje??
hier is een klein bekje in t bos daar ga ik op 2 div plekken 2x overheen via bruggetje in het eerste jaar dat ik hem had ging hij eroverheen nu alleen nog mar als hij een maatje bij zich heeft anders niet.

schrikt heel erg snel
mijn voige merrie was daartegenover het uiterste
dit was een paard dat ik van de slact uit polen heb gered
ze liep geheel los naast me zowel in t dorp als in t bos maakte niet uit wat langskwam ze liep nooit weg
kon haar los buiten de weide laten grazen in t veld dan was ik in de wei bezig als ik d`r riep kwam ze gewoon netjes terug ( ze kon dus echt weglopen)
met rijden zonder zadel en alleen halster touw aan een kant
hoefde niet te sturen links of rechts zeggen was voldoende luisterde super naar mijn stem.
was nergens bang voor
alleen toen ze op het laatst bijna blind was reed ik met zadel
haar gehoor was door die (AWAX vliegtuigen) beschadigd en haar ogen zagen niet veel meer dus dan scok ze nogal onverwacht en aangezien ik thuis inmiddels een kindje had wilde ik het risico niet meer nemen.

als ik door het dorp reed en auto zei ( nou ja redelijk hard omdat ze het anders niet hoorde) wist ze dat een auto geparkerd stond en kon dan de boog eromheen maken deed ik dat niet botste.
dus tja met deze gewedige merrie als vergelijking heb ik nu een ontzettende angsthaas

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 16:02

Misschien heeft je tink ook vroeger iets meegemaakt waardoor hij bang is voor dingen van achteren.
Mystic schrikt ook voor dingen van achteren zoals fietsen en hardlopers, dan schiet hij ineens 100 meter naar voren in galop. Maar dat komt waarschijnlijk omdat hij eens een ongeluk heeft gehad met de kar (liep achteruit en de kar liep zo de sloot in, bij de vorige eigenaar)
Boomstammen zijn hier ook eng, maar als jij toegeeft en niet meer door dat paadje gaat dan weet ie dat. Je moet juist wel er door gaan, als het niet anders kan aan de hand.. Niet straffen maar gewoon van 'stel je niet aan man..', gewoon negeren. Als je dat een aantal keer hebt gedaan dan leert ie vanzelf dat een boomstam geen kwaad kan.

indrasjacks

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 19:09

nee er is nooit iets met hem gebeurd
de vrouw waar ik hem 2 jaar geleden van kocht heeft hem vanaf 2 weken met de moeder gehad moeder is toen terug gegaan naar de fokker ( heeft beiden tijdelijk genomen omdat de fokker ernstig ziek was)
ze heeft Adje dus altijd daat gehad en zelf ingereden ze heeft altijd rijles gegeven dus hij is ook zeer goed ingereden.
hij heeft bij haar geen nare dingen meegemaakt
ik heb veel contact met zijn vorrige baasje
ze komt elk jaar op visite bij hem ( 3,5 uur rijden in de auto)

Hij is zo stijfkoppig kun je vergeten als hij niet wil blijft hij in de achteruit gaan uiteindelijk na 30 minuten proberen gaat hij zelfs stijgeren en lelijk doen omdat hij er echt niet langs wil
ik rijd al 26 jaar dus weet wel weg met paarden maar deze makker is de makkelijkste niet hihi
vind het wel leuk eigenlijk moet wat pit inzitten
elke buitenrit hebben de nodige hoge bokjes iik vind dat geen probleem

dit heeft hij bij zijn vorrige baasje nooit gehad want dan gingen ze altijd met 2 rijden ze had nl nog een grote kwpn daar reed dan een vriendin op zij reed dan op Adje

maar meestal reed hij gewoon in de buitenbak achter hun huis
het gekke is als hij een maatje heeft loopt hij overal langs alleen als hij in zijn uppie is is hij een held op sokken

ze heeft hem weg moeten doen na een val van haar kwpn ze had de rug gebroken zou nooit meer mogen rijden

maar ach het komt allemaal wel goed met ons als hij uitgepuberd is
mijn vorige merrie was in t begin ook niet zo lief en mak
maar die is zwaar mishandeld en ondervoed geweest.
toen het vertrouwen er eenmaal was gingen we voor elkaar door vuur

kon zelfs een klein kind los erop zetten en op afstand gaan staan om een foto te maken ze verroerde geen vin

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 05:37

ik begrijp wel dat de jouwe zo is, maar eerder i n het topic praat je erover dat het ras pittig is, tuurlijk zijn er uitzonderingen, in elk ras.......een tinker is geen kinderpony, ze zijn nml erg sterk, de meeste heerlijk eigenwijs, sommige kunnen lekker drammen.....maar pittig...die ervaring heb ik met de meeste toch echt niet, en heb er best wat in mn handen gehad, en als je hier in het tinkerforum eens rondhoort zijn er maar weinig die spijt hebben dat ze voor een tink gekozen hebben, sterker nog, wij noemen dit het tinkervirus, op een of andere manier worden het er steeds meer in je land hihi.

