Merrie lekt sinds twee dagen melk, erg?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Shellyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 10:53

Tja nou weet je dat wachten lang kan duren, ook wij zitten nog braaf te wachten. Maar een vraagje, hoelang blijft die biest nu goed? Stel het veulentje komt pas na een week, of later op de wereld.

kappiegirl

Re: Merrie lekt sinds twee dagen melk, erg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 12:17

je moet het in vriezen en als het veulen geboren word of is dan meteen uit de vriezer en even ontdooien en wat verwarmen in de magnetron of flessenhouder of pannetje en dan op ongeveer 37graden aan het veulen geven. Dan hou je het wel maanden goed.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 12:20

NIET in de magnetron! dan gaat alles verloren! onder de hete kraan of flesenhouder!

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 12:27

Niet in de magnetron inderdaad, dan gaan de voedingsstoffen kapot. Gewoon op zijn ouderwets, in de flessenwarmer of au bain marie :j

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 12:41

Oeps sorry inderdaad niet de magnetron sorry was wat te snel met opschrijven...

Shellyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 13:40

Oke, bedankt voor jullie reacties, weer wat geleerd. Diablo succes met het opvangen, het zal volgens mij niet meevallen.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-09 14:54

Het opvangen gaat heel makkelijk gelukkig, de merrie laat zich prima melken. We hebben inmiddels een halve liter biest, die nu in de vriezer ligt. Volgens de da moest het veulen na de geboorte uit de fles in ieder geval zo'n 200-300 ml hebben, maar is dat niet veel te weinig?

En hoe lang moet ik nu blijven melken? Als ik de da moet geloven, heb ik nu meer dan genoeg, maar ik vind het zo zonde om al die melk/biest verloren te laten gaan.

Kappiegirl, een camera zou zeker niet verkeerd zijn, maar weet jij hoe je die aan moet sluiten? Mijn wederhelft is aan het werk en ik heb daar echt geen verstand van......

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 15:02

Verdeel het wel over meerdere portie's voordat het de vriezer ingaat.
Want anders moet je het geheel in 1 x ontdooien.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-09 15:07

Ja Daantjuh, ik heb het in porties van zo'n 250 ml.

Iemand een idee of het slim is Mira gewoon geregeld te melken totdat het veulen er is? Ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe lang ze nu biest zou geven....

D_Travis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 15:33

mijn merrie heeft 5 dagen melk gelekt, en stond ze te schiren dan spoot het eruit.
Ik heb toen niets gemolekn ofzo, maar ik vin dhet wel slim dat je het doet.
Ik denk dat als de da zegt dat het veulen genoeg heeft aan het gene wat je nu hebt opgevangen dat het niet nodig is, maar ik zou zeggen volg je eigen gevoel!
Succes!!

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-09 15:37

Tja, mijn gevoel....ik ben natuurlijk geen da.

Maar als Mira (de merrie) gemolken moet worden omdat het veulen anders niet voldoende biest krijgt, snap ik niet dat 200-300ml genoeg is. Een veulen krijgt normaal toch veel meer biest? En als het de rest van Mira zou krijgen, is het dus helemaal niet nodig dat ik het opvang.....moeilijk.
Wel is het zo, dat ze zich erg makkelijk laat melken en als het geen kwaad kan, wil ik dat best verder doen. Misschien kan ik er moederloze veulens mee helpen.

Ik heb in ieder de da nog een keer gebeld voor meer duidelijkheid, maar hij was er niet, hij zou me terugbellen.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 16:03

Ik kan me echt niet voorstellen dat het goed is om een merrie te melken (ik ben natuurlijk ook geen DA) maar in de natuur zal het ook voorkomen en daar is ook niemand om het op te vangen, ik ben van mening dat de natuur hier allemaal over na gedacht heeft en dat wij (als mens zijnde) zich er zo min mogelijk mee moeten bemoeien..Nu ben jij straks diegene die het veulen zijn eerste melk gaat geven, terwijl ik van mening ben dat dit een heel speciaal moment is tussen merrie en veulen..maar nogmaals ik ben geen DA :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 16:04

Jeanine84 schreef:
Ik kan me echt niet voorstellen dat het goed is om een merrie te melken (ik ben natuurlijk ook geen DA) maar in de natuur zal het ook voorkomen en daar is ook niemand om het op te vangen, ik ben van mening dat de natuur hier allemaal over na gedacht heeft en dat wij (als mens zijnde) zich er zo min mogelijk mee moeten bemoeien..Nu ben jij straks diegene die het veulen zijn eerste melk gaat geven, terwijl ik van mening ben dat dit een heel speciaal moment is tussen merrie en veulen..maar nogmaals ik ben geen DA :n

En wie zegt er dat het veulen dan genoeg voedingsstoffen binnenkrijgt ;) Ik denk dat de DA er wel iets meer verstand van heeft :)

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 16:07

Ik zeg ook; ik ben geen DA ;) Het is mijn eigen gevoel..

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-09 16:07

Ja Jeanine, dat zou ook kunnen. Daarom belde ik de da ook, omdat ik twijfel.

