[KG] welke kleur heeft mijn toverbal?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 23:23

Een homozygoot zwart paard heeft 2 zwarte genen. Een heterozygoot zwart paard is ook gewoon zwart, maar kan dus wel degelijk een vos gen hebben.
Het zwarte gen is dominant over het vos gen, maar het paard kan wel het vos gen doorgeven aan het veulen.

Een vos heeft altijd 2 vos genen aangezien vos recessief is. Voeg daar een creme gen aan toe en je hebt palomino. Voeg er 2 aan toe en je hebt een cremello.

Zwart + agouti geeft bruin. Voeg hier creme aan toe en je hebt een valk.

En dan heb je al deze basis kleuren dus ook nog met een homo- of heterozygoot zilver verdunning.

Mijn hengstje is DNA getest homozygoot zwart (kan dus nooit een vos geven) en heterozygoot zilver. (2 zwarte genen en 1 zilverappel verdunningsgen)
(foto's staan in mijn profiel)

Onderstaande foto zijn allemaal homozygoot zwarte dames (getest). Zit dus geen vos gen in.
Afbeelding
Van links naar rechts:
Molly = smokey black oftwel zwart met een creme gen (2x zwart + 1x creme)
April = homozygoot zwart en homozygoot zilver met 1 creme gen (2x zwart + 2x zilver + 1x creme)
Yo = homozygoot zwart en homozygoot zilverappel (2x zwart 2x zilver)
Kat = homozygoot zwart en homozygoot zilverappel (2x zwart 2x zilver)

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 13:24

spicegirl schreef:
zilverappelbruin is ie niet. vos met een zilverappelgen.hetzij enkel, hetzij dubbel.

Hij is absoluut zilverappelbruin, kan erg op vos lijken.
Hij had idd anders nooit een zilverbruine uit een palomino kunnen fokken.

Paarden kunnen zowel zwart als vos dragen, eerst even meer in verdiepen dus. ;)

zilver-zwart-roan bestaat wel degelijk, al heet het in de pratijk dus zilverappel-roan.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 15:39

Meavey schreef:
spicegirl schreef:
zilverappelbruin is ie niet. vos met een zilverappelgen.hetzij enkel, hetzij dubbel.

Hij is absoluut zilverappelbruin, kan erg op vos lijken.
Hij had idd anders nooit een zilverbruine uit een palomino kunnen fokken.

Paarden kunnen zowel zwart als vos dragen, eerst even meer in verdiepen dus. ;)

zilver-zwart-roan bestaat wel degelijk, al heet het in de pratijk dus zilverappel-roan.

@Lisaaaa: conclusie: je kunt er redelijk vanuit gaan dat ze dus inderdaad zilverappel-roan is. Wil je het echt zeker weten (allen interessant voor de fok) dan kun je wat haren opsturen en het DNA laten testen. Kost ongeveer 50 euro.

Lisaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 16:13

haha bedankt voor de conclusie *D
Helaas raakt ze al een aantal jaren niet drachtig dus is ze niet geschikt voor de fok en hoef ik haar kleur niet persé te weten maar toch wel fijn als ik een kleur kan noemen he :+ en was zoiezo benieuwd naar haar kleur omdat ie zo apart is :D

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 17:21

Lisaaaa schreef:
haha bedankt voor de conclusie *D
Helaas raakt ze al een aantal jaren niet drachtig dus is ze niet geschikt voor de fok en hoef ik haar kleur niet persé te weten maar toch wel fijn als ik een kleur kan noemen he :+ en was zoiezo benieuwd naar haar kleur omdat ie zo apart is :D

Dan ligt het er dus maar net aan hoe graag je met 100% zekerheid wilt kunnen vertellen welke kleur ze is of je een DNA test laat doen :D