[TI] [H] [Tinker] Welke hengst voor mijn tinkermerrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DarkAngelke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-09 16:21

snowdon schreef:
Allebei mag niet ;) Tenminste..... ik ga er voor het gemak van uit dat in België dezelfde regelgeving wordt gehanteerd op dit gebied?

Heb ik eigenlijk geen idee van... Ik heb inderdaad hier op bokt ook al gelezen dat dat niet mag, wist ik zelf niet... 8-)

Ariebren

Re: [H] [Tinker] Welke hengst voor mijn tinkermerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 16:26

Deze KI discussie is wel eens vaker gevoerd.

Als ik morgen naar een iemand ga die gecertificeerd is om zaad af te tappen, dan kunnen mijn natuurlijk dekkende hengsten gewoon wat rietjes vullen en daarmee een merrie insemineren.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 16:55

Kan wel, maar mag absoluut niet en je bent dan strafbaar bezig.

Hengsten die op KI staan moeten namelijk gestest en vrij zijn op een aantal geslachtziektes. Pas na deze testen zouden jouw hengsten dan op de bok mogen.

Als je daarna weer natuurlijk dekt, moet je eerst de testen weer overnieuw doen voordat ze weer op de bok kunnen. Daarom kan KI en natuurlijk nooit door elkaar..

DarkAngelke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-09 16:59

Mariska_28 schreef:

Hengsten die op KI staan moeten namelijk gestest en vrij zijn op een aantal geslachtziektes. Pas na deze testen zouden jouw hengsten dan op de bok mogen.

Als je daarna weer natuurlijk dekt, moet je eerst de testen weer overnieuw doen voordat ze weer op de bok kunnen. Daarom kan KI en natuurlijk nooit door elkaar..

strafbaar voor hen of voor mij?
Zijn er nog andere Ki-hengsten, die goed bij mijn merrie zouden passen?

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 17:03

Strafbaar voor de hengstenhouder.
O lees nu dat het over een Belgische hengst gaat... Ik neem aan dat als EU landen we allemaal aan dezelfde regels moeten voldoen, maar weet het niet 100% zeker.

Een fokker met veel KI hengsten is mijn 'buurman verderop' de Irish Tinker Stable (http://www.irishtinkerstable.nl). In Belgie zou ik er zo 1-2-3 geen weten.

DarkAngelke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-09 17:07

Mariska_28 schreef:
Strafbaar voor de hengstenhouder.
O lees nu dat het over een Belgische hengst gaat... Ik neem aan dat als EU landen we allemaal aan dezelfde regels moeten voldoen, maar weet het niet 100% zeker.

Een fokker met veel KI hengsten is mijn 'buurman verderop' de Irish Tinker Stable (http://www.irishtinkerstable.nl). In Belgie zou ik er zo 1-2-3 geen weten.

Het gaat inderdaad over een belgische hengst... Ik weet niet hoe het zit met die reglementering...

Bij de Irish Tinker Stable staan idd mooie hengsten die KI dekken, enige nadeel vindt ik persoonlijk dat ik ze niet in levende lijven kan gaan bekijken... (beetje te grote afstand)

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 18:11

Volgens mij ben je als merrie-eigenaar ook strafbaar als je er aan meewerkt, om het zo te noemen.

Echter heb je als HH wel de mogelijkheid om in de winter bijvoorbeeld in te vriezen en daarna weer terug te gaan naar natuurlijk dekken. Dan kan je in het dekseizoen dus ook KI aanbieden, echter wel frozen.

DarkAngelke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-09 18:14

Leonoor schreef:
Volgens mij ben je als merrie-eigenaar ook strafbaar als je er aan meewerkt, om het zo te noemen.

Echter heb je als HH wel de mogelijkheid om in de winter bijvoorbeeld in te vriezen en daarna weer terug te gaan naar natuurlijk dekken. Dan kan je in het dekseizoen dus ook KI aanbieden, echter wel frozen.

Ah ok... Zij boden wel degelijk vers sperma aan...

Aniekepiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 21:07

Tosca dekt op het moment KI ja, heeft onze merries de eerste dekking nog gewoon gedekt, maar ze hebben toen heel wat sperma opgevangen en aangezien het een groot hengstenhouderij bedrijf is (hebben heel veel goedgekeurde shetland hengsten) doen ze het zo, ze zijn ook gediplomeerd in het scannen van paarden dus hij komt thuis, insimineerd en scant en dat alles voor de prijs van 300,- :) dus heel mooi prijsje, tosca is een cob, mooi om mee te beginnen denk ik, niet zo heel gek zwaar.

