Wat is een betrouwbaar adres voor Lusitano's

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Re: Wat is een betrouwbaar adres voor Lusitano's

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 14:28

PRE's zul je in Portugal niet zo snel tegenkomen. Andersom vind je wel Lusitanos in Spanje.
Ben wel benieuwd waarom je dat vindt (dat hij meer op een PRE lijkt)?

Je kunt dan ook gewoon een paard kopen met veulenpapieren, die dus (nog) niet ter keuring is gebracht, of een paard waarvan de afstamming bekend is en bv in zijn paspoort staat.

Paardjus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-09 14:44

Nou ik vind de meeste Lusitano's wat meer in het rechthoekmodel staan en PRE's vaak wat vierkanter en barokker.
Maar goed dat verschil heb je bij Friezen ook; zeker de modern gefokten zijn niet meer te vergelijken met de barokke/'ouderwetse' types.

Ja precies en het paard hoeft ook niet beleerd te zijn dus een jonger paard vind ik ook geen probleem.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 15:14

Binnen de Lusitanos heb je vele modellen, maar volgens het stamboek moeten ze echt, net als de PRE, wel in het vierkant passen.

En ja binnen Friezen ook zeer veel modellen verschil.

Hengsten worden hier gewoonlijk pas na hun zesde ter keuring gebracht. Soms zo laat als op hun tiende. Ongekeurd is dus niet altijd jong...

Merries worden bij de fokkers thuis beoordeeld voor opname, en meestal dan een groep tegelijk, dus die kunnen ook verschillende leeftijden hebben, maar die worden gewoonlijk wel al met drie jaar aangeboden.

Overigens wordt hier ook gefokt met nog niet gekeurde dieren, waardoor het soms mogelijk is dat producten achteraf alsnog papieren krijgen, na goedkeuring van de ouder(s).
Overigens toch niet slim om een paard met die belofte te kopen, omdat je niet weet of het paard in kwestie dat nog niet gekeurd was, wel goedgekeurd gaat worden. Wacht dan beter gewoon af tot de keuring geweest is.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 18:27

Zuiver belangstellende vraag, welke paarden waren apto en welke niet, of hoe heet dat eigenlijk bij de Lusitano's?

Sorry, maar je begrijpt denk ik wel wat ik bedoel.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 23:27

Ik was jullie vergeten, sorry.
Er is maar 1 goedgekeurde dekhengst bij en ik denk dat het een verrassing is dat het nummer 3 is.

Foto 1 toont een cruzado van totaal onbekende afstamming.
Foto 2 is een hengst met veulenpapieren, Sommer Andrade afstamming, zal waarschijnlijk afgekeurd worden op de rug als hij ter keuring aangeboden zou worden. Fokker heeft er over gedacht om hem te castreren, maar hij is onlangs nog als hengst naar Duitsland verkocht voor vrijheidsdressuur.
Nummer 3 is dus een dekhengst met zeer goede dressuurpaarden in zijn familie. (Loopt bij merries)
Nummer 4 is weer een cruzado zonder bekende afstamming met bovendien een enorme foute rug, wat verborgen wordt door het zadel.
Nummer 5 is een Lusitano ruin met papieren met best interessante afstamming, maar een aantal behoorlijk storende exterieurfouten: hol in de knieën, sabelbenig, beervoetig achter om maar wat te noemen, daarbij mist hij belangrijke Lusitano karakterstieken, bv het hoofd en het kruis is niet goed, waardoor hij nooit goedgekeurd had kunnen worden (vandaar dat hij gecastreerd is). Eigenlijk heeft hij meer weg van een Engels Volbloed dan van een Lusitano, echt een misbaksel (toevallig wel mijn lievelingspaard vanwege ook al zeer apart karakter :D ). Ik toonde expres de foto waarop het minder zichtbaar is. Hieronder hetzelfde paard van opzij.
Maar ik bedoel, dat is dus een paard dat met de beste bedoeling is gefokt uit goede ouders, van een goed bekend staande fokker en dat krijg je dus ook wel een gewoon zoiets (dat niet af te lezen is aan het papier)...
Afbeelding

We kijken naar prijzen van 1500 in het goedkoopste (slechtste) geval (wel een volbloed Lusitano) en 27.000 voor de dekhengst en van alles er tussen in. In dit geval is de zwarte cruzado bv duurder dan de volbloeds met veulenpapieren....
Maar wat ik dus weer wil onderstrepen hiermee is dat je echt vooral naar het paard zelf moet kijken. Op papier kan het goud waard zijn, maar in de praktijk niet deugen, of het heeft geen interessante of helemaal geen papieren en is een gouden paard!

maris1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 01:04

ik wil even zeggen dat het echt een aanraader is om een lusitano te koopen bij Lusitana zij verkoop echt goede lusitano s :D
heb mijn lusitano hengst namelijk ook bij haar gekocht en bevalt me echt super :D

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 17:43

En ik wil Lusitano mijn compliment geven op dit goede idee van de fotos.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 22:02

Bedankt. Ik denk dat het wel belangrijk is om te beseffen dat papieren niet alles zeggen. Het is wel ontzettend leuk als je de afstamming weet en het is noodzakelijk als je wilt gaan fokken, maar nogmaals het paard waar het papier bij hoort, moet natuurlijk wel deugen. En om te deugen als rijpaard heeft het niet speciaal papieren nodig.
Lusitano is trouwens een andere bokker, ik ben Lusitana. Maar Maris heeft wel haar paard via mij.

Paardjus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-09 15:46

Bedankt voor de toelichting op de foto's.
Grappig dat ik die cruzado het mooist vind en al vermoedde dat het geen 'zuivere Lusitano' was, maar aan de andere kant; ik gaf al aan dat een papier voor mij ook niet echt belangrijk is omdat ik toch niet ga fokken.