Zoefff

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 09:43

Dag allemaal,

Ook ik heb een tinker en hij is inmiddels 4 maar ontzettend stoer hoor!! Hij is nergens echt bang voor en onwijs betrouwbaar maar wel erg eigenwijs en als hij geen zin heeft zijn inderdaad de meest onbenullige dingen eng. Zo reden we laatst op de weg en zat er een andere kleur wegdek dat was zo eng je kon er niet langs maar de trekker met aanhanger kon wel even passeren want die was natuurlijk niet eng :s
Hij is niet sloom maar pittig vind ik ook een verkeerd woord, hij wil werken en is daar bereid toe maar niet zoals een arabier dat als hij eenmaal doorgedraaid is ook blijft gaan, hij wordt snel weer rustig.

indrasjacks

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 13:07

Ja goed formuleer ik het anders in t zuiden noemen we een pittig paardje bij jullie is het stijfkoppig eigenweis en drammerig komt voor ons op het zelfde neer dat is ook wat ik bedoel

zo zeggen we bij ons een hond is dominant als hij de alfa is
terwijl ze boven in het land als je daar zegt hij is dominant menen ze gelijk dat hij geragsproblemen heeft of agressief is.
ik bedoel dus hetzelfde alleen de benamins is anders hihi
en inderdaad ik heb ook het tinkervirus kom je niet meer af ( net zoals ik het jack russell virus heb)
Ik vind het karakter juist super er moet pit in zitten
maar wat ik bedoelde is eidereen denkt dat het een leuke beginnerspony is of een kinderpaard dat is dus absoluut niet zo ( uitzonderingen en manegetinkers daargelaten

Tinkermuts schreef:
ik begrijp wel dat de jouwe zo is, maar eerder i n het topic praat je erover dat het ras pittig is, tuurlijk zijn er uitzonderingen, in elk ras.......een tinker is geen kinderpony, ze zijn nml erg sterk, de meeste heerlijk eigenwijs, sommige kunnen lekker drammen.....maar pittig...die ervaring heb ik met de meeste toch echt niet, en heb er best wat in mn handen gehad, en als je hier in het tinkerforum eens rondhoort zijn er maar weinig die spijt hebben dat ze voor een tink gekozen hebben, sterker nog, wij noemen dit het tinkervirus, op een of andere manier worden het er steeds meer in je land hihi.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 20:52

Ik kom ook uit het zuiden en pittig is toch echt wat anders als eigenwijs en drammerig?

Een tinker kan wel degelijk pit hebben uiteraard, maar kenmerkend is hun sterke eigenwijze karakter.

indrasjacks

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 22:08

tja zal dan wel aan de streek liggen of mannen begrijpen het gewoon anders kan ook.
onze definitie van pittig is een combi van pit eigenwijs en koppig

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 22:09

Ik zal eens aan andere Limbo's vragen wat hun onder pittig verstaan ;)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 22:38

Hier ook een echte Limbo (meid ^^ )
En pittig is hier ook gewoon heet, springerig..
Eigenwijze paarden zijn juist meestal het tegenovergestelde van pittig; staken als je geen zin hebben en krijg je niet vooruit gemept, terwijl pittige paarden op je gedachten al vooruit springen :j

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 05:40

in mijn ogen is pittig ook heet en springerig...thanks mystic tinker, zo bedoelde ik het ook, en wij noemen dominantie ook niet gelijk een gedragsprobleem hoor hihi, mijne is ook redelijk dominant en loop niet met hem bij de gedragsbegeleider hoor :D ;)

maar je snapt wat ik bedoel...

indrasjacks

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 15:51

tja goed kan hier nog een uur over discusieren het feit blijft dat wat ik pittig noem hetzelfde is als koppig eigenwijs en doordrammend
maar goed we wijken van het toppic af het ging om de tinkerfarm
hier in de buurt noemen we dat nu eenmaal wel pittig maakt niet uit wat jullie het noemen, het is hetzelfde

Moderatoropmerking:
Ik heb een aantal berichten verwijderd. Ik wil jullie verzoeken om oude topics als deze niet omhoog te schoppen. Zie voor meer info de regels. Bij voorbaat dank!
Laatst bijgewerkt door Zwartwitje op 29-12-09 03:37, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Moderatoraanwijzing geplaatst