gelders met papier X friese zonder papier, welk stamboek ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DDW1190

Re: gelders met papier X friese zonder papier, welk stamboek ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 14:32

als je fokt doe het dan ook goed, denk ik dan..
zijn al zoveel vuilnisbakkies..
en met een echt papiertje kun je ook meer vragen dan een papier in het register c!

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 14:40

slotje , het is al gebeurd !!
resultaat misschien volgend jaar ? proberen het deze hengstigheid en verder niet anders wordt het weer te laat vindt ik !!!
Het ging in deze puur om de merrie advies van DA etc.
verassing wat voor vader het geworden is , zal een ieder verbazen :))

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 16:11

laat me raden.... een fries :+

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 16:28

?
wie zal het zeggen ?
volgend jaar het resultaat , misschien , en nee niet "de" fries

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 20:17

Beetje kinderachtig hoor...

Het zit er toch al in.... Kun je net zo goed zeggen wat het uiteindelijk is geworden lijkt mij.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 20:21

Met kruisingen fokken loop je altijd een risico...
Je kunt een heel apart, bloedmooi dier fokken, of een kromme, die voor geen meter vooruit wil. De verschillen daarin zijn veel groter dan bij een gelijksoortige combinatie...
Maar wat ik niet snap, waarom pak je dan niet een JAmes Bont oid, van het IHW, da's klassiek Gelders, endie geeft goede veulens...
Lijkt me een betere combi dan een Fries...

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 20:41

het is een rijpaard geworden ... is nog niet zeker dat het erin zit
18 dagen wachten nu ...
normaal zou ik rustig gezocht hebben naar de meest passende hengst met stamboek en hele ratteplan erop
maar zat nu in een situatie dat dat niet ging !!!
geloof dat ik in mijn openings post heb gezet dat zinti,s veulen v. Andretti special d x sandro hit 5 weken te vroeg geboren is en bijna meteen overleden na de geboorte , krijg advies van de veearts om zinti opnieuw vol te krijgen zodat ze volgend jaar wel kan moederen .....
in krap 10 dagen een hengst zoeken met beschaaft dekgeld ( was tenslotte al 1100 euro kwijt zonder resultaat veulen niet verzekerd ) waarbij de merrie ook gewoon kan blijven waar ze is , valt gewoon niet mee ...
aangezien ik zelf diverse combi,s ken rijpaard kwpn en gelders x fries die helemaal niet tegenvallen in tegen deel zelfs , was ik benieuwd naar welk stamboek deze paarden registreerd , en waar zo,n paard ook past .....
kan het veulen ook inschrijven bij het nrps of shetlanderstamboek , gaat uiteindelijk om chip en passpoort , maar wil het dier inschrijven waar het ook past qua type ....
maar ze is gedekt door een 3/4 gelderse hengst zonder GGK
resultaat hopelijk volgend jaar ...

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 21:22

Zinzi_jewel schreef:
normaal zou ik rustig gezocht hebben naar de meest passende hengst met stamboek en hele ratteplan erop
maar zat nu in een situatie dat dat niet ging !!!

Wij hebben dit jaar voor één van onze merries in tien minuten een keuze moeten maken, voor een ander hebben we binnen 24 uur wat anders moeten bedenken, dan moet 10 dagen zeker volstaan :j

Niettemin hoop ik voor je dat alles dit keer wel goed gaat.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 21:40

dat had ik vorig jaar ook al , wilde tango voor zintje hebben , maar tango,s zaadjes waren met verzenden niet helemaal levendig gebleven .... toen kon ik snel kiezen voor tuschinski of andretti
en aangezien na tango normaal mijn keuze op special D gevallen zou zijn .. heb ik voor n jonge special D gekozen ... toen.
Ik hoop ook dat alles nu goed gaat ....
laat wel weten als ze niet hengstig wordt en dragend gescand word .....

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 23:56

Zinzi_jewel schreef:
kan het veulen ook inschrijven bij het nrps of shetlanderstamboek , gaat uiteindelijk om chip en passpoort , maar wil het dier inschrijven waar het ook past qua type ....

Knap als je het veulen kunt inschhrijven bij het shetlanderstamboek. Je kunt dat stamboek als PUI gebruiken, maar een veulen daar inschrijven is heel wat anders.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-09 11:14

je zal wel begrijpen wat ik bedoel , is voor de chip en passpoort inschrijven ...
bij ons op stal staat een paard en die is ook daar aangemeld heeft een paspoort van shetlander stamboek en is echt geen shetlander met zijn bijna 160 cm hoog ....

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 00:40

Ik heb dit topic nou even doorgelezen en ik zit zo'n zelfde soort vraag.
Maar ik heb nergens antwoord kunnen vinden op je vraag.
Ik lees alleen maar gedoe over hengsten en mensen die tegen het kruizen zijn....

@TS Zinzi: Mocht je antwoord hebben gehad (of er zelf achter bent gekomen) zou ik het graag willen weten :D

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 11:06

Zinzi_jewel schreef:
je zal wel begrijpen wat ik bedoel , is voor de chip en passpoort inschrijven ...
bij ons op stal staat een paard en die is ook daar aangemeld heeft een paspoort van shetlander stamboek en is echt geen shetlander met zijn bijna 160 cm hoog ....

