[WN] Ervaringen One Time Pepto

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

thillie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 00:04

_Vanes_ schreef:
Gera: Was DEZE niet leuk? :D

Wat een beauty zeg!!! Echt een plaatje.

flashyjac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-09 10:01

_Vanes_ schreef:
Grapje zeker.... :+

Pienb schreef:
peptoboonsmal is een geweldige hengst! dus wat dat betreft: altijd doen zou ik zeggen!
of je merrie erdoor komt is idd een 2e... breeding is leuk en prima maar volgens mij niet de absolute topper maar dat is ook smaak (ze is wel erug mooi hoor!)
Smaak bestaat niet (oke, nauwelijks) in de professionele beoordeling van pedigrees. Gelukkig weet jij er veel van, ik zeg nergens dat mijn merrie een toppapier heeft, maar 'niet de absolute topper' is wel erg negatief voor een merrie waarvoor ik in de VS bij twee toch tamelijk prominente stallen totaal ongevraagd een niet mis te verstaan bod heb gekregen alleen al op basis van haar bloedlijn voor de fok. Dat ik er niet op in ben gegaan lijkt me duidelijk :o

MidnightPSan schreef:
Ja van oswood, die dame(weet haat naam niet meer) regeld de dek contracten voor Jeff,en de promotie.
Dat zal dan Nathalie (brunette) of Becky (blond) zijn geweest

Maar goed, het lijkt er op dat tot nu toe niemand ervaring heeft met de strenge selectieprocedure...

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 10:13

gera schreef:
_Vanes_ schreef:
Grapje zeker.... :+ ..

No Shipped Semen Available .... nu wel! :P

Scarlett zal zeker niet op haar pedigree afgewezen worden,maar als er 60 andere met een NCHA-LTE en offspring-earnings bij zitten (ook al hebben die een mindere pedigree) zullen die ook wel hoog gewaardeerd worden.....maar ik heb dus geen idee hoeveel van deze merrie's er aangeboden worden.

flashyjac

Re: Ervaringen One Time Pepto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-09 10:17

...en laten we zeggen dat de foto's bij dit paard heeeeeel misleidend werken en de fotograaf daar goed werk heeft geleverd. Als je goed kijkt, kan je al wat uit de foto's opmaken, en daarbij lieten ze zelfs de term 'not trainable' vallen bij hem. Zegt ook genoeg. Niet dat ik voor hem kwam overigens, maar ze toonden alle hengsten even.

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 10:18

Je hebt het nu over de Blue roan?

flashyjac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-09 10:19

Over Mecom Blue ja

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 10:21

*edit* laatmaar,........

Jaycee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 11:44

gera schreef:
...en laten we zeggen dat de foto's bij dit paard heeeeeel misleidend werken en de fotograaf daar goed werk heeft geleverd. Als je goed kijkt, kan je al wat uit de foto's opmaken, en daarbij lieten ze zelfs de term 'not trainable' vallen bij hem. Zegt ook genoeg. Niet dat ik voor hem kwam overigens, maar ze toonden alle hengsten even.

Wat scheelt er dan aan?

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 13:23

@Gera, het was een oudere dame en heeft was in de stand van Oswood op de NCHA Futurity.
Een erg wilde dame voor haar leeftijd.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 13:26

Gera: was niet negatief bedoeld hoor!
maar als hij eigenlijk merries met eigen earnings wilt bv en cuttinglijnen zal hij denk ik voor jouw paardje geen uitzondering maken... zal afhankelijk zijn van vraag/aanbod verhaal.
don't get me wrong, ik zou blij zijn als ik een paard had met die breeding hoor!

