help ik krijg mijn haf niet dun voor de keuring

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 23:31

Het begint een beetje op spam te lijken jessj22. Als TS het nou zelf wil doen geef haar dan gewoon wat tips.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 23:32

Ik vind persoonlijk een pessoa gewoon té scherp en té heftig voor een 3 jarige hoe je 'm ook insteld ;) Gewoon zonder frutsels longeren is mijn mening. Ook het vrijspringen vind ik niet goed ook al zijn er 'gekken' die dat al doen met 2,5 jarige betekend dat nog niet dat je dat dus ook maar met een 3 jarige moet gaan doen ;)

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 23:35

bulck dat vind jij! het is niet altijd zo....

waves spam? oke wat jij wilt.....

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 23:37

@Maartje1990:
Als je op een speelse manier een paard een paar sprongetjes laat nemen is er echt niks aan de hand. Je ziet jonge paarden zovaak afgaan als een kanon in de wei met de gekste sprongen. Een paar sprongetjes over een balkje op 40 cm hoogte kunnen dan echt geen schade aanrichten.

Wel is het van belang dat het op een leuke manier gebeurt en dat er niet teveel van het paard gevraagd wordt. Ik zie die speelse sprongetjes eerder als een onderdeel van de opvoeding, gewoon om ze gewend te maken met allerlei dingen.

Pessoa vind ik, zoals ik ook al eerder aangaf, ook geen goed idee. Laat ze maar lekker op eigen benen lopen. Zo min mogelijk frutsels eraan. Overigens ben ik ook van mening dan andere manieren van bijzetten de scheefheid in het paardenlichaam nadelig beïnvloed, dus ik gebruik eigenlijk helemaal nooit meer dat soort hulpmiddelen.

flicka09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 23:38

dat was de 2 jarige
de rede dat ik de niet meer wegbreng is dat een een giga mooie voor-kam had waar nu enkel nog een paar sprietjes zitten.
staart was aangeschuurd en hoeven waren helemaal kapot!

en er staat bijna geen info over een paard keurings klaar maken op internet dus moet je het zelf allemaal maar uitzoeken

en vind het niet leuk dat ik nu word aangevallen dat ik niet eens weet hoe ik me paard moet voeren en trainen.
ik vraag jullie gewoon hoe ik dr duik er af krijg en enkel om tips hoe jullie het doen!!

springen en met passoa ga ik nog niet doen beetje te jong nog, wil dr niet verknoeien!!

dus het enigste wat ik vraag ik hoe ik dr moet traien om dr buik eraf te krijgen.
enja iedere mening is anders.

Sigrid

Re: help ik krijg mijn haf niet dun voor de keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 23:41

Tsja...de buik trainen is toch echt een kwestie van correct rijden. Hoe ben je met haar bezig als je erop zit op dit moment?
Vraag je haar wel voorwaarts-neerwaarts of is er meer sprake van rondjes hobbelen.

Ik val je niet aan hoor, maar probeer een beetje duidelijk te krijgen wat je nu precies voor beweging aan je pony geeft.

Verder schiet me te binnen dat je ook best wel balkjes kunt lopen als je niet wilt springen. Dat is ook meteen een goede oefening.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 23:43

hallo

je hoeft je helemaal niet aangevallen te voelen!
ik wil alleen mee duidelijk maken dat als je advies vraagd over het voeren etc ik vind dat je beter naar een profecioneel iemand kunt gaaan het feit dat ik het vind is niet zo dat het moet he;)

ik wil wel eens foto;s uploaden hoe de paarden van klanten komen en hoe ze weg gaan
en nee er heeft er geen een een scheur etc in de hoeven en het behang en dergelijk komen wij niet aan alleen het wassen
ook paarden die schuren worden per direct gewassen!
schuren ze een dag later nog wassen we ze gewoon nog een keer wat vaak al niet nodig is!

de paarden worden hier beslagen door goede smid
gediplomeerd en doet dit al jaren het meeste keurings klaar paarden

ik meen dit sirrieus de paarden staan bij ons op nummer 1 !!!!!

groetjes

flicka09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 23:50

ja balkjes lopen kan wel dat is wat anders dan springen

omdat ze nog niet zo heel lang onder het zadel is moet ze eerst goed doorgereden worden dit gaat nu goed veel overgangen rijden bocht hier bochtje daar enz.
het is zeker geen rondjes hobbelen haha.

ze is niet de makkelijkste met rijden dus probeer veel afwisseling te hebben ik rij nu op maandag, woensdag lesdag, vrijdag longeren, en weekend buitenritje en een dag rijden in de bak.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 23:53

Tja dan zal je ze elke dag moeten laten lopen zodat ze vet verbrand en spieren kweekt. is dan enkel wel te hopen dat je haf een mooie zelfhouding heeft, want anders ben je maar wat aan het doen.