Als het is zoals jij zegt, is opvangen/melken helemaal niet nodig natuurlijk. Maar stél dat het anders is. Stel dat dit inderdaad de broodnodige biest is die nu verloren gaat? Dan moet het veulen het eigenlijk wel hebben. En natuurlijk zijn er veulens die het dan onder die biest ook redden. Maar ook in de natuur loopt het vaak fout hoor. Het kan best zijn dat in de natuur de biest ook wegloopt en dat het veulen dus gewoon sterft. En dat wil ik liever niet laten gebeuren.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-09 16:08

En ach, opvangen is niet erg denk ik, anders loopt het zo weg :D . Misschien kan ik wel andere, moederloze veulens ermee helpen als ik het niet nodig heb voor de mijne.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 16:10

Daarom moet je ook absoluut afgaan op wat je DA zegt hoor! Maar mijn gevoel zegt gewoon de natuur zijn gang laten gaan, al snap ik ook heel goed dat je het risico niet wil lopen :n maar in mijn ogen willen wij mensen soms net teveel regelen..

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 16:12

Ja maar in de natuur gaan der ook weleens wat veulens of paarden dood.

Als ik alles zou doen zoals de natuur was ik iig al zoiezo 2 paarden verloren.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 16:18

Ja je moet het natuurlijk ook niet zo letterlijk nemen, ik zal mijn paard heus ook niet dood laten gaan onder de noemer 'in de natuur is er ook geen DA' :7 Maar er zijn in mijn ogen ook mensen die teveel willen 'helpen' en dat is uiteraard ook menselijk..en als haar DA zegt dat het noodzakelijk is moet ze het ook absoluut doen!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 16:23

Ja, het was ook niet echt een super slimme opmerking van mij!!! ;)
Maar ik denk wel dat je eel veel dingen niet kunt verglijken met in de natuur lost het zichzelf ook op.
Puur omdat onze paarden niet in de natuur gehouden worden.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 16:26

Nee dat is ook wel zo..maar als ik soms ook lees dat sommige mensen de merrie al meteen gaan helpen door aan het veulen te gaan trekken..of meteen zodra het veulen er is gaan droogwrijven en een dekentje om doen..tja..mijn merrie heeft het zo goed als allemaal alleen gedaan..zij heeft zelf haar veulen op de wereld gezet en zij is ook de eerste geweest die dr veulen heeft droog gelikt..en daar doelde ik een beetje op..je kan ook teveel willen doen als mens zijnde :j maar als DA zegt dat het een must is moet je dat ook absoluut niet in de wind slaan!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 16:28

Melk lekken is niet erg, pas onder invloed van de bevallingshormonen wordt het biest, wat ze nu verliest heeft nagenoeg geen voedingswaarde (opvangen heeft dus weinig zin, je veulen of een ander veulen heeft er niks aan).

Mijn Paintmerrie begon op een gegeven moment aan't eind van de dracht (ze liep al drie weken 'over' inmiddels) melk te spuiten (niet overdreven minstens 2 meter ver). Ik heb toen dus de dierenarts (in wijde omgeving zeer goed bekendstaande kliniek overigens) gebeld omdat ik me ongerust maakte om die biest, die vertelde me dus het bovenstaande en zei dat ik er wel een stoel bij kon zetten want dan zou ik binnen 12 tot 24 uur wel een veulen hebben.
Ik ben blij dat ik het niet gedaan heb, ik had een week op die stoel kunnen zitten, want m'n merrie heeft dus echt waar een wéék melk staan spuiten. Elke dag haar benen wassen om de vieze koek er af te halen en ze heeft nog een week gelopen! Uiteindelijk heeft ze 364 dagen gedragen...

Dit om je maar even te waarschuwen }> ;) Sterkte nog even :D
Laatst bijgewerkt door Francis op 18-06-09 16:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-09 16:29

Jeanine84 schreef:
Daarom moet je ook absoluut afgaan op wat je DA zegt hoor! Maar mijn gevoel zegt gewoon de natuur zijn gang laten gaan, al snap ik ook heel goed dat je het risico niet wil lopen :n maar in mijn ogen willen wij mensen soms net teveel regelen..

Mijn gevoel zei het ook, maar ik twijfelde toch....ik wil natuurlijk dat het veulen de best mogelijke start krijgt. Ik wil het helemaal niet teveel regelen, het liefst liet ik het ook op zijn beloop. Maar onze paarden leven nu eenmaal niet in de vrije natuur, waar de veulens doodgaan als het verkeerd gaat. Dat kunnen wij misschien op deze manier voorkomen.

Bovendien, nu laat ze de melk ook gewoon lopen, dat is ook zonde....

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 16:30

slik... droog wrijven doe ik ook.....

Maar das inderdaad ook een must.
Op de een of andere manier,, doet mijn merrie dat niet voldoende waardoor het veulen ook niet gestimuleerd word om te gaan staan, dit wisten wij bij het eerste veulen niet en die heeft er dus dik 4 uur over gedaan voordat ie in de benen was.
En toen nog opzoek naar de melk... dat duurde te lang...

Maar je hebt verder wel gelijk hoor..
Je moet ze niet te veel helpen.
Dat is net zoals mensen die hun paard binnen halen bij een regen bui,
Daar kan een paard wel tegen..

Nu Ontopic.
@ TS heeft de DA al terug gebeld?

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-09 16:38

Weet je wat het is? Iedereen zeg wat anders.

Ik heb zonet mijn da gesproken en die zegt dat ik me geen zorgen hoef te maken. Als het veulen geboren wordt, zal Mira weer genoeg biest aanmaken en is er niets aan de hand. Pas als het veulen om de één of andere reden niet wil drinken, kan ik een fles geven.

Opvangen was niet erg zei hij en zelfs wel een goed idee voor moederloze veulens. Nu loopt het ook zinloos weg, terwijl een ander er misschien heel blij mee is.