Gisela

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 14:25

De Peptoboonsmal (en zonen daarvan) brengen heel veel hele goede cutters maar helaas maar heel weinig leuke reiners. Het is dus voor jezelf wel heel belangrijk om te weten wat je zelf wilt gaan doen met het veulen. Als het puur is om een nakomeling van je merrie te hebben ongeacht de discipline waar het veulen in gaat uitblinken dan maakt het inderdaad niet uit. Maar wil je een wedstrijdje rijden en gaat jouw liefde voor de westernsport meer naar de reining kant, dan zou ik altijd kiezen voor een goede reining hengst en niet voor Pepto (of nakomeling daarvan). Mits je cutting geweldig vindt natuurlijk en dat graag zou willen doen.

Groetjes, Gisela

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 16:18

Ja, en dan heb je je super cutting gefokte veulen, waar je dus ook cutting mee wil doen......waar ga je dan heen? ,...welke trainer? ....welke wedstrijden?
Wbt de training, ik vind dat er niemand in w-Europa is die de talenten van zo'n gefokt paard eruit kan halen in de cutting, dus dan moet tie over de Alpen heen. ;)
Wbt wedstrijden zijn enorm duur en vaak ver weg, waar zo'n paard thuis zou horen,..denk aan minimaal €1500,- per verre wedstrijdweekend, en dan heb je zunnig an gedaan! ;)

Dan kan je wel reining met hem /haar gaan doen, maar daar ga je hoogstwaarschijnlijk tegen karaktereigenschappen aan lopen, die toppie zijn voor cutting, maar ongewenst voor reining. ( te sterk karakter, veelst te snel anticiperen, en de automatische piloot zit er te goed op)

@Pien: Gera's merrie heeft behoorlijk wat cutting erin zitten.

WillieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 00:11

Wat vinden jullie van Smart Lil Riddler en Quixote San Peppy

BKS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 09:41

Er wordt wel wat afgedwaald van de oorspronkelijke vraag of er iemand is die ervaring heeft met de sellectieprocedures in de VS voor de hengst. Iedereen is nu (vast goedbedoelde ) ongevraagde adviezen aan het geven over wat voor hengst er bij haar merrie moet........

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 10:16

Dat klopt BKS,maar als je openbaar een vraag stelt ,zou je eigenlijk moeten weten, dat er over doorgesproken word, op een forum als dit. ;)

BKS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 11:34

Ja natuurlijk, doe ik zelf ook wel maar wou het alleen weer even aanhalen om te kijken of er ook iemand is met de gevraagde ervaringen?

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 11:51

Nee,..en dat had Gera ook kunnen weten eigenlijk. :)

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 14:12

gera, tipje: delphi forums: en dan pleasure horse forum. is een amerikaanse, met name pleasure mensen (duh :-)) maar grote kans dat je daar iemand vind die wel ervaring heeft met zo;'n formulier. als je wilt kan ik je de link wel per pb sturen ofzo

WillieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 15:04

ik bedoelde dus dat er in Amerika ook heel goede hengsten staan waar men deze procedures niet toepassen.
en je dus dezelfde resultaten kan krijgen waar hier naar gezocht word.
is dus een tip!!!!!

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 16:15

WillieB schreef:
ik bedoelde dus dat er in Amerika ook heel goede hengsten staan waar men deze procedures niet toepassen.
is dus een tip!!!!!

Wat noem jij goede hengsten WillieB?

De door jou genoemde Smart Lil Riddler heeft als 12 jarige hengst 117 nakomelingen waarvan 4 performers.....
en Quixote San Peppy heeft helemáál geen geregistreerde nakomeling bij de AQHA.
Ik kan hem zelfs met Google niet vinden.

"Even the best performers aren't real breeding stallions until you see what they can produce" *D

WillieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 22:28

dus dat is bepalend voor kwaliteit ,hoeveel nakomelingen?
deze hengst is in 2000 wereld kampioen futurity gereden door Hendricks en daarna misschien jammerlijk of gelukkig ergens terecht gekomen is bij iemand die 117 nakomelingen wel genoeg vond. beter dan een mooie Quarter hengst op een arabier of een haflinger zetten!!!!!!!!!!wat ook gebeurd.maar hierdoor is het wel mogelijk om goed bloed voor een redelijke prijs te kopen.
En ik google niet om leuke paarden te vinden ,ik zoek ze liever in het echie.En praat dan met mensen die iets van paarden weten en mij kunnen tonen welke kwaliteit zij in huis hebben.