Veel mensen zeggen ingeschreven in dat of dat stamboek, terwijl ze alleen een paspoort hebben wat uitgegeven is door dat stamboek. Voor mij als fokker maakt ingeschreven of een stamboek gebruikt als PUI wel heel veel verschil. Die fout wordt erg veel gemaakt, en mensen denken dan ook echt dat ze ingeschreven zijn. Ja, ik begrijp wat je bedoelt, maar het is fijner als je ook correct schrijft wat je bedoelt. :) Teveel mensen gaan de fout hiermee in omdat ze dingen lezen die niet correct zijn geschreven. :)

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 11:36

Succubi schreef:
Ik heb dit topic nou even doorgelezen en ik zit zo'n zelfde soort vraag.
Maar ik heb nergens antwoord kunnen vinden op je vraag.
Ik lees alleen maar gedoe over hengsten en mensen die tegen het kruizen zijn....

@TS Zinzi: Mocht je antwoord hebben gehad (of er zelf achter bent gekomen) zou ik het graag willen weten :D

Antwoord is, nee nergens, iig niet bij serieus te nemen stamboeken. Als je merrie bij een stamboek staat ingeschreven kun je soms nog een redelijk waardeloos reg. B papier krijgen.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 13:34

Ik word er een beetje moe van dat iedereen zo over kruizen en papieren zitten te emmeren.
Even voor de goede orde ben ik wel tegen "vermeerderen" maar niet tegen kruizen.

Ik heb zelf een haflinger merrie (met goede papieren en afstamming etc) en voor een goed haflinger veulen krijg je miss 500,- tot 750,-. Als hij wat ouder is miss 1000,- als je mazzel hebt.
Ik heb mijn merrie laten dekken door een Rocky Mountain Horse en heb voor de geboorte al een bod van 5000,- euro gehad op het veulen en zelfs al de vraag of hij later ook voor dekking aangeboden word....
Geen vraag naar kruisingen?...
Als je maar goed nadenkt, je merrie wilt verbeteren en wat ik heel belangrijk vind ook eens naar het karakter word gekeken!
En natuurlijk ook oplet of er ook idd vraag naar is voordat je gaat dekken.

Maar goed, ik ben blij met je pbtje Zinzi! Ik pb je zo terug :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 13:58

Succubi schreef:
Ik heb mijn merrie laten dekken door een Rocky Mountain Horse en heb voor de geboorte al een bod van 5000,- euro gehad op het veulen en zelfs al de vraag of hij later ook voor dekking aangeboden word....
Geen vraag naar kruisingen?...

Ach droom lekker verder. Zolang je het niet op je bankrekening hebt moet je zulke flauwekul niet aanhalen.

TS vroeg wat voor stamboekpapier ze kon krijgen, en daar heeft ze antwoord op gehad. Van een niet goedgekeurde friese hengst komt een veulen niet in een stamboek.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 14:16

@[***]: Ik droom zeker verder, kan niet anders met zo'n mooi veulen ;).
Dit veulen is ook niet voor de verkoop, het is een eigen keuze en voor eigen gebruik en een eenmalige dekking dus niet "voor de lol" aan het fokken.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 17:07

Weet je waar ik een beetje moe van word?? Van mensen die om advies vragen en dan niet tevreden zijn over het antwoord.

Je hoeft het niet eens te zijn met het antwoord maar op dit openbare forum er als..je..blieft niet boos of zelfs maar geirriteerd over worden.

Mensen als Neonlight en Janne(en andere hier) hebben veel ervaring met fokken en verkopen van fokproducten. Die weten echt wel waar ze het over hebben.

Je hoef het advies van hen niet op te volgen... alleen maar even in overweging te nemen..das alles...je kan daarna gewoon je eigen zin doen..jouw paard/pony, je mag zelf weten wat je er mee doet.

Veel succes met het kruisen van wat dan ook.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 17:15

@NatasjavE: Ik erger mij ook niet aan hun advies, ik vind het alleen jammer dat het meer dan een pagina duurt om antwoord te krijgen op een vraag :).
Je kan ook (als je het antwoord weet) eerst het antwoord geven en vervolgens je eigen mening.
Maar er worden alleen maar meningen gegeven en geen antwoord :).

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 17:25

omdat iedereen waar onder ik het waarschijnlijk zonde vond!

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 17:27

Laat ook maar...

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 18:46

@[***]: Sorry hoor maar ik denk niet dat het (ONGEVRAAGD!) aanhalen van een foto van mijn merrie en veulen wat ik in een huiskamer topic heb geplaatst nut heeft in dit topic!
En word door mij zeker niet gewaardeerd!
Ik ga me buiten deze (totaal nutteloze en vooral offtopic) discussie houden.

Tmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 19:37

Daar er mensen zijn die een echt ras paard willen hebben, zijn er ook mensen die 't niets kan schelen :+
Ik laat liever mijn keuze vallen op karakter en gezondheid ipv papieren.

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 20:00

Tmara schreef:
Daar er mensen zijn die een echt ras paard willen hebben, zijn er ook mensen die 't niets kan schelen :+
Ik laat liever mijn keuze vallen op karakter en gezondheid ipv papieren.

Gelukkig voor jou zijn er al genoeg kruisingen die niet te slijten zijn en heb je daaruit al ruime keuze.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 21:35

ZO [***].......jij gaat je boekje wat te buiten nu, door het plaatsen van die foto..... :(

Er staan net zo goed duizenden stamboekpaarden te koop op dit moment....en die kunnen de verkopers net zo goed 'aan de straatstenen niet kwijt'......

Dan kan je beter iets aparts hebben........dat is tenminste een keer iets anders.........