Ik heb al verschillende paarden (hengsten, onze elite merrie en de vele veulenkeuringen)voorgesteld, en zonder ze te preparen kom je er niet, wat niet wil zeggen dat je moet forceren, maar gewoon opbouwend trainen geeft gewoon resultaat.
Wat dat over die scheefheid en bijzet gezegd word ben ik niet eens. Elk paard is uitzichzelf scheef en zal dus n goede en minder goede kant hebben. Het los door de piste laten bewegen met pessoa wordt veel gedaan. Ik doe dat persoonlijk liever bij een driejarige dan die op een cirkel te longeren. En je moet ook niet elke dag hetzelfde doen e.

Zelfde over dat springen, je forceert niets door die eens enkele sprongetjes of balkjes te laten lopen hoor. Je wil ze niet verknoeien, maar het paardje heeft al wel een verleden in de keuringen, beetje contradictorisch niet?

Op een keuring wil ze het typisch ras zien, op de best mogelijk manier voorgesteld, dus naar het ideale beeld toe.
Ofwel ben je ervoor en bereid je je paard erop voor, ofwel niet en blijf je er weg van. Of je nu prof of niet bent, het is wel het een of het ander, je kan niet het ene willen zonder de inspanningen en het management dat rond een keuring speelt.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 23:58

Nou, dat lijkt me een heel aardig schema voor een 3-jarige hoor! Lekker afwisselend. En tsja...ze lopen natuurlijk niet van de één op de andere dag lekker dragend en in evenwicht.

Waar je ook nog aan kan denken is rechtrichten aan de hand. Deze oefeningen lijken op het eerste gezicht niet zo intensief, maar je paard moet wel degelijk spieren gaan gebruiken die ze anders niet zo aanspreken.

Je kan meer informatie vinden op:
http://www.paardenbegrijpen.nl
Wij hebben les van mensen die hier hun opleiding hebben gevolgd. Is echt heel erg leuk! Je kan op die website zoeken naar een instructie bij jou in de buurt.

@bulck:
De mening deel ik dan niet met je. Het is ons afgeraden om bij te zetten door de mensen van wie we lessen in rechtrichten hebben. Inderdaad ieder paard is scheef en dus zijn er oefeningen voor om die scheefheid te corrigeren. Uit ervaring blijkt dat het met de scheefheid meestal niet opknapt als er bijgezet wordt. Rechtricht oefeningen zijn wél effectief, daarom kies ik daarvoor.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 23:58

@ Bulck naar een misverstandje onderons net vind ik nu wel dat je gelijk hebt

tjaa over de pessoa ben ik het nog niet eens maargoed
ieder zijn eigen!

je zult indd je paard meer moetten laten bewegen
het hoeft allemaal niet snel te gaan oa aan de longe maar beheerst zo verbrand je meer
je zult wel wat krachtvoer moetten gaan voeren
bijvoorbeeld mueslie hier zitten minder suikers in
teveel aan suikers word omgezet in vet;)

dus voer liever muesli dan brok om brokken samen te persen heb je namelijk suikers nodig

groetjes

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 00:17

jessj22 schreef:
flicka09 schreef:
omdat dat €300 kost en ik dat een beetje te gek vind.

en als je haflinger dan niet goedgekeurt word is je keurings geld ook weg gegooit
das ook niet zo weinig

als je haar opgenomen enz wilt hebben denk aan elite
dan moet je er ook wat voor over hebben en dan heb je ook wat;)

xx

Het keuringsgeld is maar 10 euro :+

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 00:21

Lyonesse schreef:
jessj22 schreef:

en als je haflinger dan niet goedgekeurt word is je keurings geld ook weg gegooit
das ook niet zo weinig

als je haar opgenomen enz wilt hebben denk aan elite
dan moet je er ook wat voor over hebben en dan heb je ook wat;)

xx

Het keuringsgeld is maar 10 euro :+

blond was hem even door de war aan het halen met een andere keuring;) domdomdom sorry

nouja evengoed
in mijn ogen als je het doet doe het dan goed;)

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 00:21

@ TS: Even in de paddock is geen slecht idee. Maar dan wel onbeperkt hooi en geen gras meer. Verder; Bewegen! Hoe maakt niet uit, het is een 3 jarige, die hooeft niet gespierd te zijn dus pessoa etc is helemaal niet nodig. Idd veel stappen, meer is niet nodig.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 00:22