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 22:35

WillieB schreef:
dus dat is bepalend voor kwaliteit ,hoeveel nakomelingen?

Niet het áántal nakomelingen, maar hoe en óf ze presteren is belangrijk.
We spreken over een dekhengst. Niet over een hengst.
Voor een dekhengst is het belangrijk hoe hij vererft.

WillieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 23:24

dan praat je over een percentage ,een dekhengst met vele honderden nakomelingen waar van er dan 10 presteren is dus niet beter dan een met 100 nakomelingen waarvan er enkele presteren.
omdat al die nakomelingen nu eenmaal niet allemaal wereldkampioen kunnen worden en ook niet altijd terecht komen bij iemand die ze naar een wereldkampioenschap kunnen rijden.
want daarvoor heb je twee dingen nodig een goed paard en een goede ruiter.
dus iemand die op zoek is naar een paard waarmee hij/zij een goed tot zeer goed resultaat neer kan zetten hoeft daarvoor dus niet enorme bedragen voor neer te leggen.
dat is dus wat ik wilde aan geven.en ik kan hier redelijk tot goed zien hoe de nakomelingen er uit zien en wat voor karakter ze hebben en soms ook wel leuk presteren alhoewel daar niet altijd om gevraagd word.
maar als hier dus gezocht word naar een super dekhengst zijn die ook nog wel te vinden hier.
google maar eens naar Jacs bavarian dun it
zips white chip
king bijou
chick colonel cass
jaz poco goldun blue
rap cat
sailing to hollywood
WR lena

flashyjac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 23:29

Wow.... ik kom ook een keer anderhalve dag niet op bokt!! :7 Meestal lopen dit soort topics juist helemaal niet!

BKS schreef:
Ja natuurlijk, doe ik zelf ook wel maar wou het alleen weer even aanhalen om te kijken of er ook iemand is met de gevraagde ervaringen?
_Vanes_ schreef:
Nee,..en dat had Gera ook kunnen weten eigenlijk. :)
Hmm daar ben ik het zelf niet helemaal mee eens. Ik kan nou niet zeggen dat in Nederland geen mensen met cuttingambitie wonen, per slot van rekening staan er ook een aantal nakomelingen van Hesa Peptospoonful in Nederland en zijn breeding fee is ook $8500 dus wat dat betreft wonen er in Nederland duidelijk wel mensen die bereid zijn dergelijk dekgeld voor een cuttinghengst neer te leggen en ook bewust voor een dergelijk gefokte hengst te kiezen. Bovendien heb ik nog steeds geen idee hoe ik er aan de hand van sire records, verstrekt door de AQHA, achter kan komen in welk land de nakomelingen van de hengst staan. Dus waarom dan niet even hier informeren... dacht ik.

Ik vind het helemaal niet erg dat mij op de nadelen van het fokken van een cutting/cowhorse gefokt veulen wordt gewezen. Het gaat er ook absoluut niet om 'zomaar een nakomeling uit mijn merrie' te fokken, anders was ik ook niet naar Amerika gegaan om daar mijn top 25 in levende lijve te gaan bekijken. Immers had ik dat geld er nooit voor uitgegeven als het mij om het fokken van een veulen an sich ging. Wat ik alleen wel wil is dat ik een doordachte keuze maak, en inderdaad, cuttingtrainers zijn hier schaars, evenals shows. Bovendien heb ik al een merrie met hoofdzakelijk 'koeienbloed': As Smart As Charley mag in de reining verdienstelijk hebben gescoord, maar zijn vader As Smart As The Fox is enkel NCHA money earner, geshowd door Bill Freeman, Smart Little Lena staat nou ook niet bepaald bekend om zijn reiningtalent en hetzelfde geldt voor Docowarlee uit de moederlijn. Het enige reining komt van Bueno Chex. Zonde zeggen ze in de USA, op zo'n merrie moet je geen reininghengst zetten, maar goed, we leven hier in Europa.