Heb nog geen nakomelingen van hem gezien, heb hem op de keuring gezien en thuis wezen bezichtigen, t is een leuke hengst, zou eerlijk gezegt niet mijn eerste keus zijn maar eigenaar van de merries heeft toch besloten in deze tijd zo te dekken. Hij heeft dit jaar al veel nakomelingen gekregen, maar heb er eerlijk gezegt nog geen een van gezien :+

DarkAngelke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-09 22:05

Aniekepiek schreef:
Tosca dekt op het moment KI ja, heeft onze merries de eerste dekking nog gewoon gedekt, maar ze hebben toen heel wat sperma opgevangen en aangezien het een groot hengstenhouderij bedrijf is (hebben heel veel goedgekeurde shetland hengsten) doen ze het zo, ze zijn ook gediplomeerd in het scannen van paarden dus hij komt thuis, insimineerd en scant en dat alles voor de prijs van 300,- :) dus heel mooi prijsje, tosca is een cob, mooi om mee te beginnen denk ik, niet zo heel gek zwaar.

Heb nog geen nakomelingen van hem gezien, heb hem op de keuring gezien en thuis wezen bezichtigen, t is een leuke hengst, zou eerlijk gezegt niet mijn eerste keus zijn maar eigenaar van de merries heeft toch besloten in deze tijd zo te dekken. Hij heeft dit jaar al veel nakomelingen gekregen, maar heb er eerlijk gezegt nog geen een van gezien :+

Ziet er inderdaad een toffe hengst uit, wel nog jong... Alleen denk ik niet dat ze tot hier zouden komen hoor... woon aan de belgische kust, dus zouden al een eindje moeten reizen dan... ;)
Nu moet ik zeggen dat zijn dekprijs wel goed meevalt...

DarkAngelke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-09 21:50

Ondertussen nog een nieuwe foto van mijn merrie

Afbeelding

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 00:23

Mariska_28 schreef:

Deze regel geld alleen voor een gecertificeerd hengstenstation.

Ik weet diverse stallen en paarden klinieken waar je gewoon met de hengst naartoe kan gaan om af te tappen.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 12:00

Nou voor Henk en iedereen nogmaal duidelijkheid hoe het nu zit met KI.

In Nederland mag alleen sperma (van hengsten) voor KI gewonnen worden op een erkend KI station.
(artikel 11 lid 2)

Voor het winnen van sperma mogen slechts hengsten worden gebruikt die, ten genoegen van de officiële dierenarts,

1. op het moment van winning van het sperma in goede gezondheid zijn;

2. voldoen aan de eisen van Richtlijn 90/426/EEG en die afkomstig zijn van bedrijven die ook aan die eisen voldoen;

3. tijdens de zestig dagen voorafgaande aan de eerste spermawinning negatief hebben gereageerd op de volgende tests:

a) voor het opsporen van infectieuze anemie bij paardachtigen, een agar-gel-immunodiffusietest, de zogenaamde Cogginstest;

b) voor het opsporen van virus-arteritis, een serumneutralisatietest (verdunning < ¹/4) die bij positief resultaat aangevuld wordt met een virologisch onderzoek op alle sperma waarbij een negatief resultaat moet worden verkregen;

c) voor het opsporen van besmettelijke metritis bij paardachtigen door isoleren van Taylorella equigenitalis, ten minste een controle op monsters die worden genomen in de fossa urethralis en van het pre-ejaculaat.

Het resultaat van dit onderzoek moet worden gecertificeerd door een laboratorium dat door de bevoegde autoriteit is erkend.

Tijdens de in de eerste alinea van punt 3 vermelde periode en tijdens de duur van de periode van spermawinning mogen de hengsten niet worden gebruikt voor natuurlijke dekking.

Bron: http://eur-lex.europa.eu/smartapi/cgi/s ... hett&lg=nl

-----------------------------------------

Dus de hengst moet vrij zijn van een aantal ziektes, en gedurende de 60 dagen voor de KI sprong niet natuurlijk gedekt hebben..

Certificering is heel wat anders, dat is iets van het PVE terwijl bovenstaande EU regelgeving is.
Certificering is een garantie dat de sperma die opgestuurd wordt, van een degelijke kwaliteit is. Gecertificeerde bedrijven moeten minimaal 600 TNB per portie garanderen. Niet gecertificeerde bedrijven kunnen er bij wijze van spreke 2 TNB instoppen (dit kan bijvoorbeeld gebeuren als er meerdere porties van 1 sprong gemaakt moeten worden en/of de hengst slecht sperma heeft). En dan de merriehouder zich maar afvragen waarom de merrie niet drachtig wordt..

Dit alles is terug te vinden op de site van het PVE: http://www.pve.nl/pve?waxtrapp=xvvIsHsu ... HsuOpbPREY

Nou hoop dat het nu eindelijk voor iedereen duidelijk is..
Dus die stations waar je zo met je hengst heen kan zijn strafbaar bezig, en kun je bij het PVE aangeven Henk!

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 15:01

Mariska_28 schreef:

Wat wel mag is na KI teruggaan naar natuurlijk, maar dan moet je wel bij natuurlijk blijven dat seizoen, en bij een nieuw KI seizoen weer de testen doen.