Lyonesse schreef:
@ TS: Even in de paddock is geen slecht idee. Maar dan wel onbeperkt hooi en geen gras meer. Verder; Bewegen! Hoe maakt niet uit, het is een 3 jarige, die hooeft niet gespierd te zijn dus pessoa etc is helemaal niet nodig. Idd veel stappen, meer is niet nodig.

persies!

je moet haar niet over trainen want dan kun je het ook schudden

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 08:45

Naranga schreef:
Buikspieren trainen.. :)
Goed rijden, zorgen dat ze de goede spieren gaat gebruiken, dan verdwijnt die buik vanzelf. Met alleen weinig voer redt je het niet tenzij je wil dat ze er verder ook niet meer uit ziet.

Dat vind ik wel heel erg knap als je tussen nu en augustus een paard zo kan rijden dat hij zijn hangbuik er af traint binnen die anderhalve maand. Ik vraag me dan wel af hoe veel je met een 3 jarige van plan was te gaan rijden :=

Ik had een jaar geleden ook dat probleem van jouw TS, en ik kreeg toen ook overal commentaar dat het zo geen zin had en dat ik haar keuringsklaar moest laten maken :P Keuringsklaar laten maken kost je handen vol geld, ik zou dat in ieder geval nooit doen. En je moet ook maar afwachten wat ze dan met je paard uitvreten, als ik sommige tips hoor van alleen wat hooi sochtends en savonds en met pessoa longeren..

Heb je geen foto van je haflinger? Ik zou proberen hem toch nog wat te laten afvallen. Maar als het echt heel erg is met die buik ben je mss al wat te laat. Maar dan zou je het volgend jaar natuurlijk nog kunnen proberen :+

Ik ben er voor om alle haflingerkeuringen in de winter te doen, vóor het lentegras. Dan is mijn haflinger nog lekker slank en kan ik mss ook nog eens mee doen :+

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 08:49

Lyonesse schreef:

Eens, en maak er geen obsessie van. Je hoeft je paard niet uit te hongeren of te overtrainen voor een keuring.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 09:07

Op anderhalve maand krijg je heel wat gedaan hoor, maar je moet je er wel voor willen instellen. Ik ben niet tegen het professioneel laten klaarmaken, hoewel je dan niet zelf de kennis opdoet en dat voor TS wss gewoon bij het geheel als zijnde een keuring hoort.

@Hinke, wat voor jojo momenten laat jij je paard dan ondergaan?
En in de winter is de doorsnee haf een pluizenbol, en aan je reactie te horen ben je dan wss ook tegen het scheren.

Een keuring vraagt gewoon om wat beleid, ofwel stel je zelf een trainingsplan voor met aangepaste voeding of je moet er niet aan beginnen.
Ts vraagt tips om de buik weg te werken ivm deelname aan een keuring. Beweging is dus noodzakelijk en weidegang zal daar weinig aan veranderen. Echt werken moet die haf, zodat er vet verbrand wordt en spieren gevormd kunnen worden.
Overtrainen zal ts niet doen, maar met haar huidige plan van aanpak heeft ze dus nu die dikke buik, dus iets moet veranderen.
Het is een driejarige, dus daar moet je rekening mee houden.
Dus de intensiteit kan je opdrijven naarmate de conditie volgt, maar heeft dan weer als positief gevolg dat je in tijd minder moet werken.
Ik doe dus wel los laten lopen met pessoa, niet elke dag en niet koud de baan in. Maar de driejarige gaan bij ons instappen id de molen; daarna pessoa om(en echt niet kort ofzo e) en de bak in.
En dan ff laten lopen en showen. In het begin doen we dat uiteraard zonder pessoa. Vrijspringen net zo. je zet een lijntje. eerste week drafbalken en klein kruisje, en zo opbouwen. en wederom doe je dit als afwisseling en speelt de hoogte geen rol.
Maar je doorbreekt daardoor je huidig trainingspatroon en spreekt gewoon spieren aan die je anders minder zult aanspreken.
Verder zijn die paarden niet van suiker en kan je zelf wel inschatten wat hij kan en wat niet.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 09:13

Oh wordt dit zo'n discussie bulck...

a) Ankie valt idd in de winter altijd af en in de zomer wordt ze altijd dikker. Dat is overigens bij in het wild levende paarden ook zo. Je wilt zeggen dat ik haar in de winter net zo dik moet houden als in de zomer? Dan wordt ze elk jaar weer een beetje dikker. Lijkt me geen goed plan.

b) Ze is dan idd een pluizenbol. En nee ik ben dan niet aan het scheren, maar dat zou idd wel een goed plan zijn als je dan een keuring hebt.