Ik wil ook nog even onderstrepen, wellicht ten overvloede, dat One Time Pepto weliswaar op een wish list staat, maar ik wel lang heb getwijfeld om een topic te openen om ervaringen te peilen, simpelweg omdat ik al had voorzien dat ik goedbedoelde (en dit meen ik niet sarcastisch! :o ) adviezen zou krijgen wat betreft hengstkeuze en de nodige reacties op de bloedlijn. Aan de andere kant: laten we niet vergeten dat Rieky Young momenteel Really Too Close showt, een hengst uit Boonlight Dancer uit... Peptoboonsmal. Maar ik ben het roerend met jullie eens: het percentage reiners dat is voortgekomen uit Peptoboonsmal is bijzonder klein.

Omdat de selectieprocedure me toch wat te onzeker wordt en ik na contact te hebben gehad met een aantal buitenlandse fokkers die wel voor de hengst hebben gekozen toch wat van gedachten ben veranderd, is One Time Pepto inmiddels 'afgevallen'. Fokken is en blijft gokken, maar ik denk dat ik met een hengst die de bloedlijnen van mijn merrie aanvult en haar 'negatieve punten' eventueel zou kunnen compenseren de meeste kans heb op een 'trainable' nakomeling :D

WillieB schreef:
is dus een tip!!!!!
Bedankt voor het meedenken, maar voor een merrie die zelf al SLL bloed voert, lijkt me een hengst als Smart Lil Riddler niet bij uitstek een goede keuze. De selectieprocedure die voor Pepto wordt gehanteerd is sowieso vrij schaars, maar blijkbaar nodig. Het gegeven hoeveel veulens een hengst in de sport heeft, vind ik net als 'storrum' op zich wel een belangrijke leidraad. En natuurlijk zijn er veel meer (kwalitatief goede) cuttinghengsten, ik kan zo een hele reeks opnoemen, maar goed, geloof me, ze zijn niet allemaal zo aantrekkelijk als ze op de foto tonen ;) Ook al moet ik heel eerlijk zeggen dat ik nog nooit van zowel Smart Lil Riddler als Quixote San Peppy had gehoord... maar dat hoeft niets te zeggen :o

Even als afsluiting, en niet om mijn gelijk te krijgen, maar wel aan te tonen dat One Time Pepto ook voor reiners interessant schijnt te zijn (nieuwsbrief NRHA 2006)
Afbeelding

flashyjac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 23:32

WillieB schreef:
dan praat je over een percentage ,een dekhengst met vele honderden nakomelingen waar van er dan 10 presteren is dus niet beter dan een met 100 nakomelingen waarvan er enkele presteren.
omdat al die nakomelingen nu eenmaal niet allemaal wereldkampioen kunnen worden en ook niet altijd terecht komen bij iemand die ze naar een wereldkampioenschap kunnen rijden.

Showrecords krijg je feitelijk natuurlijk niet enkel door middel van het behalen van een prestigieuze titel... Ik moet zeggen dat als ik inderdaad zie dat een hengst 117 nakomelingen heeft waarvan vier in de sport zijn uitgebracht ik dat ook wel erg karig vind. We hebben het namelijk dan nog niet daadwerkelijk over 'performers' in die zin van het woord dat ze veel punten hebben binnengehaald. Maar goed, dat is mijn mening...
En ik denk dat het ook per persoon verschilt wat je onder de term 'super dekhengst' verstaat. Ik zat dan eigenlijk meer aan het rijtje Gunner, Wimpys Little Step, Lil Ruf Peppy, Smart Spook, Hollywood Dun It, Jacs Electric Spark, Shining Spark etc. te denken, om maar even een gooi te doen.