Pessoa voor een driejarige vind ik overdreven. Bij mijn weten gebruik je een pessoa die al wat verder in de training zijn, en niet bij een ongetrainde 3 jarige. Paarden zijn niet van suiker maar met een driejarige moet je wel voorzichtig zijn.

Ik vind dat een haflinger al min of meer in goede conditie moet zijn vóor je hem keuringsklaar maakt. Zoals sommige mensen doen, in 1 maand helemaal laten afslanken en spieren kweken vind ik niet reeel, zeker niet voor een 3-jarige.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 09:20

laat een 3 jarige zoiezo nog niet springen begin daar liever op 5 mee :)..

leg liever wat balkjes op de longeer cirkel en ga haar daar in longeren.

lekker wandelen en misschien een paar uutjes op de wei en dan er weer af :)

overgens een haf hoort niet dun en vindt het ook een beetje onzin maar dat is mijn mening :)
mijn haffie die ik ga ophalen is helemaal afgetraind en ik vindt het vreselijk lelijk :o

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 09:26

Ja ok, bon ik maak geen vergelijk naar wilde paarden daar begin ik niet aan. dan stopt de discussie, want dan heeft een keuring al helemaal geen plaats in het verhaal.

On topic
Keuring is in augustus dus Ts heeft nog bijna 2 maanden, bovendien heeft dit paardje toch al enige conditie en wordt hij reeds gewerkt.
Pessoa voor verder doorgetrainde paarden? Dat slaat nergens op, liever dat dan bijzetteugels, waarbij je toch vnl de voorkant fixeert in een houding en je paard dus sneller in zijn lichaam zal compenseren bij gebrek aan balans en je dus verkeerd traint.
Het enige wat een pessoa doet is het paard uitnodige correct te lopen met gebruik van achterhand, en dat heb je nodig om een buik weg te werken. Zonder een correct achterhand worden de buikspieren niet aangesproken.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 09:29

ja maar longeren is wel belastender dan occasioneel eens een sprongetje in vrijheid.
Verder spreekt Ts niet over een dunne haf, enkel een buik die afgetraind moet worden. Dit is wss een grasbuik en aanleg van de haf in kwestie. Met stappen ga je die niet keuringsklaar krijgen hoor.

Sjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 09:32

@ de Ts ook ik loop al jaren keuringen en heb mijn hafje snog nooit weggebracht om klaar te maken en met goed resultaat hoor!
Wat ik doe en nu al is dat ik de weide uren verkort nu met 2 uurtjes per dag minder weidegang dus 6 uur op het land momenteel! en de laatste week voor de keuring gaat ze halve dagen. De weide is wel erg kort maar toch genoeg gras om een dik buikje van te krijgen.
Daarbij staat ze behoorlijk op biks en elke dag even bewegen vooral stappen is erg belangrijk hierdoor krijgen ze en een hoop conditie en ze vallen af! Maar dan wel flink doorstappen waardoor ze ook sterker worden in hun beweging.
Ik heb het hier over een 2 jarige die nog helemaal niks doet uiteraard.
Dus opletten hoe te voeren en wat te voeren en de weidegang minderen en bewegen.

Heb je misschien ook een foto van je paardje dan kunnen we allemaal zien of deze inderdaad te dik is zoals je zelf aangeeft!

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 13:13

Tat_jana schreef:
laat een 3 jarige zoiezo nog niet springen begin daar liever op 5 mee :)..

leg liever wat balkjes op de longeer cirkel en ga haar daar in longeren.

lekker wandelen en misschien een paar uutjes op de wei en dan er weer af :)

overgens een haf hoort niet dun en vindt het ook een beetje onzin maar dat is mijn mening :)
mijn haffie die ik ga ophalen is helemaal afgetraind en ik vindt het vreselijk lelijk :o

En haf hoort niet dun nee. Geen enkel paard hoort dun. Een haf hoort ook niet vet, net als geen enkel ander paard. Een haf op de keuring hoort in keuringsconditie te zijn.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 13:30

ik vindt de titel dan toch wel erg apprt :) met dun zie ik een paardje waarbij je de ribbetjes kunt zien.
ik zeg ook zeker niet dat mijn haffie vet wordt,, in tegen deel, maar wat spekjes mag van mij best :)